LCD LED aangesloten op analoge kabel Telenet

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
cdw
Starter
Starter

Wij zitten met een vervelend probleem.
Momenteel kijken wij analoog TV (analoge kabel Telenet).
Wij hebben Telenet digitaal aangevraagd. De installatie hiervan is voorzien voor half juni.
Maandag ll. hebben we een 40 inch Samsung led TV (UE40SE6300) gekocht.
Deze is nu aangesloten op de analoge kabel.
Het beeld is niet scherp. Het is precies als of er een dunne plastiek film op het scherm ligt.
Wij hebben al alle mogelijke instellingen (via instelmogelijkheden op TV) uitgeprobeerd. Niets helpt
Wij zitten op een afstand van ongeveer 2.6 meter van het toestel.
Op het internet heb ik gelezen dat de afstand voor een 40 inch digitale TV ideaal is vanaf 1.6 m.
Zijn er leden die ook een dergelijke ervaring met de beeldkwaliteit hebben gehad (analoog <>digitaal)?
Zal de beeldkwaliteit beter zijn bij hetdigitaal signaal?
Ik kan het toestel tot zaterdag nog omruilen.
Geeft Samsung een hoge beeldkwaliteit of zijn er andere en betere merken.
Graag jullie advies.
Bedankt en vele groeten
Chris
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Mijn schoonmoeder heeft dit ook. En als ik haar tv terug digitaal zet via de digicorder dan is haar beeld fantastisch. Als ik hier in de slaapkamer analoog kijk dan ervaar ik die "waas" eveneens. Als je alle filters actief zet dan krijg je weer andere effecten. Dus digitaal kijken via zulke tv's is wel aangeraden.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Hoe beter den tv, hoe harder het slechte signaal opvalt. Met je tv is dus niks mis.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Dat is normaal, ik weet nog toen ik mijn eerste lcd tv kocht vroeger en daar de analoge kabel op had gehangen was ik teleurgesteld, totdat ik een digitaal signaal er op in stuurde.
cdw
Starter
Starter

1001x bedankt voor jullie reacties.
Gezien wij nog geen digitaal signaal hebben zou ik graag weten wat jullie vinden van de kijkafstand voor digitaal TV?
Onze TV staat op 2.5 m kijkafstand en is 40 inch (101 cm) diagonaal.
Is het juist dat je een goed en scherp beeld hebt vanaf een minimum afstand van 1.6 m? Wat is volgens jullie dan de max. afstand?
Heeft iemand ervaring met een Samsung (UE40SE6300) led TV ?
Bij het analoog beeld ervaren wij dat wij veel te dicht bij het scherm zitten.
Bedankt voor de ervaringen die jullie met mij willen delen.
Groetjes
Chris
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Aangezien je reeds analoge kabel hebt... heb je ook een aantal zenders (Eén, Canvas, Ketnet oa. in HD) reeds digitaal via DVB-C.

Normaal heeft je TV dergelijke tuner, dus zo kan je al eens bekijken wat je zal krijgen bij digitaal kijken.
cdw
Starter
Starter

Beste R2504

Ik heb op de TV gezocht naar de instelling waarbij de DVB-C tuner zou kunnen gebruikt worden.
Helaas vind ik dit nergens.
Ook in de handleiding staat niks over deze tuner vermeld.
Kan jij mij verder helpen?
Bedankt en vele groeten.
Chris
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Volgens http://www.samsung.com/be/consumer/tv-a ... 0SXXN-spec heeft hij een DVB-C tuner... lees de manual zou ik zeggen. Je kan het nodige vinden onder "kanalen opslaan"... zie de uitleg voor "digitaal".
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Afstand is volgens je eigen goesting.
Wij hebben een 32" en kijken vanop ruim 3m. Vrouwtje nog niet kunnen overtuigen voor een 40" ;)
cdw
Starter
Starter

Hi,
Heb met succes op de analoge-kabel de digitale zenders één HD, Canvas HD, OP12 kunnen vastleggen.
Als ik met de info toets op de afstand de resolutie van deze zenders opvraag dan verschijnt er voor:
één HD = 720p
OP 12 = 576i
Zal deze resolutie met de digicorder van Telenet 1080i zijn?

