[Keuze technologie] Dilemma's en vragen

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

iceke schreef:In de praktijk : Van zodra je een opname start op je linux ontvanger kan je enkel nog zappen op de zenders die op dezelfde transponder zitten, je ontvanger past dit mooi voor je aan door enkel die zenders in je kanalen lijst weer te geven, met mijn gso systeem heb ik daar geen last van.
Een Linux ontvanger kan daarmee wel meer dan de standaard ontvangers van bijv. TN en BGC.
Als je daarop iets opneemt is die tuner in gebruik, en kun je niets anders opnemen, ook al zit het op dezelfde mux.
Bij een Enigma2 Linux ontvanger kun je geloof ik tot 7 opnames met één tuner opnemen, als die allemaal op dezelfde transponder zitten (natuurlijk niet zo waarschijnlijk, maar 2 of 3 komt bij mij toch wel voor, zoals met de BBC's).
Zo kun je met 2 sattuners dus bijv. tegelijk opnemen van BBC1 en 4 (ene tuner), en tegelijk nog eens van VTM en Canvas (dit in de veronderstelling dat je TVV hebt).

EDIT:
TomG schreef:Nu snap ik indd ook de limitatie van de klassieke oplossingen (1 tuner = enkel kanalen binnen dezelfde transponder simultaan beschikbaar). Ik vraag me nu nog enkel af (want de link met satelliet overzicht is voor mij niet zo duidelijk) hoe je kan weten welke kanalen er op welke transponder zitten. Stel dat je dan bvb vnl opneemt van één en canvas dan blijf je mogelijks binnen dezelfde transponder. Is er (en zo ja, welke) logica bij welke zenders er per transponder beschikbaar zijn?
Dat kun je makkelijkst zien op een site als deze : http://en.kingofsat.net
Als je rechtsboven een kanaalnaam ingeeft, zoekt hij waar die zender allemaal zit (op welke satelliet, en van elke satelliet, op welke transponder).
Linksboven staan ook symbolen voor elke satelliet, en kun je bijv. per satelliet bladeren en zien wat er allemaal op Astra1 zit (http://en.kingofsat.net/pos-19.2E.php)
Het zijn de leveranciers (zoals TVV of de BBC) die bepalen welke zenders op welke transponder zitten.
Zo zitten bijv. VTM, 2Be, Canvas, VT4, VijfTV, en nog een pak zenders op Astra 1 (19.2°E), 12721.5 H.
In principe kun je daar ongeveer 7 tegelijk van opnemen met één tuner te gebruiken.
Alleen beperkt TVV nu wel het aantal ECM's dat je tegelijk kunt decoderen, en zal het dus maximaal 4 worden.

Als je naar de HD zenders kijkt van TVV (die zitten op 23.5°E, dus : http://en.kingofsat.net/pos-23.5E.php), zie je dat VTM HD niet op dezelfde transponder zit als Ketnet/Canvas HD.
Dus als je tegelijk van Ketnet/Canvas HD wilt opnemen en van een SD zender of van VTM HD zul je toch al 2 tuners nodig hebben.

Merk op dat de verdeling van zenders over transponders kan veranderen, bij TVV en Canal Digitaal gebeurt dit ook regelmatig, (zie http://www.ikverhuismee.tv/?action=pagi ... anderingen)
Het kan dus zijn dat je nu met één tuner 2 zenders tegelijk kan opnemen, maar dat dit binnen een maand niet meer het geval is.

En tot slot : BBC1,2 en 3 zitten op één transponder, en er is een andere met BBC1,2,4.
Er zijn heel wat regionale varianten van BBC1 en iets minder van BBC2, maar het zorgt ervoor dat je meestal met 1 tuner alles van de BBC kunt opnemen (als het binnen SD blijft).
Laatst gewijzigd door TiTanium 07 jan 2012, 21:33, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Dubbele Posten samen gevoegd. Graag gebruik maken van knop WIJZIG als u het laatste andwoord gaf. Dank u.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

