Hervorming subsidies zonnepanelen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Zie: http://www.tijd.be/nieuws/politiek_econ ... 4-3137.art . De subsidies van zonnepanelen worden serieus teruggeschroefd.

Lees ik tussen de regels dat de GSC pas vanaf 01/08/2012 vermoedelijk verlaagd worden? Wat als je nu nog snel panelen bestelt? Iemand ervaring met algemene oplever- en aansluittermijnen?
StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

DHZ kostte mij 2 weken van dag van bestelling tot in dienst stelling.
Omvormer was op stock, panelen niet.

9 panelen kostte me 1,5 dagen + nen hernia om zelf te plaatsen.

Keuring was ongeveer anderhalve nadien.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Terugwerkende kracht vanaf 01 januari 2012 ;)

Zoals Elio bij vele dingen toen in 28 october 2011 heeft gedaan dus , "ik heb een voorstel om vanaf nu" , " wat nog moet gestemd" (lees komt er toch , net zoals freya nu doet) en het is al geklonken

Iedereen die zijn keuring dus dit jaar heeft laten of moeten doen kan onder de nog te bepalen regeling vallen

Vooral weer de kleine garnaal want de grote parken en windmolentoestanden vallen gewoon onder de bestaande regeling (die anders is dan dat nu in de media komt)
En vooral daar zit de fout van de ****** politiek weer , de kleine man weer uitzuigen want bedrijven moeten investeren in Belgie en moeten dus bevoordeeld worden ...

Zo komt het tot op de dag van vandaag dat er zonnepaneelparken komen of uitgebreid worden met nog steeds de subsidieering zoals ze in 2009 was ! Door gaten (bewust of onbewust) in de regeling zodat zij alleen (niet de particulierne) de kans krijgen om tegen die exuberante subsidies van 2009 nu , de dag van vandaag , nog bij uit te breiden

Schandalig vind ik het

Je zou eens als particulier 1 of 2 paneeltjes teveel liggen hebben dan je hebt aangegeven toen , of een paar dagen te late keuring , ze nemen je groene stroom certificaten gewoon af

Echt ridicuul allemaal
The eternal and true pessimist :D
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dfrog schreef:Lees ik tussen de regels dat de GSC pas vanaf 01/08/2012 vermoedelijk verlaagd worden? Wat als je nu nog snel panelen bestelt? Iemand ervaring met algemene oplever- en aansluittermijnen?
Je bent vast niet de enige die zo denkt, vlak voor de subsidies dalen hebben installateurs het zéér druk dus ik denk dat je spreekt over wachttijden van minstens 1 maand.
a3ke schreef:Terugwerkende kracht vanaf 01 januari 2012 ;)
Da's wel heel erg pijnlijk voor de kleine garnaal.
a3ke schreef:Je zou eens als particulier 1 of 2 paneeltjes teveel liggen hebben dan je hebt aangegeven toen , of een paar dagen te late keuring , ze nemen je groene stroom certificaten gewoon af
Spreek je uit ervaring? Helemaal terecht dat ze dit doen! Er kan te eenvoudig misbruik van GSC-meters worden gemaakt. Al heb jij eerlijke bedoelingen dat is totaal niet duidelijk voor het systeem dat dit effectieve opgewekte energie is.
Een late keurder is helaas een zeer spijtige zaak.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nee , alles perfect in orde hier hoor

Alleen op ander board al veel echte verklaringen gelezen van zowel de befaamde tijdelijke keuringen indertijd anno 2009-2010 overgang (die dan niet of niet corect herkeurd zijn) die dan nu ineens hun GSC kwijt zijn (en kunnen laten herkeuren voor de bestaande regeling , die ook al op de hellign staat sinds paar dagen)

Alsook van diegene die dachten dat men toch niet kon controleren (terwijl er blijkbaar wel een vorm van controle , die zelfs werkt , in place is)

Het had wat met het jaarlijks instraling in belgie gecombineerd met parameters en gemiddelden te maken , als je dan 2 pannels meer hebt na een jaar , of 2 max kom je te hoog uit en vragen ze controle
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

De "kleine garnaal" is nogal relatief, hé.

