IP camera's en plaatsen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Even polsen naar ervaringen van andere forumbezoekers...

Ik heb een aantal IP camera's waarmee ik een firma wil mee "beveiligen". Logischerwijze wil ik alle ingangen voorstellen te monitoren. Maar in welke richting plaatse je nu best de camera zelf? Ik dacht met het oog tegenover de deur in kwestie, maar dacht nu om deze boven de deur te zetten zodat deze niet in het zicht staat van mensen die binnenkomen, en dat ze eigenlijk enkel gefilmd worden bij het naar buiten gaan. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben in deze :/

Verder: is het wettelijk verplicht om te melden dat er gefilmd wordt? Ook op privé terrein?

thx
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

http://www.privacycommission.be/nl/

Je mag geen openbare weg filmen. De verplichte bordjes (genre http://www.goossaert.be/beeld/indekijker/Camera.jpg) moeten geplaatst worden voor de bezoeker de eerste camera tegen komt. Camerabeveiliging aanmelden bij https://www.privacycommission.be/elg/ma ... anguage=nl

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

fryelectro schreef: Ik heb een aantal IP camera's waarmee ik een firma wil mee "beveiligen". Logischerwijze wil ik alle ingangen voorstellen te monitoren. Maar in welke richting plaatse je nu best de camera zelf? Ik dacht met het oog tegenover de deur in kwestie, maar dacht nu om deze boven de deur te zetten zodat deze niet in het zicht staat van mensen die binnenkomen, en dat ze eigenlijk enkel gefilmd worden bij het naar buiten gaan. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben in deze :/
thx
Maakt het uit dat ze in het zicht staan? Ik bedoel, extra veiligheid koop je hier niet mee. Als iemand écht slechte bedoelingen heeft zal hij volgens mij wel eerst eens "op verkenning" komen vooraleer zijn slag te slaan. Op die manier zal hij zowieso weten waar de camera's hangen, of jij ze nu op een rare plaats hangt of niet. Het enige wat je kan doen is de camera's in zo'n "spiegelbol" plaatsen waar je van buiten niet door kan zien. Dan kan een eventuele "verkenner" ook niet weten in welke richting de camera staat, of waar er een blinde vlek zit.

Dit gezegd zijnde denk ik dat camera's weinig extra beveiliging betekenen. Je kan altijd immers een kap, pet, hoed, bril, valse snor, pruik, ... opzetten om de camera's voor de gek te houden :-)
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster

@NickG: ik volg je daarin hoor. De klant was vooral geïnteresseerd in het concept dat de IP camera automatisch een mailtje stuurt met foto's en filmfragmentjes als er daadwerkelijk op momenten dat dat niet mag, beweging is. Bijvoorbeeld: tijdens weekend lopen er mensen binnen en buiten: mag niet. Natuurlijk kunnen die personen zich vermommen etc, maar daar gaat het hier niet om. Klant is op dat moment wel in staat om redelijk snel te reageren (vgl met een alarmcentrale)

Ik heb dit topic ook vooral bedoeld om te vragen of er mensen zijn die ervaring hebben hoe je nu het beste die camera's plaatst en waar je best rekening mee houdt :)
Orange go plus
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als er geen (verplichte) waarschuwingsbordjes staan en het komt tot een rechtzaak, dan zijn deze beelden ook niks waard.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster

ja thanks Krisken voor de links, dat is zoizo al genoteerd:)
Orange go plus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fryelectro schreef:De klant was vooral geïnteresseerd in het concept dat de IP camera automatisch een mailtje stuurt met foto's en filmfragmentjes als er daadwerkelijk op momenten dat dat niet mag, beweging is. Bijvoorbeeld: tijdens weekend lopen er mensen binnen en buiten: mag niet.
Daarvoor heb je de klassieke alarmsystemen... als jij op mailtjes moet gaan reageren ben je hopeloos te laat (zelfs met klassieke meldingen aan centrales ben je meestal al te laat). Camera beveiliging is dan ook enkel een extra aanvulling... en dan plaats je ze best buiten het zicht indien dat mogelijk is... zo heb je misschien nog beelden van een amateur inbreker, maar de professionals ga je daar niet mee vatten.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Camera's hoog plaatsen lijkt me voor herkenning geen goeie keuze.
Pet,hoed, capuchon en je bent er aan voor de moeite.
Ga je hem op ooghoogte plaatsen loop je weer het risico dat ze vrij snel gemolesteerd gaan worden natuurlijk.
Dat laatste heb ik hier thuis ook meegemaakt trouwens.
Krapuul kwam wel met z'n lelijke smoel vol in beeld. (hoe dom kan je zijn?)

Gerecht heeft er toen werk van gemaakt en mama mocht netjes op het politiebureau langs komen om te betalen.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

't Ja, de TS zegt niet welke camera's hij heeft, 't kunnen ook vandal proof domes zijn :p Dan mag je er met een hamer op kloppen, dan nog zal het niet snel breken...

Het beste is... Verfspray! :p

Nu nog zien hoe je zal opnemen... Centraal, decentraal?

Mijn klanten hebben steeds hun live camera beelden op smartphone, tablet, pc, mac,... En 1 maand opnametijd in Full HD resolutie @ 15fps (of naargelang de resolutie van de camera).

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster

toch even een opmerking over het aanmelden van de camera's bij privegebruik. Bij het registreren kreeg ik volgende info:
Krachtens artikel 7,§2, derde lid hoeft u normaliter geen aangifte te doen, indien de bewakingscamera of - camera's wordt (worden) aangewend voor persoonlijk of huishoudelijk gebruik.
Dus privé-personen dienen geen aangifte te doen?
Orange go plus
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Dit klopt.
Er wel rekening mee houden dat het is om je eigen eigendom te filmen.

Wanneer je opnames gaat maken van de openbare weg dan kan je best ook weer een aanvraag indienen.
Everything that has a beginning has an end.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Jelly schreef:Dit klopt.
Er wel rekening mee houden dat het is om je eigen eigendom te filmen.

Wanneer je opnames gaat maken van de openbare weg dan kan je best ook weer een aanvraag indienen.
Openbare weg mag je niet filmen, indien je dat wel zou doen (zelf deels) moet je vooraf een aanvraag indienen bij de korpschef van je lokale politiezone/gemeente en bij het college van schepenen en burgemeester. Staat in de camerawet.

Als je dat hebt, voeg je dat bij de aangifte voor de privacy commissie.

Als je dat niet doet kunnen de beelden verworpen worden als bewijsmateriaal door de tegenpartij of de rechtbank.

Maar laat niet staan dat als je geen enkele aangifte doet je camera illegaal is, maar ja... Ik heb nog geen enkele klacht gehad, noch van de politie, buurtbewoners, of klanten :p
Meestal is het een grote voldoening dat je weet wie een delict heeft gepleegd en dat voor jezelf kan houden...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”