paar vragen voordat ik toehap

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
CoopZor
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo Allemaal

Mijn verbouwing is bijna afgelopen en ik ga dus 1 dezer weken verhuizen, dus was ik een beetje aan het uitkijken wat ik voor internet en digitale tv ga nemen.
Scarlet komt het goedkoopste uit als ik online ga vergelijken, maar ik heb nog een paar vragen voordat ik toezeg :

1. Ik heb net gechat met de helpdesk van scarlet, en volgens haar zou ik een 20mbit download krijgen, maar daar zou maar 8mbit van overblijven als ik 2 HD kanalen bekijk. klopt dit ? bij mijn ouders hebben we ADSL en ik blijf gewoon mijn 20mbit downstream hebben als ik 2 HD kanalen bekijk (op 2 verschillende tv's natuurlijk :lol: )

2. In de kelder (rijhuis, kelder ligt direct aan de straatkant) steekt de telefoonkabel uit de kelder muur (1m ongeveer).
Mag ik hier gewoon een telefoonkabel aan vast verbinden met lusterklemmen en de kabel klaar leggen in de meterkast of kan ik dit best overlaten aan de technieker die alles komt installeren ?

3. Als ik toezeg, hoe lang moet ik dan gemiddeld wachten voordat ze alles in orde komen brengen ? ik was van plan binnen 2 weken ongeveer te verhuizen.

4. Belgacom is aan het testen met 50 mbit downstream, scarlet zal dan wel volgen, maar ga ik dat halen ? de helpdesk kon dit niet nakijken, is er een mogelijkheid om dit te achterhalen ?

5. Telenet gaat haar formules aanpassen (in goede zin deze keer :) ) mogen we een reactie verwachten van Scarlet ?

6. Scarlet is nog steeds een erg goede keuze als ik digitale tv wil en +200 gieg download volume of zie ik iets over het hoofd ? (ik heb me ingelezen hier op het forum en de reacties zijn verdeeld moet ik concluderen)

alle comments zijn welkom :beerchug:
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

CoopZor schreef: 1. Ik heb net gechat met de helpdesk van scarlet, en volgens haar zou ik een 20mbit download krijgen, maar daar zou maar 8mbit van overblijven als ik 2 HD kanalen bekijk. klopt dit ? bij mijn ouders hebben we ADSL en ik blijf gewoon mijn 20mbit downstream hebben als ik 2 HD kanalen bekijk (op 2 verschillende tv's natuurlijk :lol: )
Dan zullen je ouders een 30mbit profiel hebben. Als je dan 2x HD bekijkt is dit 2x6mbit (=12mbit). 30mbit profiel - 12mbit tv = 18mbit om te surfen. En dat is ongeveer 20mbit. Dat zal overigens wel VDSL2 zijn, geen ADSL! Jij gaat een 20mbit profiel krijgen. 20 - 12 = 8mbit om te surfen.
CoopZor schreef: 2. In de kelder (rijhuis, kelder ligt direct aan de straatkant) steekt de telefoonkabel uit de kelder muur (1m ongeveer).
Mag ik hier gewoon een telefoonkabel aan vast verbinden met lusterklemmen en de kabel klaar leggen in de meterkast of kan ik dit best overlaten aan de technieker die alles komt installeren ?
Laat dat inderdaad de technieker maar doen; lusterklemmen en al die brol is alleen maar slecht voor het signaal.
CoopZor schreef: 3. Als ik toezeg, hoe lang moet ik dan gemiddeld wachten voordat ze alles in orde komen brengen ? ik was van plan binnen 2 weken ongeveer te verhuizen.
Lees eens het scarlet forum : de ene is lovend, de andere staat op het punt om enkele mensen van scarlet de nek om te wringen :)
CoopZor schreef: 4. Belgacom is aan het testen met 50 mbit downstream, scarlet zal dan wel volgen, maar ga ik dat halen ? de helpdesk kon dit niet nakijken, is er een mogelijkheid om dit te achterhalen ?
Aangezien jij een 20mbit profiel gaat krijgen wegens de afstand tot de kvd, zal je dit niet krijgen
CoopZor schreef: 5. Telenet gaat haar formules aanpassen (in goede zin deze keer :) ) mogen we een reactie verwachten van Scarlet ?
Hier heeft niemand een antwoord op. Echter ze blijven de goedkoopste!
CoopZor schreef: 6. Scarlet is nog steeds een erg goede keuze als ik digitale tv wil en +200 gieg download volume of zie ik iets over het hoofd ? (ik heb me ingelezen hier op het forum en de reacties zijn verdeeld moet ik concluderen)
Als je de aansluiting hebt heb je verder geen misérie met Scarlet qua download volumes etc

