Slimme meters belanden in ijskast
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
BRUSSEL - Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche (SP.A) ziet geen heil in de plannen om elk gezin verplicht een hoogtechnologische elektriciteitsmeter in huis te laten halen.
De slimme elektriciteitsmeter is een Europees stokpaardje. Een Europese richtlijn geeft de opdracht om 80 procent van alle consumenten met een slimme meter uit te rusten. Die meters kunnen op afstand uitgelezen worden. Ze kunnen ook gebruikt worden om vraag en aanbod van stroom beter op elkaar af te stemmen, bijvoorbeeld door de wasmachine of andere elektrische apparaten op het beste moment te laten draaien.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=H33PUS50
De slimme elektriciteitsmeter is een Europees stokpaardje. Een Europese richtlijn geeft de opdracht om 80 procent van alle consumenten met een slimme meter uit te rusten. Die meters kunnen op afstand uitgelezen worden. Ze kunnen ook gebruikt worden om vraag en aanbod van stroom beter op elkaar af te stemmen, bijvoorbeeld door de wasmachine of andere elektrische apparaten op het beste moment te laten draaien.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=H33PUS50
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 30 keer
Ik vroeg me af of ik voor mijn onderwerp een nieuw topic zou openen maar eigenlijk past het perfect op dit nieuwsbericht.
Vorig jaar hebben wij iemand van Eandis over de vloer gekregen. Deze man kwam kijken of er genoeg plaats is om de slimme meter te installeren in ons huis. Wij wonen in een huis dat meer dan dertig jaar oud of zelf ouder is. Onze huidige meter zit in een speciaal gemaakte kast die een paar tiental centimeters te smal is voor de slimme meter. Op dat moment gaf de man ons het advies de kast te vergroten nadat de slimme meter is geïnstalleerd. Maar dat zou maar pas voor in de loop van 2012 gebeuren.
Vandaag kreeg ik het bezoek van de firma die de slimme meter zou installeren, twee mannen gaven dezelfde tip om de kast pas te vergroten na de installatie. Ze zijn ook bij de buren langs geweest. Ze hebben eveneens een afspraak vastgelegd voor volgende week dinsdag.
Nu komt mijn vraag. Zijn deze slimme meters nu verplicht of niet? Want als ik nieuwsberichten zou moeten geloven zijn er nogal wat bezwaren hierover (o.a.privacyaspecten en de totale kostprijs voor ons allemaal,...). En eigenlijk zie het deze meters absoluut niet zitten, ook al omdat op de plaats waar deze zou moeten komen, we onlangs nog alles grondig hebben geschilderd en behangen.
Vorig jaar hebben wij iemand van Eandis over de vloer gekregen. Deze man kwam kijken of er genoeg plaats is om de slimme meter te installeren in ons huis. Wij wonen in een huis dat meer dan dertig jaar oud of zelf ouder is. Onze huidige meter zit in een speciaal gemaakte kast die een paar tiental centimeters te smal is voor de slimme meter. Op dat moment gaf de man ons het advies de kast te vergroten nadat de slimme meter is geïnstalleerd. Maar dat zou maar pas voor in de loop van 2012 gebeuren.
Vandaag kreeg ik het bezoek van de firma die de slimme meter zou installeren, twee mannen gaven dezelfde tip om de kast pas te vergroten na de installatie. Ze zijn ook bij de buren langs geweest. Ze hebben eveneens een afspraak vastgelegd voor volgende week dinsdag.
Nu komt mijn vraag. Zijn deze slimme meters nu verplicht of niet? Want als ik nieuwsberichten zou moeten geloven zijn er nogal wat bezwaren hierover (o.a.privacyaspecten en de totale kostprijs voor ons allemaal,...). En eigenlijk zie het deze meters absoluut niet zitten, ook al omdat op de plaats waar deze zou moeten komen, we onlangs nog alles grondig hebben geschilderd en behangen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 30 keer
Inderdaad. Ik begon al schrik te krijgen na mijn opzoekingswerk via google. Zie http://www.nazareth.be/website/2897-www.html
Blijkbaar is Nazareth een pilootgemeente voor dit project. In die folder dat je daar kan vinden staat een gratis telefoonnummer.Ik heb daar even naartoe gebeld enik kon zonder probleem de installatie annuleren voor de slimme meter. Dinsdag krijg ik daar nog een bevestiging van. Oef!
Dus woon je in Nazareth of een andere pilootgemeente en zie je deze meter (nog) niet zitten -> 0800 63 300.
Blijkbaar is Nazareth een pilootgemeente voor dit project. In die folder dat je daar kan vinden staat een gratis telefoonnummer.Ik heb daar even naartoe gebeld enik kon zonder probleem de installatie annuleren voor de slimme meter. Dinsdag krijg ik daar nog een bevestiging van. Oef!
