Enkele vraagjes over SSD

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
fiberweazel
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Hoi iedereen,

Ik zou graag een SSD kopen, maar ben niet zo'n hardware expert :-) (SSD in de PC krijgen zou moeten lukken)

1) is 100€ een doenbare prijs tegenwoordig voor een 120GB SSD?

2) Ik heb even mn PC open gemaakt om te kijken welke connecties ik nog vrij heb, en dit is nog vrij: Afbeelding
Hoe heet zo'n connectie? Kan ik die gebruiken voor m'n SSD?

3) Vooraleer ik m'n SSD gebruik, moet ik nog iets in de BIOS aanpassen? Of ga ik er meteen Windows 7 kunnen opzetten?

4) Zal m'n andere HDD nog herkend worden door de Windows 7 die op die SSD zal staan?

Alvast bedankt! :-)
Laatst gewijzigd door fiberweazel op 24 mei 2012, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik heb zo'n indruk dat jij het over de A-data S510 hebt bij Alternate?
Dit is asynchroon geheugen en is dus niet zo snel dan sychroon geheugen.
Ik denk dat je beter 20€ meer investeert in de S511 reeks.

Wat jij fotografeert is een voedingsconnector, hier zijn we dus het minste mee.
Ik zou even wat afbeeldingen / informatie opzoeken wat betreft sata, en dat zal je al een hele eind verder helpen.
Ook niet vergeten dat je "brackets" (montagehulpstuk) nodig hebt om een 2.5 inch ssd te monteren in een 3.5 inch hdd ruimte.

Maar al bij al, véél te weinig informatie gekregen over jouw huidige computer om je te kunnen helpen.

Edit: Zie ik daar een grijze bandkabel op de achtergrond? ik vermoed dat dit een IDE-kabel van 40 pins is.
Dus jouw pc is vast al aan de "oudere" kant, dus je moet op zoek gaan naar sata connectoren op je moederbord, of een bijkomende investering doen in een sata controller. (al denk ik dat het niet zo'n rendabel idee meer is in jouw geval)
Laatst gewijzigd door honda4life op 19 mei 2012, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

1. Is afhankelijk van het merk/model SSD veronderstel ik (maar 100 euro lijkt me ambitieus)
2. Je zal een verloopstekkertje nodig hebben, HDD's in het algemeen hebben tegenwoordig een dunnere voedingsconnector
3. Nee
4. Ja
fiberweazel
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

honda4life schreef:Ik heb zo'n indruk dat jij het over de A-data S510 hebt bij Alternate?
Dit is asynchroon geheugen en is dus niet zo snel dan sychroon geheugen.
Ik denk dat je beter 20€ meer investeert in de S511 reeks.

Wat jij fotografeert is een voedingsconnector, hier zijn we dus het minste mee.
Ik zou even wat afbeeldingen / informatie opzoeken wat betreft sata, en dat zal je al een hele eind verder helpen.
Ook niet vergeten dat je "brackets" (montagehulpstuk) nodig hebt om een 2.5 inch ssd te monteren in een 3.5 inch hdd ruimte.

Maar al bij al, véél te weinig informatie gekregen over jouw huidige computer om je te kunnen helpen.

Edit: Zie ik daar een grijze bandkabel op de achtergrond? ik vermoed dat dit een IDE-kabel van 40 pins is.
Dus jouw pc is vast al aan de "oudere" kant, dus je moet op zoek gaan naar sata connectoren op je moederbord, of een bijkomende investering doen in een sata controller. (al denk ik dat het niet zo'n rendabel idee meer is in jouw geval)


Hoi,

ik heb het over de Sandisk Extreme SSD die je nu met korting kunt krijgen. Heb een review op CNET bekeken en ziet er een degelijke uit.

Mijn PC is van 2008, niet zo heel heel oud, het was toen ook echt één van de betere PC's waar ik 1500€ voor betaald heb.

Heb even een foto gemaakt die een beter overzicht geeft van m'n PC, rechts zie je de HDD zitten (jammer van de weinige megapixels maar het is redelijk duidelijk):
Afbeelding
device manager:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fiberweazel op 24 mei 2012, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
fiberweazel
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:1. Is afhankelijk van het merk/model SSD veronderstel ik (maar 100 euro lijkt me ambitieus)
2. Je zal een verloopstekkertje nodig hebben, HDD's in het algemeen hebben tegenwoordig een dunnere voedingsconnector
3. Nee
4. Ja


Bij 3: dus ik ga er meteen Windows 7 op kunnen zetten? (de SSD zal bij de schijven in het installatiemenu staan?)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Toch heb ik m'n twijfels of je nu daadwerkelijk sata hebt.

Wil niet nieuwsgierig zijn, maar waar kan je die disk kopen met korting?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fiberweazel
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Dit is de schijf die ik nu heb: (WD10EALX, type heb ik geverifiëerd met een benchmark programma: )
http://wdc.com/global/products/specs/?driveID=894&language=1

Bij Pixmania zijn ze nu met korting te krijgen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

honda4life schreef:Wil niet nieuwsgierig zijn, maar waar kan je die disk kopen met korting?

http://tweakers.net/pricewatch/303968/s ... 120gb.html
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Je bent me net voor om te zeggen dat die "korting" nu ook niet zo spectaculair was.
Ben zelf ook aan het uitkijken naar een low priced ssd vandaar :wink:
(in een laptop waar je controller maar 3,2 Gb ram kan ondersteunen moet je geen top level ssd plaatsen hé :wink: )
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fiberweazel
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Hoi,

Mijn PC is wel een heel degelijke met een Intel Quadcore Q6600, dus mag al een mooie SSD zijn :D (boven de 100€ is teveel wel)

UPDATE: heb dit gevonden:
Afbeelding "SATA6" staat erop. Kan ik die gebruiken?
Laatst gewijzigd door fiberweazel op 24 mei 2012, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Die Sata poort kan je inderdaad gebruiken.
Everything that has a beginning has an end.
fiberweazel
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt, dan denk ik dat ik al bijna snap hoe ik hem zal moeten aansluiten :P
Als voeding gebruik ik dan dat kabeltje vanop m'n eerste foto? Of moet ik daar nog eerst een andere kabel op aansluiten?