Ben eens langs geweest bij satelliet shop in de buurt. Daar stellen ze me volgende zaken voor:
  • Ovaalvormige polyester schotel (waarop je dacht ik tot 10-tal LNB's kon plaatsen op een rail). Zoiets ongeveer. Het voordeel daarvan is dat ze vrij flexibel zijn (LNB's bijplaatsen, verwijderen en verplaatsen). Ook is de signaalsterkte pak beter van die multitennes aka TV Vlaanderen antennes lieten ze me weten. Kost wel bijna 200 euro zonder LNB's.
  • 4 enkele LNB's met 2 uitgangen.
  • 2 "switchen" (diseq's?) om van van de 4 LNB's met elk 2 uitgangen te gaan naar 2 uitgangen (voor 2 ontvangers of dual ontvanger).
Qua ontvanger stelden ze mij een toestel voor met opschrift Protek (en een typenummer dat ik niet onthouden heb). Volgens ik begrijp worden die geleverd door een fabrikant die zelf cardsharing voorziet zodat je paketten uit diverse landen gratis in huis haalt. Visueel is het ongeveer dit toestel: Protek 9710.
Ze beweerden dat zo'n toestellen met ingebouwde cardsharing enkel in single tuner bestonden, wat me zou verwonderen (Dreambox)? Die ontvanger is met z'n €390 in elk geval niet goedkoop en je kan dan enkel nog maar opnemen op USB stick of USB schijf...

Comments and thoughts?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Overkill en de verkeerde receiver.

Met 3 lnb's kom je toe (tenzij je exotische kanalen wil zien), kwa schotel heb je dan de keuze uit zo'n visiosat vanop je foto(goed maar duur), een wavefrontier, of een grotere klassieke schotel.
Uitgangen zou ik in ieder geval 4 nemen, tenzij je 100% zeker weet dat je in de toekomst nergens nog extra receivers gaat bijplaatsen. (en extra uitgang kost minder dan een nieuwe lnb)
Diseqc koop je 1 per receiver, koop je nu maar 1 receiver koop je ook maar 1 diseqc.
Dan de onvanger, ofwel koop je een tvvbak ofwel koop je een goed ondersteunde ontvanger die makkelijk te updaten is en die ook snel geupdate wordt door de community. Een dreambox of vu+ of xtrend dus. Van der rest blijf je best ver weg (voor de prijs moet je het niet laten, de vu+ en xtrend zijn goedkoper)

Een multitenne(of triplesat zoals ze dat bij tvv noemen) raad ik sinds kort af. De vlaamse zenders verhuizen naar 23.5 en gaan in mpeg4 uitgezonden worden. Je hebt dus ietskes meer signaal nodig, wat die schotel nu juist niet op overschot heeft.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

OK, dus:

- 3 LNB's met 4 uitgangen (geen nood aan exotische kanalen)
- 2 diseqc's om te beginnen (bestaan er dan voor 3 LNB's of kan je er gewoon voor 4 nemen en 1 ingang niet gebruiken?)

Diet ontvanger met die ingebouwde card sharing vond ik ook al raar, zeker temeer omdat ze die onmiddelijk voorstelden (en toch TV Vlaanderen dealer zijn). Gaat waarschijnlijk over deze toestellen, aan topic te zien.
Ik vroeg ook: wat als ze die cardsharing servers uit de lucht halen, hij zei dat het al 6 jaar werkt. Tja verleden is geen garantie voor toekomst ook. Bovendien geen dual tuner en ingebouwde HDD. En duur voor wat het maar is.

De enige Dreambox die me interessant ljkt is de Dreambox DM 8000 HD PVR (2x DVB-S en extra modules inplugbaar voor bvb DVB-T). Je bent toch wel al snel €1000 kwijt met HDD.

Een veel goedkopere startersoptie is dan een HD recorder van TV Vlaanderen zelf.
Ik zie dat die 2 coax aansluitingen heeft, maar er wordt nergens melding gemaakt dat je 2 simultane opnames kan maken of kijken naar kanaal x en opnemen van kanaal y. Iemand die meer weet?
Toestel met smartcard is ook goedkoper dan "illegale tuner" van Protek.