Bedankt voor jullie antwoord
Chris
TiTanium
Moderator
Moderator

De telenet Digicorder heeft 720P en 1080i onboard ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
cdw
Starter
Starter

Aan allen bedankt voor uw reacties.
Ondertussen heb ik wat opzoekingswerk gedaan in verband met de kwaliteitsverschillen tussen een 1080p-1080i en 720p.
Volgens de meeste geraadpleegde bronnen geeft 1080p de beste kwaliteitsweergave. Deze is evenwel niet te vinden op de Europese kabelnetten. Dan komt de 720p en de minste kwaliteit wordt bekomen met de 1080i. Vooral bij snelbewegende beelden zou de 720p het merkelijk beter doen dan de 1080i. 1080i zou een betere weergave hebben bij stilstaande beelden (nieuwslezer).

Waarom is dit zo belangrijk?
De keuze de van de grootte van de TV wordt voornamelijk bepaald door de kijkafstand en de resolutie van de uitzending.
Op het einde van het artikel: Wat is de juiste kijkafstand voor uw HDTV is er een grafiek te zien die de verhoudingen beelddiagonaal met kijkafstand weergeven -> http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/kijkafsta ... -20090626/
Hieruit kunnen wij aflezen dat bij een kijkafstand van ongeveer 2.5 m en een resolutie van 720p de diagonaal van de TV 42" is. Bij een resolutie van 1080i zou dit voor een 42" ongeveer 1.6 m zijn.

Meerdere andere artikels drukken dit zo uit (http://www.internetshop.nl/catalog/leesmeer.php?id=2189):
Bij de aanbevolen kijkafstand wordt uitgegaan van een breedbeeldverhouding van 16:9.
De minimale kijkafstand voor 720p is dan ongeveer 5x de zichtbare beeldhoogte en voor 1080p en 1080i circa 3x de beeldhoogte.
Als wij dit voor een 42" met resolutie 720p uitrekenen bekomen wij 2.6 m, voor een 1080i zou dit 1.56 m bedragen.
Deze resultaten komen sterk overeen met wat uit de grafiek is af te lezen.

Op de site: http://www.franklin.nl/pages/consument/ ... stand-.asp liggen de waarden wel anders:
Voor 42" met een resolutie van 720p is de kijkafstand 4.5 m :? en bij 1080i is dit 1.7 m. De opgegeven waarde bij een resolutie van 720p verschilt behoorlijk met de de daarboven vermoemde bronnen.
Ik ga even polsen (per mail) hoe de waarden bij "franklin" zijn vastgelegd.

Deze informatie wil ik meegeven om de keuze bij de grootte van een TV te vereenvoudigen.
Graag jullie reaktie hierop.
Bedankt en vele groeten
Chris
Laatst gewijzigd door cdw 20 mei 2012, 16:15, in totaal 1 gewijzigd.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Bedankt voor de info. Ik heb het mij nog altijd niet beklaagd dat ik een HD ready heb gekocht in 2007 en geen full HD (gezien ook het prijsverschil toen). :) Bluerays doen we thuis niet xwant ik zie nog altijd de meerwaarde niet in t.o.v. een dvd.

Volgende TV zal wel een full HD zijn.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Komt nog eens bij dat de hd streams op tv (digicorder noch bgc decoder)kwa beeldkwaliteit niet kunnen tippen aan echte bluray kwaliteit.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
cdw
Starter
Starter

Hierbij voeg ik een excel bestandje waarmee u op basis van de gegeven uit de uiteenzetting over de kijkafstand en TV grootte de berekening kunt maken van de TV grootte en/of de gekozen TV oereenstem met de kijkafstand.
kijkafstand en TV grootte.xls
(22.5 KiB) 22 keer gedownload
Groetjes
Chris
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Moraal van het verhaal: een tv-toestel met 1080p-resolutie gebruik je best in combinatie met Youtube HD (e.a.), HD-satellietontvangst of een blu-rayspeler.

