audio-installaties :)

Wil je gewoon eens testen of je klaar bent om te posten? Doe dit dan hier.
Polleke
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Die vermogensaanduidingen van versterkers zijn inderdaad behoorlijk verwarrend, en in de meeste gevallen ronduit nietszeggend. Een versterker van 2x100 W met de ene aanduiding kan veel minder vermogen hebben dan een van 2x50 W.
De term die men meestal "vergeet" te vermelden is de THD (totale harmonische vervorming) die bij dat vermogen gegenereerd wordt. Normaal gebruikt men een THD van 0.7 % als meetwaarde, maar zeker bij "rommel" versterkers durft men gerust vermogens aangeven bij een vervorming van 10 % en meer.

Trouwens die vervorming wordt voornamelijk bepaald door de stroomsterkte die een versterker moet leveren. Bij een lagere impedantie van de luidsprekers zal je dus inderdaad een hoger vermogen kunnen krijgen, maar door de grotere stromen zullen ook sneller vervormingen optreden. Als je luidsprekers aansluit met een impedantie van de helft, en je wil die THD gelijk houden, zal je dus langs geen kanten aan een dubbel vermogen geraken (wat je normaal wel zou mogen verwachten). (Voor zij die het zouden vergeten zijn :
P (vermogen)=U (spanning) * I (stroom) *cos(phi)
(phi=Phasehoek tussen spanning en stroom vector) (bij een sinus-vormig signaal).

De "betere" luidsprekers (die die moeten zorgen voor goed geluid, i.p.v. geluidssterkte), zullen meestal trouwens een redelijk hoge impedantie hebben (6 of 8 ohm), en een tamelijk lage gevoeligheid (dB/W van rond de 90). Die lage impedantie zorgt voor een te hoge fluctuatie in stroomsterkte waardoor dergelijke luidsprekers moeilijker "stabiel" te houden zijn. Om die betere dingen aan te sturen heb je dus effectief een "zware" versterker nodig.
P.S. : die "ohm" slaat trouwens niet op weerstand van je luidspreker, maar op impedantie. Geluid is een wisselstroom-signaal hé...(van 20 tot 20.000 Hz). De impedantie van een luidspreker is trouwens ook afhankelijk van de frequentie (een luidspreker is in essentie een wisselstroommotor, maar dan eentje die i.p.v. rond te draaien, lucht een "longitudinale" beweging meegeeft, electrisch bekeken, een spoel dus).

Trouwens, het is best dat het vermogen van je luidsprekers iets hoger ligt dan dat van je versterker. Als daar een te groot verschil in zit, zorg je voor problemen. Vreemd genoeg zijn de problemen het grootst als je een lichte versterker aansluit op luidsprekers die een groot vermogen vergen. Van die luidsprekers ga je namelijk binnen de kortste keren de tweeters erdoor jagen als je de versterker vaak overbelast.
Bij overbelasting kan de versterker niet genoeg stroom leveren, hierdoor wordt het normale "sinus"-verloop dat je versterker uitstuurt een soort blokgolf. Wie ooit al eens een FFT van een blokgolf gemaakt heeft, weet dat daar nogal wat hoge tonen in zitten--> zeg maar doei tegen je "tweeterke"...
Bij een te sterke versterker, ga je nooit het signaal echt kunnen vervormen. Dus je luidspreker blijft een "degelijk" signaal krijgen, maar uiteindelijk ga je die toch ook wel "opblazen".
Met vriendelijke groeten,

Polleke
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ah, uiterst leerrijke lectuur :) (ik vroeg me bv. ook af wat telkens die THD was in de sheets, dat is nu ook al opgeklaard)
NuKeM
guess_who
Member
Member
Contacteer:

hier thuis (beneden weliswaar :() staat er een home cinema systeem van bose (de 112 serie ofzo) => zo van die kleine boxjes van 110 Watt die je zo luid mag zetten als je wil en toch geen vervorming gaat merken :eek:
ik moest gewoonweg stoppen met luider zetten omdat mijn oren begonnen pijn te doen (en één van de buren naar buiten keek om te zien vanwaar al dat leven kwam :D)
als mijn ouders niet thuis zijn, sluit ik vlug eens mijn pc aan en game ik een beetje of luister naar muziek of laat een film spelen (ac3 5.1 geluid natuurlijk :))
zaaaalig.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

