'TV Vlaanderen misbruikt derde net VRT om dure decoder op te dringen'
vrijdag 27 april 2012, 15u41
Bron: belga
Auteur: edl
TV Vlaanderen, dat digitale televisie aanbiedt via de satelliet, misbruikt het derde kanaal van de VRT om een dure decoder op te dringen. Dat stelt Test-Aankoop vrijdag.
Lees ook
Derde kanaal VRT krijgt label 'Op 12'
'De abonnees van TV Vlaanderen ontvingen een brief waarin staat dat Ketnet en Canvas op 1 mei twee zenders worden en dat Ketnet enkel beschikbaar is in een nieuwe norm die slechts kan bekeken worden via een HD-ontvanger. TV Vlaanderen voegt eraan toe dat in de toekomst meer Vlaamse zenders naar deze nieuwe norm overschakelen', zegt topman Ivo Mechels van Test-Aankoop.
De brief is volgens de consumentenorganisatie onvolledig, misleidend en op verschillende punten in strijd met de wet. 'Zo geeft TV Vlaanderen zijn abonnees vier keuzemogelijkheden die telkens de ontvangst van zulke ontvanger impliceren. Uiteraard hangt daar een kost aan vast. TV Vlaanderen biedt de consument echter niet de mogelijkheid om niets te doen.'
TV Vlaanderen vermeldt ook niet dat ze eigenlijk twee wijzigingen doorvoert. Vooreerst beslist de leverancier om Ketnet vanaf 1 mei in een nieuwe norm uit te zenden. Vervolgens beslist ze om Ketnet op een andere satelliet te plaatsen, met name ASTRA 3 in plaats van ASTRA 1.
Test-Aankoop besluit dat de wijzingen allesbehalve nodig zijn om technische redenen (de komst van een derde net van de openbare omroep), maar puur commercieel zijn ingegeven. 'TV Vlaanderen stelt een HD-ontvanger voor aan 99 euro, terwijl een soortgelijke ontvanger in de buurlanden slechts een 60-tal euro kost', aldus Mechels.
TV Vlaanderen misbruikt derde net VRT om dure decoder op te
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
the good old days.... dat je geen extra hardware nodig had om tv te kijken. Dat je niet uren moet knutselen om dan uiteindelijk even tv te kunnen kijken. Niet iedereen hangt dagelijks uren aan de tv.... wij kijken hier maximum 2u per week. En daar kan ik al dat geknutsel en dure bakskes best wel voor missen. We gaan op den duur die ouwe analoge tv nog missen....
de koe zegt boe
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Er kleven veel nadelen aan, maar ook 1 voordeel... alle zenders zitten nu in mpeg4 op 1 transponder Satelliet
Edit: oops, satelliet natuurlijk, alle HD zenders op 1 transponder kletsen kan niet natuurlijk.
Edit: oops, satelliet natuurlijk, alle HD zenders op 1 transponder kletsen kan niet natuurlijk.
Laatst gewijzigd door iceke 27 apr 2012, 19:15, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
- Bedankt: 102 keer
Klopt niet helemaal. Alle HD zenders zijn verspreid over 2 transponders. Alleen de SD zitten op dezelfde transponder
ze hebben me een paar geleden opgebeld omdat ik niets liet weten na die brief waar ze me, in zekere zin, verplichtte om van decoder te veranderen.
er waren 3 of 4 mogelijkheden.
We denken er aan om een decoder te kopen met harde schijf (het lukt me niet om een videorecoder aan te sluiten op tv vlaanderen of kan dit wel??)
ik vroeg aan de persoon of er geen promotie op een decoder met HD, dat was er natuurlijk niet.
ze gingen me terug bellen, maar hebben ze natuurlijk niet gedaan.
vorige week een nieuwe brief ontvangen van TV vlaanderen.
met 2 mogelijkheden.
en altijd zeggen dat binnenkort de vlaamse zenders alleen op HD te ontvangen zijn. maar wanneer is dit? volgend maand? volgend jaar?
Wat me opviel, en wat ik zeker zal zeggen als ze me weer zouden bellen.
ze verplichten je om een nieuwe decoder te kopen (of proberen toch) en dan rekenen ze er nog eens activatiekosten erbij (+30€)!!!!!!
hoe durven ze dit, ik vind dit echt geldklopperij.
ik vraag me echt of dit wel mag, ji hebt niet gekozen om van decoder te veranderen, je moet dit doen (of toch in de nabije toekomst) en dan verplichtten ze je nog eens om activatiekosten te betalen.
er waren 3 of 4 mogelijkheden.
We denken er aan om een decoder te kopen met harde schijf (het lukt me niet om een videorecoder aan te sluiten op tv vlaanderen of kan dit wel??)
ik vroeg aan de persoon of er geen promotie op een decoder met HD, dat was er natuurlijk niet.
ze gingen me terug bellen, maar hebben ze natuurlijk niet gedaan.
vorige week een nieuwe brief ontvangen van TV vlaanderen.
met 2 mogelijkheden.
en altijd zeggen dat binnenkort de vlaamse zenders alleen op HD te ontvangen zijn. maar wanneer is dit? volgend maand? volgend jaar?
Wat me opviel, en wat ik zeker zal zeggen als ze me weer zouden bellen.
ze verplichten je om een nieuwe decoder te kopen (of proberen toch) en dan rekenen ze er nog eens activatiekosten erbij (+30€)!!!!!!
![Evil of Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
ik vraag me echt of dit wel mag, ji hebt niet gekozen om van decoder te veranderen, je moet dit doen (of toch in de nabije toekomst) en dan verplichtten ze je nog eens om activatiekosten te betalen.