Dus woon je in Nazareth of een andere pilootgemeente en zie je deze meter (nog) niet zitten -> 0800 63 300.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Wat dus ook wil zeggen dat je apparaten moeten ingesteld/aangesloten worden voor deze toepassing.Ze kunnen ook gebruikt worden om vraag en aanbod van stroom beter op elkaar af te stemmen, bijvoorbeeld door de wasmachine of andere elektrische apparaten op het beste moment te laten draaien.
Of
Je thuis moet zijn om op het juiste moment het wasprogramma te starten.
Of (nog gekker)
Je pas elektriciteit mag gebruiken als de zon schijnt en de zonnepanelen hun stroom op de normale manier niet meer kunnen afvoeren, tenzij er verbruik is.
Bron http://mobile.hln.be/article/portal2//1 ... tml?idx=15
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
- Bedankt: 31 keer
- Contacteer:
Zo gek zou ik dat nog niet vinden. Wat ik wel te gek zou vinden, is dat ze de prijzen laten varieren op puur commerciële gronden, en niet op technische. Daar heb ik meer schrik voor.mailracer schreef: Of (nog gekker)
Je pas elektriciteit mag gebruiken als de zon schijnt en de zonnepanelen hun stroom op de normale manier niet meer kunnen afvoeren, tenzij er verbruik is.
En ze zouden ook DRM kunnen gaan toepassen op elektriciteit: "Deze stroom mag je niet gebruiken voor je computer, enkel om naar TV te kijken via Telenet."
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Als het een wederzijds voordeel is zou ik zeggen dat ik voorstander ben, maar ik heb zo'n sterk vermoeden dat dit enkel ten voordele van de producent is.
Ze zouden beter eerst eens investeren in nieuwe milieuvriendelijke(re) centrales, inplaats de consument te beperken omdat de centrales einde levensduur zijn.
Zo is onze import van elektriciteit ook een zeer gepeperde rekening waar de consument voor opdraait.
Ze zouden beter eerst eens investeren in nieuwe milieuvriendelijke(re) centrales, inplaats de consument te beperken omdat de centrales einde levensduur zijn.
Zo is onze import van elektriciteit ook een zeer gepeperde rekening waar de consument voor opdraait.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Enige reden dat ik die slimme meters zou zien zitten is zodat je voor jezelf je stroomverbruik met meer detail kan volgen. Maar primair om misbruiken met opgewekte stroom tegen te gaan. We kennen allemaal wel die charels die electrisch bijverwarmen in de winter omdat ze in de zomer toch een grote stroomproductie van hun panelen hebben zodat hun meter vlotjes weer terugdraait.
- honda4life
- Elite Poster
het misbruik is elektrisch verwarmen zelf.
Dit heeft een zeer laag rendement als je dit van productie - distributie - verbruik bekijkt.
Ik zie niet echt in waarom je hier een onderscheid wil maken.
de lijn die jij wil trekken is wel heel vaag als je het onderstaande bedenkt:
Een thermische centrale heeft een rendement van rond de 40%, reken daar nog de verliezen van de distributie bij en je hebt een totaalrendement van 1/3 schat ik.
Te zot om los te lopen toch > thermisch > 40% elektrisch > thermisch, terwijl je 60% warmte niet kan omzetten bij de elektriciteitsproductie.
Iemand die panelen op z'n dak heeft produceert lokaal zonder energie uit brandstof te verspillen (over de hoeveelheid voor het fabriceren van je installatie durf ik me niet uit te spreken) en heeft veel minder distributieverliezen én voor z'n eigen energie een hoog rendement.
(dit is tegenstrijdig met mijn mening over elektrisch verwarmen, maar dit bouwt voort op uw mening)
Dit heeft een zeer laag rendement als je dit van productie - distributie - verbruik bekijkt.
Een thermische centrale heeft een rendement van rond de 40%, reken daar nog de verliezen van de distributie bij en je hebt een totaalrendement van 1/3 schat ik.
Te zot om los te lopen toch > thermisch > 40% elektrisch > thermisch, terwijl je 60% warmte niet kan omzetten bij de elektriciteitsproductie.
Iemand die panelen op z'n dak heeft produceert lokaal zonder energie uit brandstof te verspillen (over de hoeveelheid voor het fabriceren van je installatie durf ik me niet uit te spreken) en heeft veel minder distributieverliezen én voor z'n eigen energie een hoog rendement.
(dit is tegenstrijdig met mijn mening over elektrisch verwarmen, maar dit bouwt voort op uw mening)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Ik snap niet goed hoe die slimme meter kan weten dat het de frigo is die hij uitschakelt. Of moet je dat allemaal via de computer gaan ingeven dan? Nee bedankt. Een lokaal systeem dat het verbruik in het oog houd van elk toestel daar kan ik best met leven, dat de energieleverancier het zou weten niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Ik wil de lijn trekken naar mensen die een huis hebben met centrale verwarming, maar omdat het duurder is om met gas/mazout te verwarmen dan om elektrisch te verwarmen.honda4life schreef:het misbruik is elektrisch verwarmen zelf.
