Verplichte omschakeling naar EuroDOCSIS 3.0?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Als je Wifi nodig hebt in de living moet Telenet de Wifi niet in de kelder installeren hé. En dan zwijg ik nog over de technische kwaliteit van de Wifi-chip in dat combitoestel.
Een modem wordt geplaatst waar je coax binnen komt... niet waar jij WIFI nodig hebt (en ja dat is tegenstrijdig maar nu éénmaal een feit).
raf1 schreef:Vergelijk het merkloze combitoestel van Telenet met de EuroDOCSIS 3.0 van Netgear (http://www.voo.be/nl/internet/modem-wifi/) en zeg mij eens welk toestel de beste Wifi heeft.
Het heeft een "betere" WIFI... maar als die in de garage wordt geplaatst (ik wil hem bij mij trouwens niet in de living... daar komen m'n UTP's ook niet toe) is dat een evengroot probleem (ik zou het dan ook kunnen vergeten in de tuin).
laroyj schreef:Voor 99% van de klanten voldoet de standaard modem maar klanten die meer functionaliteit willen en specifieke noden hebben, voldoet de standaard modem niet en moeten we naar de modem only..leer dat dan toch ook eens verstaan
Wat ben ik je hier al 5 pagina's aan het proberen duidelijk te maken :bang: Maar nogmaals, "een betere WIFI" is dan wel een nood voor iedereen, maar geen argument voor een moden only (maar blijkbaar snap je dat verschil ook niet) !
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

r2504 schreef:
raf1 schreef:Als je Wifi nodig hebt in de living moet Telenet de Wifi niet in de kelder installeren hé. En dan zwijg ik nog over de technische kwaliteit van de Wifi-chip in dat combitoestel.
Een modem wordt geplaatst waar je coax binnen komt... niet waar jij WIFI nodig hebt (en ja dat is tegenstrijdig maar nu éénmaal een feit).
Net zoals je met "Vrij downloaden" ook best niet teveel gebruik maakt van je breedbandinternetverbinding tijdens de "rode uren"?? :?
Vreemde hersenkronkels hebben ze daar in Mechelen.

In ieder geval verwacht ik van een firma die zich als een professionele partij profileert dat men het WIFI AP op een zo ideaal mogelijk punt plaatst: en dat lijkt me de plaatst te zijn met een zo goed mogelijke ontvangst /bereik. Niet op de plaats waar het hen toevallig het beste uitkomt (waar de coax binnenkomt dus).

Echter lijkt het me logische dat momenteel de meeste Docsis 3.0 WIFI APs wél erg dicht bij de straat staan. Ideaal om deze straat van een WIFI signaal te voorzien. :wink: Kleine bijkomstigheid allicht ...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Iemand met kennis van zaken zal van een technieker ook eisen dat de all-in one geplaatst word waar hij dat wil. De overige 90-99 percent laat de technieker doen en gaat dan achteraf klagen dat het niet werkt. Het ligt dus ook een beetje (veel) aan de kennis van de klant dat er veel mis gaat.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

't Is juist daarom dat de mensen een technieker inschakelen ... omdat ze het zelf niet weten.
Nu ja, als de technieker dan "snel" een nieuwe modem komt plaatsen...
(En ja, ik weet dat de techniekers hun aantal installaties per dag moeten hebben. Catch 22.)

Maar in feite toont dit wel aan dat Jan Modaal niet de service krijgt die hij verdient. Lijkt me.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef: Wat ben ik je hier al 5 pagina's aan het proberen duidelijk te maken :bang:
Kunnen we die 5 pagina discussie over de voor- en nadelen van de wireless modem hierbij afsluiten?
Iedereen heeft hier uitvoerig zijn argumenten kunnen uitleggen, en mekaar overtuigen of "gelijk halen" kunnen we nooit ...
Het is ook niet de bedoeling om gelijk te halen, maar om de diverse standpunten eens naar voor te brengen.
Een verdere welles-nietes discussie heeft ook geen zin.

