Toch een nieuw leven voor de Internet Explorer

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nadat het Microsoft is gelukt om van de Internet Explorer de toonaangevende webbrowser te maken is het lange tijd heel stil gebleven wanneer het ging om nieuwe functies in die Internet Explorer. De mensen van Microsoft schonken lange tijd meer aandacht aan het verhelpen van foutjes in de webbrowser dan aan het toevoegen van nieuwe functionaliteit. Er waren foutjes genoeg en dus ook genoeg werk voor de mensen achter de Internet Explorer.

Nadat in de herfst van 2001 de Internet Explorer 6 op de markt kwam werd het ontwikkelaarteam min of meer opgesplitst en ging er meer aandacht uit naar de ontwikkeling van de MSN Explorer. Volgens Tony Chor, Group Program Manager van het IE-team, wordt het team nu weer bij elkaar gehaald om verder te gaan met de ontwikkeling van de Internet Explorer.

Chor geeft toe dat de aandacht lange tijd alleen maar bij het veiligheidsaspect van de Internet Explorer heeft gelegen maar nu wil Microsoft het vizier toch weer richten op een nieuwe generatie webbrowsers.

Volgens Dave Massy, een van de leden van het IE-team, zal een nieuwe Internet Explorer een verbeterde ondersteuning voor CSS bevatten. Ook een betere ondersteuning voor transparante PNG's staat hoog op het wenslijstje van nieuwe en betere functionaliteit. Verder hoopt het IE-team dat er veel input zal komen van websitemakers en -gebruikers. Voor deze "input" heeft Microsoft een speciaal hoekje vrijgemaakt op haar Wiki Channel9.

Waarom Microsoft nu opeens het "heilige licht" heeft gezien wordt door de softwaremaker zelf niet echt duidelijk gemaakt. Zelf hebben we het gevoel dat de concurrentie, waaronder Firefox en Opera, al geruime tijd duidelijk maken dat er nog heel wat te verbeteren valt aan de Internet Explorer.

Bron: Washington Post (Betalende sectie)
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Spock,

Deze info was reeds eergisteren te lezen op verschillende IT nieuws sites, ik vind het dan ook zeer spijtig dat jij "hiervoor hebt moeten betalen" ???

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ontopic:
Ik zou zeggen EINDELIJK. PNG-support wacht ik al heel lang op. Opent zoveel leuke mogelijkheden (alpha is zoveel mooier dan transparency). Ik vraag me zowieso af waarom MS überhaupt nooit IE heeft doorontwikkeld. Ik denk dat dat ongeveer het meestgebruikte programma is ter wereld (think about it). En er zijn zo enorme lacunes daarin, ik kan het gewoon niet bevatten.
Dingen die op m'n verlanglijstje staan:
- popupblocker (maar dat komt met SP2)
- PNG-support
- tabbed browsing
- downloadmanager (nen fatsoenlijke, niet die prul gelijk in firefox, maar bvb zoiets als in opera)
- mouse gestures 8)

Veel meer dan dit moet dat niet zijn lijkt me. En misschien niet zomaar elke vijf seconden vragen om iets te installeren, IE is namelijk misschien net iets té open daarin ...
[Nob]

- popupblocker (maar dat komt met SP2)
- PNG-support
- tabbed browsing
- downloadmanager (nen fatsoenlijke, niet die prul gelijk in firefox, maar bvb zoiets als in opera)
- mouse gestures Cool

Ok, buiten je downloadmanager dan, kan je evengoed firefox nemen...
En die is nog gratis ook. (neen IE is niet gratis, je betaalt die bij je OS bij)

greetz,

Nob
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

[Nob] schreef:En die is nog gratis ook. (neen IE is niet gratis, je betaalt die bij je OS bij)

Wie weet heeft hij zijn OS wel gratis :twisted:
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik heb de Washington Post in een mediapakket-abo zitten van de tijd dat ik moderator was voor mijn eigenste sportnieuws-site (nu opgedoekt). Ik betaal al 2 jaar niet meer aan de Post en toch kan ik nog steeds inloggen. Administratief foutje maar toch handig, niet?
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Debruineogenboy schreef:
[Nob] schreef:En die is nog gratis ook. (neen IE is niet gratis, je betaalt die bij je OS bij)

gratis en niet gratis. het zit bij de pc, je kan niet zonder kopen, dusja ... en nee, firefox vind ik nog altijd niet goed. de gecko-engine toont nog altijd niet alle sites foutloos. Dat mag dan wel de fout van de site zijn (té IE-erig gemaakt bvb) maar dan nog is dat de browser die dat moet opvangen.
aikon
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Waar ik op wacht ik dus betere ondersteuning voor CSS,
IE staat op dit vlak nog MIJLENVER achter.