Vlaamse kabel is waardeloos. (Je moet bijvoorbeeld eens een vrijdagavondfilm op VTM HD vergelijken met de blu-rayversie. Wereld van verschil.)
cdw
Starter
Starter

Vlaamse kabel is waardeloos??? Graag alternatieven ...
Ik dacht dat de zender bepaalt in wat hij uitzendt (resolutie) en dat de telecom bedrijven voor de distributie zorgen.
Als één uitzendt in 720p dan toch geen enkele operator daar een 1080p van maken.
Of ben ik helemaal niet meer mee in het verhaal.
Mooie woorden van de verkoper bij de aankoop van de TV en nu zit ik er mee (met de TV) en is er geen enkele provider die ons een mooi beeld kan bezorgen :cry:
Wat is dan de beste keuze i.p.v. Telenet-kabel (Belgacom, Scarlet of andere ?).
Nog zoiets wij kopen op aanraden van de verkoopster (MAKRO° een Samsung 3D TV. Nu wordt er beweerd dat de beelden naar het rood neigen. Wat zou neerkomen op te rode gezichten. Het enige kleurgetrouwe toestel zou Philips zijn. Sony geeft te blauwe tinten enz... Wat is jullie ervaring hierover?
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Alternatief? Blu-ray, mkv,..
Vergelijk gewoon eens de beeldkwaliteit van "een HD, canvas HD, vtm hd of enig andere" hd kanaal met een blu ray of mkv.
Ik heb de indruk dat de bitrate via telenet/belgacom gewoon te laag is om echte goede hd kwaliteit te bieden.
Laatst gewijzigd door Heronic 20 mei 2012, 20:25, in totaal 1 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

cdw schreef:Vlaamse kabel is waardeloos??? Graag alternatieven ...
Alternatief is satellietontvangst met Vlaamse zenders via http://www.tv-vlaanderen.be/ of IPTV via http://www.belgacomtv.be/
Op satelliet vind je trouwens de beste kwaliteit en het grootste HD-aanbod.
Daarnaast is voor films/series echt wel blu-ray of een VoD-dienst zoals http://www.vudu.com/ aan te raden om van de beste beeldkwaliteit te kunnen genieten.
cdw schreef:Ik dacht dat de zender bepaalt in wat hij uitzend (resolutie) en dat de telecom bedrijven voor de distributie zorgen.
In het analoge tijdperk was dat waar met de PAL-norm. In het digitale tijdperk zijn er geen verplichte standaardnormen meer.
De omroep levert misschien een 720p-beeldsignaal, de distributeur hercodeert of herschaalt het eventueel naar een ander formaat of een lagere bitrate om bandbreedte te besparen.
Daarna heb je nog de minderwaardige providerdigibox die het versleutelde beeldsignaal ontcijfert en eventueel herschaalt. Kortom, de beeldresolutie die oorspronkelijk door de tv-regisseur is opgenomen is verprutst door talloze (in principe overbodige) tussenpersonen.

De tijd dat het beeldsignaal rechtstreeks van de tv-omroep naar je tv-toestel ging is jammer genoeg voorbij. Of toch niet helemaal, via satelliet heb je nog de beste garantie dat het beeldsignaal op "een propere manier" vanuit de eindregie van de omroepen op satelliet wordt gezet.
cdw schreef:Wat is dan de beste keuze i.p.v. Telenet-kabel (Belgacom, Scarlet of andere ?).
Satelliet. Punt andere lijn.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Goztow schreef:Bluerays doen we thuis niet xwant ik zie nog altijd de meerwaarde niet in t.o.v. een dvd.
Hoe kan je dat nu beweren? Blu-ray (niet blue ray, want dat is een vissoort) is een wereld van verschil ten opzichte van DVD!
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

raf1 schreef:(Je moet bijvoorbeeld eens een vrijdagavondfilm op VTM HD vergelijken met de blu-rayversie. Wereld van verschil.)
Heb je je digicorder wel op 1080i gezet?

Want VTM HD zendt uit in 1920x1080i, en de standaardinstelling van de Digicorder is 1280x720p, waardoor deze een onnodige omzetting moet uitvoeren waarbij ook nog eens 50% resolutie verloren gaat... en vervolgens moet uw TV terug extrapoleren naar 1920x1080 pixels...