Zij die de initiële kost niet konden dragen, werden nogal zwaar in de zak gezet door de verplichte sponsoring van zij die wel genoeg geld hadden om de investering te doen. En als de stroomprijs effectief rapper stijgt door al die panelen, dan wordt de terugverdientijd een stuk lager waar zonnepaneelhouders ook iets beter af zijn (al is dat een kost voor iedereen).

Men had er beter een systeem aangehangen waarbij iedereen profiteert van de opbrengsten van alternatieve stroomopwekking zodat zonnepaneelhouders hun rol van "good guys" niet verpest wordt.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat de terugverdientijd daalt als de prijs stijgt, is net zoals ik al stinkend rijk ben door niet te roken. Erg relatief dus.
En ja, er had een systeem mogen komen waar iedereen profijt aan had. Maar dat is buiten de 'overgsubsidieerde bedrijven' gerekend.
Nu ja, ik ga hier in elk geval niet nog eens een discussie voeren over wel of niet 'kunnen betalen' die staat al meermaals op dit forum.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

a3ke schreef: Het had wat met het jaarlijks instraling in belgie gecombineerd met parameters en gemiddelden te maken , als je dan 2 pannels meer hebt na een jaar , of 2 max kom je te hoog uit en vragen ze controle
Zoiets is wel gemakkelijk te controleren, lijkt me. Ervan uitgaande dat de invallende zon dezelfde is in een bepaalde buurt, moet jouw productie en die van installaties uit jouw buurt, steeds ongeveer dezelfde verhouding hebben. Als die verhouding meerdere keren sterk afwijkt, zal dat wel in een of ander monitoring-rapport naar boven komen.
Als je je meterstanden ingeeft voor een nieuw GSC, duurt het ook enkele dagen voordat die stand de status 'goedgekeurd' heeft. Waarschijnlijk doen ze op dat moment dus dergelijke vergelijkingen.

Dit weekend stond ook in de krant dat er vanaf 2015 zo'n 50 EUR per 1000 kwh zou aangerekend worden aan eigenaars met installaties. Als de GSC dan nog maar 90 EUR zijn, wordt het wel lastig om het een renderende investering te maken.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Klopt, Freya voert de regel in dat de bezitters van zonnepanelen moeten betalen voor de kwh die hun installatie oplevert. IK hoop dat dit er niet doorkomt want eens ze daar met beginnen zal dat ook snel omhoog gaan :roll: wat dan neer zou komen op geen subsidie maar nog wat opleg er bovenop :evil: En de factuur zou niet eens zakken :bang:

Edit: voor de mensen die de krant niet hebben, hier het artikel:
Afbeelding
Theeft al voor de nodige ambras gezorgd tussen men ouders :bang: :bang: :bang:
johcla
Elite Poster
Elite Poster

Als eigenaar van zonnepanelen zie ik het ook liever anders, maar ergens is het logisch. Het net is nu een grote gratis batterij: wat je teveel produceert, zet je op het net, en je haalt het er weer af als je het nodig hebt. Je gebruikt het net dus 2 keer, terwijl je geen distributiekosten betaalt.
Ik hoop dan wel dat ze naar de netto-productie kijken en niet naar het bruto vermogen van je panelen: ik heb er wel meer dan het gemiddelde uit de krant, omdat mijn dak pal op het westen staat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

johcla schreef:maar ergens is het logisch
Inderdaad... en de GSC's hun prijzen waren ook absurd... als je dubbele beglazing of isolatie laat plaatsen krijg je ook niet dubbel de subsidie van wat je uiteindelijk hebt gegeven aan de installatie ervan. Bedoeling is dat subsidie een extra stimulans is... en geen manier om extra winst te maken (er moest dus iets gebeuren).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

