poort 25 gesloten?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Klopt het dat Belgacom poort 25 dicht heeft? Ook al kies je voor het technische profiel?
Ik ben momenteel aan het expirmenteren met een legale domainnaam en server setup thuis ( postfix voor de Linux kenners onder ons). Maar ik slaag er niet in om een connectie te leggen op mijn poort 25 (smtp) om mail te ontvangen. Iemand enig idee of hier iets aan te doen valt?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Google eens op de alternatieve smtp poort : 587

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

en hoe maak ik mijn MX record dan duidelijk dat hij deze poort moet nemen?
Dit deeltje ben ik nog kwijt momenteel
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

BTW poort 25/587 is gesloten en dient om mail te versturen.
Uit het hoofd is poort 144 voor mail te ontvangen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Foute post
De aanname dat het een andere poort is ipv 25 is foutief.
Laatst gewijzigd door Yokke 24 apr 2012, 08:27, in totaal 2 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Mag ik dan nu even je facturatiegegevens? :p

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Toch niet aangeraden vermoed ik om mails te willen ontvangen thuis, als om de 90h je internetlijn er enkele seconden/minuten uit ligt voor nieuw ip.

En dan moet je nog een dienst als DynDNS om je dynamisch ip, in je domeinnaam te krijgen,
of betaal je voor een statisch ip?

De inkomende poorten 80, 443 en 23 zijn geopend.
Belgacom raadt aan om enkel "Basic" als technisch profiel te kiezen als u een ervaren PC-gebruiker bent en weet waarom u deze poorten wenst te openen.

Poort 25 zit daar inderdaad niet bij @ Technisch profiel.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

tendonsie : en waarom niet? Ondertussen is er geen 90u disconnect op bvb edpnet lijnen. En als je de DNS'en van je domein instelt op een goede service, kan dit perfect. Zolang je nameservers (of die van je domeinleverancier uiteraard) je domein blijven resolven, zal je mail niet verloren gaan hoor (althans de eerste 96u zal het perfect gaan).

Om je een klein voorbeeld te geven : ik gebruik de nameservers van Fusa (BE, FR en NL) voor al mijn domeinnamen. Mijn server draait nu in een datacenter te Oostkamp (nabij Brugge). Over enkele dagen/weken ga ik deze verhuizen naar mijn thuis (edpnet met fixed IP, extra IP range etc). Ik ben er zeker van dat alle mails tussen het moment dat ik de server uittrek ik DCO2 en het moment dat ik de server inprik bij mij thuis, perfect zullen toekomen bij mij. Zonder enige uitzondering.

EDPnet hun 50/6 mbit verbinding lijkt mss "traag" voor het draaien van eigen servers, maar momenteel doe ik in het datacenter continue een goeie 0.5 a 0.6mbit. Dit komt overeen met een maandelijks verbruik van een goeie 300GB up en down samen. Kan een vdsl2 lijn perfect aan :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Als iemand rechtstreeks een mail wil zenden naar een adres op jouw domein dat thuis gehost is, zal die toch binnenkomen op poort 25? De meeste IPS's laten wel niet toe dat je connecteert naar poort 25 op servers anders dan hun eigen mailservers.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Foutief. Als ik jou een mail stuur, vertrekt die bij mij via poort 25 (SMTP) en komt die bij jou toe op poort 143 (POP3) of 110 (IMAP). Verstuur jij een mail naar mij dan gaat die vertrekken vanaf poort 25 van jouw provider en komt die bij mij toe op poort 143 of 110, naargelang hoe ik mijn mails ophaal.

Poort 25 blokt een provider buiten zijn netwerk om het versturen van spam tegen te gaan. Als ik met mijn laptop bij een telenet of een skynet klant kom en ik wil een mail versturen, zal dit niet gaan met mijn standaard uitgaande mailserver (replay.edpnet.be).

