Hallo iedereen
Ik heb een business 16.5/10 abonnement bij edpnet.
Nu heb ik bijgevolg een server staan die een zo hoog mogelijke uptime moet halen.
Nu gebeurt het hier wel is dat de elektriciteit eruit klapt door onweer of werken, daarom heb ik thuis alles via ups'en gebacked.
In theorie kan ik via omvormers & auto voor een oneindig aantal uur alles laten draaien op noodstroom.
Nu vroeg ik mij af hoe dit met isp's zit, want als zei uitvallen is bovenstaande voor niets.
Heeft edpnet (belgacom) in zijn lex en rop punten een backup systeem?
En weet iemand toevallig hoe lang dit alles kan backen?
Disaster management (stroomuitval)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
In dat geval zet je je server in een datacenter dat de nodige voorzieningen en SLAs heeft. Servers draaien via een ADSL/VDSL/Kabel abonnement (al dan niet business) is niet de oplossing.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Inderdaad, datacenters hebben een paar failovers en noodgeneratoren (diesel), meestal kunnen ze hun servers nog voor een weekje aan stroom voorzien. (of bij Leaseweb).
Nu, misschien heb je het gemerkt, vandaag lag Dommel plat, dit was te wijten aan een niet goed werkende backup, ook zoiets kan gebeuren, dan heb je natuurlijk een probleem he. Dan valt alles uit en kan het even duren vooraleer alles terug komt.
Natuurlijk als je geen ISP bent, maar een 100% uptime wilt, doe je er goed aan om bv. in 2 of 3 compleet onafhnakelijke datacentra je servers te zetten, zowel qua stroom, land, netwerk,...
Nu, misschien heb je het gemerkt, vandaag lag Dommel plat, dit was te wijten aan een niet goed werkende backup, ook zoiets kan gebeuren, dan heb je natuurlijk een probleem he. Dan valt alles uit en kan het even duren vooraleer alles terug komt.
Natuurlijk als je geen ISP bent, maar een 100% uptime wilt, doe je er goed aan om bv. in 2 of 3 compleet onafhnakelijke datacentra je servers te zetten, zowel qua stroom, land, netwerk,...
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
Ik weet alleen maar uit ondervinding dat wanneer de stroom hier vorige week nog voor de hele buurt weg viel gedurende 4u, dat ik gewoon kon verder werken, dankzij mijn UPS die mijn modem en switch van noodstroom heeft voorzien. De VDSL lijn bleef dus gewoon up. Ik neem dus aan dat de ROPs van elders stroom krijgen of ook een UPS hebben staan in die kast... aan onze techniekers op het forum de vraag.gunmaster schreef:Nu vroeg ik mij af hoe dit met isp's zit, want als zei uitvallen is bovenstaande voor niets.
Heeft edpnet (belgacom) in zijn lex en rop punten een backup systeem?
En weet iemand toevallig hoe lang dit alles kan backen?
Leuke vraag trouwens
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Ja ik begrijp de datacenter optie maar qua hardware acces doe ik het liever @ home.
Ik heb tevens ook nog een telenet lijn liggen voor noodgevallen maar zei vallen dan natuurlijk ook uit.
@ hier boven, was dat voor de volledige 4 uur of slechts het begin?
Ik heb tevens ook nog een telenet lijn liggen voor noodgevallen maar zei vallen dan natuurlijk ook uit.
@ hier boven, was dat voor de volledige 4 uur of slechts het begin?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 88 keer
Rops hebben meestal geen ups tenzij er veel business klanten op zijn aangesloten.
Het verhaal van de kvd/rop waar ik thuis op aangesloten ben:
deze heeft 4 keer zonder stroom gezeten in de laatste 3 jaar,
ik heb de infrax technieker (limburgse stroom) zelf ontmoet aan de rop toen hij het probleem kwam oplossen en vertelde me toen dat de rop op een apart stroom circuit was aangesloten.
Maar dit is geen garantie vermits de rop er al 4 keer heeft uitgelegen door stroompanne.
