Goedemorgen ,
mijn situatie is de volgende : ik heb sinds een tweetal weken een Asus notebook modelnummer X53SD-SX442V aangeschaft . Deze heeft standaard een harde schijf van 600 gb ingedeeld door de fabrikant in twee partities . 1 met het besturingssysteem windows 7 home edition 64 bit op en een andere met de herstelpartitie (D-schijf). IK zou nu graag deze harde schijf vervangen door een ssd van Intel . De vraag is of er mensen zijn die hier reeds ervaring mee hebben . Ik zou de herstelpartitie van de d schijf willen overzetten naar de nieuwe ssd en dan verder de software plaatsen die ik nodig heb . Is hier ergens een stap voor stap installatie voor . Alvast bedankt voor de hulp .
Plaatsen van SSD in notebook Asus
- fieldoxide
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 25 keer
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Kopieke maken van je hdd en daarna gewoon schijfje wisselen.
Ik gebruik hiervoor Acronis true image home, een degelijk softwarepakket van 50 Dollar, maar er zijn vast wel opensource alternatieven.
Ik gebruik hiervoor Acronis true image home, een degelijk softwarepakket van 50 Dollar, maar er zijn vast wel opensource alternatieven.
- fieldoxide
- Elite Poster
Bestaat er geen mogeljkheid om via een bepaalde wizard de herstelpartitie rechtstreeks op de ssd te krijgen ?
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
De backupsoftware van ASUS is niet zo uitgebreid, die laat je enkel toe om dvdkes te maken.(misschien lukt het daar ook wel mee, heb het nog niet getest)
Ik weet niet of je nog een desktop hebt staan ? je haalt gewoon je schijf uit je notebook en koppelt die samen met je nieuwe schijf aan 2 vrije Sata poorten.
http://www.easeus.com/ heeft een freeware programma die je hele schijf kan clonen..
Ik weet niet of je nog een desktop hebt staan ? je haalt gewoon je schijf uit je notebook en koppelt die samen met je nieuwe schijf aan 2 vrije Sata poorten.
http://www.easeus.com/ heeft een freeware programma die je hele schijf kan clonen..
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Installeer gewoon een win7 op die SSD en zet er de drivers en programma's manueel op.
Alle drivers vind je terug op de website van Asus. Bijkomend voordeel is dat je dan geen rommel geïnstalleerd zal staan hebben die die fabrikanten altijd meeleveren.
Je key werkt met elke win7 OEM of retail CD.
Alle drivers vind je terug op de website van Asus. Bijkomend voordeel is dat je dan geen rommel geïnstalleerd zal staan hebben die die fabrikanten altijd meeleveren.
- fieldoxide
- Elite Poster
Thamar , bedankt voor de info . Dit lijkt mij een zeer goede suggestie . Het probleem is dat ik geen oem installatie dvd heb van windows 7 aangezien de windows 7 installatie op de recovery partitie staat .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Jawel, deze software zat inbegrepen bij mijn Intel SSD 510.fieldoxide schreef:Bestaat er geen mogeljkheid om via een bepaalde wizard de herstelpartitie rechtstreeks op de ssd te krijgen ?
Je kan de doel partitie grootte (van C- en D-schijven) aanpassen alvorens voor je de brondisk cloned.
Eenmaal alles ingesteld wordt je bronschijf netjes overgezet op je SSD.
Waar je moet op letten is dat het aantal in beslag genomen bytes op je brondisk niet groter is dan de totale ruimte op je SSD.
Want dan gaat het niet natuurlijk.
Indien je naar de website van Seagate, WD of Hitachi gaat, zal je ook de benodigde software vinden om een cloon van (of vanaf) hun disken te maken: met dynamische (of handmatige) resizing van de partities.
Je kan ook rustig de bron- en doeldisk (je SSD) in een desktop steken en daar de hele operatie doorvoeren.
-
- Elite Poster
Ken je niemand die in een computerwinkel werkt ofzo?fieldoxide schreef:Thamar , bedankt voor de info . Dit lijkt mij een zeer goede suggestie . Het probleem is dat ik geen oem installatie dvd heb van windows 7 aangezien de windows 7 installatie op de recovery partitie staat .
Of de winkel waar je je laptop gekocht hebt. Bij windows is het niet de CD die telt maar de licentiesticker dus kan geen kwaad van die te kopiëren.
Je kan eigenlijk zelfs gewoon één downloaden, normaal zou je key moeten werken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 88 keer
inderdaad, heb ik ook al een aantal keer gedaan HD->HD en meer recent HD->SSD (mét downsizing van partities, want was een 2TB HD, dus nét iets teveel voor SSD ). De software van de ene fabrikant is al beter dan de andere. En even terzijde, nog geen seconde spijt gehad van de investering in SSD.eternum schreef:Indien je naar de website van Seagate, WD of Hitachi gaat zal je ook de benodigde software vinden om een cloon van (of vanaf) hun disken te maken: met dynamische (of handmatige) resizing van de partities.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik zou ook opteren om gewoon een zuivere installatie te doen van windows 7
Heb je al die rommel die je niet gebruikt niet --> minder plaats (want je ssd is veel kleiner en iets sneller omdat die onnodige prullen niet mee starten)
Een windows 7 dvd'tje kan je zo van internet plukken via torrent of als je iemand kent die een schijfje heeft dit even lenen.