johcla schreef:Als eigenaar van zonnepanelen zie ik het ook liever anders, maar ergens is het logisch. Het net is nu een grote gratis batterij: wat je teveel produceert, zet je op het net, en je haalt het er weer af als je het nodig hebt. Je gebruikt het net dus 2 keer, terwijl je geen distributiekosten betaalt.
Ik hoop dan wel dat ze naar de netto-productie kijken en niet naar het bruto vermogen van je panelen: ik heb er wel meer dan het gemiddelde uit de krant, omdat mijn dak pal op het westen staat.
Akkoord als ze hun net dan eerst aanpassen, onze meter draait bijna niks terug, wij moeten zelfs extra verbruiken op zonnige dagen om er wat profijt aan te hebben. Bij enige zon valt de omvormer gewoon uit omdat de waarden op het net dan te hoog worden. Reeds gebeld hiervoor, ze vertikken het om er naar te kijken... Erg prettige situatie is dat niet. We kunnen dus kiezen, meer verbruiken op zonnige dagen zodat we toch enig rendement uit onze panelen halen (4K installatie, we halen er net geen 3K uit per jaar met die hele zever). We kunnen ook kiezen om niks extra te verbruiken, maar dan hebben we gewoon niks aan de hele installatie en dus ook geen certificaten => enkel de kost. Sorry, maar daar willen we hier geen 50 euro per 1K kwh voor betalen. De besparing op onze elektriciteit is daar te nihil voor (en door de stijgende prijzen doen we ons al sowieso geen profijt).
In het begin was dit trouwens niet zo, dat klopt, het eerste half jaar hadden we dus wel profijt van onze installatie en liep de meter netjes terug. En nee, niet iedereen in de straat heeft panelen en we wonen niet in een villawijk, we wonen in de brakste straat die ge maar kunt vinden in Sint-Niklaas en er hebben 4 huizen zonnepanelen, nergens grote installaties. Voor ik naar men kop krijg dat we in een villawijk wonen en dat rijke mensen als ons maar moeten opdraaien voor de certificaten :nono: rijk zijn we evenmin, we kennen enkel de kunst van het sparen (door enkele jaren niet op reis te gaan bijvoorbeeld of andere zaken te laten vallen).

Pak dan de bedrijven aan die velden vol leggen, en mensen die veel te zware installaties leggen voor hun verbruik. En pas eindelijk het net aan, want de distributietarieven gaan wel omhoog maar van enige verandering in de goede richting is niks te merken...

Ik wil ons trouwens ook niet als sukkelaars profileren, want dat zijn we evenmin.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

johcla schreef:maar ergens is het logisch
Neen, Stel je woont 30 km van de dichtstbijgelegen centrale en de afstand tot een cabine is 1 km.
Wanneer jij energie over hebt steek je die op het net, en wordt deze hoogstwaarschijnlijk lokaal gebruikt binnen die 1 km.
Dit wil zeggen dat deze energie niet van 30 km verder moet komen maar slechts 1 km van het net belast in plaats van 30+1.
...

Lokale productie is een ontlasting van het net lijkt me dus.
De essentie is dat het nationaal energieverbruik hetzelfde is, maar dat de energieproductie gespreid is en niet meer centraal is.
Volledig met eens dat het net moeilijker te bewaken is, maar ook dit lijkt mij met een wiskundig model en weersdata voldoende op te vangen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ik wil nog wel eens horen wat de CREG hierover te zeggen heeft. Want de wetten van de fysica bewijzen dat distributie van lokaal geproduceerde electriciteit goedkoper is dan centraal geproduceerde electriciteit die via kilometerslange hoogspanning- en middenspanningsnetten moet vervoerd worden.

Als ik binnenkort moet betalen om m'n meter te laten terugdraaien zal ik toch even goed nadenken of ik m'n zelfgeproduceerde energie niet beter zou opslaan in een batterij.

Trouwens, het zou me niet verwonderen dat binnen 10 jaar de early-adopters zich van het distributienet beginnen los te koppelen omdat batterijtechnologie en fotovoltaïsche technologie economisch "interessanter" is dan een klassieke electriciteitsaansluiting.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

honda4life schreef:Neen, Stel je woont 30 km van de dichtstbijgelegen centrale en de afstand tot een cabine is 1 km.
Wanneer jij energie over hebt steek je die op het net, en wordt deze hoogstwaarschijnlijk lokaal gebruikt binnen die 1 km.
Dit wil zeggen dat deze energie niet van 30 km verder moet komen maar slechts 1 km van het net belast in plaats van 30+1.

