Foxconn nog steeds slavenfabriek

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

zodat iedereen ook weet waar zijn iphone (maar ook toestellen van HP, Dell en Sony) vandaan komt! :eek: Al is de waarheid voor sommigen te hard, en schuiven ze het onder de mat :-(
http://www.zdnet.be/news/139991/foxconn ... enfabriek/
Laatst gewijzigd door satsurfer 31 mei 2012, 22:05, in totaal 1 gewijzigd.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

En weer apple erbij slepen?

HP, Sony, en ongeveer alle andere grote en kleine merken in de consumer electronics en pc industrie maken gebruik van de diensten van Foxconn. Dus doe niet alsof je zelf heiliger bent dan de paus, want je hebt 100% zeker ook meer dan genoeg van die slaven-producten in huis. :)

Persoonlijk kan ik er toch niets aan doen. Enerzijds omdat het niet fijn is voor die mensen, maar het is nog steeds beter als geen inkomen en geen onderdak, en anderzijds omdat er geen alternatieven zijn, er is ongeveer geen enkel merk dat nog dingen produceert in "het westen" aan normale uurlonen.

Dusja, het is een probleem, maar de oplossing ligt niet in de kopers een schuldgevoel aanpraten, he.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

je weet als je t-shirt koopt in H&M voor 8 €, dat dit niet op normale manier gemaakt is, volgens de regels/normen/reglementeringen die wij in België/EU hanteren.

Ik pleit dus ook -soms- schuldig. Ik heb geen Iphone, geen enkel Apple product trouwens. BTW, wijlen Steve Jobs wilde geen eurocent geven aan goede doelen van zijn fortuin. Iets wat andere miljardairs wél doen (Bill Gates, Michael Bloomberg, Warren Buffet,....)
Dus die ethiek zet hij verder in zijn fabrieken.

Ik wil hier geen polemiek starten, maar mensen toch eens wakker schudden. Ok, iedereen doet wat hij wilt, maar eventjes stilstaan bij dingen mag toch nog Flashblue? :oops:
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Stilstaan bij de dingen, sure, als je 1 iemand ermee bereikt is het al een succes te noemen en de moeite waard!

Maar zoals wel vaker, is het weer al te makkelijk om Apple in het vizier te nemen, terwijl de hele sector hetzelfde doet. En in je follow-up post doe je hetzelfde nogmaals. Het is niet omdat anderen een deel van hun geld dat ze verdienen met slaven arbeid aan goede doelen schenken, dat ze in de eerste plek niet fout bezig ware, he. :)

En, wees eerlijk, ben jij bereid om een meerprijs van 50% tot 100% te betalen voor producten die "normaal" geproduceerd worden? Ik geef gerust toe dat als ik de keuze heb tussen een "slaven-gebouwde" 40" tv van €600, of een "built by overbetaalde westerse arbeiders" 40" tv van €1200, van hetzelfde merk, dat mijn keuze heel snel gemaakt is.
En zo zal het in veel gevallen gaan, bij heel veel mensen. Het is gewoon deel van een groter probleem, hier moeten de kosten omlaag, ginds moeten ze omhoog, om terug een betere en eerlijkere verdeling te krijgen. Maar hoe dat dat ooit gaat gebeuren?...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik ben geen voorstander van slavenfabrik Foxconn, maar het hele Chinese concept draait net op basis hiervan.

Zonder deze goedkope arbeidskracht (trouwens: ALLES IS RELATIEF, daar valt het nog best mee), zou China nooit zijn success gekend hebben, en stel dat de arbeidskost omhoog schiet, gaan ze failliet. En wat denk je? Gaan de mensen daar dan beter af zijn? Nu hebben ze tenminste eten voor hun gezin, en een bovendak. Maar als men een eerlijker loon vraagt, fabrikanten gaan afhaken et voila, honderden miljoenen chinezen zijn op straat, kunnen niks meer doen en kunnen met moeite leven...

