Ik veronderstel niet dat er een bank in belgie is die deze mogelijkheid biedt,
maar gezien ik niet zeker ben waag ik me toch even de vraag te stellen.
Wat ik zoek is eigenlijk redelijk simpel, en hoeft zelfs geen echte api te zijn.
Hetgene ik wil bereiken is het volgende:
- gewone bankrekening
- 1x / week (of per dag) een overzicht (via xml, of mail, of eender welke andere manier) aangeleverd krijgen,
waarin de transacties en bedragen vermeld staan.
op die manier moet ik niet telkens als ik wil weten of er een betaling gebeurd (of geweigerd) is inloggen op de homebanking.
veilig is leuk, maar is tegenwoordig bij de meeste banken niet meer zo praktisch als vroeger.
kbc hun offline module bijvoorbeeld, of nog wat verdergaand, fortis hun c-zam module waren handig,
maar tegenwoordig dus niet meer beschikbaar.
dus: iemand enig idee of er een bank is, en welke, die zo'n functionaliteit aanbiedt via zijn homebanking?
homebanking met api?
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Volgens mij heb je bij rabobank (en enkele andere banken) een applicatie voor je smartphone.
Voldoende voor kleinere overschrijvingen, dus waarschijnlijk ook wel een overzichtje te vinden.
Niet 100% wat je zoekt, maar enkel een PIN code
Voldoende voor kleinere overschrijvingen, dus waarschijnlijk ook wel een overzichtje te vinden.
Niet 100% wat je zoekt, maar enkel een PIN code
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Denk dat je dat mag vergeten... vanwege de authenticatie methodes kan je automatiseren vergeten.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
@honda4life: via de smartphone heb ik nog steeds de gegevens niet op de pc
@r2504: Veel authenticatie en automatisering verwacht ik niet van de bank uit - enkel de mogelijkheid, bijvoorbeeld, om te kiezen "stuur mail met afschriften".
en dat die dan naar een opgegeven mailadres worden gestuurd (nadat datzelfde emailadres bv geverifieerd werd dmv een code die je per post krijgt ofzo)
ik zou ook niet inzien waarom een bank hier bang voor zou zijn: het is niet alsof de papieren afschriften zo veilig verstuurd worden en aankomen,
denk maar aan verloren gegane post, foutief geleverde post, of gestolen post.
via mail lijkt een afschrift ontvangen eigenlijk zelfs veiliger...
en als ze dan nog zo vriendelijk zouden willen zijn omdat in xml formaat aan te leveren bv, zou ik helemaal al tevreden zijn
ik zoek geen 100% automatisatie: maar gewoon een digitale oplossing voor mijn afschriften, die niet vereist dat ik telkens mijn bankkaart EN mijn kaartlezer bij de hand moet hebben.
@r2504: Veel authenticatie en automatisering verwacht ik niet van de bank uit - enkel de mogelijkheid, bijvoorbeeld, om te kiezen "stuur mail met afschriften".
en dat die dan naar een opgegeven mailadres worden gestuurd (nadat datzelfde emailadres bv geverifieerd werd dmv een code die je per post krijgt ofzo)
ik zou ook niet inzien waarom een bank hier bang voor zou zijn: het is niet alsof de papieren afschriften zo veilig verstuurd worden en aankomen,
denk maar aan verloren gegane post, foutief geleverde post, of gestolen post.
via mail lijkt een afschrift ontvangen eigenlijk zelfs veiliger...
en als ze dan nog zo vriendelijk zouden willen zijn omdat in xml formaat aan te leveren bv, zou ik helemaal al tevreden zijn
ik zoek geen 100% automatisatie: maar gewoon een digitale oplossing voor mijn afschriften, die niet vereist dat ik telkens mijn bankkaart EN mijn kaartlezer bij de hand moet hebben.
-
- Deel van't meubilair
Ook dat zal geen enkele bank doen... e-mail is gewoon niet veilig daarvoor... is dus steeds een privacy risico.Splitter schreef:@r2504: Veel authenticatie en automatisering verwacht ik niet van de bank uit - enkel de mogelijkheid, bijvoorbeeld, om te kiezen "stuur mail met afschriften".
Als je echt zoiets wil automatiseren zal je naar oplossingen als ISABEL moeten kijken (en zelfs daar heb je zelfs steeds authenticatie volgens mij).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Vroeger heb ik bij Fortis een tijdje gebruikt gemaakt van een sms-dienst. Bij een betaling op je rekening kreeg je dan een sms. Je kon ook het bedrag instellen: alleen betalingen met een groter bedrag kreeg je dan via sms.