PS : Ik gebruik niet langer de mailservers van mijn provider, maar mijn eigen mailserver nu. Deze werkt via poort 587. Zo kan ik, om het even bij wie ik ben en welke ISP zij hebben, overal mails versturen en ontvangen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Fout kris ;-)

Als jij een mail stuurt naar [email protected] dan zal uw mailclient connecteren op poort 25 van de studenteninternet mailserver.
De uitgaande poort die bij jou daarvoor gebruikt wordt is dynamisch en niet relevant. Wanneer gebruiker "someone" dan zijn mail opvraagt van de studenteninternet mailserver, connecteert die of via 110 (POP) of via 143 (imap) (of beter, op de ssl versie ervan , poort 993) op de studenteninternet mailserver alwaar hij na authenticatie, zijn mail ophaalt/te zien krijgt, afhankelijk van het gekozen protocol.

Een ISP blokkeert poort 25 (enkel op het basic profiel bij bgc) opdat jij als modale gebruiker -al dan niet per ongeluk- geen open mail relay zou opzetten. Als jij een mailserver opzet, en je configureert die fout en maakt er een open relay van, dan kan iedereen die gaan gebruiken als spam relay, en dat wil een ISP nu net voorkomen, want zo komen ze op block lists en meer :-)

Grt Yves
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Inderdaad,

Ik bedacht me even net, ik heb alles nog eens op een rijtje gezet. Het is wel degelijk poort 25 die ik nodig heb om men eigen mail server de mail te laten ontvangen.

25, 587: smtp for exim to recieve email

Nu wat ik dan niet snap is dat ze ook de inkomende poort blokeren. Dat ze de uitgaande stoppen daar kan ik perfect mee leven. Maar de inkomende?
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

tendonsie schreef:Toch niet aangeraden vermoed ik om mails te willen ontvangen thuis, als om de 90h je internetlijn er enkele seconden/minuten uit ligt voor nieuw ip.

En dan moet je nog een dienst als DynDNS om je dynamisch ip, in je domeinnaam te krijgen,
of betaal je voor een statisch ip?

De inkomende poorten 80, 443 en 23 zijn geopend.
Belgacom raadt aan om enkel "Basic" als technisch profiel te kiezen als u een ervaren PC-gebruiker bent en weet waarom u deze poorten wenst te openen.

Poort 25 zit daar inderdaad niet bij @ Technisch profiel.
Nee ik betaal niet voor het static IP, 30 euro in de maand gaat er in mijn ogen over voor de service die ik wil. Ik heb nu men eigen Daemon die via de API van DirectAdmin bij men registrar men IP gaat update vanaf dat hij merkt dat hij een nieuw IP heeft. De omgeving is hier afgescherm door een geclusterde firewall, dus veel schrik hoef ik er niet van te hebben. Het enige nadeel is dat men IP soms achter loopt, maar de TTL van de DNS zone staat maar op 300 dus dit valt goe mee.
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Studenteninternet schreef:Fout kris ;-)

Als jij een mail stuurt naar [email protected] dan zal uw mailclient connecteren op poort 25 van de studenteninternet mailserver.
De uitgaande poort die bij jou daarvoor gebruikt wordt is dynamisch en niet relevant. Wanneer gebruiker "someone" dan zijn mail opvraagt van de studenteninternet mailserver, connecteert die of via 110 (POP) of via 143 (imap) (of beter, op de ssl versie ervan , poort 993) op de studenteninternet mailserver alwaar hij na authenticatie, zijn mail ophaalt/te zien krijgt, afhankelijk van het gekozen protocol.

Een ISP blokkeert poort 25 (enkel op het basic profiel bij bgc) opdat jij als modale gebruiker -al dan niet per ongeluk- geen open mail relay zou opzetten. Als jij een mailserver opzet, en je configureert die fout en maakt er een open relay van, dan kan iedereen die gaan gebruiken als spam relay, en dat wil een ISP nu net voorkomen, want zo komen ze op block lists en meer :-)

Grt Yves
Zelfs bij het technisch profiel is deze nog gesloten.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Uw uitleg klopt indd niet hoor Krisken, die van studenteninternet wel. ;)

IMAP(S) en POP3(S) zijn protocollen die gebruikt worden om mail op te halen, niet te versturen (als we MAPI en dergelijke buiten beschouwing laten, want deze laten je wel toe mail te versturen naar de mailserver die je gebruikt). Mailservers communiceren in principe onderling altijd naar poort 25 (uw mail client die mail verstuurd ook, tenzij je SMTPS of MAPI gebruikt). 25 is dus de destination poort, source port is zoals al gezegd irelevant (random poort tussen 1024 en 65000 en nog iets).
Vanuit uw mailclient kan je vaak wel SMTPS gebruiken, maar ook enkel indien SMTP server SSL/TLS ondersteund.

