VDSL2 (Snelheid, modem)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ErazerBrecht
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Ik heb een paar vragen. Ik was eigenlijk van plan deze te versturen naar Eva maar ik kan blijkbaar geen berichten versturen (Ben juist een nieuw member).

Ik heb een BBox2 met daar achter een Linksys E4200 (Met DD-WRT). Ik laat op moment de PPPoE sessie opbouwen door mijn Linksys router. Maakt het eigenlijk verschil of ik deze door de BBox2 laat opbouwen (Snelheid, stabiliteit)?

Zijn er nog "speciale" instelling die ik moet doen met de Bbox2 (DHCP is al ingesteld)? Dan heb ik het eigenlijk vooral over Portforwarden zodat ik mijn E4200 goed kan port forwarden (Bv dat de BBox2 toch nog iets dicht laat dat open zou moeten)

En het volgende is eigenlijk een verzoek. Ik weet dat deze vaak worden aangevraagd op het forum en dat er dan altijd wordt verwezen naar Eva. Het is ra ra ra is om te kijken of ik een hoger profiel kan. Alles wijst erop dat ik toch minstens 25Mbit moet kunnen halen. Ik zit nu vast op 20/2. Ik heb de laatste tijd voor school nood aan een hoge downloadsnelheid (Ik moet vaak educatieve filmpjes downloaden van Smartschool). Het zou handiger zijn dat toch net iets sneller gaat vooral omdat ik deze meestal download als mijn ouders TV kijken (s'avonds) en dan blijft er nog maar 12Mbit over. Ik ben eigenlijk beginnen kijken naar de VDSL Tool en de beschikbaarheidstest voor BGC TV omdat met "Internet Overal" de snelheid omhoog ging en ik dacht stiekem dat het een beetje ging verhogen bij mij niet dus ;)

Maar hier dus de resultaten van de 2 tests:
3 TV's
2 HD

Bron: (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... ol#p379590)

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  20048 kbps        2040 kbps
Modem max:             46172 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        37909 kbps         7942 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           193 m Estimated!
Training margin:       20.7 dB
Attenuation:           7.5 dB
Alvast hartelijk bedankt!
MVG, ErazerBrecht
depeje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Qua stabiliteit is het aangeraden om de pppoe sessie door je linksys af te laten handelen. Voor portforwarding moet je dan ook niets instellen op de bbox. En de dhcp instellingen op de bbox zijn van geen belang zolang je geen kabel van de bbox in een lan-poort van de linksys gaat steken.

En het is beter voor iedereen als zoveel mogelijk openbaar wordt uitgelegd. Dan hebben de volgende met hetzelfde probleem er ook iets aan.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Met internet Overal gaat uw snelheid niet omhoog, maar er wordt op hogersnelheid gecapt nu op 30Mbps maar je lijnsnelheid (afhankelijk van afstand tot de rop en de verzwakking) is nu 20 /2 Mbps dus je kan niet hoger dan 20 Mbps/sec zelf al laat je abonnement 30 toe. Lijn snelheid (20Mbps) en abonnements snelheid (30Mbps) ziojn twee aparte zaken.

mvg.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

ErazerBrecht schreef:toch minstens 25Mbit moet kunnen halen
25Mb is geen profiel-grens: klik
hw148994
Starter
Starter
Bedankt: 5 keer

Wat een komedie allemaal !!
Met de VDSLtool wonen mijn buurman en ik 100m van elkaar , terwijl de BGC aansluiting minder dan 5 m verschilt.
Hij heeft een waarde van 15.5 dB, ik van 19.7 dB. Ongeloofwaardig !!! Tenzij er die op 5m kabel een ernstige storing zit.
Met een ADSL profiel haalde hij meer down en upload dan nu met het VDSL profiel.
Het lijkt mij dat de profielen "au tëte du client " verdeeld worden.
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Die VDSL2TOOL-waarden zijn ook maar resultaten van berekeningen door een applicatie die niet van Belgacom is. Om maar een voorbeeld te nemen: de tool berekent mijn afstand 100m hoger dan dat ze is.

Heb je al gekeken naar de verschillen in de binnenhuisinstallaties tussen beide woningen? Gebruikte bekabeling, afstanden, aftappingen,...