-
- Premium Member
- Contacteer:
Daar heb je helemaal geen slimme meter voor nodig. Je kan perfect zelf een systeem (laten) installeren dat dat kan. Ik weet wel neit of zo'n onafhankelijke installatie al ergens aangeboden wordt. Maar als je je elektriciën ervoor betaalt, zal die wel een flukso willen installeren zeker?thamar schreef:Enige reden dat ik die slimme meters zou zien zitten is zodat je voor jezelf je stroomverbruik met meer detail kan volgen.
Als je in een tussenseizoen bijvoorbeeld enkel wat wil verwarmen in het waskot, denk ik dat elektrisch verwarmen daar wel een hoger rendement kan hebben. Je zit dan niet je garage, muren en vloeren op te warmen in ruimtes die al warm genoeg zijn, maar waar de verwarmingsleidingen door lopen.honda4life schreef:het misbruik is elektrisch verwarmen zelf.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Vorige week is hier nog de elektriciteitsmeter vervangen. Geen slimme meter hoor, maar gewoon op mijn vraag.
Ik heb met die man van Eandis oa over slimme meters gebabbeld, en hij vertelde dat er dan ook meer plaats nodig is in de meterkasten van Eandis zelf, en die plaats is er in de meeste kasten niet. Om die reden is Eandis ook niet meteen vragende partij voor het project van slimme meters.
Ik heb met die man van Eandis oa over slimme meters gebabbeld, en hij vertelde dat er dan ook meer plaats nodig is in de meterkasten van Eandis zelf, en die plaats is er in de meeste kasten niet. Om die reden is Eandis ook niet meteen vragende partij voor het project van slimme meters.
- THRene
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik krijg de indruk dat hier nogal wat problemen door mekaar gegooid worden: privacy - voor of tegen elektrisch verwarmen - metertechnologie en noem maar op.
Slimme technologiën bieden m.i. toch echt wel een toekomstperspectief. Ik geef een voorbeeld: de elektriciteitsprijs kan veel dynamischer zijn dan wat het oersysteem dag- nachttarief nu biedt. Je kan dan bijvoorbeeld ngl. het aanbod je diepvriezer lager in temperatuur laten gaan als de ElPrijs goedkoop is. Of brood bakken of water oppompen of (
) elektrisch verwarmen ipv amateuristisch en met een onbekend totaalrendement gas verbranden.
Slimme technologiën bieden m.i. toch echt wel een toekomstperspectief. Ik geef een voorbeeld: de elektriciteitsprijs kan veel dynamischer zijn dan wat het oersysteem dag- nachttarief nu biedt. Je kan dan bijvoorbeeld ngl. het aanbod je diepvriezer lager in temperatuur laten gaan als de ElPrijs goedkoop is. Of brood bakken of water oppompen of (

Ik heb ooit eens gewerkt aan een project met zulke systemen. Er wordt voorzien dat in de toekomst (zie verder) inderdaad apparaten zullen bestaan die op zichzelf op een gepast moment kunnen aan of uitzetten, of die op afstand aan- en uitgezet kunnen worden (door zowel de elektro-leverancier als de eigenaar). De bedoeling is aanbod en verbruik beter op elkaar af te stemmen, er zijn namelijk altijd moment van overproductie ('s nachts bv) en momenten van tekorten. En dan heb ik het niet over die zonnepanelen, die zijn maar 1 stuk van het probleem. Je kan bv een was- of droogmachine voorstellen die zich laat aanzetten een willekeurig moment van de nacht, maar wel met de garantie dat de was om 7 uur 's morgens klaar zal zijn. Of een machine die zelf het goedkoopste tarief zoekt in de komende nacht. Of sommige machines kunnen juist extra hard gaan werken om zoveel mogelijk electriciteits-productie op te slorpen Wordt al gebruikt in grote diepvriezers of aluminium producenten bv.mailracer schreef:Wat dus ook wil zeggen dat je apparaten moeten ingesteld/aangesloten worden voor deze toepassing.Ze kunnen ook gebruikt worden om vraag en aanbod van stroom beter op elkaar af te stemmen, bijvoorbeeld door de wasmachine of andere elektrische apparaten op het beste moment te laten draaien.
Of
Je thuis moet zijn om op het juiste moment het wasprogramma te starten.
Of (nog gekker)
Bron http://mobile.hln.be/article/portal2//1 ... tml?idx=15
Zo'n systeem zou inderdaad contact moeten hebben met de elektro-leverancier, al dan niet via een slimme meter. Hierbij negeer ik wel even of je wasmachine nu een ethernet-poort of wifi kaart moet hebben of wat dan ook (op dat punt zitten we nog lang niet, er is zelfs nog geen standaard). Maar zulke intelligentie zal er zeker komen, zelfs al zou het enkel zijn opdat je zelf alles zou kunnen besturen vanop je pc of smartphone. De stap naar de elektro-leverancier is maar 1 onderdeel ervan, en zelfs niet noodzakelijk. En het is meestal een zeer dure oplossing. Sommigen modelen gebruikten bv een gsm voor de communicatie, maar dat heb je ongeveer 4 miljoen extra gsms in Belgie (met extra masten, etc ...). Idem voor telefoonlijnen of adsl of zoiets. Dat komt allemaal neer op een verdubbeling van de bestaande netwerken.
