Zojuist heeft een 120Gb Maxtor schijfje van me de geest gegeven. Erg pijnlijk omdat die ook vol stond met data van over de jaren heen. Ik weet eigenlijk niet juist wat er allemaal op stond, maar zeker is dat er wel dingen op zullen gestaan hebben die ik zal missen.
Om een idee te krijgen van de schade had ik graag geweten wat erop stond vroeger. Ik kan natuurlijk niet meer op de schijf zelf gaan kijken, maar heeft windows nergens een file met de index van die schijf (waarop één partitie stond) ofzo (folderstuktuur ofzo) die ik zou kunnen gebruiken?
Eén ding weet ik nu wel zeker, ik ga terug naar Raid 1 configs (vroeger deed ik dat al, maar toen gaf niets de geest en heb ik maar zo gelaten bij nieuwe aankopen).
Btw, misschien moet ik maar eens kijken voor garantie, Maxtor heeft dacht ik toch 2 jaar dus ja, misschien krijg ik wel een nieuw schijfje (zonder mijn kostbare data op wel te verstaan )
HD stuk, kan ik nog zien wat er op stond?
-
- Administrator
- Contacteer:
voor zover ik weet heet windows zo geen file. Welk os is het trouwens
wat is er juist aan je hdd?
als hij toch echt stuk is, kan je eens proberen met een "hddregenerator" ik heb gehoord dat deze soms de hdd nog 1 dag laat werken ofzo, dus tijd genoeg om al je data te backuppen
wat is er juist aan je hdd?
als hij toch echt stuk is, kan je eens proberen met een "hddregenerator" ik heb gehoord dat deze soms de hdd nog 1 dag laat werken ofzo, dus tijd genoeg om al je data te backuppen
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Windows XP Pro
Wat er mis is weet ik niet, maar de pc kan hem niet aanspreken en de HD gaat van (Krrr second tussen Krrr second tussen Krrr ... waar Krrr het normale geluid is dat hij maakt als hij aangesproken wordt).
Soms zegt windows na een tijd "Drive not formated, Format now?".
Hddregenerator zal ik eens proberen na de examens (en feesten). Het was een USB drive (heb ze al van extern doosje gewisselt, daar ligt het niet aan), maar ik ga ze nog eens in de PC hangen en dan verder proberen.
Wat er mis is weet ik niet, maar de pc kan hem niet aanspreken en de HD gaat van (Krrr second tussen Krrr second tussen Krrr ... waar Krrr het normale geluid is dat hij maakt als hij aangesproken wordt).
Soms zegt windows na een tijd "Drive not formated, Format now?".
Hddregenerator zal ik eens proberen na de examens (en feesten). Het was een USB drive (heb ze al van extern doosje gewisselt, daar ligt het niet aan), maar ik ga ze nog eens in de PC hangen en dan verder proberen.
NuKeM
-
- Administrator
- Contacteer:
gij wilt nu eigenlijk een file list van een usb mass storage device, en niet van een hard disk, belangrijk verschil voor windows
hier denk ik eigelijk dat er nog minder kans is :s
maar als ik het zo hoor maakt hdd de normale geluiden als vroeger?
of is het precies dat de disk niet kan opspinnen?
hier denk ik eigelijk dat er nog minder kans is :s
maar als ik het zo hoor maakt hdd de normale geluiden als vroeger?
of is het precies dat de disk niet kan opspinnen?
een vraagje voor NuKeM heb je voor dit probleem nu iets gevonden want heb vandaag juist hetzelfde tegen gekomen met een maxtor 120Gb ....en er zaten nieuwe files op waar ik nog geen back-up van had
of als er iemand iets weet alle info is welkom
of als er iemand iets weet alle info is welkom
Hi,
enige dagen geleden is hetzelfde bij onze jeroen gebeurd - op de maxtor site gekeken - powermax nedergeladen en hem getest - er bleken geen fouten in te zitten, maar toch vertrouwde hij het niet, jammer genoeg bleek dat de garantie verlopen was met nota bene maar 1 maand...
gelukkig hadden vrienden van ons nog 2 andere maxtor hd die hij toen maar heeft gebruikt en aan mij die zogenaamde "gare" schijf aan mij gegeven - deze geplaatst en draait als een zonnetje
wat betreft het terughalen van gegevens van zo'n schijf kan je proberen via DOS of Windows met daarvoor geschreven programma's die je op het net kan vinden, denk ik zo.