Geen idee of het nog bestaat, maar een smartphone kan je dan wel configureren dat hij zo'n sms naar je pc doorstuurt.
Geen idee of het nog bestaat, maar een smartphone kan je dan wel configureren dat hij zo'n sms naar je pc doorstuurt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Ik vrees toch ook dat je zal moeten zoeken in "pro" oplossingen, zoals Isabel 6, hoewel dat allicht serieus overkill zou zijn voor hetgeen jij nodig hebt. Voor zover ik weet is er spijtig genoeg geen enkele particuliere bankoplossing die heeft wat jij zoekt.
Hoewel je gelijk hebt; waarom zou een bank je niet automatisch afschriften kunnen mailen? Ik vermoed dat ze email inderdaad minder veilig beschouwen als snailmail. Waarom? Geen idee, misschien omdat klanten minder voorzichtig omspringen met hun mailgegevens (& paswoord) dan met hun sleutel van de brievenbus? En de drempel om in te breken in een mailbox lijkt me ook lager dan in een fysieke brievenbus in te gaan breken...
Maar dan nog... voor mij persoonlijk zou dat ook geen ramp zijn als iemand een afschrift zou kunnen bemachtigen. Ik ga ze natuurlijk niet allemaal opzettelijk publiceren, maar moest er toch onverhoopt iemand ze kunnen inkijken denk ik niet dat ik daar veel schade zou van oplopen.
Hoewel je gelijk hebt; waarom zou een bank je niet automatisch afschriften kunnen mailen? Ik vermoed dat ze email inderdaad minder veilig beschouwen als snailmail. Waarom? Geen idee, misschien omdat klanten minder voorzichtig omspringen met hun mailgegevens (& paswoord) dan met hun sleutel van de brievenbus? En de drempel om in te breken in een mailbox lijkt me ook lager dan in een fysieke brievenbus in te gaan breken...
Maar dan nog... voor mij persoonlijk zou dat ook geen ramp zijn als iemand een afschrift zou kunnen bemachtigen. Ik ga ze natuurlijk niet allemaal opzettelijk publiceren, maar moest er toch onverhoopt iemand ze kunnen inkijken denk ik niet dat ik daar veel schade zou van oplopen.
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 92 keer
Aangezien ik zelf met ISABEL (zowel 5.0 als 6.0) werk is dit geen oplossing voor de TS. De kaartlezer en (isabel/bank)kaart blijven een vereiste om in het pakket in te loggen. Alhoewel er offline modules bestaan, heb ik het gene wat de TS wil (nog) niet terug teruggevonden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
FunkStar, klopt, maar kan je de kaartlezer en kaart niet gewoon aangesloten laten op je computer? Ik meen mij toch te herinneren (is al wel enkele jaren geleden ) dat authenticatie één keer doen voldoende was (zolang de PC niet herstart wordt). Of dat een veilige oplossing is, is natuurlijk iets anders...
Anyway, ik denk trouwens niet dat de TS bereid is om te investeren in zulke PRO oplossingen. Zoals ik al zei: lijkt me redelijk overkill voor hetgeen hij (zij?) nodig heeft!
Anyway, ik denk trouwens niet dat de TS bereid is om te investeren in zulke PRO oplossingen. Zoals ik al zei: lijkt me redelijk overkill voor hetgeen hij (zij?) nodig heeft!
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 92 keer
NickG, ik denk dat je gelijk hebt want het ISABEL pakket kost al direct een paar 1000 euro...
Toch nog even zeggen dat je in Isabel 5 inderdaad maar 1 keer moet inloggen en dan kan je de meeste zaken blijven doen (buiten betalingen) maar de rekeninguittreksels zijn niet realtime (Je kan ze 1 x per dag binnentrekken van de ISABEL servers vb. vandaag 10/05/2012 krijg je alle uittreksels binnen van 09/05/2012 die voor 16u verwerkt zijn) dus daar haal je ook geen winst uit, je moet maar 1 keer per dag inloggen maar je kan ze ook maar 1 keer binnen halen.
ISABEL 6 is dan weer de opvolger waar iedereen moet naar overstappen vóór 31/07/2012. en dit is een webapplicatie met een sessie dus.
PS: Intern zijn we net bezig met de overstap van 5 naar 6 vandaar dat ik tot op een bepaald stuk op de hoogte ben van het proces.
Heb net onze Isabel 6 cards geactiveerd maar de collega's gaan blijven werken in 5 tot ze niet anders kunnen .