Voor iemand denkt dat dit science fiction is ... het wordt al 10 jaar gebruikt in Californië, om airco's op afstand AF te kunnen zetten indien de elektro-leverancier problemen heeft met de levering. Natuurlijk in ruil voor een lager tarief. Elektriciteitsproductie is namelijk een ramp ginderachter, en airco's slurpen gigantische veel. En omdat men ginder zelfs de gewoonte heeft om de airco aan te laten als men niet thuis is. Technisch gezien is dit een zeer primitief systeem, omdat het enkel gebruikt wordt bij airco's die aan apart circuit zijn aangesloten (240 volt ipv de gewone 120 volt), en toch al een aparte meter nodig hadden. Niet veel verschillend van onze dubbele meters.
In ieder geval, de meest installaties van slimme meters die nu bestaan, doen dit helemaal niet. Meestal gaat het enkel om een meter met een lcd-display. Soms kan je de gegevens uitlezen op je pc (via wifi bv), en soms gaat de communicatie via de elektro-leverancier (via de stroomkabel, telefoonlijn of gsm), en kan je de gegevens via een website opvragen. Maar de hoge kosten lijken me zeker niet de moeite om de jaarlijkse controle makkelijker te maken, om om een realtime controle te kunnen hebben. En meer kunnen die dingen niet doen, zeker niet het scenario dat hierboven werd beschreven. Als men echt slimmere meters zou willen hebben, zullen ze toch een andere manier moeten zoeken om de kosten te laten betalen.
- THRene
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 7 keer
Het gaat er niet over hoeveel SIMkaartjes er extra kunnen bijkomen. Het gaat erover in welke mate die een net extra belasten. Ik heb thuis een SIMkaartje om een garagepoort te bedienen en er komt er nog eentje bij om de noodtelefoon van een lift te verbinden. Ik heb het niet gemeten maar die twee samen komen denkelijk nog niet in de buurt van een enkele GSM kaart.
Nee, het aantal sim kaarten is inderdaad geen probleem, wel het aantal interacties per dag. Sommige klanten droomden van een upload alle 15 minuten, maar dat is totaal niet scalable. Evenmin als een extra telefoonlijn naar elke meter, wat het volledige telefoonnet zou verdubbelen (er waren echt klanten die zo dachten). Maar de exacte techniek doet er niet toe, zie maar bij de engelstalige wikipedia voor meer uitleg.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Energiemeters worden vaak overroepen en schattingen qua besparingen worden vaak zeer positief voorgesteld.
Nadelen worden er zelfs in studies op universiteiten niet bestudeerd. Men gaat van de premise uit dat de slimme meters sowieso noodzakelijk zijn en men stelt studies in die zin op.
Het eigen elektriciteitsverbruik van de slimme meter wordt bijvoorbeeld niet vermeld in de studie die ik via google heb gevonden; (een analoge meter verbruikt uiteraard ook energie, maar het verschil moet toch vermeld worden)
De radiofrequente storingen opgewekt door PLC worden bijv. ook niet vermeld in deze studie.
Deze vermeldt ook dat analoge meters niet nauwkeurig zijn, (vanwege bijv. ontwerpfouten!!) net alsof een digitale meting enige garantie op kwaliteit biedt.
In een studie van de VREG staat zelfs dat de levensduur van de slimme meter op 15 jaar wordt geschat. Als je dan bedenkt dat de levensduur van een analoge meter gemakkelijk 50 jaar bedraagt, en dan nog altijd juist meet. Dan weet je wel dat analoge meters evenzo kwalitatief beter (kunnen) zijn dan digitale meters..
Voor de rest wel een interessante studie mét cijfermateriaal.
De conclusie van deze studie is zelfs een negatieve financiële balans maar toch schrijft men dat de slimme meters er moeten komen.
Het betreft hier wel slechts een studie in het kader van een "Masterproef voorgedragen tot het bekomen van de graad van
Master in de bedrijfseconomie ", hetgeen kan verklaren waarom de studie eigenlijk wat middelmatig is.
Op http://www.vreg.be is ook heel wat interessant materiaal te vinden. Ook over privacy en dergelijke.
Studie master:
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... SHWhWa-7zg
Nadelen worden er zelfs in studies op universiteiten niet bestudeerd. Men gaat van de premise uit dat de slimme meters sowieso noodzakelijk zijn en men stelt studies in die zin op.
