Niet betalen of opzeggen?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
kristofke1
Starter
Starter

Hallo iedereen,
Wij zitten al geruime tijd bij dommel (sinds 2007) met een netconnect abbo en zijn van plan om over te stappen naar scarlet vdsl. Wij hebben gisteren terug een proformafactuur ontvangen om te betalen voor de periode 28/05 - 28/08. Deze moet betaald zijn voor 21/05. Maar aangezien we toch van plan zijn om over te schakelen binnen een korte tijd, is het niet simpeler om gewoonweg niet te betalen ipv een opzegging aan te vragen?

Mvg,

Kristof
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ik zou nog niet betalen en vragen via [email protected] om je abonnement stop te zetten ergens in de eerste week van juni (opzegtermijn is 1 maand). Dan kan Dommel de eindfactuur opmaken zodat je zeker niet te veel betaalt.

Ondertussen kan je Scarlet bestellen waarbij de activatiedatum gelijk is aan de opzegdatum.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Niet betalen terwijl je niet loodrecht in je schoenen zit (wat je dus ook bent) is jezelf in de penarie helpen

Je factuur is gemaakt en moet betaald mits je nog niet de intentie hebt gegeven om dmv opzegperiode jullie contract te beeindigen

Je moet de opzegtermijn respecteren , dat is na initieele contractduur maandelijks opzegbaar

Zelfs bij Dommel

Correct zou zijn dat je nu betaald en wanneer je dan opzegt + opzegperiode (die je ook moet betalen) in acht neemt , Dommel je dan het teveelbetaalde terugstort

Alleen zondigen zij op dat laatste in veel gevallen ook

Wat noem je dus int kort overschakelen ? Met een maand opzeg erbij ben je toch al terug snel aan je volgende 3 maandelijkse termijn eh ;) !

EN niet mailen , als zij moeilijk doen heb je geen poot om op te staan (mail , zelfs al antwoord iets of iemand erop) is gerechtelijk nog steeds geen bindend bewijs
The eternal and true pessimist :D
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Het zijn proformafacturen. Met een proformafactuur ben je wel gebonden maar achteraf wijzigingen zijn mogelijk mits afspraak met leverancier.
Zo is het toch bij B2B. Bij B2C geen idee :p

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Bel eens naar de helpdesk en probeer voor deze periode maandelijkse facturen te krijgen... indien dat lukt betaal je het maandelijks factuur en zeg je direct op...
indien dat niet lukt betaal je het driemaandelijks factuur en zeg je op tegen het einde van die factuur....

Dommel en creditnota's :nono: :nono:
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

a3ke schreef:EN niet mailen , als zij moeilijk doen heb je geen poot om op te staan (mail , zelfs al antwoord iets of iemand erop) is gerechtelijk nog steeds geen bindend bewijs
E-mail naar [email protected] wordt door Dommel zelf in de algemene voorwaarden vermeld als geldige opzegmethode. Dus dit is zeker bindend bewijsmateriaal!
kristofke1
Starter
Starter

Alvast bedankt voor de reacties allemaal. :-D
De reden waarom ik het op deze manier wou probereren is omdat er in de proforma factuur vermeld staat dat als er niet voor 21/5 betaald is er vermeld staat dat mijn diensten beëindigd worden (Indien deze faktuur een verlengingsfaktuur betreft, gelieve deze zeker te voldoen voor 2012/05/21 teneinde afsluiting van uw diensten en verwijdering van de account-gegevens te voorkomen). Dacht misschien dat ik zo al die 'last' van aangetekende zendingen en opzegtermijnen enzo kom vermijden.

Daarom dacht ik eerst te doen zoals raf1 voorstelde: (nog) niet betalen en dan gewoon een regeling treffen om een factuur te maken voor de resterende tijd, ipv me ineens terug te binden voor 3 maanden. Maar misschien is het gewoon het simpelst dat ik toch nog voor die 3 maanden betaal en ongeveer een maand voor het einde mijn opzeg doe, als ik die miserie zo hoor met terugbetalingen en het al-dan-niet-voldoen-ervan aan dommels zijde.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Maar misschien is het gewoon het simpelst dat ik toch nog voor die 3 maanden betaal en ongeveer een maand voor het einde mijn opzeg doe, als ik die miserie zo hoor met terugbetalingen en het al-dan-niet-voldoen-ervan aan dommels zijde.
Denk dat dat beste is , 3 maand is snel om , heb je alle tijd om te beslissen en bstellen elders , schrijven op de bus met ontvangstbevestiging maand en paar dagen voorop einde van je nu nieuwe 3 maand en boem .

