Signaalsterkte digibox/digicorder Telenet

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Hallo

Ik had graag geweten wat de ideale signaalsterkte is voor digitale tv van Telenet.

Wanneer ik kijk naar de signaalsterkte die ik heb bij de Vlaamse zenders varieert dit tussen -7 en -9 dBmV. De kwaliteit is wel bijna altijd 99%. En bij het opstarten van de digicorder (vorig model) heb ik vaak een aantal foutieve pakketten, nadien blijft dit stabiel. Op de Nederlandse posten is de signaalsterkte tussen -10 en -11 dBmV.

Ik heb gehoord dat de ideale waarden rond 0 moeten zitten. Klopt dit?

Nu is het wel zo dat de tv via Scart is aangesloten op de digicorder en dat er tussen de digicorder en de modem een switch staat (oud oranje d-Link bakje van Telenet). Kan dit hier iets mee te maken hebben of zijn mijn waarden gewoon normaal?

Bedankt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomovich schreef:Ik had graag geweten wat de ideale signaalsterkte is voor digitale tv van Telenet.
Een ideale waarde is misschien 0 dBmV al mag je je daar niet op blindstaren (en zeker niet verlangen). Vanaf -10 dBmV begin je wel stilaan in de gevaren zone terecht te komen (waar het echt fout gaat hangt een beetje af van toestel tot toestel, sommige reeds bij -10 andere dan weer bij -13 dBmV).
Tomovich schreef:Nu is het wel zo dat de tv via Scart is aangesloten op de digicorder en dat er tussen de digicorder en de modem een switch staat (oud oranje d-Link bakje van Telenet). Kan dit hier iets mee te maken hebben of zijn mijn waarden gewoon normaal?
Nee, het enige wat belangrijk is is een goede coax tussen je NIU en Digicorder.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het doorlussen van het signaal van de coax uitgang van de digico(r)der naar de antenne ingang van de TV kan ook negatieve invloed hebben op de signaalsterkte (heb ik ondervonden). Vooral bij oudere TV toestellen.
Indien je toch het TV toestel wil aansluiten op de coax (vb voor analoge TV, DVB-C), kan je beter vanaf de NUI een 2de coax trekken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Heeft er iemand al eens een stop op de uitgang gedraaid ? Normaal gezien zou dit het signaal ook ten goede moeten komen.
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Mijn waarden zijn dan perfect aanvaardbaar?

Als ik het goed begrijp is de kabel die tussen de digicorder en tv hangt in feit niet nodig? Ik heb dus genoeg aan enkel de scart?

En wat is een NUI? Is dat de modem?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomovich schreef:Mijn waarden zijn dan perfect aanvaardbaar?
Je zit met die -11 dBmV misschien op het randje... maar zolang je geen fouten hebt hoef je je niet echt zorgen te maken.
Tomovich schreef:Als ik het goed begrijp is de kabel die tussen de digicorder en tv hangt in feit niet nodig? Ik heb dus genoeg aan enkel de scart?
Inderdaad er hoeft geen coax tussen je decoder en TV... tenzij je nog analoog zou willen kijken (al zie ik daar het nut niet van in). Een SCART of beter nog een HDMI kabel (als je een HDTV hebt tenminste) is het enige wat je nodig hebt.
Tomovich schreef:En wat is een NUI? Is dat de modem?
Nee, een NIU is het doosje waar de coax van de straat op toekomt. Normaal bevat deze ook 4 TV uitgangen waarvan twee extra versterkt (+4 dB).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tomovich schreef:Als ik het goed begrijp is de kabel die tussen de digicorder en tv hangt in feit niet nodig? Ik heb dus genoeg aan enkel de scart?
Niet alleen niet nodig, maar in sommige gevallen zelfs ongewenst voor het signaal van de digicoder!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”