Het eigen elektriciteitsverbruik van de slimme meter wordt bijvoorbeeld niet vermeld in de studie die ik via google heb gevonden; (een analoge meter verbruikt uiteraard ook energie, maar het verschil moet toch vermeld worden)
De radiofrequente storingen opgewekt door PLC worden bijv. ook niet vermeld in deze studie.
Deze vermeldt ook dat analoge meters niet nauwkeurig zijn, (vanwege bijv. ontwerpfouten!!) net alsof een digitale meting enige garantie op kwaliteit biedt.
In een studie van de VREG staat zelfs dat de levensduur van de slimme meter op 15 jaar wordt geschat. Als je dan bedenkt dat de levensduur van een analoge meter gemakkelijk 50 jaar bedraagt, en dan nog altijd juist meet. Dan weet je wel dat analoge meters evenzo kwalitatief beter (kunnen) zijn dan digitale meters..
Voor de rest wel een interessante studie mét cijfermateriaal.
De conclusie van deze studie is zelfs een negatieve financiële balans maar toch schrijft men dat de slimme meters er moeten komen.
Het betreft hier wel slechts een studie in het kader van een "Masterproef voorgedragen tot het bekomen van de graad van
Master in de bedrijfseconomie ", hetgeen kan verklaren waarom de studie eigenlijk wat middelmatig is.
Op http://www.vreg.be is ook heel wat interessant materiaal te vinden. Ook over privacy en dergelijke.
Studie master:
- solid-killer
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
Het probleem is dat door de grote lokale energieproductie dat de vraag niet meer makkelijk kan afgesteld worden op het aanbod. Met deze slimme energiemeters willen de energieproducenten vermijden dat er black-outs komen. Er zijn nu al gemeenten waar geen zonnepanelen meer mogen gelegd worden omdat anders de stabiliteit van het lokale net daar in de problemen komt. Slimme energiemeters kunnen hier een uitweg bieden omdat dan de netbeheerder deels controle heeft over jouw verbruikers. De netten waren origineel ontworpen om in één richting te werken, maar nu er overal energie lokaal wordt opgewekt zonder dat de netbeheerder er controle over heeft zal dit voor problemen zorgen als er niet wordt ingegrepen.
- mailracer
- Elite Poster
Wat ik uit de studie van gent kan opmaken, zijn er drie belangrijke pijlers die aan bod komen :
1 Facturatie beter afstemmen
2 Gedrag van de gebruiker analyseren
3 Door beter toezicht kan een andere soort van principe toegepast worden nmlk "de vervuiler betaald"
Met punt 1 ben ik akkoord,
Met punt 2 heeft niemand zaken. Ik gebruik toch energie wanneer ik het nodig heb. Met het nachttarrief gebruik ik eerder 's nachts. Dat is in het leven geroepen om de energie die 's nachts geproduceerd word te verbruiken. Met het idee dat een kerncentrale niet snel opgestart of stilgelegd kan worden.
En je voor het maximum rendement te kunnen halen moet deze energie 's nachts verbruikt worden. Nu er overdag bij overvloedig zon plots meer energie het net word opgestuurd, zijn er geen middelen meer om de overproduktie ergens te compenseren door iets stil te leggen of te regelen, op deze manier is men niet goed bezig om groene energie nuttig te besteden, en zal men de panelen dwingen om uit te schakelen. De groene stroom certificaten worden dan niet meer uitbetaald, want je krijgt enkel een certificaat van de energie die je dan het net kan opsturen.
Met punt 3 ben ik het niet eens. Is het niet aan de producenten om de energie groen te maken. Welke elektriciteit uiteindelijk bij ons terecht komt kan van overal komen. Als consument heb je geen controle over hoeveel procent groen er op dat moment word geproduceerd.
Mogelijk word met de slimme meter gekeken wie een groen energieplan heeft, en zal op basis van dat gegeven meer of minder groen op het net worden gezet.
Dat is dan wel weer mogelijk. Aan de andere kant heb ik ook niet het idee dat groene energie echt groen is. Hoeveel CO2 gaat er niet in de lucht om al deze zonnepanelen en windturbines te maken. De kostprijs van groen is ook niet echt lager dan niet groen. Zeker niet als je de subsidies bijtelt.
1 Facturatie beter afstemmen
2 Gedrag van de gebruiker analyseren
3 Door beter toezicht kan een andere soort van principe toegepast worden nmlk "de vervuiler betaald"
Met punt 1 ben ik akkoord,
Met punt 2 heeft niemand zaken. Ik gebruik toch energie wanneer ik het nodig heb. Met het nachttarrief gebruik ik eerder 's nachts. Dat is in het leven geroepen om de energie die 's nachts geproduceerd word te verbruiken. Met het idee dat een kerncentrale niet snel opgestart of stilgelegd kan worden.