Ook ik heb nog niet zolang geleden opgezegd bij Dommel, via aangeteklend schrijven en ze waren zeer snel en zeer correct in alle data en voorwaarden te respecteren

ze hebben ook niet eerder afgesloten dan dat men contract ten einde liep , ik had expliciet wel in de opzegbrief gezet dat ik 3 maand schadevergoeding anders eiste dat ik recht had tot einde dan hetcontratc , incl opzeg om van de diensten te kunnen gebruik maken

heb ook alles zo geregeld zodat ik de laatste maand gewoon nog moest betalen (de opzeg) en niets meer (met inderdaad de dommel perikelen :p)
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

a3ke schreef:EN niet mailen , als zij moeilijk doen heb je geen poot om op te staan (mail , zelfs al antwoord iets of iemand erop) is gerechtelijk nog steeds geen bindend bewijs
Iedereen kan een e-mail sturen in andermans naam waardoor het niet altijd rechtsgeldig is, maar krijg je een antwoord (RE) op uw e-mail dan kan dit wel als bewijslast worden voorgelegd. Hangt af van de rechter of hij dit zal aanvaarden.
Voor B2B is e-mail wel volledig rechtsgeldig.
Een opzeg doe je idd best altijd aangetekend.
Afbeelding
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

Ik heb eigenlijk nooit geweten dat dommel per 3 maanden factureert.... zelfs niet op vraag van de klant.

Je kan eigenlijk verschillende kanten op hiermee. Het simpelste zou dit zijn:

1) Kijk wanneer je nieuwe maand begint te lopen (bv 15 mei)
2) Stuur Dommel aangetekend je opzeg met 15 mei als startdatum van je maand opzeg.
3) schrijf gewoon die opzegmaand over naar hun rekening. Indien je die 3 maanden betaalt is de kans zo goed als onbestaande dat je het teveel terug krijgt.

en dat zou in orde moeten zijn. Ik stel me echter heel veel vragen bij die 3 maanden die jij vooruit dient te betalen.

@ Raf1: Gelieve niet meer te zeggen dat via mail opzeggen in hun algemene Voorwaarden staat. Dat is er al enkele jaren uitgehaald.
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
texarcanaa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Pumbaah

Toen ik nog bij dommel zat, had je de keuze qua facturatie.
Per maand, per 3 maand, per 6 maand en zelfs per jaar als ik me kan herinneren.
Waarschijnlijk is dit nog steeds het geval.

Alhoewel ik niet snap dat mensen daarvoor kiezen, dat is om problemen vragen :-)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Wat ik niet goed snap is dat er nog altijd antwoorden komen van "sjoemeld maar wat" terwijl je weet dat sjoemelen zowiso problemen gaat geven...
@PumbaaH bij dommel kon je kiezen, per maand/3 maand/6 maand/12maand betalen...
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

mjaaa.... heb er ook een tijd gezeten met die homeconnect toestanden en even met netline...... ik heb echter nooit die optie gekregen. Dat zal dan wel na die periode zijn geweest :).

Hoe dan ook.... in geval van 3 maanden of 6 maanden vooruit betalen doe je geen prijsvoordeel zoals wanneer je voor een jaar vooruit betaalt. Als de algemene voorwaarden daarover ook niet specifiek zijn (heb de 2009 versie waar er alvast niks over te vinden is) kan je tussenin gewoon opzeggen mits 1 maand vooropzeg en betaling van die ene maand. Alles hangt af van wanneer je nieuwe maand begint in dit soort gevallen. Dommel kan niet zomaar op 21 april voor jou beslissen door te zeggen 'aha..... geen opzegbrief gezien en nog 25 dagen te gaan voor de 3 maanden zijn afgelopen.... dus die gaan we meteen even 3 maanden extra bij ons houden' aangezien het slechts om een betaalformule gaat en niet om een abo van 3 maanden.

Dommel sjoemelt zelf bij hun klanten, maar dit is geen sjoemel antwoord.... dit is allemaal netjes volgens de regels tenzij de algemene voorwaarden daar heel specifiek over zijn.
kristofke1
Starter
Starter

Ja, dat van die 3 maanden is iets dat we toen gedaan hebben om van onze betalingen een beter overzicht van alle kosten te kunnen krijgen (persoonlijke voorkeur zeker).
Zou het trouwens raadzaam zijn om zelf contact op te nemen met dommel om te vragen wat ik kan of niet (dus ipv voor 3 maanden betalen, maar 1 maand betalen) of gaan ze me dan met het spreekwoordelijke kluitje in het riet sturen?
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dommel kennende? Jawel