Staar je niet blind op die modemwaarden.
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

hw148994 schreef:Wat een komedie allemaal !!
Met de VDSLtool wonen mijn buurman en ik 100m van elkaar , terwijl de BGC aansluiting minder dan 5 m verschilt.
Hij heeft een waarde van 15.5 dB, ik van 19.7 dB. Ongeloofwaardig !!! Tenzij er die op 5m kabel een ernstige storing zit.
Met een ADSL profiel haalde hij meer down en upload dan nu met het VDSL profiel.
Duidelijk niet geremd door enige kennis van zaken ga je hier een beetje staan roepen ! Gelieve je eerst te verdiepen in de materie en kom binnen pakweg 6 maand nog eens terug op dit forum :bang:
hw148994
Starter
Starter
Bedankt: 5 keer

Ik heb heus geen 6 maanden nodig om mijn boere verstand te laten werken.
Beide aansluitpunten bevinden zich op 7m van de straatvertakking, beide modems staan op 2m van het huisaansluitpunt en zijn met dezelfde kabel verbonden aan het aansluitpunt, laptop is aan beide modems met dezelfde kabel verbonden en toch geven die waarden zeer grote verschillen, en alle andere toepassingen van de modems werden gesloten of afgekoppeld.
Met mijn beperkt denkvermogen is de enige bepalende factor die nog een rol kan spelen de 5 m extra straatkabel tussen de 2 aansluitingen, en we zitten beide op de zelfde kabel.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Het forum zou toch moeten dienen om mensen te helpen en raad te geven dacht ik toch !

mvg,
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

hw148994 schreef:Ik heb heus geen 6 maanden nodig om mijn boere verstand te laten werken.
Beide aansluitpunten bevinden zich op 7m van de straatvertakking, beide modems staan op 2m van het huisaansluitpunt en zijn met dezelfde kabel verbonden aan het aansluitpunt, laptop is aan beide modems met dezelfde kabel verbonden en toch geven die waarden zeer grote verschillen, en alle andere toepassingen van de modems werden gesloten of afgekoppeld.
Heb je een idee hoe zo'n straatkabel eruit ziet? Die kabel die voor jouw deur passeert heeft zoals alle kabels twee uiteinden. Dit is met gezond boereverstand wel te begrijpen, neem ik aan.
Beide uiteinden zijn ergens verbonden met een KVD, waar Belgacom een signaal op de kabelparen kan steken.
Dus bij 2 gebuurs die 5 meter van elkaar wonen, is het verschil in kabellengte niet noodzakelijk 5 meter.
De ene gebuur kan zijn signaal van links krijgen, de andere van rechts (om het eenvoudig uit te drukken).
hw148994 schreef:Met een ADSL profiel haalde hij meer down en upload dan nu met het VDSL profiel.
Gelieve géén onwaarheden te vertellen.
- het hoogste ADSL2+ profiel is 12/512 (maar daarvoor moet je al héél dicht bij de centrale wonen).
- het laagste VDSL2 profiel is 12/1 (maar dan moet je al héél ver van de ROP wonen).
Je kan dus met een ADSL profiel nooit méér down en upload halen dan met VDSL2.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

jackho schreef:Het forum zou toch moeten dienen om mensen te helpen en raad te geven dacht ik toch !

mvg,
Inderdaad, en ik geef redelijk veel raad. Zoek maar eens op. Maar als hw148994 zever begint te verkopen en begint te roepen en onwaarheden zit te vertellen dan kan ik mij toch wel effe kwaad maken.
Wat een komedie allemaal !!
Roepen en onzin uitkramen
Hij heeft een waarde van 15.5 dB, ik van 19.7 dB. Ongeloofwaardig !!!
Nogmaals roepen en zaken vertellen waarvan hij denkt dat hij gelijk heeft. Buren kunnen namelijk op een geheel andere lus zitten.
Zever, onwaar
Zever, onwaar, beschuldiging
Laatst gewijzigd door vuurvos 22 apr 2012, 23:01, in totaal 1 gewijzigd.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Dat bepaalde reacties er over zijn en straffe uitspraken zonder veel kennis ter zake worden gedaan, klopt als een bus.

Maar ik begrijp wel de frustraties van de mensen als ze zich hebben laten (mis)leiden door de vergelijkende reklames, met max. 30/6 (of hoger) snelheden voor VDSL terwijl dit eigenlijk boerenbedrog is. Beter zou zijn dat er een dikke vette * zou bijstaan met als voetnoot * slechts haalbaar bij 25% van de aansluitingen of zoiets, want die 25% is ter illustratie, ik ken het cijfer absoluut niet, maar het is zeker een minderheid momenteel! En dan mag je nog niet de pech hebben om aangesloten te zijn op een andere lus of op een paar dat al veel heeft meegemaakt, want dan kan je zelfs niet voortgaan op de resultaten die de burman haalt :?
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Een minderheid zou ik toch ook niet zeggen. Eerlijk is eerlijk: wanneer iemand op het forum van Userbase komt dan is de kans groter dat dat is omwille van problemen en/of een lager lijnprofiel (en hoe dit te verhogen) dan pakweg om te zeggen hoe goed het allemaal werkt.
Zo krijg je een vertekend beeld van de werkelijkheid. Ik denk dat heel wat mensen niet eens weten dat niet hun 30/6 halen, gewoon omdat ze er niks van kennen en/of er zich niets van aantrekken. Maar goed, dat had je wel al door vermoed ik.