Laten we een analogie trekken naar Belgie (zonder sociaal systeem dan wel), je hebt de keuze:
1) Je werkt 12u/dag, 6dagen/week, in zware omstandigheden, je verdient dan pak maar 800€/maand hiervoor. Dit is voldoende om je gezin eten te voorzien en je krijgt onderdak van de werkgever.
2) Je hebt niks, misschien een misierige steun van de overheid, pak maar 50€/maand. Je kunt nauwelijks een brood/dag kopen met dat geld en kunt nergens aan de slag.

Je moet dit dan veel groter zien dan dit. Ik heb eigenlijk geen zin om de hele discussie hier uitgebreid te bespreken, maar wou me hier toch even inmengen :lol:

(kuch, trouwens, een goede onderwerp voor een masterpaper, hopelijk zou zo'n onderwerp beschikbaar zijn. Kan hier letterlijk een boek over schrijven)
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Dima_2005 heeft idd zeker een punt.

China is gebasseerd op dit princiepe, en verdient ook zo hun groei.
Gelijkmatig met de groei gaat ook heel lichtjes de levenskwaliteit stijgen.

Vroeger was het in Europa ook niet zo goed, maar met de groei is het ook altijd beter geworden.

Ik vind het ook beetje vreemd dat het altijd Foxconn of Apple is,
terwijl de kleinere fabrieken errond die nog minder betalen en nog minder veilig zijn niet aan de dag komen.
Want uiteindelijk alle merken maken daar hun producten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dima_2005 schreef:Je moet dit dan veel groter zien dan dit. Ik heb eigenlijk geen zin om de hele discussie hier uitgebreid te bespreken, maar wou me hier toch even inmengen :lol:
Je moet het inderdaad groter zien... de manier waarop landen als China, India en zelfs Oost Europa werken is pure concurrentie vervalsing voor onze eigen economie die wel moet voldoen aan strenge regels !

Dergelijk systeem maakt dus gewoon onze eigen economie kapot... bedrijven verdwijnen hier gewoon zodat meer mensen in de werkloosheid komen terwijl we net meer zouden moeten werken. In eerste instantie was dit louter pure productie, maar ondertussen gaat het ook om diensten (denk maar IT outsourcing).

Spijtig genoeg is het eindresultaat ook niet rooskleurig... de mensen ginder worden er niet echt beter van (en gaan dus ook niet consumeren, moest dat wel het geval zijn dan zou de impact op onze economie veel minder zijn), onze economie gaat eraan ... dus op het einde van de rit zijn het enkel de grote multinationals die er beter van zijn geworden (de vraag is wel aan wie zij hun producten nog denken te verkopen als de werkloosheid in het Westen stijgt, en men in het Oosten nog steeds wordt uitgemolken).

Liever je TV aan 600 euro kopen is dus een korte termijn visie... door dat te doen verdwijnen er hier jobs en zal je kind misschien nooit werk vinden... en helemaal geen TV meer kunnen kopen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nu, als je inderdaad naar de andere kant van de wereld kijkt, nl. de onze. Ja, we ondervinden er gedeeltelijk nadelen van. Maar China bezorgt ons ook een bepaalde groei. Zonder die lage loonkosten was ons levensstandaard zeker veel lager geweest... Fabrikanten zouden ook niet bereid zijn om te investeren in zo'n dure dingen.