Toch nog even zeggen dat je in Isabel 5 inderdaad maar 1 keer moet inloggen en dan kan je de meeste zaken blijven doen (buiten betalingen) maar de rekeninguittreksels zijn niet realtime (Je kan ze 1 x per dag binnentrekken van de ISABEL servers vb. vandaag 10/05/2012 krijg je alle uittreksels binnen van 09/05/2012 die voor 16u verwerkt zijn) dus daar haal je ook geen winst uit, je moet maar 1 keer per dag inloggen maar je kan ze ook maar 1 keer binnen halen.
ISABEL 6 is dan weer de opvolger waar iedereen moet naar overstappen vóór 31/07/2012. en dit is een webapplicatie met een sessie dus.
PS: Intern zijn we net bezig met de overstap van 5 naar 6 vandaar dat ik tot op een bepaald stuk op de hoogte ben van het proces.
Heb net onze Isabel 6 cards geactiveerd maar de collega's gaan blijven werken in 5 tot ze niet anders kunnen .
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
Keytrade bankt, heeft die dat niet?
Hier KBC, dagelijks / wekelijks exportje in csv doen en inlezen in boekhoud systeem. Klaar. Oké je moet aanmelden maar dat is ook alles.
Hier KBC, dagelijks / wekelijks exportje in csv doen en inlezen in boekhoud systeem. Klaar. Oké je moet aanmelden maar dat is ook alles.
- Splitter
- Elite Poster
keytrade heeft een demo van zijn homebanking,
en hoewel best mooi in elkaar gestoken, kan ik ook niet gelijk iets terugvinden van de email afschriften optie
het zal dan idd zoiets worden ala manueel blijven inloggen, exporteren, en dan bewerkingen op uitvoeren...
ik blijf het spijtig vinden: er is geen enkele (gezonde) logica achter het niet versturen van afschriften via mail.
(nee, de drempel, imho, om iets te stelen via mail vs via post is niet groter, en dan nog... wat is iemand met een afschrift?)
en hoewel best mooi in elkaar gestoken, kan ik ook niet gelijk iets terugvinden van de email afschriften optie
het zal dan idd zoiets worden ala manueel blijven inloggen, exporteren, en dan bewerkingen op uitvoeren...
ik blijf het spijtig vinden: er is geen enkele (gezonde) logica achter het niet versturen van afschriften via mail.
(nee, de drempel, imho, om iets te stelen via mail vs via post is niet groter, en dan nog... wat is iemand met een afschrift?)
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
Moet je hun eens vragen of ze geen API hebben. Gaan ze niet snel doen per mail lijkt me.
Export functie gaat toch aardig snel? Juist een parser maken dat alles kan inlezen.
Export functie gaat toch aardig snel? Juist een parser maken dat alles kan inlezen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
KBC heeft nog steeds een local version geschreven in Java.Splitter schreef:kbc hun offline module bijvoorbeeld
Als ik zelf snel wil checken of er een bepaalde betaling gedaan is doe ik een snelle check met de KBC Banking software op Android, enkel paswoord ingeven en klaar.
-
- Deel van't meubilair
Jij denkt daar misschien zo over... maar moest er morgen in de krant staan "rekening standen bank X onderschept op internet" dan zou dit geen goede reclame zijn vrees ik.Splitter schreef: wat is iemand met een afschrift?)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Op het eerste zicht lijken afschriften onbelangrijk, maar ze bevatten wel interessante informatie om aan social engineering te doen:
de hacker weet bij welke bank je bent, welk rekeningnummer, hoeveel er op staat, je werkgever, misschien nog je adres, ...
Met deze informatie zullen veel mensen geneigd zijn om te geloven dat het iemand van de bank is die opbelt om te zeggen dat ze jouw betaling aan X willen dubbelchecken en dat je daarom iets in je digipass moet intypen. Ondertussen heb je dan een andere transactie goedgekeurd...
de hacker weet bij welke bank je bent, welk rekeningnummer, hoeveel er op staat, je werkgever, misschien nog je adres, ...
Met deze informatie zullen veel mensen geneigd zijn om te geloven dat het iemand van de bank is die opbelt om te zeggen dat ze jouw betaling aan X willen dubbelchecken en dat je daarom iets in je digipass moet intypen. Ondertussen heb je dan een andere transactie goedgekeurd...