CSS is zoo krachtig, denk maar aan de mooi transparancy en speciale soorten menus die men ermee kan maken.

CSS - Zen is hiervan een prachtig voorbeeld, je moet al die sites eens bekijken onder IE en daarna onder Firefox... Je weet direct wat je mist bij IE.
su root
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

meon schreef:gratis en niet gratis. het zit bij de pc, je kan niet zonder kopen, dusja ... en nee, firefox vind ik nog altijd niet goed. de gecko-engine toont nog altijd niet alle sites foutloos. Dat mag dan wel de fout van de site zijn (té IE-erig gemaakt bvb) maar dan nog is dat de browser die dat moet opvangen.

waarom zou een browser functionaliteit moeten opvangen die helemaal niet standaard is, wanneer jij je sites voor IE maakt dan is het toch niet hun taak om de browser hierop aan te passen, wanneer de webdesigner zich aan de standaarden en de DOM houdt dan is er helemaal geen probleem (cross-browser sites maken kan hoor :)) (trouwens IE was oorspronkelijk een namaak van netscape, heel veel fouten die netscape toen maakte hebben zijn overgenomen en die zitten er nu nog altijd in)
airzimmy
Erelid
Erelid
Contacteer:

meon schreef:
Debruineogenboy schreef:

gratis en niet gratis. het zit bij de pc, je kan niet zonder kopen, dusja ... en nee, firefox vind ik nog altijd niet goed. de gecko-engine toont nog altijd niet alle sites foutloos. Dat mag dan wel de fout van de site zijn (té IE-erig gemaakt bvb) maar dan nog is dat de browser die dat moet opvangen.

Dus als jouw wagen niet 100% in orde is en een beetje scheef trekt moet jij er maar voor zorgen dat je hard genoeg aan je stuur tegentrekt om op de baan te blijven. Degoutant standpunt meon.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik denk niet dat meon het zo bedoelt. Eerder dat de browser zo geschreven moet zijn dat er zo weinig mogelijk 'problemen' zijn voor de gebruiker. Vb incompatibiliteit, sites die verkeerd worden weergegeven. Het is niet aan de gebruiker om dan van browser te wisselen, maar soms moet de browser ook zelf wat flexibel zijn. De technologie moet zich aan jou aanpassen en jij niet aan de technologie. Ga jij je ondersteboven in je auto zetten omdat ie dan mss net iets sneller gaat?

Cheers
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Subke snapt mij ;-)
Als een site er in IE niet goed uit ziet, of niet werkt omdat deze "Opera-only" is (ik zeg maar wat), dan ga ik niet Opera opstarten om die site te bezoeken, maar dan bezoek ik die site gewoon niet.
Ik geef nu even een concreet voorbeeld:
Ik zoek in google naar bepaalde liedjesteksten, en kom op de mega-popup-site 'letssingit.com' uit. Van het moment dat de eerst popup komt gaan bij mij alle vensters dicht en zal ik de 2e hit gebruiken bij Google. Het is juist dat soort situaties dat een goeie browser zou moeten vermijden. Zoals je ziet spreek ik hier niet IE vrij, maar spreek ik ook geen enkele andere browser goed. Opera heeft in mijn ogen het beste gewogen gemiddelde. Bij velen zal die al afdoen omdat het geen open source is en de gratis versie een banner toont, maar voor webdesigners is Opera wél heel goed; mede door flexibel met opmaak om te gaan (je kan in Opera bvb alle tabellen laten vallen, een alternatieve stylesheet gebruiken, ...)
t.r.i.n.
Pro Member
Pro Member

aikon schreef:CSS is zoo krachtig, denk maar aan de mooi transparancy en speciale soorten menus die men ermee kan maken.

Kan je eens een voorbeeld geven van een site die in css is opgemaakt ? Het is voor mij allemaal nieuw, ik maak mijn site nog steeds braafkes in html ... :mrgreen:

Misschien een goed idee voor een poll ? In welke programmeertaal maak jij je site op ?
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

CSS is geen taal, het is meer een opmaakbeschrijving. Je moet het vergelijken met de 'stijlen' in Word. Daar heb je ook "Standaard", kop 1, kop 2, ...
HTML verdwijnt dus niet, maar je gaat opmaak definieren: welke achtergrond, welk lettertype, welke rand, hoe ver het van een ander object mag afstaan, ...
Je gaat dus niet meer <font size="3" face="Helvetica">blah</fon> meer typen, maar <p class="plattetekst">blah</p> of zo. Het is bovendien veel uitgebreider dan de mogelijkheden van enkel HTML en is cascading; maw je kan stijl op stijl op stijl bouwen.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”