VDSL2 aansluiting

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Kevinvanderveken
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2012, 12:27

Goedemiddag,

Ik zal vanaf 15 mei eindelijk worden overgeschakeld naar VDSL2, na twee jaar te lang op ADSL gezeten te hebben zonder enige verwittiging.
Nu ben ik vandaag mijn B-box 2 gaan halen. Ik vertelde de mevrouw aan het loket het volgende:
Mijn huidige B-box (type 1 met gewoon ADSL) is boven aangesloten op een tweede telefoonstekker met een filter omdat mijn vaste PC boven staat, mijn laptop werkt draadloos. Beneden, waar onze lijn binnenkomt heb ik ook een ADSL-filter steken. Zonder eigenlijk enig snelheidsverlies op te merken.
Zij reageerde hierop:
Met VDSL2 en de nieuwe B-box zal dit toch iets anders moeten, je moet de B-box 2 rechtstreeks aansluiten op de binnenkomende (dus de eerste stekker) stekker, waarop je eerst het nieuwe kastje installeert en de VDSL filter op zet. Als je jouw nieuwe modem boven zou aansluiten ga je problemen krijgen. Problemen in de richting van snelheidsverlies.

In de handleiding van de installatie staat echter dat ik gewoon de nieuwe modem en de VDSL lijn kan aansluiten zoals mijn huidige configuratie. Dus --> VDSL filter op het nieuwe aansluitingskastje beneden en boven een oude filter (die bij de vorige modem zat) op het 2de contactdoosje en dan naar de B-Box. In de handleiding staat echter niets over snelheidsverlies of iets dergelijks.

Nu is mijn vraag aan de deskundigen hier: Heeft de vrouw gelijk en kan ik best mijn B-box beneden rechtstreeks aansluiten en een UTP-kabeltje naar boven trekken of kan ik mijn huidige configuratie behouden? (Met 2 contactdoosjes en VDSL filter beneden) Of gaat dit toch voor een opmerkelijk snelheidsverlies zorgen? We praten hier over een overbrugging van ongeveer 10 meter met gewone telefoonkabel.

Alvast bedankt!

Groeten,

Kevin
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ze heeft wel degelijk gelijk: als vdsl een aftakking tegenkomt, noemt dat een "stub" en ga je (opmerkelijk) snelheidsverlies hebben.

als je geen zin hebt om utp te trekken, kan je het wel als volgend doen:

- ntp beneden zetten (dat nieuwe kastje)
- de aftakking naar boven aansluiten op de blauwe klemmen
- boven een gewone telefoonstekker ipv de splitter gebruiken naar de modem.

je kan dan boven geen telefoon insteken, maar kan wel gewoon je modem daar laten staan.
het is niet de mooiste oplossing, maar zal je ook geen snelheidsverlies bezorgen (indien de telefoonkabel in orde is)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Kevinvanderveken schreef:Nu is mijn vraag aan de deskundigen hier: Heeft de vrouw gelijk en kan ik best mijn B-box beneden rechtstreeks aansluiten en een UTP-kabeltje naar boven trekken of kan ik mijn huidige configuratie behouden?

De vrouw heeft gelijk. In een ideaal scenario koppel je alle huidige binnenbekabeling los en plaats je de VDSL2-modem via de TF2007-wandcontactdoos rechtstreeks op de Belgacom-invoerkabel.

Als je nog gebruikmaakt van de klassieke vaste telefoonlijn zal je natuurlijk de telefoniekabels volgens het correcte schema terug moeten aansluiten op de TF2007-wandcontactdoos.
Voor internet leg je inderdaad best een nieuwe UTP-kabel tussen de VDSL2-modem beneden en je computer boven.