En je voor het maximum rendement te kunnen halen moet deze energie 's nachts verbruikt worden. Nu er overdag bij overvloedig zon plots meer energie het net word opgestuurd, zijn er geen middelen meer om de overproduktie ergens te compenseren door iets stil te leggen of te regelen, op deze manier is men niet goed bezig om groene energie nuttig te besteden, en zal men de panelen dwingen om uit te schakelen. De groene stroom certificaten worden dan niet meer uitbetaald, want je krijgt enkel een certificaat van de energie die je dan het net kan opsturen.
Met punt 3 ben ik het niet eens. Is het niet aan de producenten om de energie groen te maken. Welke elektriciteit uiteindelijk bij ons terecht komt kan van overal komen. Als consument heb je geen controle over hoeveel procent groen er op dat moment word geproduceerd.
Mogelijk word met de slimme meter gekeken wie een groen energieplan heeft, en zal op basis van dat gegeven meer of minder groen op het net worden gezet.
Dat is dan wel weer mogelijk. Aan de andere kant heb ik ook niet het idee dat groene energie echt groen is. Hoeveel CO2 gaat er niet in de lucht om al deze zonnepanelen en windturbines te maken. De kostprijs van groen is ook niet echt lager dan niet groen. Zeker niet als je de subsidies bijtelt.
-
- Deel van't meubilair
Dat kan men evenzeer meten op een lokaal verdeelpunt als individueel per gebruiker thuis.solid-killer schreef:Het probleem is dat door de grote lokale energieproductie dat de vraag niet meer makkelijk kan afgesteld worden op het aanbod.
Een slimme meter heeft enkel nut als je er slimme dingen mee wil doen... maar daar zijn de toestellen in de verste verte nog niet op voorzien, dus vandaag investeren in een slimme meter zonder standaarden te hebben voor het aansturen van je huishoudtoestellen is dan ook absurd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Privacy issues zijn één deel, gezondheidsrisico's daar wordt geen woord over gerept.
Smart meters gebruiken immers een mesh netwerk, stel dat je meter een drukke node is met een zeer hoge duty cycle die dus dag en nacht staat te stralen , en die meter staat vlak naast je slaapkamer .... zoals in veel amerikaanse huizen.
Uitleg van een engineer:
vanaf 08:30 interessant wat het met de gezondheid doet
Smart meters gebruiken immers een mesh netwerk, stel dat je meter een drukke node is met een zeer hoge duty cycle die dus dag en nacht staat te stralen , en die meter staat vlak naast je slaapkamer .... zoals in veel amerikaanse huizen.
Uitleg van een engineer:
vanaf 08:30 interessant wat het met de gezondheid doet
- mailracer
- Elite Poster
Dat doet men nu al in recente of gemoderniseerde verdeel cabines. Maar met deze gegevens weet men niets af over de gebruiker thuis, enkel over een hele wijkDat kan men evenzeer meten op een lokaal verdeelpunt als individueel per gebruiker thuis.
Zoals vermeld in de studie van gent, kan ik concluderen dat men het per verbruiker wil weten voor juiste facturering op basis van energieformule en capaciteit. Men wil groen en niet groen beter in kaart brengen en zo een juiste levering inschatten van welke energie er nodig is. Mensen met bijv een groene formule zullen bij verdwijnen van wind en zon geen stroom meer kunnen ontvangen en op dat moment gefactureerd worden voor het verbruik van niet groene energie.
-
- Deel van't meubilair
Ik zie absoluut niet in wat daar de meerwaarde van is... laat staan voor jou als gebruiker. De baten worden in gans dit verhaal compleet opgeblazen zonder dat het concreet is uitgewerkt... in dat geval moet de producent er dan ook maar voor opdraaien, en niet jij als klant (20 jaar 40 euro hoor ik regelmatig).mailracer schreef:Dat doet men nu al in recente of gemoderniseerde verdeel cabines. Maar met deze gegevens weet men niets af over de gebruiker thuis, enkel over een hele wijk
Er is maar één soort "stroom"... er is geen veschil tussen normale en groene eens hij op het net zit (dus wat en wanneer jij zou verbruiken maakt totaal niets uit). Het enige dat ik in die context nog zou begrijpen is een slimme meter voor mensen met zonnepanelen zodat men wel weet wat erop het net is geplaatst.mailracer schreef:en zo een juiste levering inschatten van welke energie er nodig is
- honda4life
- Elite Poster
Ook dat is nu geen rocket science om een lichtsensor / temperatuurssensor in de cabine te plaatsen en een model uit te werken voor een goede benadering.r2504 schreef: Het enige dat ik in die context nog zou begrijpen is een slimme meter voor mensen met zonnepanelen zodat men wel weet wat erop het net is geplaatst.
- solid-killer
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
Er loopt momenteel een studie op mijn school om slimme energiemeters van verschillende merken met elkaar te laten communicerenr2504 schreef:Dat kan men evenzeer meten op een lokaal verdeelpunt als individueel per gebruiker thuis.solid-killer schreef:Het probleem is dat door de grote lokale energieproductie dat de vraag niet meer makkelijk kan afgesteld worden op het aanbod.
