Sabam verzamelt illegaal e-mailadressen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

'Het was goed bedoeld'

Om dj’s te wijzen op de jaarlijkse licentie voor platendraaiers heeft Sabam zonder toestemming e-mailadressen van leden van Vi.be gebruikt.

...

Sabam heeft de kwalijke reputatie nogal snel rekeningen te sturen en advocaten in te schakelen. Maar die advocaten zijn in dit geval niet geraadpleegd. “We hebben een juridische dienst, maar de mensen die de mails hebben uitgestuurd, wisten niet dat dit illegaal was.”

...

Bij Sabam is men zich bewust van de misstap. Al benadrukt Van Win dat de auteursrechtenmaatschappij vooral zo veel mogelijk dj’s wou bereiken. “Het was goedbedoeld en het is spijtig dat sommige dj’s daar niet tevreden mee zijn, maar de intentie was om hen te informeren.”

Lees het volledige verhaal op http://www.zdnet.be/news/139237-1/sabam ... ladressen/
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

voila, datzelfde antwoord kunnen wij ook geven als we illegaal downloaden.... we kunnen toch moeilijk allemaal het wetboek vanbuiten kennen?
de koe zegt boe
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Of hoe "informeren" gelijk kan zijn aan "intimideren".
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat dat per ongeluk gebeurt, daar geloof ik geen barst van. Er moeten mensen heel wat tijd ingestoken hebben om de emailadressen op te lijsten van vi.be. Als je mensen en middelen inzet voor zo'n werk, dan moet je je toch afvragen of zoiets zin heeft. (lees: of je er wettelijk iets mee kan doen).

Goed management daar !

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Ze zullen daar wel niet veel tijd ingestoken hebben. het zou me niet verwonderen mochten ze permanente toegang hebben tot de database of gewoon de gegevens hebben opgevraagd. Er bestaat trouwens ook zeer goede software om e-mailadressen te scrapen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

De beheerders van de site in kwestie hebben een bericht geplaatst dat het echt zonder hun medeweten is gebeurd. Proper bezig van Sabam.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”