Het is trouwens maar best ook dat die dicht staan, zowel inkomend als uitgaand. Er is nu al zoveel rommel... Als ik bij ons op't werk kijk dan is ongeveer 70% van de inkomende mail spam, phising enzovoort.
Je mag het niet gedroomd hebben dat jan-met-de-pet die eens iets heeft horen waaien over een mailserver er thuis ene opzet en verder het net vervuilt. Vergeet ook niet dat dit veel nutteloze bandbreedte opslorpt.

Aangezien de meeste ISP's enkel toestaan om hun klanten hun eigen SMTP servers te gebruiken, behouden ze ook controle over wie wat stuurt (ze kunnen immers makkelijk een IP adres aan een klant koppelen). In het geval van dedicated mail hosting, Google apps enzovoort ben je dan weer verplicht om je te authenticeren vooraleer je een bericht mag versturen via hun SMTP servers.
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

@TomG MAPI? Inderdaad beter buiten beschouwing laten, dat is geen protocol, maar een microsoft grap :-)
@Yokke: Ik dacht dat het bij consumer abo's op het technisch profiel open stond, maar ik kan fout zijn.
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

TomG schreef:
Het is trouwens maar best ook dat die dicht staan, zowel inkomend als uitgaand. Er is nu al zoveel rommel... Als ik bij ons op't werk kijk dan is ongeveer 70% van de inkomende mail spam, phising enzovoort.
Je mag het niet gedroomd hebben dat jan-met-de-pet die eens iets heeft horen waaien over een mailserver er thuis ene opzet en verder het net vervuilt. Vergeet ook niet dat dit veel nutteloze bandbreedte opslorpt.
.
Mag ik er dan wel even op wijzen dat mensen met een degelijke technische achtergrond hier ook door worden geblokt? Het is misschien logisch dat ze het standaard blokeren, maar eens de vraag komt moet deze poort open kunnen. De oplossing die belgacom zegt is I-office of zo'n 30 euro per maand er extra bij ..... sorry maar dit gaat er over voor mij.....
Nutteloze bandbreedte? Of je de mail nu rechstreeks laat toekomen of via POP3 binnen haalt, het verbruik zal min of meer gelijk liggen.
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Studenteninternet schreef: @Yokke: Ik dacht dat het bij consumer abo's op het technisch profiel open stond, maar ik kan fout zijn.
Helaas, dit zijn enkel poorten 80, 443 en ludiek genoeg poort 23.....
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Yokke schreef:
TomG schreef:
Het is trouwens maar best ook dat die dicht staan, zowel inkomend als uitgaand. Er is nu al zoveel rommel... Als ik bij ons op't werk kijk dan is ongeveer 70% van de inkomende mail spam, phising enzovoort.
Je mag het niet gedroomd hebben dat jan-met-de-pet die eens iets heeft horen waaien over een mailserver er thuis ene opzet en verder het net vervuilt. Vergeet ook niet dat dit veel nutteloze bandbreedte opslorpt.
.
Mag ik er dan wel even op wijzen dat mensen met een degelijke technische achtergrond hier ook door worden geblokt? Het is misschien logisch dat ze het standaard blokeren, maar eens de vraag komt moet deze poort open kunnen. De oplossing die belgacom zegt is I-office of zo'n 30 euro per maand er extra bij ..... sorry maar dit gaat er over voor mij.....
Nutteloze bandbreedte? Of je de mail nu rechstreeks laat toekomen of via POP3 binnen haalt, het verbruik zal min of meer gelijk liggen.
Iemand met technische achtergrond host zoiets niet op een consumer lijn. Los daarvan, je hebt geen vast ip, waardoor je vast zit aan dyndns achtige constructies. En daarbij: een provider gaat geen poorten opzenzetten die 0,005 % van hun klanten kunnen gebruiken terwijl het een risico inhoud voor laat ons zeggen 80% van de klanten. Trouwens: een mailserver kunnen opzetten wil niet zeggen dat die goed opgezet is.
Als je toch met zoiets wil experimenteren, maak u dan een Amazon AWS account aan, daarmee kan dat allemaal.