Lokale productie is een ontlasting van het net lijkt me dus.
Neen, dat zou enkel opgaan indien het verbruik en productie in de buurt op één bepaald tijdstip exact hetzelfde is. In realiteit produceren zonnepanelen overdag veel electriciteit in residentiele omgevingen en is de afname op dat moment op de industrieterreinen. s' avonds is er dan weer nul productie en stijgt de vraag in de residentiele omgevingen en daalt die in de industrie.

Dus de stroom die jij produceert zal wel degelijk getransporteerd moeten worden over verre afstand. 's avonds neem jij dan weer hoogstwaarschijnlijk kernenergie van het net af.

Al diegene die klagen dat ze moeten betalen voor het gebruik van het electriciteitsnet moeten toch eens goed nadenken wat het alternatief is. Een ruimte vol met batterijen plaatsen en omvormers etc. Daar hang ook een zware kost aan vast.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MClaeys schreef:Akkoord als ze hun net dan eerst aanpassen, onze meter draait bijna niks terug, wij moeten zelfs extra verbruiken op zonnige dagen om er wat profijt aan te hebben. Bij enige zon valt de omvormer gewoon uit omdat de waarden op het net dan te hoog worden. Reeds gebeld hiervoor, ze vertikken het om er naar te kijken... Erg prettige situatie is dat niet.
Vrienden hadden dit probleem ook maar daar heeft de maatschappij de nodige aanpassingen gedaan en werkt alles prima nu.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Hier willen ze er dus niks aan doen, vraag me niet waarom. Al meermaals voor gebeld. Ze zijn 1 keer langs gekomen om de omvormer op een andere fase te steken met 0,0% resultaat als gevolg :roll:
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef:batterij
Ik begin zelfs niet aan het rekensommetje te maken wat dit meer gaat kosten.
Wel voor het gewicht: Volgens mij is SLA hier een goede keuze aan 40 Wh/kg
35 kWh op een zonnige dag geeft ongeveer 1 ton aan batterijen.
VOiD schreef:Dus de stroom die jij produceert zal wel degelijk getransporteerd moeten worden over verre afstand. 's avonds neem jij dan weer hoogstwaarschijnlijk kernenergie van het net af.
Inderdaad, ik heb er geen idee van hoe veel energie in de andere richting vloeit in de cabine.
Misschien heb je gelijk, misschien ook niet. Ik ben van mening dat er vaak genoeg afname is overdag om enkele installaties in een straat op te vangen indien deze gelijkmatig over de fasen verdeeld zijn.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

En binnenkort nog eens belastingen betalen op de winst die ge maakt met uw stroomproductie :banana:
johcla
Elite Poster
Elite Poster

De voorgestelde vergoeding is ook niet echt rechtvaardig.
Je ziet soms rijhuizen waar 4 of 6 panelen op liggen. Die gaan quasi nooit hun stroom op het net zetten. Maar ze betalen verhoudingsgewijs evenveel als iemand die zoveel panelen heeft om zijn jaarverbruik te dekken, en dus in de zomermaanden zijn 'wintervoorraad' op het net plaatst.
Maar het andere alternatief zijn slimme meters hé.

Eigenlijk is het een verdoken manier om de oversubsidie uit het verleden te compenseren. Maar aan de andere kant beschermen ze die juist: nu zonnepanelen betaalbaar worden, wordt de installatie ontmoedigd door dergelijke maatregelen. En dat zorgt er dus voor dat de bestaande installaties zeker zijn dat ze hun productie op zonnige dagen kwijt kunnen en dat het net niet oververzadigd is, zoals bij MClaeys.