Ik vraag me trouwens of hoe het zit met de uitrol van de boostboxen.
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

DIBO schreef:Dat bepaalde reacties er over zijn en straffe uitspraken zonder veel kennis ter zake worden gedaan, klopt als een bus.
En het kan voor bepaalde mensen die altijd en iedereen raad willen geven en zo veel mogelijk willen helpen (kosteloos) al eens worden aangevoeld als de laatste druppel die de emmer doet overlopen ...
Maar ik begrijp wel de frustraties van de mensen als ze zich hebben laten (mis)leiden door de vergelijkende reklames
Er staat toch wel degelijk vrij duidelijk leesbaar dat deze snelheden de maximum snelheden zijn. Telenet bvb. doet dat helemaal niet en spreekt over fibre (waar het laatste stuk van de node naar de klant met coax gebeurd) en dit met lichtsnelheden. Heb je de discussies gemist i.v.m. de rode uren, de kleurtjes, de overbelaste nodes, de FUP, etc. ? Wie is hier dan de grootste misleider ?
En dan mag je nog niet de pech hebben om aangesloten te zijn op een andere lus of op een paar dat al veel heeft meegemaakt, want dan kan je zelfs niet voortgaan op de resultaten die de burman haalt ?
Dit is een situatie die zich inderdaad kán voordoen maar komt in de praktijk toch niet zo vaak voor.

Hoe dan ook, het zijn niet de posters die perfect weten op welke afstand ze van de ROP zitten en met welke verzwakking, op welke lus ze zitten, op welke KVD ze zitten, etc. Bij deze vind ik persoonlijk - hoe fantastisch de tool van Qless wel is én de tijd dat hij hier in gestoken heeft - dat de VDSL2 tool al voor véél verhitte reacties heeft gezorgd. Misschien dat net die tool een dikke vette * zou verdienen met als voetnoot "de waarden zijn enkel informatief en kunnen zwaar afwijken van de enige en échte juiste waarden die enkel beschikbaar zijn bij Belgacom.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Ik zal inderdaad nog eens willen benadrukken dat de enige data die 100% betrouwbaar is (99,99999% afgerond naar boven) de huidige lijnsnelheid is. Alle andere cijfers worden ofwel door de modem firmware/software geschat ofwel door mijn programma geschat op basis van die waardes.

Zo heeft bijvoorbeeld de attenuation bij VDSL2 geen linear verband meer met de afstand zoals bij ADSL/ADSL2+. Dus maak ik een schatting van de afstand gebaseerd op 3 waardes uit de modem. Bij de meeste mensen ziet die waarde er redelijk in de buurt (als in +/- 100 meter!)

Zelfde geld voor de geschatte maxima. De modem schat iets (wat meestal te optimistisch is) en mijn software doet een andere schatting (die meestal iets te pessimistisch is).

Overigens staat in de nieuwe versie bij alle geschatte waardes een +/- tekentje, om extra aan te geven dat het schattingen zijn. VDSL2 is een complex protocol, waarbij veel zaken een rol spelen, niet alleen de pure kabellengte, maar ook zaken als dikte van de kabel, aantal actieve gebruikers op dezelfde bundel e.d. zaken die allemaal niet uit de modem te lezen zijn en enkel bekend zijn bij Belgacom (en veel daarvan ook pas na aansluiting te meten zijn)

De volgende versie krijgt dan ook een heel simpel overzichts scherm, en een "advanced" mode met meer detail gegevens.
Voor android is er nu ook een (test) versie:
http://hierzo.net/program/vdsl2/download/VDSL2Tool.apk
(gebruik op eigen risico, android 2.2+)
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

Qless, bedankt voor je reactie. Nu hoop ik alleen dat de posters dit eens en voor altijd zouden (willen) begrijpen. Misschien dat er een sticky kan worden aangemaakt ? (@mods)
ErazerBrecht
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik heb er toch iets van bijgeleerd :)
7seas
Starter Plus
Starter Plus

Raar maar waar,
Op 26/04 'savonds had ik ineens een grotere downloadsnelheid hoger dan mijn abonnement (MAXI : 30/3,5Mbps)
Profiel = 50/6Mbps

Afbeelding

Vanaf 16/4 tot 26/04 's avonds en 's anderendaags27/04 tot op heden heb ik de snelheid die ik normaal zou moeten hebben en die je onderaan ziet.

Is belgacom met snelheidsverhogingstesten bezig??
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”