Een slimme meter heeft enkel nut als je er slimme dingen mee wil doen... maar daar zijn de toestellen in de verste verte nog niet op voorzien, dus vandaag investeren in een slimme meter zonder standaarden te hebben voor het aansturen van je huishoudtoestellen is dan ook absurd.

[

- mailracer
- Elite Poster
Slimme meters worden in een verdeelpost gebruikt voor analyse van de posten. Enkel voor distributiemetingen en bewaking van de verdeelcentrales.r2504 schreef:Ik zie absoluut niet in wat daar de meerwaarde van is... laat staan voor jou als gebruiker. De baten worden in gans dit verhaal compleet opgeblazen zonder dat het concreet is uitgewerkt... in dat geval moet de producent er dan ook maar voor opdraaien, en niet jij als klant (20 jaar 40 euro hoor ik regelmatig).mailracer schreef:Dat doet men nu al in recente of gemoderniseerde verdeel cabines. Maar met deze gegevens weet men niets af over de gebruiker thuis, enkel over een hele wijk
Er is geen verschil in stroom, wel waar die afkomstig van is. Als er in een land 80 percent van de gebruikers groen willen, dan lijkt het me ook evident dat er 80 percent stroom van de groene centrales komt. Of de zon nu schijnt of niet. Als je dit doortrekt naar wanneer er gebruikt word, dan zullen mensen met groene stroom enkel stroom mogen gebruiken als de zon schijnt en er wind is. Met slimme meters kan men dan de facturatie aanpassen wanneer deze mensen toch stroom verbruiken. Het klink niet logisch, maar dat is wat europa wil, dat er onderscheid komt.r2504 schreef:Er is maar één soort "stroom"... er is geen veschil tussen normale en groene eens hij op het net zit (dus wat en wanneer jij zou verbruiken maakt totaal niets uit). Het enige dat ik in die context nog zou begrijpen is een slimme meter voor mensen met zonnepanelen zodat men wel weet wat erop het net is geplaatst.mailracer schreef:en zo een juiste levering inschatten van welke energie er nodig is
Wat er op het net gezet word door de zonnepanelen, dat is al geweten door de omvormer die deze functie bevatten. Maar wanneer door de een of andere reden de omvormer merkt dat hij zijn stroom niet kwijt raakt, dan schakelt deze uit.
-
- Deel van't meubilair
Zo naief ben je toch niet... en je uitspraak over geen stroom krijg als er geen wind of zon is slaat echt wel alles. Groene stroom is trouwens meestal duurder... dus ik zie niet in dat men anders zou gaan factureren (of denk je echt dat je minder zal moeten betalen als de zon niet schijnt - men gaat heus geen dergelijke investeringen doen als het minder opbrengt voor hun ?)mailracer schreef:Er is geen verschil in stroom, wel waar die afkomstig van is. Als er in een land 80 percent van de gebruikers groen willen, dan lijkt het me ook evident dat er 80 percent stroom van de groene centrales komt.
- mailracer
- Elite Poster
Zo naief niet, Maar mensen betalen groene stroom en verwachten groene stroom. Wat ben je anders met de groene stroom formules zoals dat nu is.
Als het dezelfde stroom is, dan moet dat voor iedereen even duur zijn en mag er geen verschil in prijs zijn.
Als de zon niet schijnt of in de winter, dan is er geen of weinig groene stroom van de zonnepanelen. Denk je dat ze dan iedereen die een groene formule heeft diezelfde dag van groene stroom kan voorzien. Je betaald op dat moment ook voor groene stroom, maar het is er niet meer in overvloed. Dus is de prijs ervan ook variabel. Dat kan dus met een slimme meter gemerkt worden en door gefactureerd worden. Dan is het idee hierachter, meer niet
Als het dezelfde stroom is, dan moet dat voor iedereen even duur zijn en mag er geen verschil in prijs zijn.
Als de zon niet schijnt of in de winter, dan is er geen of weinig groene stroom van de zonnepanelen. Denk je dat ze dan iedereen die een groene formule heeft diezelfde dag van groene stroom kan voorzien. Je betaald op dat moment ook voor groene stroom, maar het is er niet meer in overvloed. Dus is de prijs ervan ook variabel. Dat kan dus met een slimme meter gemerkt worden en door gefactureerd worden. Dan is het idee hierachter, meer niet
Op dat moment zal je de elektriciteit betalen die dan geproduceerd word, in dit geval minder groen.(of denk je echt dat je minder zal moeten betalen als de zon niet schijnt
-
- Deel van't meubilair
Geen idee, windmolens, biomassa, ... er zijn heus wel meer manieren om groene stroom te produceren. Het "groene" gedachten goed is trouwens 95% hype...mailracer schreef:Als de zon niet schijnt of in de winter, dan is er geen of weinig groene stroom van de zonnepanelen. Denk je dat ze dan iedereen die een groene formule heeft diezelfde dag van groene stroom kan voorzien.