Kevinvanderveken schreef:Of gaat dit toch voor een opmerkelijk snelheidsverlies zorgen? We praten hier over een overbrugging van ongeveer 10 meter met gewone telefoonkabel.
Wellicht niet, maar dat zal je in de praktijk moeten uittesten. Met de VDSL2Tool van http://hierzo.net/ kan je de de lijnwaarden van je actieve VDSL2-verbinding uitlezen. Als je de Bbox2 eens beneden aansluit en eens boven dan weet je meteen het verschil.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Het is van belang voor de snelheid en lijnstabiliteit om de afstand op de binnenkomende telefoonlijn met het paar waarop uw VDSL2 zit zo kort mogelijk te houden.

U dient uw modem dus inderdaad rechtstreeks op de filter (stekker) aan te sluiten die u in de NTP2007 (nieuw wandcontact dat het oude contact op de binnekomende kabel vervangt) stopt - bij voorkeur zo kort mogelijk bij het aansluitpunt.

10 meter extra kan van betekenis zijn als u net op een grenswaarde zit qua verlies of afstand tot de centrale. Tevens speelt de kwaliteit en type van de kabel mee. Dit kan er dus mogelijk voor zorgen dat u op een lager profiel terecht komt of uw lijn instabiel is.

Om te weten kunt u testen adhv. vdsl2tool een beeld krijgen van de lijnkwaliteit en afstand tot de centrale (let op: dit is indicatief), maar het is uiteindelijk de werkelijke kwaliteit van de lijn (en de afstand, gezien er per lopende meter een verlies is) die bepaalt of er al dan niet in de praktijk een verschil zal zijn.

Het is alleszins een beter idee een langere CAT5e of CAT6 UTP (eventueel shielded STP) netwerkkabel te gebruiken vanaf de modem naar uw PC of switch dan dat u de binnenkomende telefoonkabel naar uw VDSL2 modem "verlengt" (zeker als dit niet echt een hoogwaardige afgeschermde twisted pair kabel betreft).

Waar u zeker ook op moet letten is dat u eventuele telefoons of andere telefonie op een correcte wijze aansluit. Dit kan niet op basis van uw bestaande ADSL splitter en u mag zeker niet gaan vertakken op de VDSL2 lijn - anders dan volgens de voorschriften bij de installatie van de NTP2007.

De nodige instructies voor het gebruik en eventuele tips kunt hier op dit forum terugvinden door middel van de zoekfunctie.
Afbeelding
Kevinvanderveken
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2012, 12:27

Splitter schreef:ze heeft wel degelijk gelijk: als vdsl een aftakking tegenkomt, noemt dat een "stub" en ga je (opmerkelijk) snelheidsverlies hebben.

als je geen zin hebt om utp te trekken, kan je het wel als volgend doen:

- ntp beneden zetten (dat nieuwe kastje)
- de aftakking naar boven aansluiten op de blauwe klemmen
- boven een gewone telefoonstekker ipv de splitter gebruiken naar de modem.

je kan dan boven geen telefoon insteken, maar kan wel gewoon je modem daar laten staan.
het is niet de mooiste oplossing, maar zal je ook geen snelheidsverlies bezorgen (indien de telefoonkabel in orde is)

Ik denk dat hetgene wat jij zegt reeds aanwezig is bij mij. (Ben niet 100% zeker)
Ik heb daarnet de nieuwe aansluiting beneden aan de muur gehangen, aangesloten en de nieuwe VDSL filter erop. De lijn die naar boven loopt is eigenlijk gewoon een telefoonkabel. Maar niet alle draadjes zijn aangesloten. Ik heb gewoon de twee draden die binnenkomen van Belgacom om de andere telefoondraad gewikkeld in het zwarte clipje gestoken en zo loopt het verder naar boven toe. Dus het is eigenlijk een soort van verlengde met een contactje ertussen. (Als je snapt wat ik bedoel?) Ik heb op die aansluiting nu ook de nieuwe BBox gehangen en ik heb normaal internet als met de vorige modem (VDSL is pas 15 mei).
Hoe moet ik tevens een gewone telefoonstekker zien? Weet eigenlijk niet goed wat het verschil is tussen een oude ADSL stekker en een gewone telefoonstekker :oops: Er zit boven een stekker in van Leacom, maar er staat niets op van ADSL.