Betreffende wijzigingen van MPEG2 naar MPEG4: krijgen we dan betere kwaliteit (is toch betere compressie), of dezelfde kwaliteit maar lagere bitrate ofzo?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

gewoon 4 naar 1 kopen, heb je diseqc a/b/c in gebruik en d niet.

De ontvangers die ik voorstel zijn gewoon dezelfde ontvangers hoor(van een andere fabrikant natuurlijk), enkel draait daar software die beter ondersteund wordt (minder zoeken, snellere oplossingen wanneer het vout gaat)
Als je graag opneemt en kijkt is een vu+duo handig (hou er dan wel rekening mee dat je 2 kabels naar je ontvanger moet trekken en ineens 2 van je 4 uitgangen kwijt bent (vandaar 4 ipv 2 uitgangen aanbevolen)

De DM8000 is mijn inziens overkill en enkel interessant als je dvb-s/t/c wil mixen in 1 ontvanger(mag je dus vergeten in Belgie).

Wat en hoe het werkt met de officiële ontvanger van tvv weet ik niet echt, zoek een naar een handleiding zou ik zeggen.
Dat je handelaar geen TVV apparatuur aanbeveelt heeft meerdere redenen, 1 daarvan is dat ze er niks op verdienen en tvv je naar die zelfde handelaar stuurt voor support (waar hij dan weer niks aan verdient).

Hou er dan vooral ook rekening mee dat Sat voortdurend verandert en het verleden dus inderdaad geen garantie is voor toekomst.

Met mpeg4 (en alles op 23.5)krijgen we dus minder kwaliteit, minder compatibiliteit(waarom denk je dat ze gisteren een update voor de ci in de lucht gestoken hebben?), minder signaal en een kleinere footprint.Waarschijnlijk geen backup meer (sd op de 19.2) en een beeld dat ongeveer 2 a 3 sec. achterloopt op de sd uitzendingen. Veel verbetering kan je dat dus moeilijk noemen. :bang:
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Euh? Lagere kwaliteit? Gaat dat over SD of HD streams (of beide)? En wat bedoel je met minder compatibiliteit (oudere toestellen die het niet meer ondersteunen?).
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Lagere kwaliteit bedoel ik : ze kunnen meer hd zenders in mpeg4 op een transponder proppen.
compatibiliteit bedoel ik : sommige ontvangers hebben last van de overstap van zenders naar mpeg4 (ttz naar 8PSK)
Ze proppen nu 3 zenders op 1 transponder ipv 2 met "maar" een verlies van 1 a 2 mbps.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ok thx, ik ga de bekabeling/buizen voorzien in de verbouwingen, kan nog altijd zien of ik er later iets mee doe. Maar er zijn toch wel heel wat nadelen bij gekomen...

Die coax kabel voor sat is dat trouwens speciale? Mijn elektricien vroeg mij welke dat precies is (zelfde als gewone tv distributie)?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer
Provider

Coax kabel voor satelliet is normaliter hoogwaardiger dan coax kabel voor TV distributie.
Dit reflecteert zich ook in de prijs.
Uiteraard kan je een coax kabel voor satelliet zonder problemen gebruiken voor TV distributie!
Andersom kan het een probleem vormen (wegens hogere demping van het signaal in de kabel).

Waar je o.a. moet op letten is het verlies in de kabel bij een bepaalde frequentie.
Een voorbeeld: Hirschmann Coax kabel Zwart.
  • 75 Ohm
  • Demping: 18,5 dB per 100m (860 MHz)
  • HF afscherming van 90 dB
  • UV bestendig.
  • €75 per rol van 100 meter
Bij dezelfde webwinkel: Standaard coax voor Radio & TV (maar niet bedoelt voor satelliet !).
  • type RG59U
  • 75 Ohm
  • Buitendiameter 5,5 á 6mm.
  • Kleur wit
  • €26 per rol van 100 meter
Nog bij dezelfde webwinkel: Coax kabel voor Satelliet.
  • 75 Ohm
  • Buitendiameter ca. 7mm.
  • Kleur grijs.
  • Ook geschikt als hoogwaardige coaxkabel voor TV.
  • €74 per rol van 100 meter.
Edit: ter illustratie een plaatje bijgevoegd van de demping van verschillende coaxkabels (per 100 meter) bij verschillende frequenties.