Blu-ray (kan tot 50 Mbps) is uiteraard beter, maar ZO slecht is de kwaliteit van VTM HD nu ook weer niet (was het niet rond de 10 Mbps bij Telenet?). Waarschijnlijk staat uw Digicorder op 1280x720p ingesteld. Al kan het natuurlijk ook zijn dat VTM soms geen goede masters gebruikt...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:In het digitale tijdperk zijn er geen verplichte standaardnormen meer.
Probleem is dan ook dat sommige zenders 720p en andere 1080i gebruiken (denk trouwens dat TN wel de originele resolutie van de zenders doorgeeft) zodat je eigenlijk je decoder/TV anders zou moeten gaan instellen per zender.
raf1 schreef:Satelliet. Punt andere lijn.
Dit is dan wel correct voor een aantal buitenlandse omroepen... echter de Vlaamse zenders die je via TV Vlaanderen aangeboden krijgt (deze hebben namelijk geen eigen feed) zijn vaak aan een nog lagere bitrate dan bij Telenet/Belgacom omdat TV Vlaanderen gewoon niet voldoende capaciteit heeft (da's gewoon een kwestie van centen/klein doelgebied/weinig klanten).
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Ik vind toch dat het beeld van de vlaamse zenders bij TVV mooier is dan bij telenet/BGC.
Zo klein is TVV niet, ze behoren toch bij M7 Group S.A.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Bij de aankoop van een tv wordt er teveel met cijfekes gegoocheld.
Je kan niet voor elke toepassing een 100% passende tv kopen, dus zijn die cijferkes maar bullshit.
Uiteindelijk lijkt het slechtste signaal op een mindere tv altijd beter dan het beste signaal op een betere tv.
bv. de homeshopping zenders zien er op een crt tv beter uit dan op een led tv van 3000€ .
Het is aan de koper om een gulden middenweg te zoeken.
Persoonlijk hou ik het nog altijd bij Plasma.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

AnD schreef:Ik vind toch dat het beeld van de vlaamse zenders bij TVV mooier is dan bij telenet/BGC.
Vind je dat of heb je daar cijfers van... bitrates bij de drie providers maw.

Er is hier in het verleden zelfs een thread over geweest op Userbase.be
AnD schreef:Zo klein is TVV niet, ze behoren toch bij M7 Group S.A.
Dat wil niets zeggen, het is nog steeds TV Vlaanderen zelf die instaat voor de huur van de transponder voor de zenders die exclusief voor Vlaanderen zijn (zenders die globaal zijn zal men natuurlijk wel delen in kosten over de groep).
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Cijfers heb ik niet, ik ga voort op wat m'n ogen zien.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Uw ogen kunnen dat niet meten, of kan jij met dezelfde tuner dvb-c en dvb-t signalen ontvangen ?
Voort zelfde geld is het signaal van TN 10 keer beter dan het signaal van TVV maar haalt de brakke tuner uit de digibox de kwaliteit naar beneden :angel:
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Dan moet ik tegen mezelf gaan liegen als ik zie dat het beeld van telenet slechter is dan dat van TVV ?
TiTanium
Moderator
Moderator

Ik vind het beeld van TN, TVV, BGC (minder mate bij SD kanalen bij BGC) meer dan in orde. Het kan altijd "beter", maar ik denk dat de doorsnee mens blij is dat ze mooi beeld zonder ruis hebben en dan ze hun programma kunnen volgen ;)
Het beste kwaliteit dat er momenteel volgens mij is is blu-ray (particulier gezien), niet op gebied van beeld alleen maar ook nog eens op gebied van geluid. Niets is gecomprimeerd en komt tot zijn volle recht!
en... als ik mij zelfs niet vergis is de opvolger van HD niet veraf meer (QuadHD of Ultra Definition), begin maar al te sparen :lol:.

4K of QuadHD: http://www.zdnet.be/news/135248/video-i ... elevisie-/
iceke
Elite Poster
Elite Poster

AnD schreef:Dan moet ik tegen mezelf gaan liegen als ik zie dat het beeld van telenet slechter is dan dat van TVV ?
Nee, maar er spelen gewoon meer factoren mee om dat subjectief te kunnen beoordelen.. zoals je tv, je receiver enz..