Ik ben het met de voorgaande commentators eens, dat je ALTIJD de zaak moet sparen, ook ik heb waardevolle gegevens kwijt gespeeld, amen.
enige dagen geleden is hetzelfde bij onze jeroen gebeurd - op de maxtor site gekeken - powermax nedergeladen en hem getest - er bleken geen fouten in te zitten, maar toch vertrouwde hij het niet, jammer genoeg bleek dat de garantie verlopen was met nota bene maar 1 maand...
gelukkig hadden vrienden van ons nog 2 andere maxtor hd die hij toen maar heeft gebruikt en aan mij die zogenaamde "gare" schijf aan mij gegeven - deze geplaatst en draait als een zonnetje
wat betreft het terughalen van gegevens van zo'n schijf kan je proberen via DOS of Windows met daarvoor geschreven programma's die je op het net kan vinden, denk ik zo.
Ik ben het met de voorgaande commentators eens, dat je ALTIJD de zaak moet sparen, ook ik heb waardevolle gegevens kwijt gespeeld, amen.
Laatst gewijzigd door anoniem 30 nov 2004, 10:39, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Waar ik aan moest denken toen ik de post van NukeM zag (oeps, al van Za Jun 19) was dat ik ooit in 2 drives heb gehad die niet wilden gaan draaien.
Wat in beide gevallen hielp was:
Drive uitbouwen,
Drive in de hand snel heen en weer draaien (zoals je vroeger een oude wekker op gang hielp), dit om te proberen de disk te laten bewegen tov het huis.
Kabels aansluiten en proberen.
In beide gevallen hebben ze nog lange tijd goed gewerkt.
Misschien dat de schijf in een soort 'dode stand' stond waaruit moeilijk op te starten was.
Misschien ook was het een kabel of pcb probleem dat door uit- en inbouwen verdween.
Who knows - in ieder geval het proberen waard.
Wel heb ik daarna de 'turn off hard disks' op 'never' gezet om dat steeds maar starten en stoppen te voorkomen.
Wat in beide gevallen hielp was:
Drive uitbouwen,
Drive in de hand snel heen en weer draaien (zoals je vroeger een oude wekker op gang hielp), dit om te proberen de disk te laten bewegen tov het huis.
Kabels aansluiten en proberen.
In beide gevallen hebben ze nog lange tijd goed gewerkt.
Misschien dat de schijf in een soort 'dode stand' stond waaruit moeilijk op te starten was.
Misschien ook was het een kabel of pcb probleem dat door uit- en inbouwen verdween.
Who knows - in ieder geval het proberen waard.
Wel heb ik daarna de 'turn off hard disks' op 'never' gezet om dat steeds maar starten en stoppen te voorkomen.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Excuseer dat ik zo maar eventjes binnenval maar had Freya VDBossche niet een wet gemaakt dat zegt dat alle electronica en haar onderdelen minstens 2 jaar garantie hebben?
Maar zelfs met garantie heb je uw data nog niet terug.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Limburg schreef:Misschien dat de schijf in een soort 'dode stand' stond waaruit moeilijk op te starten was.
Dit noemt men 'stickion' en wil zeggen dat de kop zich vacuum zuigt op de schijf wat normaal niet zou mogen (is niets nieuw... heb dit ooit gehad zo'n dikke 10 jaar geleden al). De vereiste startkracht is dan te groot voor de motor om de schijf op gang te krijgen. Een bruuske beweging kan dit inderdaad soms oplossen.
Wat betreft de commentaar op maxtors, rond de 10% faalt binnen de garantietermijn van 1 jaar. Voor seagates en WDs ligt dit ettelijke malen lager. Op seagates krijg je tegenwoordig zelfs 5 jaar garantie. Ik zou dus wel degelijk voor een seagate gaan die 10 € meer kost .
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
ik zal eens een beetje van alles uitproberen en als niets werkt ....spijtig voor die data zal het dan maar vergeten
Nu weet ik in ieder geval dat ik niet zolang meer moet wachten voor back-ups te nemen.
In ieder geval bedankt iedereen voor de antwoorden
Nu weet ik in ieder geval dat ik niet zolang meer moet wachten voor back-ups te nemen.
In ieder geval bedankt iedereen voor de antwoorden
Toen mijn HD begin dit jaar gecrasht is, maakte ze ook zo'n geluidje...
Kheb ze uit mn PC gehaald, en met de 8erkant ns op mijne bureau geklopt...
Nu draait ze nog steeds, zonder probleme...
No bullsh*t, het kan wel ns voorvalle da de leeskoppe op uw schijf blijve plakke.
Ook een mogelijke oplossing:
een half uurke (in een plastic zakske, tege de condensatie) in de diepvriezer steke,
ma dan moet ge u wel haaste me backups, want da's dan de laatste keer da ze nog draait...
Kheb ze uit mn PC gehaald, en met de 8erkant ns op mijne bureau geklopt...
Nu draait ze nog steeds, zonder probleme...
No bullsh*t, het kan wel ns voorvalle da de leeskoppe op uw schijf blijve plakke.
Ook een mogelijke oplossing:
een half uurke (in een plastic zakske, tege de condensatie) in de diepvriezer steke,
ma dan moet ge u wel haaste me backups, want da's dan de laatste keer da ze nog draait...