Heb ze net eens gebeld just 4 info. Volgens hun is het nooit mogelijk geweest per 3 maanden of 6 maanden te betalen. Enkel per maand of per 12 maanden. Goed verstaan deed ik z'n naam niet en doet er ook niet toe, maar mijn stelling blijft dus wel van toepassing volgens de info mij gegeven.
kristofke1
Starter
Starter

@ PumbaaH:
Dat is wel zeer raar aangezien praktisch al mijn proformafacturen een 3-maandelijks stelsel volgen (dus al zeker vanaf 2008). Vind zelfs zo proforma facturen terug van 2007. voorbeeld: 2007/10/31 - 2008/01/31 .... 2008/10/31 - 2009/01/31.
Maar waarschijnlijk zal dit nu niet meer mogelijk zijn nee.
En ivm die algemene voorwaarden: is er ergens een pagina waar ik die nog kan bekijken? Want die volgens mijn contract zijn blijkbaar niet meer van toepassing (is hier al eens door u vermeld dacht ik) en ik denk niet dat die AUP op hun main site de volledige lading dekt.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Nu snel iets doen waardoor Dommel morgen moeilijk gaat doen is ook geen oplossing..bel ze ff op,beter 2 maand langer Dommel dan een hoop zever naderhand...
Ik heb enkele jaren terug hetzelfde voor gehad, kon achter m'n geld fluiten....
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hoezo vlug vlug dingen doen? Dommel heeft NOOIT een 3 maandelijks of 6 maandelijks abo gehad. Dat ze zo een betaal formule voorstellen is 1 zaak, maar dat staat los van het contract dat je hebt getekend.

Je bent er 12 maanden geweest, Mogelijk bij verandering van je product nog 12 maanden gebleven en nu heeft de eindgebruiker het recht om op te zeggen.

Dommel vraagt een vooruitbetaling voor de komende 3 maanden, maar als de eindgebruiker er weg wil hoeft ie slechts zijn maand opzeg te doen en te betalen aangezien het over maand contracten gaat.

Dit is helemaal geen kwestie van vlug vlug halve maatregelen. Dit zijn keiharde feiten tenzij jij me aantoont dat het wat anders is. De dommelmedewerker bevestigde daarstraks dat het niet mogelijk is om 3 maandelijks of 6 maandelijks te betalen en ze zijn nooit met zo een product naar buiten gekomen (althans niet voor nieuwe klanten). Maar behalve de klant de mogelijkheid te geven 3 of 6 maandelijks te betalen is er geen nieuw contract afgesloten noch een nieuw product in gebruik genomen voor zoverre de TS zegt, dus dommel heeft geen poot om op te staan tenzij de TS niet alles verteld wat ik dan weer betwijfel.
kristofke1
Starter
Starter

Er valt inderdaad niet veel meer te zeggen, wij zitten sinds de 2e helft van 2007 bij dommel op een netconnect abbo, een beetje later hebben we de gratis upgrade adsl speedpack toegevoegd (dus ergens begin 2008 denk ik) en wij betalen om de 3 maand onze factuur. C'est tout :p

Maar die 3 maandelijkse betalingen houden dan in principe geen "verlenging" van het abbo in en ik kan dus gewoon mijn opzeg aanvragen wanneer ik wil?
Het begint een beetje verwarrend te worden :p

Of als ik niet genoeg info geef mag je me dit altijd zeggen, want dat is zeker mijn bedoeling niet.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

je betaald gewoon 3 maandelijks en daarmee gedaan

je kan maandelijks opzeggen

alleen moet je openstaande pro forma altijd (volledig) betalen , zoals ze dus vragen

dus zoals eerder gezegd , betaal en zeg binnen paar weken op

21/5 is renewal dus let einde betaalde termijn 21/8

ik zou dan de helft van Juli (7de maand) men aangetekende brief sturen die aankomt paar dagen voor 21/7 waarin dat dan staat dat ik wens op te zeggen en de opzeg van 31 dagen hierbij respecteer (tot 21/8 dus)

zo zouden alle kosten betaald zijn en diensten waar je recht op hebt doorgaan

alsook alle nieuwe proforma onterrecht mits renewall altijd max 1 maand op voorhand gemaakt worden
kristofke1
Starter
Starter

Oke, ik denk inderdaad dat dit misschien ook de simpelste weg is.

Alvast bedankt allemaal voor jullie hulp :)
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik laat de TS vrij in wat ie wil doen, maar wat A3ke zegt klopt dus niet.

A3ke, je opzeg datum kan je ergens zelf beslissen. Als je in dit geval op 14 mei zou beslissen naar een ander te gaan kan dommel het niet hard maken dat je alsnog 3 maanden zou moeten betalen . Het is dan aan hun om ofwel een nieuwe proforma op te stellen met het correcte bedrag of het teveel betaalde terug te geven. Aangezien de eigenlijke verlenging pas op de 28ste plaats zou vinden zet dommel het mes op de keel bij de TS.