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CoopZor
Starter Plus
Starter Plus

Dank je voor de reactie :-D

20 mbit download, daar kan ik voor de moment zeker mee leven, maar stel dat ik over 5 jaar wat sneller wil hebben, gaan ze dan een nieuwe kabel in de grond moeten steken of gaat dit alles over de huidige kabel kunnen ?
krisken
userbase crew
userbase crew

Tja man wie gaat dat weten? Ooit was er een tijd dat je via coax maximum 10mbit kon halen, nu spreken we over 120mbit. Voor ADSL kwam kon je maar 56kbps halen met je telefoonlijntje. Nu spreken we over 50mbit. Belgacom gaat in die 5 jaar tijd hopelijk wel innoveren (bvb met de vectoring) maar welke snelheden dan mogelijk zijn, is koffiedik kijken!

Ik wil maar zeggen : wie weet heeft BGC nog een paar miljard in één of andere geheime kast om morgen overal FTTH uit te rollen. No-one knows :)

Telefonie = EDPnet + OVH
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Ik zie dat krisken je al goed geholpen heeft, toch een kleine bijdrage uit persoonlijke ervaring.
CoopZor schreef:3. Als ik toezeg, hoe lang moet ik dan gemiddeld wachten voordat ze alles in orde komen brengen ? ik was van plan binnen 2 weken ongeveer te verhuizen.
Bij ons exact een maand (wel met overschakeling), toch heb ik de indruk dat dit een vrij "standaard" wachttijd is.
Je kan eventueel je afspraak maken, en komen ze te vroeg is uitstellen vast vrij eenvoudig.
CoopZor schreef:5. Telenet gaat haar formules aanpassen (in goede zin deze keer :) ) mogen we een reactie verwachten van Scarlet ?
Ik verwacht weinig innovatie vermits Scarlet vooral op mobiele producten begint te mikken. Wil je "mee" zijn kies dan beter voor Belgacom of Telenet :wink:

Wel moet ik toegeven dat hun telefoontarieven niet zo heel gunstig zijn.
Vermits je toch nog geen vaste nummer hebt, raad ik je aan eens rond te neuzen in het voip-forum naar een alternatieve uitgaande providers zoals WeePee, OVH,...
(als je wat technisch en avontuurlijk bent)

Ikzelf ben zéér tevreden van de overstap van ADSL naar ONE (er staan veel klachten, en als het goed is zwijgen de meesten maar dat mag ook gezegd worden)
Niet alles wat ze gezegd hebben is correct, maar je kan veel zaken zelf nagaan op dit forum (nummeroverdracht).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Ik ben zelf ook klant van Scarlet en zeer tevreden, maar hun abonnementen zijn al lang niet meer aangepast.
Ik weet niet hoe belangrijk de prijs is, maar je kan ook eens uitkijken naar Belgacom.

Belgacom Pack met Internet Comfort + TV kost €50,95. Dus is €5/maand duurder dan Scarlet; maar je hebt wel de volgende extra voordelen

* TV Overal
* FON-hotspots (al is er sprake dat die binnenkort ook naar Scarlet gaan komen)
* 3G voor op verplaatsing (weliswaar maar 250MB)
* €1 voor een Samsung Galaxy Mini 2 (tijdelijke promo)
* Support van Belgacom (0800-nummer, belgacom center)
* Snellere updates (als de abonnementen/profielen worden aangepast, al is dat recentelijk al gebeurd)
* Je uploadsnelheid is wel 1 Mbps trager. Je download dan weer sneller. Maar vermits ge "maar" een 20/2-profiel krijgt, maakt dat niets uit.

