Ik ben momenteel ( nog ) klant bij Belgacom met een Internet Favorite op 30/6 profiel maar overweeg over te stappen naar Edpnet op voorwaarde dat die ook geen Youtube problemen hebben...
Sinds Belgacom met de Internet Overal formules gestart is, en dus alle klanten maximaal 30Mbps download heeft ( voor wie een goeie VDSL2 lijn heeft ), loopt Youtube 's avonds na 18 uur en in de weekends voor geen meter meer hier.
Eens 18 uur lukt laden van een 720P video rechstreeks van Youtube al niet meer: ik heb dan nog een snelheid van zo'n 3Mbps.
Later op de avond, na 20uur, is dit nog slechts 1 Mbps en kan je niks meer afspelen, zelfs niet meer op 480p als het nog niet in de cache van Belgacom zit.
Het youtube probleem is dagelijks te reproduceren: iedere avond dezelfde miserie.
Snelheden naar enkele Youtube servers op 5/6 omstreeks 21u10:
IP: 74.125.218.146 ( California, Mountain View ) - 1 Mbps
IP: 74.125.218.245 ( California, Mountain View ) - 780 Kbps
IP: 74.125.99.71 ( California, Mountain View ) - 1 Mbps
Een speedtest naar California geeft volgend resultaat:
![Afbeelding](http://www.speedtest.net/result/1991981294.png)
Niet echt om naar huis over te schrijven maar toch beter dan van de Youtube servers.
Ik neem aan dat Edpnet geen Youtube Cache gebruikt en dus jullie direct van Youtube downloaden.
Zijn er bij EDPNet problemen in de weekends en 's avonds na 18 uur om vlot Youtube 1080P clips af te spelen ?
Tegen welke snelheid kunnen jullie de clips binnenhalen op een 30/6 VDSL2 lijn ?
Groeten,
Nico