Edit:

Ik heb even een schetsje gemaakt van hoe het nu aangesloten zit.:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/5 ... directlink

Is dit correct aangesloten? Want zo was mijn vorige lijn ook aangesloten op een oude doos.

Al heel erg bedankt voor de snelle reacties!

Kevin
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Niet juist aangesloten.
Op het zwart klemmetje mag alleen de invoerkabel aangesloten worden:
a= oranje
b = blauw

Op het blauwe klemmetje sluit je de binnenkabel naar de VDSL2-modem aan.
http://bgctv.skynetblogs.be/#bgcintrontp2007aansluiting
Kevinvanderveken
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2012, 12:27

De kabels die naar boven lopen zijn eigenlijk kabels met dezelfde functie als die van de invoer, nietwaar? Ze geven toch gewoon het signaal door? Want ik heb boven ook nog een contactdoosje waarbij die 2 kabels (die dubbel zijn aangesloten beneden) aankomen als invoerkabels. Die blauwe kabel die steekt in de filter boven en is dus niet rechtstreeks in het kastje aangesloten.
Of zie ik het nog steeds niet? :D

Groeten,

Kevin
Kevinvanderveken
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2012, 12:27

Wat als ik nu de blauwe kabel, die bij de B-box zat, (12m lange VDSL2 kabel) beneden in de filter steek, die naar boven trek en daarop de modem aansluit. Zou dit optimaal werken? Dan valt mijn vertakking helemaal weg en zit de modem in feite rechtstreeks op de VDSL2 kabel en op de eerste contactdoos.

Kevin
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kevinvanderveken schreef:In de handleiding van de installatie staat echter dat ik gewoon de nieuwe modem en de VDSL lijn kan aansluiten zoals mijn huidige configuratie. Dus --> VDSL filter op het nieuwe aansluitingskastje beneden en boven een oude filter (die bij de vorige modem zat) op het 2de contactdoosje en dan naar de B-Box. In de handleiding staat echter niets over snelheidsverlies of iets dergelijks.n
In de handleiding staat ook niets van een oude filter op het 2de contactdoosje ;)
Dat is in zeker geval absoluut ongewenst.
Kevinvanderveken schreef:Wat als ik nu de blauwe kabel, die bij de B-box zat, (12m lange VDSL2 kabel) beneden in de filter steek, die naar boven trek en daarop de modem aansluit. Zou dit optimaal werken? Dan valt mijn vertakking helemaal weg en zit de modem in feite rechtstreeks op de VDSL2 kabel en op de eerste contactdoos.
Als je dat kan doen, is dit ideaal. Daarom zit die blauwe kabel trouwens bij de BBox2. Het is de beste manier om je VDSQL2 lijn te verlengen.
Maar zorg er dan wel voor dat de Belgacom intro op de zwarte klemmen komen, en dat je alle andere aftakkingen afkoppelt. Eventueel kan je de oude kabel naar boven aansluiten op de groene klemmen (kan je dan nog gebruiken voor telefoon).
Trouwens, je hebt nog nergens verteld of je ook nog een vaste lijn hebt, en waar het telefoontoestel is aangesloten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Kevinvanderveken
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2012, 12:27

