windows of mac

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
murdock
Member
Member
Twitter: murdockdeechte
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Een vriend van me heeft zaterdag een imac gekocht en ik heb hem mogen opstarten,nu heb ik er een tijdje mogen met werken,ook gisteren nog maar ik stel me de vraag is een mac echt zoveel beter dan windows?
Ik ben namelijk van plan een macbook pro 13 inch te kopen,maar na gisteren twijfel ik een beetje en om volgende reden,als je een pps bestand krijgt per mail en je opent deze dan zit er geen geluid op,ook al heb je de office voor mac erop staan. Dit hebben we ondervonden bij de imac van mijn maat,hij heeft naar apple gebeld,omdat hij betaald voor de apple care maar daar wisten ze te vertellen dat het probleem bij microsoft ligt,het geluid is een ander bestandstype dat apple niet kan afspelen. Vind dat wel spijtig voor zulke duure pc,s maar dat stoort me nu niet echt.
De pc ziet er mooie uit en bestuurings programma ook,maar is een nieuwe manier van werken en veel zoekennatuurlijk.
Daarom mijn vraag zijn hier tevreden apple gebruikers? En gaat een macbook langer mee dan een windows pc? Ik heb nu een hp met w7 is 3 jaar oud en ondervind nu dat de ventilator voor de koeling zeer en hard blaast,dat deed de pc in het begin niet.
ik twijfel nu een beetje tussen mac en pc? Wie geeft me goede raad?
Ik zou de macbook kopen13inch maar is 4 gb geheugen genoeg of kies ik voor 8gb?
Van mijn iphone en ipad ben ik zeer tevreden

[Afbeelding Post made via mobile device ]
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Misschien is dit wel een handig artikel voor u.:
http://www.examedia.nl/pcnaarmac/?p=6
Ziet er mij vrij compleet uit ook.

EDIT: Nonkel van mij weet mij te vertellen dat er meer games beschikbaar zijn voor pc en dat het bij een mac kan tegenslagen :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik kocht mijn eerste Mac in 1987. Nu zijn we 25 jaar later en ben ik aan mijn tiende Mac of zo. Een pc komt er bij mij nooit in. Om het even welke randapparatuur je aansluit op een Mac, het wordt gewoon herkend en het werkt meteen. Bij Windows is het vaak zo dat je eerst wat drivers moet installeren maar bij Mac zitten die standaard ingebakken in het besturingssysteem. Wil je toch Windows draaien? Geen probleem. Op de Intel Macs (die nu verkocht worden) kan je probleemloos onder een emulator Windows draaien. Doe ik ook op het werk omdat sommige programma's niet voor Mac beschikbaar zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Mac is duurder en zeker niet beter dan Windows 7.
Jack Daniels schreef:Om het even welke randapparatuur je aansluit op een Mac, het wordt gewoon herkend en het werkt meteen. Bij Windows is het vaak zo dat je eerst wat drivers moet installeren maar bij Mac zitten die standaard ingebakken in het besturingssysteem.
Dit argument mag definitief de prullenbak in sinds Windows 7. En er bestaat veel meer randapparatuur die op Windows 7 wel werkt en niet op Mac OS X:
murdock schreef:Ik heb nu een hp met w7 is 3 jaar oud en ondervind nu dat de ventilator voor de koeling zeer en hard blaast,dat deed de pc in het begin niet.
Toetsenbord verwijderen met één vijsje en stof uit ventilator halen is de oplossing.
biebel
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

Als ge mac software wilt en normaal geprijsde hardware: hackingtosh googelen en uw pc/laptop navenant kopen/samenstellen. Apple hardware is sowieso ripoff.

Ook linux is ntl een optie.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Jack Daniels schreef:Om het even welke randapparatuur je aansluit op een Mac, het wordt gewoon herkend en het werkt meteen.
Logisch ook omdat je enkel apple verified apparatuur koopt. Alles dat je op een mac aansluit passeert eerst een resem controles. Wat het produkt ook duurder maakt. Een apple is in weze hetzelfde als een mac, alleen is deze laatste uitvoerig gecontroleerd en heb je maar enkele modellen beschikbaar. Bij een windows omgeving heb je hier meer speelruimte.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

heb al enkele keren op een apple gewerkt en ik krijg het er alvast niet warm van .... het design is mooi maar dat is geen reden om veel te veel geld uit te geven vind ik ...

Maar iedereen doet zijn zin natuurlijk ... En voor een herstelling niet onder garantie vragen ze wel heel veel geld ...
Laatst gewijzigd door conehead 08 mei 2012, 18:55, in totaal 1 gewijzigd.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Hier een MBP en gewone windows laptops.