- Splitter
- Elite Poster
johcla:
ok, je hebt daar wel een punt, echter,
iemand die je papieren afschriften steelt (sorteercentrum, lokaal postkantoor, postbode, iemand die het uit je bus haalt, ...) kan dus hetzelfde.
en je email kan minder eenvoudig onderschept worden denk ik (ok, je moet het wel goed beveiligen e.d. maar dat moet je met alles eigenlijk)
bijkomend: iemand die de papieren versie steelt, heeft *zeker* je adres erbij vermeld.
dus: in mijn visie: via mail hebben ze veel gegevens, maar ze weten nog niet precies wie je bent
via post: ze weten hoeveel geld je hebt, waar je woont, en dan kunnen ze lekker op de loer liggen et voila.
e-theft schrikt me nog steeds minder af dan gewone diefstal hoor..
ok, als er ergens wat niet goed beveiligd is, stelen ze je geld: laat de bank het dan maar oplossen (ik vraag *afschriften*)
via gewone post steelt iemand het, niemand is op de hoogte ervan, en ze hebben je adres: gewoon even op de loer liggen en ze stelen alles...
dat mensen geloven dat de bank je opbelt voor zoiets, is niet mijn probleem, en ook zelfs niet van de bank.
willen ze zoiets voorkomen, moeten ze maar een "internetrijbewijs" invoeren: persoonlijke gegevens via de telefoon doorgeven, dan kan je er prat op gaan dat die mensen tout court niet geschikt zijn om internet in huis te hebben.
ok, je hebt daar wel een punt, echter,
iemand die je papieren afschriften steelt (sorteercentrum, lokaal postkantoor, postbode, iemand die het uit je bus haalt, ...) kan dus hetzelfde.
en je email kan minder eenvoudig onderschept worden denk ik (ok, je moet het wel goed beveiligen e.d. maar dat moet je met alles eigenlijk)
bijkomend: iemand die de papieren versie steelt, heeft *zeker* je adres erbij vermeld.
dus: in mijn visie: via mail hebben ze veel gegevens, maar ze weten nog niet precies wie je bent
via post: ze weten hoeveel geld je hebt, waar je woont, en dan kunnen ze lekker op de loer liggen et voila.
e-theft schrikt me nog steeds minder af dan gewone diefstal hoor..
ok, als er ergens wat niet goed beveiligd is, stelen ze je geld: laat de bank het dan maar oplossen (ik vraag *afschriften*)
via gewone post steelt iemand het, niemand is op de hoogte ervan, en ze hebben je adres: gewoon even op de loer liggen en ze stelen alles...
dat mensen geloven dat de bank je opbelt voor zoiets, is niet mijn probleem, en ook zelfs niet van de bank.
willen ze zoiets voorkomen, moeten ze maar een "internetrijbewijs" invoeren: persoonlijke gegevens via de telefoon doorgeven, dan kan je er prat op gaan dat die mensen tout court niet geschikt zijn om internet in huis te hebben.
-
- Deel van't meubilair
Ja, maar dan heb je fysieke toegang nodig... terwijl een virus op je PC het kan doorsturen zonder dat je het zelfs maar beseft.Splitter schreef:iemand die je papieren afschriften steelt (sorteercentrum, lokaal postkantoor, postbode, iemand die het uit je bus haalt, ...) kan dus hetzelfde.
- Splitter
- Elite Poster
@iceke: kbc biedt ook geen afschriften naar email aan.
het enige dat iets interessanter lijkt, is dat je een kaartlezer + kaart constant kan verbonden laten,
en enkel nog een pincode moet ingeven (althans, zo lijkt het)
ik zal dus gewoon maar moeten zorgen dat ik dagelijks inlog, csv'tje ophaal, en daar de rest mee doe,
ipv het simpelweg in mijn mailbox krijg om verder te behandelen.
hoewel dit evenzeer een manier van werken is, is ze niet zo efficient (mailbox kan gekoppeld worden aan een script + met afschriften die verstuurd worden kan je niet zeggen van 'oeps, vergeten inloggen vandaag" en heb je ook geen last van (bijna) defecte bankkaarten of lege batterijtjes in de kaartlezers.)
toch zal ik hopen dat er ooit een bank dit zal aanbieden, want hoe je het ook draait of keert, de post is niet meer wat ze geweest is (althans hier is het toch erg)
het enige dat iets interessanter lijkt, is dat je een kaartlezer + kaart constant kan verbonden laten,
en enkel nog een pincode moet ingeven (althans, zo lijkt het)
ik zal dus gewoon maar moeten zorgen dat ik dagelijks inlog, csv'tje ophaal, en daar de rest mee doe,
ipv het simpelweg in mijn mailbox krijg om verder te behandelen.
hoewel dit evenzeer een manier van werken is, is ze niet zo efficient (mailbox kan gekoppeld worden aan een script + met afschriften die verstuurd worden kan je niet zeggen van 'oeps, vergeten inloggen vandaag" en heb je ook geen last van (bijna) defecte bankkaarten of lege batterijtjes in de kaartlezers.)
toch zal ik hopen dat er ooit een bank dit zal aanbieden, want hoe je het ook draait of keert, de post is niet meer wat ze geweest is (althans hier is het toch erg)