Graag terug on-topic.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Mja daar heeft mailracer wel een punt. Bij mijn ouders thuis hebben ze telenet en digitale tv gehad van telenet. Coax komt toe in de garage, en ging met splittertje naar boven (nooit een tv op aangesloten geweest, was gewoon zo voorzien) en naar de living (tv). Mijn pa had wel al UTP gelegd van de garage tot aan de living. Dus technieker van Telenet heeft de versterker met één modem gehangen aan de muur in de garage (elektriciteit etc had mijn vader daar al voorzien), en de gelegde UTP kabel gebruikt voor interactiviteit. Daar alle pc's boven stonden, heeft hij de coax kabel naar boven gebruikt om op het eerste verdiep nog een modem aan te sluiten die enkel voor internetconnectiviteit ging gebruikt worden. Daar een routertje gezet en tja had ook overal wireless dekking, tot ver in de tuin zelfs.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

techniekers werken ook maar een standaard installatie af. Alle afwijkingen kosten meer en net om die reden zal het niet gaan zoals de meeste verwachten.

Wanneer een technieker merkt dat er al kabels aanwezig zijn, dan gaat alles ook veel vlotter. Maar alleen mensen met kennis zullen al de nodige kabels voorzien hebben.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Daar alle pc's boven stonden, heeft hij de coax kabel naar boven gebruikt om op het eerste verdiep nog een modem aan te sluiten die enkel voor internetconnectiviteit ging gebruikt worden.
Lijkt mij ook een alles behalve standaard installatie... ik denk niet dat een technieker zomaar twee modems kan plaatsen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Technieker kan dit perfect, maar moet het wel willen hé. Er moet wat over-en-weer gebeld worden etc maar als je zegt dat de coax er ligt, is het voor hun tijdsbesparend om die te gebruiken, dan om god-weet-op-welke-manier de UTP tot boven te krijgen. Ook was dit in een tijd dat die powerlines nog niet bestonden.

Bij mijn vriendin is dit eveneens zo : een gerenoveerd huis (1999) waar er in elke kamer coax is voorzien die voldoet aan de telenetnormen. UTP ligt er nergens. Dus hebben ze in de elektriciteitskast een modem geplaatst, vanaf daar UTP getrokken naar het telefoniegedeelte, UTP naar de digicorder getrokken (living) en hebben ze een coaxkabel gebruikt om in de hobbykamer een tweede modem te zetten (vroeger was er maar één PC in het huis, en die stond op een hobbykamer, 4 kamers verder dan de living).

Veel hangt dus ook af van de bereidwilligheid van een technicus, en de medewerking van zijn bedrijf.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

r2504 schreef:
krisken schreef:Daar alle pc's boven stonden, heeft hij de coax kabel naar boven gebruikt om op het eerste verdiep nog een modem aan te sluiten die enkel voor internetconnectiviteit ging gebruikt worden.
Lijkt mij ook een alles behalve standaard installatie... ik denk niet dat een technieker zomaar twee modems kan plaatsen.
Inderdaad kan dit niet zomaar. Mijn punt was eerder gericht naar mensen die zonder voorkennis iets bestellen met een basic installatie, en dan ook verwachten dat er naar welke plaats ook zoveel mogelijk kabels getrokken gaat worden om het best mogelijk ontvangst te hebben voor hun wifi. Als de kabels er zijn, dan heeft de installateur meer speelruimte.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mailracer schreef:en dan ook verwachten dat er naar welke plaats ook zoveel mogelijk kabels getrokken gaat worden om het best mogelijk ontvangst te hebben voor hun wifi.
Op zich heeft dit niets te maken met kabels of niet... men moet de modem normaal plaatsen daar waar de kabel binnenkomt (of toch zeker voor een splitter) wat begrijpelijk is om de impact van storingen te beperken (alles na die locatie is trouwens de binnenhuis installatie). Het probleem is echter dat dit een conflict geeft met de ideale locatie voor WIFI.