Eerlijk? De MBP crasht vaker dan de windows7 en XP laptops!
iTunes, adobe illustrator en indesign crashen om de haverklap, nochtans programma's die destijds specifiek voor MAC/OSX geschreven waren.
Over crashende outlook en safari zwijg ik dan nog.
En neen, het is niet hardware-related, is reeds de 3de apple in huis die hiermee issues heeft (iMac en 2 MBP)
Gebruik dat ding dan ook meer dan voor het gewone surf en wordprocessing, maar dat zou geen issues mogen opleveren.

Krijg ook zeer regelmatig systemupdates binnen (vaker dan windows update!) die wel eens wat nieuwe problemen durven te veroorzaken.

Over de hardware kan ik ook kort zijn: zeker niet alle hardware is compatibel en met 10.7.3 (Lion) is het allemaal nog graadje erger geworden.
Na de upgrade had ik hier een printer (samsung), DJ-controller en een NAS die niet meer werkte.
Printer is nog steeds een issue, NAS werkt niet meer samen met timemachine aangezien apple het een en ander heeft geblokkeerd.
Verder is battery-life ook een serieus probleem. 2u max!

Voordelen: ja, het OS is meer intuïtief, voelt wat soepelder aan en sommige dingen werken gewoon beter samen. (ipad, ipod, appleTV)
Maar qua stabiliteit van het OS heeft W7 en XP zeker een stap voor!

Up 2 you, maar voor mij in de toekomst geen mac meer.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Je gaat hier een hoop zever lezen.. en dat komt gewoon omdat er bijna niemand simultaan met de 2os'en werkt...
Het zijn gewoon 2 verschillende systemen, ze werken beide goed tot zeer goed waarom zou je dan de 1ne verheerlijken en de andere in de grond boren ?

Soit, mijn standpunt ? Apple is makkelijker en wat duurder. Pc is uitgebreider & je hebt meer keus.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Mijn idee: een iMac is zinloos, koop dan een stevige pc die niet duur hoeft te zijn. Wil je gamen: zeker en vast een tower pc.

Een laptop zonder daarop te gamen: zeker en vast Mac laptop. Daarop surfen en scrollen is hemels. Spijtig genoeg zijn deze toestellen heel erg duur wil je een aangenaam groot scherm (en da's weer volledig persoonlijk he). Met studentenkorting kan daar wel wat van af.

Hangt allemaal af van je budget eigenlijk.
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Specifiek ivm de macbook laptops (en los van de OS discussie):

Ik heb gedurende bijna 15 jaar laptops gehad van Compaq, HP, en Dell.

Na 2 jaar (ik ben een intensieve gebruiker) waren die telkens "op" zowel qua stevigheid (scherm, scharnieren, ...) als qua batterijen.

Ik heb nu 2 jaar een 13 inch macbook pro en eigenlijk is hij nog steeds als nieuw.

Duurder inderdaad, maar voor mij tegelijk ook duurzamer.

En aangezien ik hem langer ga kunnen gebruiken dan mijn vorige laptops vraag ik me zelfs af of de kost per jaar niet ongeveer hetzelfde zal zijn.
matx5
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb zelf mijn windows/linux laptop vorig jaar ingewisseld voor een macbook pro 15" en heb er nog geen minuut spijt van gehad. De batterij gaat enorm lang mee, het multitouchpad werkt geweldig, het is stevig materiaal en de magsafe stroom adapter is handig in de klas.

Het nadeel is wel dat als je windows only software wilt draaien je met virtuele machines of bootcamp moet werken en de prijs is aan de hoge kant.

Voor de ram upgrade, Ik heb de 4GB versie gekocht maar omdat ik regelmatig virtuele machines draai heb ik dit toch zelf naar 8GB uitgebreid. De ram upgrade van apple zelf is veel te duur (200 euro dacht ik), je kan zelf een 8GB setje kopen voor 40 euro. Dus ik raad aan dit zelf te doen. Hetzelfde geldt voor een ssd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

't probleem is dat je nu appelen (flauw) met peren aan het vergelijken bent... je vergelijkt een oude pc/notebook met een nieuwe mac die XXX meer € kost.
Vergelijk een macbook pro van ca 2000€ niet met een budgetlaptop..
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Jack Daniels schreef:Ik kocht mijn eerste Mac in 1987. Nu zijn we 25 jaar later en ben ik aan mijn tiende Mac of zo. Een pc komt er bij mij nooit in. Om het even welke randapparatuur je aansluit op een Mac, het wordt gewoon herkend en het werkt meteen. Bij Windows is het vaak zo dat je eerst wat drivers moet installeren maar bij Mac zitten die standaard ingebakken in het besturingssysteem. Wil je toch Windows draaien? Geen probleem. Op de Intel Macs (die nu verkocht worden) kan je probleemloos onder een emulator Windows draaien. Doe ik ook op het werk omdat sommige programma's niet voor Mac beschikbaar zijn.
Ik ben ook al mac gebruiker van begin jaren 90 en toen had de mac inderdaad een serieuze voorsprong kwa besturingssysteem, het verschil tss de 2 besturingssysteem (mac en pc) is echter gaandeweg altijd kleiner geworden.
Tegenwoordig is windows 7 zeker geen slecht besturingssysteem, en vergelijkbaar met Apple OS, maar vooral goedkoper.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Of Apple beter bij u past moet je zelf maar uitmaken, wat me vooral stoort is dat iedereen Apple meer en meer gaat naapen. Hebben we echt een windows/androidstore nodig ? Moeten onze notebooks ultradun en van Alu zijn ? Is less echt more ? Is een arm slate the way to go ? Docks ? Widgets ? .....