Dus in principe moet ik hem dan gewoon aan die poort hangen, voeding aansluiten, pc heropstarten met een W7 DVD en die zal dan meteen al die SSD herkennen?
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

De stroomvoorziening voor je SSD gaat een dunnere fiche moeten zijn, hier bestaan overloopstukjes voor indien dit niet beschikbaar zou zijn op je voeding zelf.

Afbeelding

De 5 pin S-Ata connector. Overloopstukje:

Afbeelding

Wat installatie betreft van windows 7, in principe herkent deze jouw SSD bij boot. (Kijk eens of je je SSD in BIOS kan terugvinden)
Zorg er dan ook voor dat hij tijdens boot eerst naar je cd/dvd drive gaat zodat je kan booten vanaf je windows 7 install cd.

In prinicipe is het dan gewoon verder de installatie volgen.
Everything that has a beginning has an end.
kimba
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2010, 09:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

fiberweazel schreef:Hoi,

Mijn PC is wel een heel degelijke met een Intel Quadcore Q6600, dus mag al een mooie SSD zijn :D (boven de 100€ is teveel wel)

Heb net dit gevonden:
Afbeelding
Dat is mijn PC. Misschien is het duidelijker of het SATA of IDE is?

UPDATE: heb dit gevonden:
Afbeelding "SATA6" staat erop. Kan ik die gebruiken?


Een Q6600 is degelijk geweest, maar ondertussen toch al wat ouder.
Je pc zal zeker baat hebben bij een ssd, maar dan moet je zorgen dat je documenten naar je oude grote schijf verwijzen want anders loopt je ssd schijf nogal snel vol.
100 euro is weinig geld voor een ssd schijf van 120 / 128 GB, zelf zou k iets meer uitgeven maar ik kan niet in u zakken kijken ;-)

Ik denk wel dat die hp computer van jou de nodige aansluitingen heeft
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Gewoon doen zou ik zeggen.
't Is de beste upgrade die je ooit zal doen. :wink:
Je Q6600 zal eindelijk zijn data snel genoeg van de disk kunnen krijgen.

Koppel simpelweg jouw huidige WD Caviar blue HDD los van je PC: trek de SATA en de voedingskabel uit op je HDD.
En gebruik vervolgens deze SATA en voedingskabel om de nieuwe SSD op je PC aan te sluiten.
Installeer Windows 7 en klaar is kees!

Aangezien jouw oude WD Caviar blue HDD in deze fase nog niet is aangesloten op je PC, is het misschien eens de moment om naar hartenlust te experimenteren met de installatie van diverse operating systemen? 8)
Je SSD is vliegensvlug dus kan je op korte tijd zeer veel operating systemen proberen. :wink:

Nadien kan je jouw oude WD Caviar blue HDD nog aansluiten.
Allicht het enige waar je misschien nog moet voor zorgen is een SATA kabeltje.
Betreffende de voedingskabel voor jouw oude HDD moet je eens kijken of er geen vrije meer beschikbaar is in je PC.
Het is het model zoals weergegeven in het bericht van Jelly: "5-pin S-ATA connector X 6".

In ieder geval zal de aanschaf van een SSD geen "verloren" kost zijn.
Je kan deze uiteraard later ook nog gebruiken in een nieuwe PC...
fiberweazel
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt voor al jullie reacties :)

Begin het nu goed te snappen, in principe kan ik toch meteen de SSD én de Caviar Blue aansluiten?
Zal gewoon dit loshangend kabeltje gebruiken met een 5pin s-ata kabel voor wat de voeding betreft :)

Zal zeker een enorme verbetering zijn tegenover m'n Caviar Blue (die zal ik dan als opslagruimte gebruiken) want die schijf is toch maar aan de trage kant:
Afbeelding

Wat ik mij nog afvraag, is het nodig dat ik er een koeling bijzet?
Ik verwacht nl. niet meteen dat hij erg warm zal worden, maar soms staat m'n pc toch wel 12u per dag aan, ook in de zomer. Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door fiberweazel op 24 mei 2012, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Het verbruik van een SSD is te verwaarlozen tov een HDD :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Geef iets meer uit en koop een Samsung ssd of crucial m4. Hebben beide een zeer goede chipset. Ik heb zelf de Samsung, type nummer ben ik ff kwijt.



Verstuurd van mijn HTC Desire met Tapatalk
fiberweazel
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb nog één klein vraagje: er zit dus zo'n 5 pin voeding kabeltje los in m'n pc, dat is waarschijnlijk bedoeld voor mocht ik er ooit nog iets aan toevoegen zoals ik nu van plan ben, maar is het zeker dat het voltage klopt?
Ik vraag het liever eerst voordat ik iets fout doe, in principe is het voltage altijd oké? Zou niet graag hebben dat ik hem in één keer kapotmaak :lol:
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Als je zelf geen kabels begint te maken dan zal dit geen probleem vormen en kan je gewoon simpelweg je hardeschijf (SSD) er in stoppen, voltages kloppen zoizo
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”