Welke router is aangeraden voor gebruik NAS

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Wuter
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

Onlangs heb ik mezelf thuis een NAS aangeschaft. Ben hier zeer tevreden van maar ik heb enkele probleempjes en dat is:

de snelheid van data-overdracht van/naar de NAS.
Als ik mijn thuisnetwerk opzet via de bbox2 en ik zet via m'n laptop via wifi een bestand op de NAS dan geraak ik niet hoger dan 2,5Mbps. Dus als je een groot bestand hebt duurt dat dus lang. Dus ik dacht hang mijn Sitecom router (in PPPoE mode) achter de bbox2 (bridge mode) dan haal ik al een snelheid van 5,5Mbps. Voor de duidelijkheid alles gebeurd via Wifi.

Afspelen van mediabestanden via WDTV Live Mediaplayer
Bedoeling is dat ik via deze weg ook via mijn WDTV Live Mediaplayer filmbestanden kan afspelen dit lukt maar af en toe stopt het beeld een seconde en gaat daarna weer verder gebeurd zo 2a3 keer per aflevering van 50min. Ik denk dat de haperingen liggen aan een te lage doorvoersnelheid van de router.

Het type router dat er nu achter hangt is een Sitecom 300N X2 WL-341 (single-band router).
Nu was mijn vraag welke router raden jullie aan voor gebruik NAS en mediaplayer?

Ik dacht aan:
Sitecom WLR6000 http://www.routercenter.be/product/1710 ... -6000.html
Netgear WNDR4500 http://www.routercenter.be/product/1679 ... r4500.html
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En wat krijg je als je het bekabeld doet?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Als het inderdaad aan de router ligt -> Netgear!
Wuter
Plus Member
Plus Member

Heb net is geprobeerd via kabel. Ik heb eens een bestand van 1Gb via Wifi verzonden duurde 6min 3sec tegen een snelheid van 3Mbps en via kabel 1min45 tegen een snelheid van 10,5Mbps. Dus er is een groot verschil tussen wifi en kabel. Maar alles zou via wifi moeten gebeuren omdat router in kelder staat om altyd naar toe te moeten lopen en te verbinden via kabel. Zou zo'n dual band router hier een verschil maken om sneller bestanden over te zetten via Wifi?
Laatst gewijzigd door Wuter 24 mei 2012, 14:44, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een dualband zou zeker verschil kunnen maken, maar dit is zeker niet gegarandeerd. Ook moet jouw laptop hiermee uitgerust zijn etc.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Dan nog is het altijd aan te raden kabels te gebruiken tussen NAS en Mediaspeler, via wifi is sowieso HD niet mogelijk, en SD kan alleen als je voldoende signaal hebt en niet al te veel buren/microgolfs etc.
Wuter
Plus Member
Plus Member

Dan nog is het altijd aan te raden kabels te gebruiken tussen NAS en Mediaspeler, via wifi is sowieso HD niet mogelijk, en SD kan alleen als je voldoende signaal hebt en niet al te veel buren/microgolfs etc.
Ja tussen de NAS en Mediaplayer is een LAN kabel voorzien. Heb altyd 4a5 blokjes Wifi en er is maar 1 ander netwerk te bespeuren naast dat van mij :-)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

HD lukt wel over wifi. Zeker de N draft komt in aanmerking. Dual band of meerdere band access points kunnen het signaal beter verspreiden in het huis, maar de kwaliteit is afhankelijk van alle factoren in huis. Daarom is het ook niet te voorspellen wat een nieuw access-point (annex wiffi-router)zal doen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

qless schreef:via wifi is sowieso HD niet mogelijk, en SD kan alleen als je voldoende signaal hebt
Ik haal zonder problemen 50 Mbits op m'n WIFI... dan lijkt me ruim voldoende voor een HD stream (zelfs meer dan één).

Wat deze discussie trouwens betreft en performance op je netwerk in het algemeen... plaats een gigabit switch achter je router en sluit hierop alles aan (best ook een wireless AP zodat je ook daar geen bottleneck hebt met dat in je router).
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

HD via wifi lukt hier. Mediaplayer is met kabel aangesloten aan een wifi repeater.
Het kan ook aan je NAS liggen dat de streaming soms hapert.
Wuter
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:
qless schreef:via wifi is sowieso HD niet mogelijk, en SD kan alleen als je voldoende signaal hebt
Ik haal zonder problemen 50 Mbits op m'n WIFI... dan lijkt me ruim voldoende voor een HD stream (zelfs meer dan één).

Wat deze discussie trouwens betreft en performance op je netwerk in het algemeen... plaats een gigabit switch achter je router en sluit hierop alles aan (best ook een wireless AP zodat je ook daar geen bottleneck hebt met dat in je router).
En welke router heb jij juist?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Wuter schreef:En welke router heb jij juist?
M'n router komt daar niet aan te pas... m'n AP (trouwens dat goedkoop ding van de ALDI) hangt rechtstreeks op m'n gigabit switch.

M'n router is trouwens een Mikrotik RB450G... en die heeft daar ook geen enkel probleem mee.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

gisteren wat testen gedaan....

Ik heb een samsung TV die via WIFI (bbox) verbonden is met mijn IOMEGA Storcenter NAS drive

het enige bestandsformaat waarbij ik een haperend beeld heb is wanneer ik AVCHD discs probeer af te spelen.

diezelfde AVCHD discs omgezet naar MKV gaan vlot.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Een software/codec probleem dus
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”