Ik ga zelfs nog een stap verder:

Als de TS te kennen geeft aan dommel dat hij wil vertrekken is de huidige proforma niet meer van toepassing. Het gaat om een mogelijkheid om 3 maandelijks te betalen waarbij de maandelijkse opzegging van toepassing blijft eender wanneer hij of zij wil. Het beste is wel het even telefonisch te laten weten en de opzegbrief aangetekend te versturen. Voor de termijnen van betalingen is er nooit of nimmer een contract opgemaakt dus dommel heeft geen poot om op te staan. Ik heb trouwens de meest recente AV vanmorgen gezien bij een andere dommelaar en er staat niets over gespecifieerd, dus wat mij betreft en de info die ik heb ingewonnen zal de infobase ook uitgerust worden met de betreffende info.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

hou toch op...
je kan inderdaad maandelijks opzeggen maar in de algemene voorwaarden van Dommel zal wel ergens staan dat ze niet crediteren...
Dus wanneer je je 3 maandelijkse factuur betaald hebt zullen ze je inderdaad na die maand afsluiten, ze gaan alleen je factuur niet terug betalen.

Staat het er niet in ? maakt ook niet veel uit dan... je kan of eerst eens bellen en het met Dommel oplossen, of het hard spelen en er je kostbare tijd insteken (nut ?)
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Ik treed PumbaaH bij in zijn visie. Bij mijn weten is er nergens regelgeving die
afwijkt van één maand vooropzeg op telecom contacten. Het is niet omwille van een
andere betaaltermijn dat deze regel niet meer geldig zou zijn.
Bovendien is een PROFORMA faktuur geen definitieve faktuur. Overigens zelfs een
gewone faktuur kan rechtsgeldig betwist worden zoals dit geval van contracteinde.

Ik zou aan Dommel een nieuwe faktuur vragen en enkel het contractuele deel betalen.
Teveel betaalde sommen terugkrijgen is altijd veel miserie en blijft onzeker.
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Iceke, het gaat erom dat ie die 3 maanden niet hoeft betalen.... Enkel de tijd dat ie effectief nog bij dommel zou zitten. Dat was wat de TS wilde weten en dat is wat ik ook voor 'm uit heb zitten pluizen in plaats van het meest voor de hand liggende antwoord te geven. Ik dacht dat dit forum diende om mensen te helpen en dat is net wat ik gedaan heb in plaats uit te gaan van de meest simpele (dure) oplossing.

Het nut ervan is dat er nog wel tussen zitten in een soortgelijk systeem. Niet iedereen staat te springen om het aan de helpdesk zelf te vragen (oa wachttijden) en daarom dat ik dan maar achter de antwoorden ben aangegaan. De meeste leggen zich neer bij een standaard antwoord en zullen die 3 maanden afmaken terwijl het nergens voor nodig is.

Ik verwacht geen dank je wel, maar er is nu wel een duidelijk antwoord voor iedereen en dat is waar een infobase voor dient dacht ik zo?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

oei blijkbaar moet ik alles 3 x herhalen....

Hou nou toch eens op,
of de ts belt naar Dommel en vraagt om zijn factuur om te zetten naar maandelijks (ik wil opzeggen -> wil geen 3 maand meer betalen)
of de ts doet die 3 maand nog uit.

Uw reactie : je kan maandelijks opzeggen dus hoeft geen 3 maand te betalen klopt in theorie, maar in de praktijk loopt dit bij Dommel altijd verkeerd af (en dat weet ik omdat ik zelf die extra maanden nooit terug gekregen heb(wat duurt het langst 1.je informeren bij Dommel 2. je tijd uitzitten 3.cut your losses 4. te beginnen procederen tegen Dommel)
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

*zucht*

Da's dus wat ik al de hele tijd zeg sinds m'n eerste post op dit topic (op het bellen na)? Ik maak er geen woorden meer aan vuil. Alles staat in de infobase
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Het is toch geen spelletje om wie gelijk heeft of niet zeker ?

De TS vraagt wat te doen , wij kunnen enkel aanraden naar eigen goeddunken en ervaring met Dommel (eigen en wat men hier leest)

Normaal dus dat ieder een eigen mening heeft

En dat sommige extra info dan onderling betwist etc word is dan ook een logisch gevolg van extra info gekoppeld aan verschillende meningen

TS heeft ondertussen een vrij duidelijk beeld wat kan en niet kan , wat ie misschien kan en wat het makkelijkste zal gaan

Ik denk dus dat ie tevreden is

So be nice to each other :-)
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”