Afbeelding
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ok bedankt. Dus hoe lager de demping, hoe beter. De diameter is ook groter, komt dat door de betere afscherming?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:
Provider

yup

en ook meer tegen de elementen beschermd gewoon mits sateliet altijd een stuk buiten ligt , terwijl coax voor TV veeleer binnen is
The eternal and true pessimist :D
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer
Provider

Inderdaad, hoe lager de demping hoe beter.
Betreffende de diameter: deze is groter om een beter signaaloverdracht te kunnen bewerkstelligen (ook op termijn, weersinvloeden etc).
Hierin spelen echter diverse factoren een rol (o.a. afscherming). Best kan je eens volgende pagina op Wikipedia raadplegen: Coaxkabel.

Soms is een dunne coaxkabel (omwille van bijvoorbeeld esthetische reden) gewenst.
Een voorbeeld van voornoemde webwinkel: Dunne Coax kabel voor TV (niet voor satelliet dus!).
  • Coax kabel voor TV
  • extra dun, slechts 4mm dik
  • 75 Ohm.
  • Let op, deze kabel is door zijn geringe diameter natuurlijk gemakkelijker weg te werken, maar het verlies in de kabel is natuurlijk iets hoger dan bij normale coax kabel. ( 17dB per 100 meter bij 100MHz )
  • €28 per rol van 100 meter
Edit:
Om nog even het belang van de gebruikte coax kabel extra in de verf te zetten:
  • Bij satelliet: de frequentie van je signaal over je coaxkabel ligt tussen 950–2150 MHz, een gebied waar coax kabel normaliter een hogere demping heeft (zie plaatje in voorgaand bericht).
  • Bij gewone TV distributie (DVB-C) en radio via de kabel: de frequentie van je signaal over je coaxkabel ligt in een gebied tot maximaal 862 MHz. Hier is de demping van je coax kabel normaliter lager (zie plaatje in voorgaand bericht).
Afin, best goede kabel gebruiken. :wink:
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

eternum schreef:...

Waar je o.a. moet op letten is het verlies in de kabel bij een bepaalde frequentie.
Een voorbeeld: Hirschmann Coax kabel Zwart.
  • 75 Ohm
  • Demping: 18,5 dB per 100m (860 MHz)
  • HF afscherming van 90 dB
  • UV bestendig.
  • €75 per rol van 100 meter
Inmiddels heeft elektricien voorbekabelde buizen geplaatst met coax van deze specificiates. Heb er zo 2 tussen plaats waar schotel/diseqc's of gso moeten komen en primaire tv locatie.

Maar om nog even terug te keren naar 3 quad LNB's + 4 diseqc's versus 3 quotro LNB's + multiswitch (GSO): met één tuner kan er dus simultaan naar verschillende zenders gekeken/opgenomen/gestreamd naar pc/tablet/smartphone/... worden ongeacht de transponder waar ze zich in bevinden met een GSO systeem (waar je bij het klassieke systeem je moet beperken tot alle zenders binnen één transponder per ontvanger).

Maar in hoeverre wordt dit door de ontvangers zelf ondersteund?

Zou je bvb met een VU+ Solo (met één tuner) (of zei het nu nog een Dreambox met 1 tuner) dan inderdaad 2 opnames kunnen doen, 1 stream naar pc/tablet/smartphone en 1 lokaal bekijken als ze verdeeld zitten over de verschillende transponders?
Ondersteund de ene single tuner ontvanger al meer of minder simultane kanaalontvangst dan de andere?

In zo'n geval wordt de meerprijs van het GSO systeem deels gecompenseerd door het feit dat uw ontvangers maar over 1 tuner moeten beschikken waarbij je normaal gesproken 2 of meer tuners nodig zou hebben.

Alvast bedankt ;)
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”