Het verhaal van de kvd/rop waar ik thuis op aangesloten ben:
deze heeft 4 keer zonder stroom gezeten in de laatste 3 jaar,
ik heb de infrax technieker (limburgse stroom) zelf ontmoet aan de rop toen hij het probleem kwam oplossen en vertelde me toen dat de rop op een apart stroom circuit was aangesloten.
Maar dit is geen garantie vermits de rop er al 4 keer heeft uitgelegen door stroompanne.
- fryelectro
- Elite Poster
Ergens wel een teleurstelling. Anderzijds is het ook zo dat het een immense kost zou zijn moest elke ROP nog voorzien van een UPS (installatie, monitoring, onderhoud, ...) Hier zit ie dus duidelijk op een apart circuit, maar goed, bij een grote elektriciteitspanne zal die dus gewoon mee uitvallen. Gelukkig hebben we dan nog 3G.
Orange go plus
Orange go plus
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 81 keer
Maar dat zal bij een black-out ook niet lang blijven werken ...fryelectro schreef:Gelukkig hebben we dan nog 3G.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
- fryelectro
- Elite Poster
Ja OK, maar als er echt een disaster gebeurd maakt het ook niet meer echt uit dat ik op Internet kan of niet, overleven op de eerste plaats, niet waar
Orange go plus
Orange go plus
-
- Elite Poster
- Contacteer:
jah maar met disater management/disaster recovery spreekt men niet van een ontplofte kernreactor fzo, gwn iets dat eruit klapt
Mja het gaat dus via een aparte groep?
En die groep gaat dan weer naar een Lex waar een aggregaat staat?
Mja het gaat dus via een aparte groep?
En die groep gaat dan weer naar een Lex waar een aggregaat staat?
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
De bescherming die ik ken is met een verzekerde voeding. Het komt erop neer dat je vanuit twee aparte elektriciteitsnetten gevoed word. De tweede voeding kan ook een dieselgroep zijn.
Wanneer er een overschakeling is, en de kans bestaat op uitvallen, dat zal de no-break (op batterijen) even inspringen. Als het net niet hersteld is na enkele minuten, dan worden de servers uitgeschakeld volgens een vaste procedure.
Wanneer er een overschakeling is, en de kans bestaat op uitvallen, dat zal de no-break (op batterijen) even inspringen. Als het net niet hersteld is na enkele minuten, dan worden de servers uitgeschakeld volgens een vaste procedure.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Bij datacentra zal men eerst draaien (gedurende 15minuten ongeveer) op batterypower, zodat de diesel kan opstarten en "op toeren" komen. Pas daarna zal de diesel het overnemen.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Fatsie
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
- Bedankt: 36 keer
Of door middel van een D(R)UPS zoals Belgacom toepast; Bij stroomuitval zal de inertie van een vliegwiel met grote massa een tijdje zorgen voor stroom terwijl de diesels in gang springen (max looptijd is een minuut ofzo, maar dat zou ruim voldoende moeten zijn om de diesels aan te laten lopen en in fase te krijgen).
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Vandaag deed zich dus een disaster voor
Om 8.15u was er een stroomstoring van 5 minuten.
Ik werd wakker van het gepiep van mijn ups'en en net toen ik de "generator" wilde aanzetten was er terug elektriciteit.
Nu tot mijn verbazing zag ik dat mijn server geen internet had...
Ik heb maar snel mijn modem & router gerestart en ik kwam tot de ontdekking dat er inderdaad een downtime was sinds de stroomuitval.
Gelukkig was ik er snel bij en heeft niemand van mijn clients het gemerkt maar ik vraag mij af waar het probleem steekt.
Bij mij is alles van server tot modem & router gebacked door een ups.
Is er bij mij iets dat ik vergeet van koppelpunt of is de rop uitgevallen?
Eigenaardige was dat na een manuele modem & router restart alles terug inorde was...
(bedankt voor vorige reacties btw )
Om 8.15u was er een stroomstoring van 5 minuten.
Ik werd wakker van het gepiep van mijn ups'en en net toen ik de "generator" wilde aanzetten was er terug elektriciteit.
Nu tot mijn verbazing zag ik dat mijn server geen internet had...
