Telenet analoog: Audio storing/klik 2Be

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
Lantern
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2010, 23:47

Sinds de analoge zenderfrequenties aangepast zijn is er op 2Be (815.25Mhz, zone 02) een duidelijke klik te horen, ongeveer 1 klik per 1 a 2s. Met de fine tuning optie van het tv toestel wat aan te passen verdwijnt de klik maar daalt uiteraard de kwaliteit van het beeld. De afstand tv toestel - muur waar kabel binnenkomt is erg klein dus externe storing lijkt me onwaarschijnlijk, ook nooit deze klik opgemerkt op de vorige zender op 815.25Mhz.

Anderen die hetzelfde probleem hebben?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Van een paar jaar geleden herinnner ik me, toen ik vrije kanalen in het telenetspectrum wilde gebruiken om daar eigen kanalen mbv rf modulatoren neer te zetten, dat telenet de niet gebruikte kanalen 'sweeped' met een draaggolf die die kanalen doorloopt.
Ik vermoed voor statistische doeleinden om de kwaliteit van de kabels te monitoren.
Behalve de goed hoorbare 'tik' was ook interferentie in het beeld te zien.
Misschien heeft telenet zijn monitoring niet aangepast, of heeft jouw tv last van een naburig vrij kanaal waar die sweep langskomt.
Als test eens kijken/luisteren met een andere tv? Of bij de buren?
Indien je daar ook het probleem hebt zou ik met bovenstaande info het eens bij telenet aankaarten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Limburg schreef:dat telenet de niet gebruikte kanalen 'sweeped' met een draaggolf die die kanalen doorloopt.
Ik vermoed voor statistische doeleinden om de kwaliteit van de kabels te monitoren.
Dit is een soort ALC om de versterkers een correcte sturing te geven... echter vroeger waren dit twee vaste carriers, maar misschien om de versterking lineairder te krijgen dat men het nu meer dynamisch doet, al zou dat nooit de zenders mogen storen natuurlijk.

Ik zou inderdaad eens eerst bij buren gaan informeren.
Lantern
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2010, 23:47

Een 4:3 CRT Philips toestel getest op dezelfde aansluiting en dit toestel heeft het klikgeluid op 2Be niet, het lijkt dus aan de analoge tuner van het eerste toestel, een panasonic TX P G10E te liggen. Aangezien de vorige zender op 815Mhz het klikgeluid niet had verwacht ik niet dat het externe storing is maar ik zal toch een goed afgeschermde coax lenen en uitproberen. Ik vrees echter dat dit niets zal uithalen en de telenet/panasonic customer service elkaar de vinger zullen wijzen.

Buur 1 heeft geen problemen (samsung toestel fwiw), buur 2 heeft belgacom tv. Nog een detail, het volume van de klik varieert tussen 2 vaste grenzen, minimum is net hoorbaar en maximum iets luider dan een normale dialoog. Googlen op dit probleem in combinatie met panasonic toestellen levert enkel resultaten over zender-onafhankelijke kliks met een veel lagere variabele frequentie.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”