Er wordt wel degelijk veel nutteloze bandbreedte verspilt, omdat alle e-mail dus ook de spam over uw lijn gaat. Wanneer die SMTP server echter in een datacenter staat (of een externe anti-spam oplossing gebruikt wordt, weet dat oa Combell die heeft), komt maar effectief een fractie daarvan over uw verbinding...
De vergelijking met POP3(s) of IMAP(S) gaat dus niet op, want tegen dan is alle rommel er al lang uitgefilterd bij de hoster.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Nog even aan toevoegen dat TCP:587 dient voor MSA en niet MTA, althans toch in theorie ;)
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

krisken schreef:tendonsie : en waarom niet? Ondertussen is er geen 90u disconnect op bvb edpnet lijnen. En als je de DNS'en van je domein instelt op een goede service, kan dit perfect. Zolang je nameservers (of die van je domeinleverancier uiteraard) je domein blijven resolven, zal je mail niet verloren gaan hoor (althans de eerste 96u zal het perfect gaan).
Das ook niet helemaal correct. Als je geen Backup MX hebt die de mail dan gaat ontvangen en achteraf aan je primaire mailserver gaat afleveren dan kan er wel degelijk mail verloren gaan, alles hangt dan af van den versturende partij. Als deze bijvoorbeeld heeft ingesteld dat er maar een uur geprobeerd wordt de mail af te leveren en jou server is langer onbereikbaar, ...

Natuurlijk zal haast niemand dat op een dergelijk korte periode hebben staan, ... maar op 96u zou ik toch zeker ook niet rekenen !!
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Als je dan toch je server thuis zet, stel in exim(of andere mail server) in dat hij jouw provider relay's gebruikt, zo wordt hier alles naar gerouteerd. Werkt perfect en zadel jij hen op met al de mail.
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

TomG ik ben het toch niet 100% met je eens. Waarom zou ik VPS'sen willen gaan huren als ik een hele infrastructuur heb hier thuis.
Daarnaast, poort 25 is zeker niet het grootste probleem, al eens gedacht aan de mensen die thuis een IRC server hosten, of toch maar een web server met een apche die al 20 jaar out of date is. Dergelijke servers vormen dan ook een gevaar en zouden niet mogen toegestaan worden .

Zoals ik al zei, dat de outpoort geblokt is kan ik perfect mee leven, maar de 25 inkomende? Nee das een brug te ver naar mijn mening. En me dan nog een oplossing van 30 euro proberen te verkopen.

Zoals ik al zei, ik krijg het wel opgelost. Ik laat nu gewoon een van men VPS'en de mail forwarden naar de server die hier thuis in test draait.

@Tim: Het probleem is de inkomende mail. Voor de uitgaande laat it postfix de relay van skynet gebruiken. Ik zeg het, ik wil enkel de inkomende poort 25 gebruiken.
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Fatsie schreef:
krisken schreef:tendonsie : en waarom niet? Ondertussen is er geen 90u disconnect op bvb edpnet lijnen. En als je de DNS'en van je domein instelt op een goede service, kan dit perfect. Zolang je nameservers (of die van je domeinleverancier uiteraard) je domein blijven resolven, zal je mail niet verloren gaan hoor (althans de eerste 96u zal het perfect gaan).
Das ook niet helemaal correct. Als je geen Backup MX hebt die de mail dan gaat ontvangen en achteraf aan je primaire mailserver gaat afleveren dan kan er wel degelijk mail verloren gaan, alles hangt dan af van den versturende partij. Als deze bijvoorbeeld heeft ingesteld dat er maar een uur geprobeerd wordt de mail af te leveren en jou server is langer onbereikbaar, ...