Ik heb maar snel mijn modem & router gerestart en ik kwam tot de ontdekking dat er inderdaad een downtime was sinds de stroomuitval.
Gelukkig was ik er snel bij en heeft niemand van mijn clients het gemerkt maar ik vraag mij af waar het probleem steekt.
Bij mij is alles van server tot modem & router gebacked door een ups.
Is er bij mij iets dat ik vergeet van koppelpunt of is de rop uitgevallen?
Eigenaardige was dat na een manuele modem & router restart alles terug inorde was...
(bedankt voor vorige reacties btw )
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Goh ikzelf heb hier ook thuis mijn servers (met een pakje vps'en er op) draaien en dat werkt perfect. Als er eens een stroomuitval is zijn deze uiteraard niet bereikbaar maar goed, zoveel valt dit hier niet voor tot op heden. Ik ben akkoord met de stelling dat servers thuishoren in een datacenter maar tja als particulier kan je je dit wel veroorloven en tegelijk wat de kosten drukken...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Pas vernomen van een elektricien die ook actief is geweest in de telecom wereld:
Belgacom en dus EDPnet heeft op zijn netwerk geen wijze van ups of backup.
Telenet wel, als in de straat cabinetten de stroom uitvalt wordt dit opgevangen.
Maar wat ik hier als vraag bijstel, waarom verkoopt telenet dan vooral business abonnementen over het DSL netwerk?
Alleen business klanten en enkele gekke commerciële mensen (zoals ik) hebben hier baat bij.
Telenet wel, als in de straat cabinetten de stroom uitvalt wordt dit opgevangen.
Maar wat ik hier als vraag bijstel, waarom verkoopt telenet dan vooral business abonnementen over het DSL netwerk?
Alleen business klanten en enkele gekke commerciële mensen (zoals ik) hebben hier baat bij.
- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
- Bedankt: 45 keer
- Contacteer:
Dat klopt ... 2 weken terug heeft de netbeheerder de stroom voor de hele wijk van 8u smorgens tot 15u smiddag's uitgezet .. ( was aangekondigd met een brief maar nooit gedacht dat het zolang ging down zijn )
Mijn BB0X2 / Switch etc zit op een UPS .. maar dat had niet veel zin blijkbaar .. de BBOX2 syncte niet ...
Logich want de rop staat hier op de wijk en daar zit bij m'n weten geen UPS in .. of toch zeker niks die het 4-6 uur volhoudt ...
Gelukkig had nog backup internet ( wifi node on batterij ) en m'n laptop ...
Mijn BB0X2 / Switch etc zit op een UPS .. maar dat had niet veel zin blijkbaar .. de BBOX2 syncte niet ...
Logich want de rop staat hier op de wijk en daar zit bij m'n weten geen UPS in .. of toch zeker niks die het 4-6 uur volhoudt ...
Gelukkig had nog backup internet ( wifi node on batterij ) en m'n laptop ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 52 keer
Hier is het dus andersom.gunmaster schreef:...
...
Heb ook UPSen en als heel de straat uitligt, heb ik geen internet op telenet maar wel op m'n ADSL lijn.
Tijdje terug vernomen van een technieker dat dit inderdaad niet per se is bij VDSL ROPs omdat deze niet altijd gevoed worden door de LEX(gebouw waar de ADSL DSLAMS staan, en waar wel noodstroom is)
- fryelectro
- Elite Poster
Spijtig dat bgc de rop niet voorziet van een noodbatterij. Deze dingen zijn daar op voorzien. Maar de onderhoudskosten en investeringskosten zullen hier wellicht te hoog zijn :/ in elk geval lag hier onlangs de stroom uit in de straat, maar mijn vdsl connectie bleef wel actief. Mogelijk was het niet de hele straat en stond de rop kast dus op het stuk van de straat waar de elektriciteit niet was uitgevallen.
Orange go plus
Orange go plus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Sommige rops worden gevoed uit de centrale en die hebben noodstroom, ook diegenen die in de lexen zitten. Maar de meeste idd niet, zijn gewonen unmetered connecties op het stroomnet, je kan zelfs zien bij eandis hoeveel zo'n kast verbruikt.