Toen vista uitkwam (en hetzelfde gaat gebeuren met w8) wou ik maar 1 ding, alle prullen eraf, snelheid en enkel de echte verbeteringen tov xp overhouden (en die waren er echt wel) Wat ik nu zie is dat Ms veel te hard naar Apple kijkt..

Ik wil gvd mijn os kunnen tweaken, ik wil weten wat er fout loopt als er iets fout loopt, ik wil geen software uit 1 store, ik wil geen flashy os, ik ben zelf slim genoeg om hardware te kunnen kiezen die bij mij past en slim genoeg om de software aan te passen aan mijn noden.

Voor de Noob ? prima spullen, je betaald wat premium cash, je krijgt er consumenten elektronica voor in de plaats en je krijgt de indruk dat je iets "elite" gekocht hebt (ik heb daar geen probleem mee hoor, ik laat me daar ook aan vangen, alleen niet met elektronica)
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

iceke schreef:'t probleem is dat je nu appelen (flauw) met peren aan het vergelijken bent... je vergelijkt een oude pc/notebook met een nieuwe mac die XXX meer € kost.
Vergelijk een macbook pro van ca 2000€ niet met een budgetlaptop..
Echt niet:
* Ik heb altijd de duurdere HP, Dell, ... laptops gehad (professioneel gebruik)
* Een macbook pro is er vanaf 1200 euro

Nu, misschien heb ik voordien altijd pech gehad, maar van dit model ben ik echt wel tevreden.
iceke schreef:Ik wil gvd mijn os kunnen tweaken, ik wil weten wat er fout loopt als er iets fout loopt, ik wil geen software uit 1 store, ik wil geen flashy os, ik ben zelf slim genoeg om hardware te kunnen kiezen die bij mij past en slim genoeg om de software aan te passen aan mijn noden.
Ik ook (voor zover dat niet arrogant klinkt), vandaar dat ik prive op alles Linux heb staan.
iceke schreef:Voor de Noob ? prima spullen, je betaald wat premium cash, je krijgt er consumenten elektronica voor in de plaats en je krijgt de indruk dat je iets "elite" gekocht hebt (ik heb daar geen probleem mee hoor, ik laat me daar ook aan vangen, alleen niet met elektronica)
Voor de duidelijkheid: ik ben geen Apple-fanboy (ik heb, stel u voor, een Android telefoon) en er zijn zeker (veel?) mensen die Apple kopen voor de schijn.

Maar: het feit dat er wel Apple-fanboys bestaan mag niet verdringen dat er objectieve redenen zijn om een macbook te kopen: het zijn kwalitatief goede toestellen die vrij weinig maintenance vereisen en er is bij het design veel nagedacht over het gebruiksgemak. Ieder moet voor zich uitmaken of hij/zij hiervoor wil betalen.

Maw ik denk dat zowel de Apple-fanboys als de -bashers het bij het verkeerde eind hebben.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Jan_B schreef:Na 2 jaar (ik ben een intensieve gebruiker) waren die telkens "op" zowel qua stevigheid (scherm, scharnieren, ...) als qua batterijen.
Technologie evolueert razendsnel, dus technologie van verschillende generaties met elkaar vergelijken is dus niet echt eerlijk.

De lithium-polymeerbatterij van een MacBook Pro zal bijvoorbeeld niet per se "beter" zijn dan de lithium-polymeerbatterij van een ander merk. Dus wacht nog maar een paar maanden. De Apple-batterij zal na ongeveer 1000 laadcycli ook "op" zijn. Dat is eigen aan de technologie.
Een LCD met TL-achtergrondverlichting is ook niet te vergelijken met een LCD met LED-achtergrondverlichting. En ga zo maar door.

Dit is meteen ook de hoofdreden dat je in dit topic veel onzin zult lezen. Niemand gebruikt twee laptops van dezelfde generatie en verschillende merken tegelijkertijd.

Bij een aankoop kan je dus best eens je licht opsteken bij http://www.notebookreview.com/, http://www.anandtech.com/ of het Nederlandstalige http://tweakers.net/reviews
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”