Een vaste minimum-vergoeding voor distributiekosten van bijvoorbeeld 150 EUR per gezin lijkt me rechtvaardiger. Bij gezinnen zonder of met weinig zonnepanelen, wordt die in mindering gebracht van de effectieve distributiekosten, en nul-verbruikers moeten dan ook bijdragen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

iemand met 4 of 6 zonnepanelen op zijn dak produceert ook 800 a 1200 Watt/uur als de zon goed schijnt . Als die mensen niet thuis zijn, vloeit hun energie ook het net op.
johcla
Elite Poster
Elite Poster

Akkoord, vandaar dat ik schreef 'quasi nooit'.
Ik wil enkel stellen dat hun gebruik van het net niet te vergelijken is met die van een nul-verbruiker, terwijl ze wel verhoudingsgewijs hetzelfde moeten betalen.
Het is alsof je dan voor eigen-geteelde tomaten 25% van de winkelprijs moet betalen, terwijl je ze zelf opeet.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt een heel mooi standpunt :wink:
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Laten ze gewoon de echte grootgebruikers aanpakken , daar zit het geld !

Maar daar geraken ze nooit vna zen leven aan door alle politiek en lobbyisten etc etc etc

Dus dan laten we het maar gaan halen bij de brave burgers , er zullen maar weinige uiteindelijk echt moeilijk doen (groeperen , de media overhalen en effectief het juiste bericht uitzenden dat niet gemanipuleerd kan worden , belangenverenigingen die doodbloeden door teveel input vereist , etc etc )
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

johcla schreef:Het is alsof je dan voor eigen-geteelde tomaten 25% van de winkelprijs moet betalen, terwijl je ze zelf opeet.
Voor die 25 percent word je toch vergoed met een certificaat ?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Daar begint het, die vergoeding zal wel omhoog gaan en de certificaten blijven omlaag gaan (ze waren te hoog, daar zijn we het inmiddels allemaal wel over eens). Op die manier betaal je na een tijdje 125% van de winkelprijs op uw eigen tomaat.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Het is inderdaad een niet faire bedoeling als het zo zal lopen. Maar degene die veel geld kregen voor hun certificaten, gaan dit ook behouden. En het lijkt erop dat ze door de nieuwe premies een deel trachten te recupereren.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

U kunt allemaal Verhofstadt en de VLD bedanken om de energiesector te privatiseren en te verkopen imho.
Maar goed... als het de energie niet was was het wel iets anders zeker?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Komt er op neer dat de Belgische overheid voor niks, maar dan ook totaal niks, te vertrouwen is. Ik heb zonnepanelen en ik heb een "contract" van 20 jaar met de overheid voor wat de opbrengst betreft. Ik ontvang 330 euro per 1000 kWh en nu ga ik daar 50 euro op moeten betalen. Concreet betekent dat ik niet langer 330 euro maar slechts 280 euro per 1000 kWh ontvang. Of hoe de overheid de spelregels naar haar hand zet. Ik hoop in elk geval dat de bezitters van zonnepanelen zich verenigen en een rechtszaak aanspannen tegen de Belgische staat. Eerst de mensen lokken met subsidies allerhande en een paar jaar later wordt je genaaid waar je bij staat.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

En maar klagen...
Wat mijn inziens veel erger is de sociale ongelijkheid die heel dit zonnepaaldebacle met zich meebrengt. Verhoogde distributiekosten die vooral, wat ik zonder overdrijven mag stellen, de klassieke verbruiker (zonder fotovoltaïsche installatie) treft. Een scheef getrokken situatie nog voor de eerste mWh verwekt werd.
Mensen die de investering aangaan dienen idd daar een rendement uit te halen, ga je me niet horen tegenspreken. Maar dat doen ze sowieso, al kan de termijn daarvan verschillen.