Natuurlijk zal haast niemand dat op een dergelijk korte periode hebben staan, ... maar op 96u zou ik toch zeker ook niet rekenen !!
Ook al heb je een dynamisch IP, eens je script merkt dat je een nieuw hebt laat je dit update. Nadeel is dat je dan ofwel lange tijd moet wachten, of je extra load gaat krijgen op de machine met de DNS zone doordat je deze een korte TTL geeft, van bijvoorbeeld 300 seconden.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Een mooie thread die zelf bewijst dat poort 25 best gesloten blijft voor consumer lijnen.

't Doet me denken aan de opkomst en gebruik van mail op de universiteit.
Ieder departement, iedere onderzoeksgroep (en vaak ook PhD studenten) zou een eigen mailserver draaien, omdat ze:
a) de technische mogelijkheden hadden;
b) omdat ze het wisten hoe het moest (dachten ze).
Tot de boel onder vuur kwam van hackers om spam te versturen....
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Fatsie schreef:Natuurlijk zal haast niemand dat op een dergelijk korte periode hebben staan, ... maar op 96u zou ik toch zeker ook niet rekenen !!
Lees de RFC's hiervoor even voor je aannames neemt, enkele belangrijke dingen: "Any queuing strategy MUST include timeouts on all activities on a
per-command basis". Hiermee zeggen ze dat de verzender (server) verantwoordelijk is voor de delivery van de mail en niet de ontvanger !

Is een 4 dagen dat je speling hebt hoor bij 90% van alle mailservers, anderen zitten op 2uur, staat allemaal in de RFC's, hou je jou daar niet aan dan komt je mail bij hotmail, gmail en vele anderen (zoals mijn) mail servers als spam aan...

Edit, neem een spamfilter af zoals bijvoorbeeld: http://www.spamexperts.com/en
Deze stel je in voor je in en uitgaande mail en dit loopt over poort 587, dus mail komt bij hun toe, ze filteren en sturen jou de cleane mail door over een andere poort. Zoals jij het doet maar dan zijn er vermoedelijk goedkopere alternatieven
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

@Tim bedankt, ik ga dit eens bekijken. Ik was zelf ook aan een dergelijke oplossing aan het denken.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@Yokke: Spamexperts is een voorbeeld, ik gok dat er nog anderen zijn die dit aanbieden. Spamexperts is 10 euro per maand. Heb een tijdje geleden wat gezien dat 15 euro per jaar was als ik me niet vergis, geen idee waar.
Uit het hoofd biedt 'cleanport' dit ook; denk ook redelijk duur

Als je heel creatief bent kan je samen met gmail / google apps ook leuke dingen doen :-)
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Tim.Bracquez schreef:Lees de RFC's hiervoor even voor je aannames neemt, enkele belangrijke dingen: "Any queuing strategy MUST include timeouts on all activities on a
per-command basis". Hiermee zeggen ze dat de verzender (server) verantwoordelijk is voor de delivery van de mail en niet de ontvanger !
Ik leer graag bij natuurlijk, als je de kans hebt zou ik hier graag wat meer details over hebben want ik ben niet helemaal mee. In mijn beleving is het inderdaad de verzender die verantwoordelijk is voor de aflevering v/d mail, uiteraard zou ik zeggen.

Het scenario dat geschets werd is als volgt, nu MTA in DC, verhuis naar andere locatie, zolang de server binnen 96u op de nieuwe locatie beschikbaar komt (DNS propagatie even buiten beschouwing gelaten) gaat er gegarandeerd geen enkele mail verloren (als ontvangende partij).