Afhankelijk welke voordelen je aanspreken, lijkt dat ook nog een goede optie.
Laatst gewijzigd door driesve 08 jun 2012, 16:08, in totaal 2 gewijzigd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

CoopZor schreef:3. Als ik toezeg, hoe lang moet ik dan gemiddeld wachten voordat ze alles in orde komen brengen ? ik was van plan binnen 2 weken ongeveer te verhuizen.
Tussen de 2 dagen en 4 maand...
Zoals gezegd wordt, eens je scarlet klant bent (kan duren) en geen problemen hebt dan alles ok.
Hier ook al goede ervaring bij scarlet, toen het werkte. Maar als het niet werkt, verwacht niet dat je binnen de week iemand aan je deur hebt, als het zo is, heb je geluk.

Eerst scarlet aangevraagd, het duurde me te lang, nu 5 euro duurder belgacom genomen, dag erna alles in orde.

Scarlet is goed dus, weet gewoon dat je budget prijzen betaald en dus budget/tragere support krijgt.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

U eens laten horen op sociale media (twitter / facebook) werkt anders wel sneller als je problemen hebt.
Natuurlijk wel beleefd blijven :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@honda4life: Klopt maar als de belgacom techniekers druk zijn gaan deze eerst naar de belgacom klanten en dan pas naar de scarlet klanten lijkt me. Hier was het lang wachten.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

[quote="krisken"
CoopZor schreef: 2. In de kelder (rijhuis, kelder ligt direct aan de straatkant) steekt de telefoonkabel uit de kelder muur (1m ongeveer).
Laat dat inderdaad de technieker maar doen; lusterklemmen en al die brol is alleen maar slecht voor het signaal.
[/quote]

Toch even mee inpikken :)

Je kan gerust de kabel reeds leggen (en zelfs met lusterklemmen verbinden), dan kan je hem gelijk exact leggen zoals jij het wil.
Als je hem met lusterklemmen verbindt, let dan wel even op het volgende:

1) het zou normaal een 2 paar zijn: neem dus een lusterklemmetje met 4 aansluitingen en een vvt of utp kabel, en verbind zo de paartjes door.
indien je kabel deze kleurcode heeft, volg dan gewoon onderstaande doorverbinding:

oranje/blauw (invoer) => wit/blauw (vvt)
wit/grijs (invoer) => paars/groen (vvt)

en zorg dat je maar 1 vvt (of utp) gebruikt op die lusterklem, nooit een 2de kabel bij aanhangen (dus enkel de invoer doorlussen met 1 vvt)

Als de technieker langskomt, zeg je gewoon dat de invoer in de kelder binnenkomt, doorgelust is met 1 vvt naar "jouw locatie", en dat het eerste paar van de invoer op het eerste paar van de vvt zit.
Indien de kabel dan in orde is (tot en met je vvt) zal je kabel liggen waar en hoe jij wil, de technieker je dankbaar zijn, en ben je op een halfuurtje gesteld :)

Dat, zoals krisken zegt, lusterklemmen alleen maar slecht zijn is relatief. zolang ze niet geoxideerd zijn is er geen enkel probleem en ga je zelfs geen kwaliteitsverlies hebben met de huidige 8 en 17mhz.
Eventueel, als je iets "correcter" te werk wil gaan (al is dat helemaal geen noodzaak!!!) kan je de doorlussing ook maken met scotchlockjes.
Echter, tenzij je de scotchlocktang hebt zou ik dit afraden (vals contact)

@tim: scarlet heeft hun "eigen" techniekers en planningsdienst, onafhankelijk van Belgacom :)
Zowel de techniekers als de planning gebeuren door JFS (met, natuurlijk, belgacom-certified techniekers wel)
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

