Windows kan groot deel data niet meer lezen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Bombolena
Starter
Starter

Hallo,
ik zit met een GROOT probleem: zonder aanwijsbare reden kan Windows (XP Pro) plots een groot deel van mijn harde schijf (D:, gebruikt voor opslag) niet meer lezen. Heb alles dat ik ken al geprobeerd, opstarten in safe mode, schijfcontrole (resultaat: x-aantal files onleesbaar en vastlopen van schijfcontrole)... Het gaat hiet over 8000+ files dus je kunt begrijpen dat dit een klein drama is! En ik had inderdaad een back-up moeten maken maar ik kan/kon pas volgende maand een DVD-writer aankopen (centjes, weet je wel) en natuurlijk sta ik nu dik voor Jan-met-de-korte-achternaam...
Kan iemand mij aadviseren hoe ik deze files terug kan krijgen? Ze staan er absoluut zeker nog op want op de schijf is 76 Gb ingenomen terwijl maar 12 Gb zicht- en bruikbaar is.
Ik ben geen computerexpert dus vergeef me als ik je moet vragen een beetje simpel uit te leggen wat ik kan doe (als ik al iets kan doen hieraan natuurlijk...)
Bedankt op voorhand aan allen die mij wat vooruit helpen!
Bombolena
Starter
Starter

Ik ben ondertussen allerlei anti-virussen, online en op de PC zelf aan het laten lopen voor het geval van. Heb ook wat recovery software gedownload, gehaald uit het onderwerp "al mijn mp3 leeg".
Laat jullie wel weten of er enig resultaat geboekt is als alle progs klaar zijn...
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Is dat fysiek een aparte harde schijf?
Begin (nog) niet met partitioneertools, daarmee kan je je data effectief mee om zeep helpen (à la partition magic). Ik neem aan dat die harde schijf in het verleden wél heeft gewerkt? Het is misschien een controller-probleem of iets in het bios ... Probeer de harde schijf anders eens in een andere pc in te bouwen (desnoods bij kennissen) om je belangrijkste data op de een of andere manier al te backuppen ...
Sandman
Pro Member
Pro Member

tip: Getdataback werkt erg mooi... succes...
Bombolena
Starter
Starter

Het gaat inderdaad om een aparte harde schijf, die ong 3 maand geleden werd geïnstalleeerd en tot voor kort perfekt werkte.
Ik heb ondertussen File Scavenger V2 er op losgelaten en die heeft omzeggens alles teruggevonden na 24 uur draaien. Voor de recovery moet ik nu wel een licence kopen vooraleer ik alles kan terugzetten. Echter heb ik nergens voldoende ruimte om die ganse hap veilig terug te zetten daar ik niet 100% zeker weet of de fysieke drive wel OK is.
Hoe kan ik dit checken?
Bij de laatste scan van de disk was 80% onleesbaar.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”