philippe_d schreef:
Kevinvanderveken schreef:In de handleiding van de installatie staat echter dat ik gewoon de nieuwe modem en de VDSL lijn kan aansluiten zoals mijn huidige configuratie. Dus --> VDSL filter op het nieuwe aansluitingskastje beneden en boven een oude filter (die bij de vorige modem zat) op het 2de contactdoosje en dan naar de B-Box. In de handleiding staat echter niets over snelheidsverlies of iets dergelijks.n
In de handleiding staat ook niets van een oude filter op het 2de contactdoosje ;)
Dat is in zeker geval absoluut ongewenst.
Kevinvanderveken schreef:Wat als ik nu de blauwe kabel, die bij de B-box zat, (12m lange VDSL2 kabel) beneden in de filter steek, die naar boven trek en daarop de modem aansluit. Zou dit optimaal werken? Dan valt mijn vertakking helemaal weg en zit de modem in feite rechtstreeks op de VDSL2 kabel en op de eerste contactdoos.
Als je dat kan doen, is dit ideaal. Daarom zit die blauwe kabel trouwens bij de BBox2. Het is de beste manier om je VDSQL2 lijn te verlengen.
Maar zorg er dan wel voor dat de Belgacom intro op de zwarte klemmen komen, en dat je alle andere aftakkingen afkoppelt. Eventueel kan je de oude kabel naar boven aansluiten op de groene klemmen (kan je dan nog gebruiken voor telefoon).
Trouwens, je hebt nog nergens verteld of je ook nog een vaste lijn hebt, en waar het telefoontoestel is aangesloten.
1. Ivm die oude stekker, daar bedoel ik een gewone telefoonstekker mee. Zo interpreteer ik het toch ;) De handleiding zal wel correct zijn hoor!

2. Ik kan inderdaad misschien gewoon beter die blauwe kabel op de filter steken. Ik heb inderdaad internet zonder vaste lijn. Wij hebben geen vast telefoontoestel meer thuis, alleen GSM. Sorry dat ik dit vergat te vermelden!

In ieder geval! Jullie zijn allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie hulp!
Nu ben ik al wat gerust gesteld en heb ik een goed idee van hoe ik het kan oplossen!
BEDANKT !

Kevin
ErazerBrecht
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 apr 2012, 16:58
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Nu ik dit aan het lezen was begon ik ook even te twijfelen over mijn opstelling (Sorry voor topic kaping maar het lijkt me zonde hier een nieuw topic voor te starten).

Onze situatie:
Aankomst Belgacom ------ TF2007 (Garage) --------- TF2007 (Woonkamer) - Filter ------- BBox2

Alvast bedankt!
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

In principe is dit geen probleem zolang de kabel op de eerste ntp in de garage op de groene klem is aangesloten en op de tweede ntp in de living op de zwarte klem.
Er mogen geen aftakkingen zijn op de eerste ntp in de garage.
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Ik ben ook van plan om binnenkort VDSL aansluiting te nemen (phone, internet en tv) en zat ook wat te twijfelen ivm de aansluitingen die over het huis verspreid zijn: tellijn komt binnen in garage, modem (heb Fritz 7390) staat in bureau, tv in living, enz...
Momenteel heb ik ADSL2 via Dommel.
Ik dacht in huis een paar van die Niko ADSL/VDSL splitter-stopcontacten te installeren: http://www.niko.eu/nlnl/niko/artikel-de ... 01758d3ab1
In de handleiding http://www.niko.eu/NIKO/Documents/PM170-09090.pdf wordt gezegd dat je gewoon de lijn mag aftakken. Is dit dan niet correct? Zal dit problemen geven?
Ik heb nu al problemen gehad met de Fritz die soms 's nachts onverwachts de telefoon liet rinkelen (die via DECT is aangesloten op de Fritz), terwijl er helemaal niemand belt, en bij AVM vermoedde men dat het aan storingen op de lijn lag?

Suggesties ivm die aftakkingen zijn welkom!

grtz
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bij ADSL mogen aftakkingen. Op idere aftakking komt dan een ADSL filter.
Bij VDSL2 mogen er geen aftakkingen. Er mag maar één filter (centrale filter).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik vrees dat die vdsl2 splitters niet zullen werken zoals het hoort. Je moet daarvoor de door belgacom verplichte splitter installeren. Overigens is het raar dat de splitter van niko zowel adsl als vdsl2 kan splitter, daar dit een volledig ander frequentiespectrum is?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Niet helemaal waar. ADSL splitters voor PSTN (POTS) zijn idd anders dan de VDSL2 splitters omdat Belgacom VDSL2 Annex B gebruikt.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”