krisken schreef:
CoopZor schreef: 1. Ik heb net gechat met de helpdesk van scarlet, en volgens haar zou ik een 20mbit download krijgen, maar daar zou maar 8mbit van overblijven als ik 2 HD kanalen bekijk. klopt dit ? bij mijn ouders hebben we ADSL en ik blijf gewoon mijn 20mbit downstream hebben als ik 2 HD kanalen bekijk (op 2 verschillende tv's natuurlijk :lol: )
Dan zullen je ouders een 30mbit profiel hebben. Als je dan 2x HD bekijkt is dit 2x6mbit (=12mbit). 30mbit profiel - 12mbit tv = 18mbit om te surfen. En dat is ongeveer 20mbit. Dat zal overigens wel VDSL2 zijn, geen ADSL! Jij gaat een 20mbit profiel krijgen. 20 - 12 = 8mbit om te surfen.
Dient gezegd dat die 8mbit dan ook enkel van toepassing is als effectief op 2 tv's tegelijk in hd aan het kijken bent. Er komt snelheid "vrij" van zodra je ergens sd aan het kijken bent of gewoon op 1 tv.. Zelf weet je best hoevaak dit voorkomt.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@Splitter: Raar dan dat deze persoon hier voor de deur stond en normaal ook de installatie voor men scarlet moest doen; maar voorrang gaf aan belgacom klanten ;) Men scarlet aanvraag liep nog en men belgacom 3 maand later aangevraagd en rara wie er eerst was :-)

Mijn punt is, scarlet aansluitingen en hulp verlening thuis is zoizo lang wachten, maar eens het werkt, werkt het.
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 08 jun 2012, 16:34, in totaal 1 gewijzigd.
CoopZor
Starter Plus
Starter Plus

Splitter, is het oke als ik de ADSL kabel in dezelfde buis leg als mijn stroomkabels ? of gaat deze storing geven ?
tv kabel heeft een ijzeren mantel eromheen voor storingen tegen te gaan, maar VDSL kabel heeft dit niet.
Helaas is het bijna niet mogelijk om de VDSL en 2.5 mm 220V kabels gescheiden naar mijn stroomkast te leggen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Als BGC technicus kan ik je zeggen blijf van die scotchlocks en lusterklemmen af als het niet nodig is!
De kleurencombinatie die jij zegt qua invoer klopt, maar dat is slechts één combinatie. Oudere kabels hebben andere combinaties!

Mijn voorstel, en dat zal bijna iedereen beamen, waar je invoer binnen komt laat je de technieker de splitter plaatsen. Leg een UTP kabel (of VVT) vanaf de plaats waar je invoer binnen komt tot de plaats waar je je modem wilt.

Telefonie = EDPnet + OVH
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

CoopZor schreef:Splitter, is het oke als ik de ADSL kabel in dezelfde buis leg als mijn stroomkabels ? of gaat deze storing geven ?
tv kabel heeft een ijzeren mantel eromheen voor storingen tegen te gaan, maar VDSL kabel heeft dit niet.
Helaas is het bijna niet mogelijk om de VDSL en 2.5 mm 220V kabels gescheiden naar mijn stroomkast te leggen.
Gaat vast wel, maar volgens AREI ben je niet in orde met je elektrische installatie
CoopZor
Starter Plus
Starter Plus

Honda4life, zou je wat meer info willen geven ?
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 76 keer

Wat Krisken aanraadt is juist. Laat de technieker een ntp zetten en een splitter aan de intro. lusterklemmen laten atijd vocht door. Geloof me, als technieker te zijn geweest (ben nu coach) heb ik zeer veel storingen opgelost door lusterklemmen te verwijderen.

Niet voor niets dat die dingen gebruikt worden. Trek een utp of vvt vanaf de invoer. Succes !
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Het AREI omschrijft hoe een elektrische installatie thuis mag/moet opgebouwd zijn.
En volgens mij mag je deze niet samen trekken (al ben ik daar niet 100% zeker van)
Want hoe het nu weer met zo van die DLP kabelgoten dan weer zit...

Brandverzekeringen discussiëren hier graag over in geval er een elektrische brand ontstaat :wink:
beont
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb 2 weken geleden toegehapt, en dinsdag komen ze installeren.
Qua snelheid valt het wel mee. (ik heb intussen nog telefoon gehad dat ze nog vroeger konden komen, maar ik kon zelf niet aanwezig zijn)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

U heeft veel geluk gehad,twee weken is echt wel super snel bij Scarlet.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ik ben sinds augustus vorig jaar klant . Tussen aanvraag en instalatie was slechts 2 weken . Heb de binnenkomende kabel zelf vanuit de kelder de woonkamer gestoken waar ooit de vaste telefoon stond ( heb dus maar 1 meter binnen liggen tot aan het ntp bakske . Installatie duurde amper 30 minuten , en het werkt sindsdien perfect . Haal altijd de 20/2 zonder schommelingen , en dit zonder disconnects op een 800 m van de kvd .