Wat is 1000kWh uur waard op het net? Dat zal grotendeels afhangen van de vraag en andere economische actoren. Dat ze daar eerste een mooie rekensom van maken en de prijs voor ééns en voor altijd vastleggen met desnoods een index om deze schaalbaar te maken naar de toekomst toe.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

MClaeys schreef:Hier willen ze er dus niks aan doen, vraag me niet waarom. Al meermaals voor gebeld. Ze zijn 1 keer langs gekomen om de omvormer op een andere fase te steken met 0,0% resultaat als gevolg :roll:
Meestal helpt een 3-fase omvormer in deze situaties omdat die de energie altijd wel ergens kwijt kan. Ik heb mij onmiddellijk bij de installatie een 3-fase omvormer laten steken omdat je bij ons in de omgeving installaties sneller ziet verschijnen dan je kan bijhouden. Die omvormers hebben overigens soms wel een iets slechter rendement dan monofase.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Jack Daniels schreef:Komt er op neer dat de Belgische overheid voor niks, maar dan ook totaal niks, te vertrouwen is. Ik heb zonnepanelen en ik heb een "contract" van 20 jaar met de overheid voor wat de opbrengst betreft. Ik ontvang 330 euro per 1000 kWh en nu ga ik daar 50 euro op moeten betalen. Concreet betekent dat ik niet langer 330 euro maar slechts 280 euro per 1000 kWh ontvang. Of hoe de overheid de spelregels naar haar hand zet. Ik hoop in elk geval dat de bezitters van zonnepanelen zich verenigen en een rechtszaak aanspannen tegen de Belgische staat. Eerst de mensen lokken met subsidies allerhande en een paar jaar later wordt je genaaid waar je bij staat.
Idd en dat terwijl er bedrijven zijn die ettelijke km² zonnepanelen hebben laten leggen (zij zijn de grote meerkost/zware belasting op het net !).
Zit hier ook met zonnepanelen (als er geen certificaten meer zijn lokaal opslaan zeker ?).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Nr10 schreef:Wat is 1000kWh uur waard op het net? Dat zal grotendeels afhangen van de vraag en andere economische actoren. Dat ze daar eerste een mooie rekensom van maken en de prijs voor ééns en voor altijd vastleggen met desnoods een index om deze schaalbaar te maken naar de toekomst toe.
Als de prijs zo afhankelijk is van al die variabele factoren, waarom wil je die dan 'voor eens en voor altijd' vastleggen.

MAAR

Het gaat er helemaal niet om wat 1000kWh waard is op het net. Per geproduceerde 1000kWh ontvang je een GroenStroomCertificaat, Dat is een certificaat dat bewijst dat je 1000kWh uitstootvrij hebt opgewekt.
Dat certificaat verkoop je aan producenten die niet voldoende groene stroom produceren om aan hun quota te komen. (Kyotonorm)
De staat heeft voor een lange periode een vaste prijs vastgelegd voor partikulieren die GSC's willen verkopen.
Je kan de certificaten ook verkopen op de vrije markt. De prijs op de vrije markt ligt rond de 100€ per certificaat.
De staat heeft ervoor gekozen om de netbeheerders te verplichten om die GSC's op te kopen aan de vastgelegde prijs.
Helaas is het zo dat die netbeheerders eigenlijk goedkoper zouden gesteld zijn op de vrije markt en dat verschil ergens willen recupereren, en hun enige bron is de klant.

Dat de subisidies overdreven waren, heeft nooit iemand ontkend. Maar van de andere kant zonder subsidies:
- waren er nooit zoveel zonnepanelen geinstalleerd
- waren de prijzen niet gehalveerd tegenover 2 jaar terug
- was er niet zoveel groene stroom opgewekt

Want hoe je het ook draait of keert: elke kWh die groen wordt opgewekt is een uitstootvermindering en daar worden u en ik beter van.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Mijn woorden over een rechtszaak aanspannen waren nog niet koud en zie daar:
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... l#reaction
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Mathy schreef:Meestal helpt een 3-fase omvormer in deze situaties omdat die de energie altijd wel ergens kwijt kan. Ik heb mij onmiddellijk bij de installatie een 3-fase omvormer laten steken omdat je bij ons in de omgeving installaties sneller ziet verschijnen dan je kan bijhouden. Die omvormers hebben overigens soms wel een iets slechter rendement dan monofase.
Ook weer kassa kassa hé voor zo'n aansluiting.
Zeer dikwlijls zie 2 monofasige omvormers, geen idee of een 3-fasige omvormer zijn energie ook asymmetrisch op het net kan steken naargelang de spanning.
In ieder geval een veel gunstigere verdeling.

