Ongewenst internet via Smartphone

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Alainvg
Starter
Starter

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Mijn zoon van 14 heeft sinds 2010 een P&G simkaart in zijn Smartphone. Ik denk dat we toen in die eerste weken tot de onaangename verrassing waren gekomen dat zijn Smartphone internetconnectie maakte via Proximus zonder dat hij of ik het vermoedde. Dit had natuurlijk tot gevolg dat zijn (weliswaar beperkt) prepaid bedrag aanzienlijk snel zakte. En ik meen me te herinneren dat ik toen als reactie aan de klantendienst van Proximus had gevraagd of het mogelijk was om internet uit te schakelen op zijn Gsm-nummer. Dit bleek geen probleem te zijn en nadat men dit gedaan had, hebben we hier geen last meer van gehad, maar ...

In maart van dit jaar besluiten we om dat P&G-nummer over te laten zetten naar een MTV15 promo abo met een looptijd van 24 maand. We gaan daarvoor langs bij een Vandenborre-shop bij ons in de buurt en op de vraag van de verkoper welke opties we actief wensen, nemen we enkel Vodafone Passport. Dit raadt hij ons ook zo aan. De omzetting bij Proximus verloopt vlot want ik merk 1 dag later via 'Mijn e-services' van Belgacom dat zijn P&G inderdaad is aangepast naar MTV15. Rond 7 april krijgt mijn zoon een Sms van Proximus waarin staat dat zijn internetverbruik opgelopen is tot 10h45 en de raad wordt gegeven om te bellen naar 6000 om een hoge factuur te vermijden. Ik vraag onmiddellijk uitleg aan de klantendienst van Proximus waar men mij zegt dat dit komt doordat - jawel - de Smartphone inderdaad terug verbinding maakt met het internet: in totaal 14 connecties 'Mobile Internet' voor een duur van 645 minuten waar mijn zoon noch ik terug iets van vermoedden. Ik verwijs naar de situatie van 2010 maar de lieftallige dame aan de telefoon kan niets anders doen, zegt ze, dan terug het internet te deactiveren (wat ik dan ook ogenblikkelijk laat doen). Ze zegt me er nog bij dat ik de eerste factuur dien af te wachten vooraleer ik het bedrag kan betwisten. Welnu, vorige vrijdag (27/4) heb ik die ontvangen en i.p.v. het verwachte forfaitaire bedrag van 10 EUR dient hij 64,02 EUR te betalen.

Wat is volgens jullie de meest efficiente manier om dit aan te kaarten met Proximus? Ik vermoed betalen en dan betwisten?
We hadden totaal niet verwacht dat met de overschakeling van P&G naar MTV15, dat internet terug actief zou komen op zijn nummer. Wij kunnen dit toch niet weten? En als je als 'leek' moet bijhouden waar je moet op letten in zo'n situatie, dat lijkt me toch wel een straat te ver...
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Normaal best bellen naar de klantendienst, uw verhaal doen en vragen om het niet aan te rekenen denk ik .....
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer

Niet slim om van een data kaartje naar een abo te gaan, abo is altijd miserie, heb het ook meegemaakt,pf.
Als dat abo afgelopen is schaf gewoon generation connect aan, daar zit ook meteen data bij, heb je geen probleem meer van ongewenst geld die van je bedrag afgaat.

Hetgeen je nu moet doen om mss iets van geld proberen te recuperen is naar proximus bellen en hopen je een goeie aan de lijn krijgt.
Zoniet, moet je naar de ombudsman schrijven maar ik kan zeggen dat dat allemaal traag werkt.

Als uw zoon internet of wil internetten dan zal je nu een data aboke moeten bijnemen.
Aangezien deze een smartphone heeft lijkt me dit aangeraden.
Ik snap na al die tijd nog steeds niet waarom mensen ne smartphone kopen? Als je niet surft op deze waarom dan geen toestelleke van 25 euro aanschaffen alleen om te bellen,sms, wekker te gebruiken? Ik heb hier naast mijn iphone 4s zo'n toestelleke gekocht van 25 euro voro mijn 2de gsm nummer die ik gebruik, zit niet eens internet op :).

ps: wees nog tevreden je maar dit kwijt ben, ik was er 600 euro kwijt (was wel in den buitenland ik surfte).
Ge kunt ze kussen
freggy
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 19 keer

Afgezien van het betwisten van de factuur, als je geen data wil verbruiken, zet dan gewoon de dataverbinding uit in je GSM-toestel zelf. Ik vermoed dat alle smartphones wel een optie zullen hebben om data uit te schakelen, en dan kan zoiets nooit voorkomen. Op Android 4 is dat bvb. via Instellingen - Meer... - Mobiele Netwerken - Gegevenstoegang aan.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Gewoon apn's verwijderen is meest universele manier om data te vermijden.
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

veel gehoord verhaal de laatste tijd, maar een smartphone is nu éénmaal gemaakt om mee op internet te gaan, indien je dat toch niet wilt handleiding toestel raadplegen en afzetten.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Proximus
ISP Official
ISP Official
Twitter: proximus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 106 keer
Contacteer:

Beste Alainvg,

In dit geval kan u best even telefonisch contact opnemen met de klantendienst. Wij zijn op de hoogte van deze problematiek en mijn collega's aan de telefoon zullen u graag verder helpen om tot een oplossing te komen.

Met vriendelijke groeten
Eva
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
Alainvg
Starter
Starter

Dag Eva,

ik had net een medewerker aan de telefoon van jullie klantendienst en na het verhaal gedaan te hebben heeft de dame me gezegd dat het volledige bedrag van het mobiele internet gecrediteerd wordt bij de volgende factuur. Ze bevestigt inderdaad dat wanneer een P&G wordt omgeschakeld naar een abo, de eventueel uitgeschakelde internet optie, automatisch terug actief wordt omdat je dan zogezegd als een nieuwe klant wordt gezien in het Proximus-systeem.

Op dit moment lijkt me dit probleempje dus opgelost. Mijn zoon zal opgelucht zijn wanneer die straks thuis komt van school en dit niet dient te betalen! Zoals je collega voorstelde wacht ik met deze factuur te betalen tot ik de volgende factuur + CN zal ontvangen.

Bedankt voor jullie begrip & medewerking!

Mvg
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”