Over slimmer factureren heb ik nog nooit iemand gehoord (geen idee of je daar een link van hebt), maar ik denk niet dat er veel staan te springen om variabele prijzen (dan is je factuur gewoon een ramp). Ik kan me zelfs niet inbeelden dat de producenten daar voor staan te springen... ook hun administratie neemt dan gigantisch toe in complexiteit.mailracer schreef:Je betaald op dat moment ook voor groene stroom, maar het is er niet meer in overvloed. Dus is de prijs ervan ook variabel. Dat kan dus met een slimme meter gemerkt worden en door gefactureerd worden. Dan is het idee hierachter, meer niet
En minder duur... nogmaals, ik zie geen enkele producent dergelijk complex systeem invoeren om minder aan jou te verdienen.Op dat moment zal je de elektriciteit betalen die dan geproduceerd word, in dit geval minder groen.
-
- Premium Member
- Contacteer:
Daarom dat ik vrees dat we meer zullen moeten gaan betalen. Op een moment dat er weinig groene stroom voorhanden is, kunnen ze die duurder maken zodat de vraag daalt.r2504 schreef:En minder duur... nogmaals, ik zie geen enkele producent dergelijk complex systeem invoeren om minder aan jou te verdienen.
- honda4life
- Elite Poster
Benieuwd wie dan nog groene stroom gaat willen 

- mailracer
- Elite Poster
elk factuur of afrekening bevat een quota met de afkomst van jouw energie. zoveel procent dit, zoveel van dat. Voor elke formule is dit anders. Groene energie is er enkel maar op het moment dat de natuur het je beschikbaar maakt. Klopt die formule dan nog wel vraag ik me af, en hoe zit het dan met de prijs die ik ervoor betaal ?Over slimmer factureren heb ik nog nooit iemand gehoord (geen idee of je daar een link van hebt), maar ik denk niet dat er veel staan te springen om variabele prijzen (dan is je factuur gewoon een ramp). Ik kan me zelfs niet inbeelden dat de producenten daar voor staan te springen... ook hun administratie neemt dan gigantisch toe in complexiteit.
Hoe complex is het nu niet ???
Slimme meters en een automatisch gelinkt facturatiesysteem samen met een programma dat je verteld wanneer je je wasmachine mag opzetten. Volledig automatisch, dat zou toch eenvoudiger zijn.
Een studie over de meters vind je hier :
Vooral paragraaf I.2.1.2 Functies moet je goed doorlezen.fvhbrugge schreef: Studie master:
Tariefperiodes:
• Tarieven van op afstand aanpassen
• Registreren van verbruik per tarief
-
- Deel van't meubilair
Globaal gezien klopt die zeker... en daar hoef jij ook niet wakker van te liggen (nogmaals, als je je stopcontact open doet zie je daar heus geen andere dingen passeren als er groene of "zwarte" electriciteit is). Trouwens diezelfde problematiek blijft bestaan bij slimme meters... alléén zal je factuur er iets anders uitzien (en daar heeft men op zich geen slimme meter voor nodig).mailracer schreef:Groene energie is er enkel maar op het moment dat de natuur het je beschikbaar maakt. Klopt die formule dan nog wel vraag ik me af, en hoe zit het dan met de prijs die ik ervoor betaal ?
Complex ? Gewoon x aantal KWh dag en nacht (soms zelfs maar één tarief).mailracer schreef:Hoe complex is het nu niet ???
Tegen de tijd dat die hardware er is is je slimme meter antiek... vandaag de dag is het op vele wasmachines nog altijd luxe wil je een iets dom als startuitstel hebben... geloof je nu echt dat slimmere sturingen de eerste 10 jaar courant zullen zijn (trouwens waarom zo'n slimme meter niet gewoon aanbieden aan klanten die het willen).mailracer schreef:Slimme meters en een automatisch gelinkt facturatiesysteem samen met een programma dat je verteld wanneer je je wasmachine mag opzetten. Volledig automatisch, dat zou toch eenvoudiger zijn.
Studie... sorry, maar het is een "eindwerkje" van twee studenten waar ik niet meteen van onder de indruk ben.mailracer schreef:Een studie over de meters vind je hier :
- mailracer
- Elite Poster
Als je het uit het punt van de consument bekijkt dan is het simpel. Je krijgt elektriciteit en je betaalt volgens je eigen energieplan.r2504 schreef:Complex ? Gewoon x aantal KWh dag en nacht (soms zelfs maar één tarief).mailracer schreef: Hoe complex is het nu niet ???

Maar als je verder kijkt dan je stopcontact, dan denk ik niet dat het zo simpel zal zijn.
De stelling die jij gebruikt gaat alleen maar op als er 1 energiemaatschappij is. Wat dus niet het geval is.
-
- Deel van't meubilair
Euh wat heeft dat ermee te maken... ?mailracer schreef:De stelling die jij gebruikt gaat alleen maar op als er 1 energiemaatschappij is. Wat dus niet het geval is.