Ps : aangezien de router op een andere plaats staat , had ik daarvoor ook een utp kabel gelegd ,maar aangezien ik die stekkertjes niet zelf kan nijpen heeft ook de technieker dit voor mij gedaan , prima service zou ik zeggen .
Afbeelding
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

technieker schreef:Wat Krisken aanraadt is juist. Laat de technieker een ntp zetten en een splitter aan de intro. lusterklemmen laten atijd vocht door. Geloof me, als technieker te zijn geweest (ben nu coach) heb ik zeer veel storingen opgelost door lusterklemmen te verwijderen.

Niet voor niets dat die dingen gebruikt worden. Trek een utp of vvt vanaf de invoer. Succes !

True en true natuurlijk, maar zolang er geen vocht is (geen idee hoe de situatie eruitziet natuurlijk), doen lusterklemmen en scotchlocks absoluut niets af aan het vdsl signaal.
En als je echt met een vochtprobleem zit, helpt de ntp niet veel meer dan scotchlocks :)

en qua oudere kabels: klopt idd ook, ik had het dan ook over de PET kabel en niet de oudere kabels.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 683 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Ik ben ook nog bij Scarlet, en heb er geen problemen mee ondervonden.
Eind deze maand stap ik wel terug over naar Belgacom Internet Comfort + TV. Het is 5 EUR/maand duurder, maar dan heb ik 250 MB mobiel internet en TV Overal. En mocht een TV-decoder stuk gaan, kan ik hem direct omruilen in een Belgacom winkel ipv opsturen en wachten op een nieuwe.
En nu ook de Samsung GSM aan 1 EUR, mijn vrouw had net een nieuwe nodig :)

Dus als het de goedkoopste moet zijn, is Scarlet zeker een goede keus. Maar het verschil is klein met andere abonnementen waar je extra's hebt.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb enkel internet , vaste telefoon hebben we niet en tv gaat via tvv ( enkel een provider die eigen hardware toelaat komt er hier in ) . Ik vind ze alvast zo duur niet . Daarvoor had ik 12 jaar telenet , en hun brakke limiet ( ook nu nog ) , en hun vaak in de avonduren trage internet verbinding staken op het laatste zeer tegen , al die jaren waren zij enige beschikbare internet provider hier , met dus volle node . En dan hebben ze nog eens een fortuin gekost ook , 300 € voor installatie , al die jaren woeker prijzen en echt belachelijke limieten .
Afbeelding
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Ik heb een 6 tal weken moeten wachten op mijn aansluiting bij Scarlet (eerst tel en internet enkele jaren geleden,maar nu het nieuwe One,met ook dig.tv erbij.).
Zodra alles geinstaleerd was,nooit geen problemen meer gehad,nu toch al een 6 jaar Scarlet klant.Ze waren toen nog niet bij Belgacom.
CoopZor
Starter Plus
Starter Plus

johcla schreef:Ik ben ook nog bij Scarlet, en heb er geen problemen mee ondervonden.
Eind deze maand stap ik wel terug over naar Belgacom Internet Comfort + TV. Het is 5 EUR/maand duurder, maar dan heb ik 250 MB mobiel internet en TV Overal. En mocht een TV-decoder stuk gaan, kan ik hem direct omruilen in een Belgacom winkel ipv opsturen en wachten op een nieuwe.
En nu ook de Samsung GSM aan 1 EUR, mijn vrouw had net een nieuwe nodig :)

Dus als het de goedkoopste moet zijn, is Scarlet zeker een goede keus. Maar het verschil is klein met andere abonnementen waar je extra's hebt.
Het nadeel van Belgacom is dan wel dat je maar 150gieg download in de maand hebt...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Nee, Internet comfort heeft geen downloadlimiet >1000GB
beont
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 9 keer

Ik ben bij deze ook aangesloten. Ik mag op zich niet klagen over de snelheid :-)
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”