Mijn stelling is dat dit niet noodzakelijk zo hoort te zijn omdat de MTA die een mail naar jou server verstuurd een time-out van minder dan 96u kan hebben. Niet correct ?
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Ik ging net zeggen, waarom niet gewoon via google apps? Geen zorgen, super accurate spamfilter, geen extra stroomverbruik, etc etc ;-)
Wij hadden jaren een eigen mailserver, allemaal leuk en tof, maar mijn inziens zo goed als geen meerwaarde op wat google apps je de dag van vandaag kan bieden. Wij gebruiken het ook al even voor al onze mail (kan je dus probleemloos op je eigen domeinnaam doen) en tot 10 gebruikers is het zelf gratis geloof ik.

Grt
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@Studenteninternet: Klopt en het filtert ook nog eens goed ! Hier een google apps account nog van wanneer er 50 accounts gratis waren, werkt super!

Je kan het google apps account zelfs al filter gaan gebruiken met wat goed denken, heb je gelijk mail archiving ook !

@Fatsie: Als er mailservers zijn met een minder dan die tijd ingesteld dan spammen ze vooral, dus die moet je niet hebben hoor...
Dit is ook de manier waarop greylisting is opgebouwd, deze gaan zelfs tot 4 uur wachten voor mailservers met een slechte reputatie omdat ze weten dat spammers met miljarden mails geen lange mail queue's kunnen hebben (resources en connecties vol houden...).
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik gebruik zelf ook google apps voor mijn domeinen.
Mijn NAS haalt elk uur de mails van gmail op via POP3. In mijn geval is het enkel als backup, maar je kan perfect die frequentie aanpassen en dan je clients bij je server hun mails laten ophalen. Dan heb je ook geen last van poort 25 die geblokkeerd is en een ip-adres dat wijzigt.
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

johcla haha super gevonden. Ik was ook juist aan het kijken naar de getmail en getmail_fetch als oplossing voor men huidig probleem
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

johcla schreef:Ik gebruik zelf ook google apps voor mijn domeinen.
Mijn NAS haalt elk uur de mails van gmail op via POP3. In mijn geval is het enkel als backup, maar je kan perfect die frequentie aanpassen en dan je clients bij je server hun mails laten ophalen. Dan heb je ook geen last van poort 25 die geblokkeerd is en een ip-adres dat wijzigt.
Daar doelde ik op, kan je zelfs live maken.
Yokke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jan 2010, 11:25
Twitter: trIx0r
Locatie: Brecht
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

hoe maak je het dan live? elke min een cron laten lopen>?
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Zo doe ik het. Ik laat elke minuut een cron lopen om de mails van mijn edpnet mailboxen op te halen. Ik zou ook veel liever gewoon de mailserver in mijn garage gebruiken. Maar wat gebeurt er als ik mijn ip-adres verlies, mijn dyndns updatet niet (omdat mijn internetverbinding niet werkt bv), en iemand anders die ook een garage-mailserver heeft mijn IP adres krijgt?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Yokke schreef:hoe maak je het dan live? elke min een cron laten lopen>?
Dit kan je per minuut, of gewoon een andere cron tool gebruiken die om de seconde kan plannen, of na elkaar blijven uitvoeren of zelf iets bouwen dat dit kan met push ;)
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

:? cron om de seconde :?
Ik heb nu het probleem dat elke keer de cron loopt en er is geen verbinding mogelijk, krijg ik een foutmelding per mailbox via mail. Als m'n internet er 5 minuten tussenuit ligt, krijg ik 4x5 mails. Ik wil dat niet per seconde voorhebben. Gisteren was er een probleem met mijn router waardoor die er anderhalf uur tussenuit lag. Daarna veel mails. En goed verstopt tussen de 100+ foutmeldingen, één heeeeeeel belangrijke mail.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@depeje: Moet je meldingen uit zetten hé, die zijn niet nuttig als ze achter elkaar fout gaan, je moet enkel weten wanneer het fout gaat en terug goed is. Ik zei maar wat de mogelijkheden zijn, push is veel beter dan is dit volledig live !
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Hoelang dat ik daar al naar gezocht heb in fetchmail... En push, dat moet ondersteund worden door (in mijn geval edpnet) zeker? Of gewoon een smtp server op poort 25 draaien. Dat is uiteindelijk ook push.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”