Daarenboven, je moet rekenen dat grote fabrikanten hier nog steeds jobs behouden, wel eerder dienstenfuncties, ondersteuningsfuncties en R&D. Hier is het Westen dan heel sterk in, in hoog opgeleid personeel. Deze mensen kun je toch niet aan de band zetten zekers?
Het is wel zo dat voor laag opgeleid personeel het moeilijker is en ja, SOMMIGE jobs verdwijnen door China, India etc. Maar er zijn dankzij hun heel veel jobs bijgekomen en ze hebben onze groei ook mee gerealiseerd.
En in Belgie is het ZEKER niet zo dat een grote deel van de werklozen zitten te wachten omdat er geen jobs zijn. Er zijn nog ruim 100.000 open vacatures open, maarja, je moet dan bereid zijn om iets zwaarder werk te doen. Maar sommigen verkiezen dan om thuis te blijven omdat het dan comfortabeler is. (maar da's volledig buiten de kwestie)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

R&D behouden? duidelijk & actueel voorbeeldje....
ter info: Philips Brugge doet de R&D voor 'high-end' tv-toestellen.
http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieu ... 103423.htm
De joint-venture (TP-vision met Philips) heeft zijn ontwikkelingscentrum voor televisietoestellen in Singapore gesloten en overgeheveld naar TPV Technology (Taiwanese Tapei). Vakbonden Philips Brugge vrezen voor toekomst site.

http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieu ... 862020.htm

http://www.express.be/sectors/nl/ict/va ... 168915.htm
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dima_2005 schreef:Maar China bezorgt ons ook een bepaalde groei. Zonder die lage loonkosten was ons levensstandaard zeker veel lager geweest... Fabrikanten zouden ook niet bereid zijn om te investeren in zo'n dure dingen.
We hebben misschien wel wat groei door China... maar hoeveel % van de Belgische bedrijven exporteerd naar China denk je (zij beschermen hun markt trouwens wel) ? Dat onze levensstandaard lager zou geweest zijn zonder China betwijfel ik ten zeerste, die was namelijk 10 a 15 jaar geleden ook prima (zoniet beter).
Dima_2005 schreef:R&D. Hier is het Westen dan heel sterk in, in hoog opgeleid personeel.
Denk je dat onze bedrijven kunnen blijven investeren in R&D als hun producten binnen de korste keren worden nagemaakt in China aan veel lagere prijzen ? R&D is enorm duur en enkel mogelijk als je het daarna kan terug verdienen (en die kans wordt kleiner en kleiner)... kijk maar naar een bedrijf als Option dat moet opboxen tegen een Huawei.

Het enige voordeel dat China ed. ons vandaag de dag geeft is goedkopere producten... de gevolgen ervan zullen volgens mij echter desastreus zijn (het idee dat men ginder tewerkstelling verzorgt en er een nieuwe markt ontstaat is fijn, alléén gaat de tijd ons volgens mij inhalen - voor men daar op het noodzakelijk niveau zit zal onze economie kapot zijn).
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

om nog niet te spreken van de vele minderwaardige producten die onze markt overspoelen. De Aldi's & Lidl's van deze wereld liggen er vol van. zonnepanelen,....ebay artikelen (batterijen en andere gadgets die ik regelmatig bestel :oops: )
Je krijgt 3 jaar garantie, maar daarmee is alles gezegd.

Een kruimeldief die dubbel zo zwaar weegt als een goeie B&D :-D , stofzuiger die haast niet zuigt, zaken die heel snel kapot gaan...., specificaties maar vaag op aldi of lidl folder,....reserveonderdelen??? nihil, gewoon weggooien op containerpark = weggooimaatschappij. Om nog niet te spreken van de grondstoffen, ecologische voetafdruk als je 3 machines koopt ipv 1.
Terwijl je met een goede Metabo gerust 20 jaar of meer kan werken. kost ook iets meer.....
onze rowenta stoomstrijkijzer (+/- 250-300 € ooit gekost). stoomdraad was versleten....service-center binnen.....identiek toestel in bruikbleen, was +/- 60 € om alles te vernieuwen wat we wilden. dus ook nieuwe zool op laten leggen.....
Wel gebruiken we nu toch al 11-12 jaar dat toestel....Hoeveel ik van die stoomstrijkijzers van Aldi van 100-150 € op containerpark zie liggen....tja.....
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”