NuKeM schreef:Ach zo :) Bedankt, alles is nu plots veel duidelijker.
De vermogens aangegeven op de sheets van de luidsprekers zullen dan maximale vermogens zijn en ik kijk dus best ook even naar het piekvermogen dat de versterker kan leveren (bij de welbepaalde weerstand van de luidspreker).
Een gewone weerstand tussen de luidspreker en versterker bijplaatsen (voor de veiligheid) zal ook wel niet gaan neem ik aan (ik veronderstel dat zo'n gewone weerstand de geluidskwaliteit nadelig zal beïnvloeden).

Je kan een gewone weerstand er bijplaatsen, maar dat zal het signaal verzwakken. Als je een passieve filter plaatst dan zitten daar ook weerstanden in met een spoeleke en wat condensatoren en dan zal het signaal ook verzwakken, maar veel kwaliteitsverlies zal je niet hebben denk ik, je kan het ook eens testen. ;)

NuKeM schreef:Ik stelde mij de vraag maar omdat een goede versterker toch al snel 100 Watt aan vermogen heeft terwijl ik met minder ook al tevreden ben (+ luidsprekers zijn goedkoper bij lagere wattages).

Hehe dit begint me te boeien, misschien binnenkort toch eens wat elektronica bijstuderen :-D

Dat is ook boeiend, als je op die manier er mee bezigt bent dan leer je veel bij, vanalles bouwen en testen :)
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Ik heb het simpel gehouden (het is toch maar voor de Xbox en af en toe een filmpje) en heb mij het Sony setje gekocht dat nu in de makro in reclame staat.
Linkje
Er zat ook een Sony DVD speler bij maar die heb ik niet nodig omdat ik maar één scart aansluiting heb op mijn TV en die is voor Xbox + ik kan op mijn Xbox ook DVD's kijken (wel geen DTS sound ondersteuning, maar Dolby Digital is toch meer dan voldoende), die DVD speler raak ik dus wel kwijt bij een vriend ofzo.
Al bij al valt de prijs in de makro zeker nog mee (zeker als ik die DVD speler verkocht krijg), het is geen Denon setje, maar dat was eigenlijk ook de bedoeling niet :)
Na de examens ga ik dat ding hier eens goed opstellen, maar voorlopig heb ik hem terug in de doos gestoken :wink:
Waar ik me wel van schrok is de prijs van zo'n optische kabel, 42 euro voor een goede 3 meter kabel (in mediamarkt, even later in de fnac kabels zien liggen van 16 euro die er de week voordien nog niet lagen :bang: )
NuKeM
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

NuKeM schreef:Waar ik me wel van schrok is de prijs van zo'n optische kabel, 42 euro voor een goede 3 meter kabel (in mediamarkt, even later in de fnac kabels zien liggen van 16 euro die er de week voordien nog niet lagen :bang: )

Je bent trouwens beter af met een coax kabel... kwaliteit is beter dan via een optische link.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Is dat zo? Optisch heeft toch geen last van storingen (elektromagnetische bvb).
Maar ja, ik had geen keuze, die kit van de Xbox had enkel een optische uit, anders had ik wel coax genomen omwille van de prijs :-(
NuKeM
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

NuKeM schreef:Is dat zo? Optisch heeft toch geen last van storingen (elektromagnetische bvb). Maar ja, ik had geen keuze, die kit van de Xbox had enkel een optische uit, anders had ik wel coax genomen omwille van de prijs :-(

Optisch heeft inderdaad geen last van elektromagnetische storingen, maar coax evenmin daar het een afgeschermde kabel is.

Ik had ook altijd de indruk dat optisch beter zou zijn, maar de grote comuters op het werk welke vroeger een optische link gebruikten zijn nu ook vervangen door coaxkabels daar optisch niet geschikt was om de snelheid op te trekken naar 2 GB/s. Het zal er allemaal een beetje vanaf hange wat exact de hardware is... maar ook Sony bevestigde mij dat coaxiaal beter was.
Plaats reactie

Terug naar “Test”