Opmerking:
Distributiekosten is bovendien een subjectief gegeven als je kijkt wat een bedrijf maar betaalt aan prijs/kWh... Hoe gaan ze dat dan weer regelen, dat de bedrijven dan weer minder taks moeten betalen :bang: :bang: :bang:
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Mijn woorden over een rechtszaak aanspannen waren nog niet koud en zie daar:
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... l#reaction
De netvergoeding die betaalt gaat moeten worden is nog geen fractie van wat het zou moeten zijn. Heb je liever dat ze een slimme meter komen installeren om te zien hoeveel je werkelijk terug van het net haalt ? Dan mag je 50% betalen op je 'geproduceerde' energie: 40% netvergoeding en 10% taksen.
Trouwens dit is geen belasting op subsidies maar juist een rechttrekking van een scheve situatie. Het zouden de mensen zonder zonnepanelen moet zijn die naar de rechter moeten stappen omdat zij het slachtoffer zijn van discriminatie.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Ik geef je volledig gelijk dat deze subsidie niet eerlijk is maar vergeet het volgende niet:

>Heb je een eigen dak?
> blijf je onder normale omstandigheden op dezelfde locatie wonen tot je installatie terugverdiend is?
> Dan bestaat er een groene lening (dus je financiële reserve lijkt mij niet relevant voor het plaatsen van panelen)

Voor een subsidie,... moet je steeds moeite doen, vanzelf komen ze het u niet geven hoor!
Dit is iets dat veel mensen vergeten.

Ook verplicht u niemand om u geheel verbruik in te dekken, een paneel of 8 lijkt mij een veel rendabelere investering dan u centen te "sparen" aan enkele % interest-inflatie als het mee zit.

En zoals eerder gezegd, de energiemarkt is naar de knoppen door de privatisering, niet door die 191.000 privé installaties hoor die slechts 10% van het geheel dekken :nono:
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Nu is het nog wachten op de aanpassing van het KI en het extra checkboxje bij de brandverzekering ;)

Beetje stoken he 8)
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef:Ik geef je volledig gelijk dat deze subsidie niet eerlijk is maar vergeet het volgende niet:

>Heb je een eigen dak?
> blijf je onder normale omstandigheden op dezelfde locatie wonen tot je installatie terugverdiend is?
> Dan bestaat er een groene lening (dus je financiële reserve lijkt mij niet relevant voor het plaatsen van panelen)

Voor een subsidie,... moet je steeds moeite doen, vanzelf komen ze het u niet geven hoor!
Dit is iets dat veel mensen vergeten.

Ook verplicht u niemand om u geheel verbruik in te dekken, een paneel of 8 lijkt mij een veel rendabelere investering dan u centen te "sparen" aan enkele % interest-inflatie als het mee zit.

En zoals eerder gezegd, de energiemarkt is naar de knoppen door de privatisering, niet door die 191.000 privé installaties hoor die slechts 10% van het geheel dekken :nono:
Ik heb een dak en een groene lening. Maar ik heb deze gebruikt om superisolerende ramen te plaatsen. De groene lening was zelfs niet voldoende om de kosten daarvan te dekken. Totale subsidie 337€. Is dat correct ? Of had ik beter zonnepanelen gelegd en alles electrisch verwarmd ?

Financiele reserve is wel relevant. Er zijn belangrijker en prioritaire zaken voordat men zonnepanelen op z'n dak kan leggen. Niet iedereen heeft genoeg geld om dat allemaal te kunnen betalen. Dat is iets dat vele mensen vergeten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

thamar schreef:Nu is het nog wachten op de aanpassing van het KI en het extra checkboxje bij de brandverzekering ;)

Beetje stoken he 8)
Zonnepanelen worden automatisch gedekt door de brandverzekering, dat kost je niks extra. Je moet het gewoon laten weten aan de verzekeringsmaatschappij. Kwestie van de puntjes op de i te zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”