Aangezien jij een licentie hebt op de laptop zal geen problemen ondervinden, wat wel kan is dat je activatie niet direct lukt omdat de image van asus al geactiveerd is en deze keys normaal geen verder activatie nodig hebben.
Maar dan gebruik je gewoon het auto telefoon systeem, 5 min werk om alle cijfers in te toetsen maar dan is alles inorde
Heb je al die rommel die je niet gebruikt niet --> minder plaats (want je ssd is veel kleiner en iets sneller omdat die onnodige prullen niet mee starten)
Een windows 7 dvd'tje kan je zo van internet plukken via torrent of als je iemand kent die een schijfje heeft dit even lenen.
Aangezien jij een licentie hebt op de laptop zal geen problemen ondervinden, wat wel kan is dat je activatie niet direct lukt omdat de image van asus al geactiveerd is en deze keys normaal geen verder activatie nodig hebben.
Maar dan gebruik je gewoon het auto telefoon systeem, 5 min werk om alle cijfers in te toetsen maar dan is alles inorde
- fieldoxide
- Elite Poster
Bedankt voor de tips . Ik ben vooral geïnteresseerd in de nieuwe ssd 330 reeks van Intel . Die zijn al redelijk betaalbaar . Misschien is het beste voor mij gewoon een fresh install te doen van windows 7 op de ssd . Ik vraag wel even in de pc winkel of ze me even een windows 7 dvd kunnen lenen zodat ik deze op de ssd kan installeren . De drivers heb ik reeds gedownload van de site van Asus .
-
- Starter Plus
- Bedankt: 3 keer
Voor mensen zoals ik die dit doen en hun dvd-rw toch bijna nooit gebruiken kan je een stukje bestellen waardoor je de oude grote hdd kan in de plaats steken, dan heb je ruimte voor opslag
http://www.newmodeus.com/shop/index.php ... cPath=2_27
http://www.newmodeus.com/shop/index.php ... cPath=2_27
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Standaard recovery en factory install zit meestal te vol met rommel naar m'n zin.
Gooi alles er af zou ik zeggen. Heb je geen dvd, dan vind je deze vast wel op minder legale plaatsen.
Vermits je een geldige key hebt aan de onderzijde van ja laptop verwacht ik weinig "illegale" problemen op deze manier (al is dit vast wel voor discussie vatbaar).
Als ik me niet vergis hebben sommige merken wel kits om je dvd drive om te bouwen naar een harde schijf.
Vind dit wel een goed alternatief, indien je je dvd kunt missen.
Gooi alles er af zou ik zeggen. Heb je geen dvd, dan vind je deze vast wel op minder legale plaatsen.
Vermits je een geldige key hebt aan de onderzijde van ja laptop verwacht ik weinig "illegale" problemen op deze manier (al is dit vast wel voor discussie vatbaar).
Als ik me niet vergis hebben sommige merken wel kits om je dvd drive om te bouwen naar een harde schijf.
Vind dit wel een goed alternatief, indien je je dvd kunt missen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Member
- Bedankt: 1 keer
en zoals ik vorig jaar gedaan heb achteraf nog image maken met bv true image (acronis) en opslaan op ex- hdd die in optical bay zit ter vervanging van dvd (zoals vermeld door Kimba)thamar schreef:Installeer gewoon een win7 op die SSD en zet er de drivers en programma's manueel op.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 38 keer
- Contacteer:
Ik heb een gelijkaardige laptop (X53SV) en omdat ik er al 3 andere besturingssystemen naast Windows op heb gezet en ooit eens in de problemen ben geraakt met mijn bootloader werkt mijn herstelpartitie nog maar half (lang verhaal). Als ik deze verwijder, kan Asus dan iets zeggen op de garantie? Ik heb daar namelijk nogal voor betaald (extra verzekering waardoor ze hem binnen de 24h ter plaatse komen herstellen) en ik zou de situatie wel gedeeltelijk kunnen herstellen naar de beginsituatie (Windows only met de recovery partitie).
-
- Elite Poster
Op software heb je toch nooit garantie.SamuelDebruyn schreef:Ik heb een gelijkaardige laptop (X53SV) en omdat ik er al 3 andere besturingssystemen naast Windows op heb gezet en ooit eens in de problemen ben geraakt met mijn bootloader werkt mijn herstelpartitie nog maar half (lang verhaal). Als ik deze verwijder, kan Asus dan iets zeggen op de garantie? Ik heb daar namelijk nogal voor betaald (extra verzekering waardoor ze hem binnen de 24h ter plaatse komen herstellen) en ik zou de situatie wel gedeeltelijk kunnen herstellen naar de beginsituatie (Windows only met de recovery partitie).
Ik heb zelfs al laptops opgestuurd zonder HDD erin, om privacy redenen. Dit was bij Acer, en die hebben daar geen probleem van gemaakt.