Soit, de beeldkwaliteit van TVV,BGC,TN is meer dan voldoende... net zoals sommige mensen vinden dat de beeldkwaliteit van dvd voldoende is...
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Edward Valckx schreef:
raf1 schreef:(Je moet bijvoorbeeld eens een vrijdagavondfilm op VTM HD vergelijken met de blu-rayversie. Wereld van verschil.)
Heb je je digicorder wel op 1080i gezet?

Want VTM HD zendt uit in 1920x1080i, en de standaardinstelling van de Digicorder is 1280x720p, waardoor deze een onnodige omzetting moet uitvoeren waarbij ook nog eens 50% resolutie verloren gaat... en vervolgens moet uw TV terug extrapoleren naar 1920x1080 pixels...

Blu-ray (kan tot 50 Mbps) is uiteraard beter, maar ZO slecht is de kwaliteit van VTM HD nu ook weer niet (was het niet rond de 10 Mbps bij Telenet?). Waarschijnlijk staat uw Digicorder op 1280x720p ingesteld. Al kan het natuurlijk ook zijn dat VTM soms geen goede masters gebruikt...
Nee ik kijk soms een 10Mbps mkv en die kwaliteit is al beter dan de hd kanalen via digicorder(vroeger) of bgc decoder nu op 1080i.
Ik heb de bitrates nog niet gechecked maar ik heb een aantal mkvs van 5-6Gb gezien (geen animatiefilms) en die lijken kwa kwaliteit sterk op de hd kanalen via de decoders.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik zal het anders zeggen, dezelfde film zien met wat meer pixels is mij de meerprijs niet waard.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

TiTanium schreef:ik denk dat de doorsnee mens blij is dat ze mooi beeld zonder ruis hebben
Het vrij zijn van ruis is inderdaad één van de belangrijkste factoren... als je even terug gaat naar analoog merk je dat meteen. Het enige wat me stoort zijn de compressie artefacten bij vooral waterpartijen of snelle bewegingen, en de lage bitrates op niet courante zenders.
TiTanium schreef:als ik mij zelfs niet vergis is de opvolger van HD niet veraf meer (QuadHD of Ultra Definition)
Zolang niet alle zenders minstens in HD uitzenden lijkt me dat een beetje absurd.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

TiTanium schreef:...Niets is gecomprimeerd en komt tot zijn volle recht!
Niks gecomprimeerd? Dat zou mij verwonderen. Ik dacht dat er toch H.264 en/of MPEG4 gebruikt wordt bij Blu-Ray. Ongecomprimeerd geluid zou mss wel kunnen.
Laatst gewijzigd door TomG 22 mei 2012, 14:38, in totaal 1 gewijzigd.
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

je moet eens voetbal bekijken analoog... Het is moeilijk om de bal te volgen :-)
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

En zeggen dat we daar vroeger van genoten...

Voetbal is spuuglelijk om volgen op analoog.
Maar ik vind het ook digitaal niet prettig op een standaard beelbuis tv.
Op de grotere (42") is het al beter maar een leuke match in hd kijk ik liever op zolder (scherm 3m op 1.95m) met borrelnootjes en een paar frisse jupilers :wink:
TiTanium
Moderator
Moderator

r2504 schreef:Zolang niet alle zenders minstens in HD uitzenden lijkt me dat een beetje absurd.
Tuurlijk, maar daar houden ze geen rekening mee hé. Dan brengen ze spelers uit die zulke beelden kunnen versturen hé, en de diehard HD fans die kopen dat ;)

@TomG: U hebt gelijk, ik dacht dat dit ongecomprimeerd was (het beeld), maar na het lezen dat een film ongecomprimeerd richting +400GB gaat kan het natuurlijk niet anders dan gecomprimeerd zijn. Uiteindelijk wel de beste kwaliteit op't moment (particulier gezien).
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat natuurlijk wel weer verbeteren met de os, blijkbaar worden zulke innovaties altijd eerst uitgetest met grote sportevenementen (met succes trouwens als je een beetje terugkijkt)
Den bbc gaat ook weer grote moeite doen deze zomer...
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”