Wat TN dus moet doen is deze functionaliteit (modem en WIFI) net NIET combineren... zodat je ze ook zonder problemen een aparte plaats kan geven. Dit is dus een probleem dat je met geen enkele (extra) kabel kan oplossen, noch met een betere modem.

Nu ik begrijp wel dat TN het wel wil combineren... zo heeft men namelijk toegang tot je wireless settings (de ganse configuratie via Mijn Telenet). Indien men gewoon een AP zou aanbieden staat het anders achter je router en kan men er in essentie niet meer aan... maar da's hun probleem.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Blijkt dat er met geen enkele setup, iedereen tevreden zal zijn.
ALs men toch de modem door de all-in-one zou vervangen, dan kan je deze wifi nog steeds uitzetten en er nadien je eigen apparatuur achter zetten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mailracer schreef:Blijkt dat er met geen enkele setup, iedereen tevreden zal zijn.
Toch wel... MAC passthrough enablen (voor iedereen een WIN-WIN).
mailracer schreef:ALs men toch de modem door de all-in-one zou vervangen, dan kan je deze wifi nog steeds uitzetten en er nadien je eigen apparatuur achter zetten.
Halloooo... dubbele NAT !
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Toch wel... MAC passthrough enablen (voor iedereen een WIN-WIN).
Zet het anders in je signature r2504 , dan passeert het zeker iedereen in alle topics ;)

My 2 cents , never gonna happen MAC passthrough

Ze willen van de switches en modem only's vanaf , IP's zijn niet meer aan elke vinger een dozijn
The eternal and true pessimist :D
bluezy
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 02 okt 2010, 14:34
Bedankt: 7 keer

r2504 schreef:Toch wel... MAC passthrough enablen (voor iedereen een WIN-WIN).
Zucht ... ISP's hebben al last genoeg met duplicate MAC's, omdat er teveel devices zijn die toelaten je MAC address aan te passen, en je gaat het nog wat moeilijker maken ? Ik weet wel dat het niet te vermijden is, maar het is een heel slecht idee dat er zoveel devices zijn waarbij je je MAC address zomaar kan programmeren. Routers moeten alle mogelijke toeren uithalen om MAC-spoofing te vermijden. Je zou ervan verschieten hoe dikwijls het gebeurd, en hoe weinig netwerken er serieus tegen beschermd zijn. Nu ja, je kan serieuze lol beleven tijdens een war-drive, als je wat MAC adressen gaat clonen :-D

Apropos, er is ook een tekort aan MAC-addressen. En fabrikanten die nummers hergebruiken en zo. Of alle devices dezelfde geven of zo.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

bluezy schreef:Zucht ... ISP's hebben al last genoeg met duplicate MAC's
Ocharme, ik heb medelijden met die ISP's. ISP's hebben trouwens niets te zoeken op de datalinklaag van de klant. Ik sluit toch aan wat ik wil!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

a3ke schreef:Ze willen van de switches en modem only's vanaf , IP's zijn niet meer aan elke vinger een dozijn
Blijkbaar wil je niet begrijpen dat één IP adres voor een TN router, of één IP adres voor mijn router net hetzelfde aantal publieke IP-adressen is.
bluezy schreef:Zucht ... ISP's hebben al last genoeg met duplicate MAC's, omdat er teveel devices zijn die toelaten je MAC address aan te passen, en je gaat het nog wat moeilijker maken ?
Je weet toch dat een MAC adres enkel uniek moet zijn op het gerouteerde segment... en als je weet dat TN je router in een /20 plaatst heb je precies 12 bits of 4096 adressen (met enkele miljarden MAC adressen denk ik dat die ISP al serieus brute pech moet hebben om last te hebben van een duplicate) !
bluezy
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 02 okt 2010, 14:34
Bedankt: 7 keer

Ik ontwikkel software voor (grote) internet routers. Een bescherming tegen MAC-spoofing is heel belangrijk voor vele klanten. Ook voor Telenet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Puur je MAC adres aanpassen van je router (wat voor Telenet echt geen belang heeft, access is op basis van je modem z'n HF MAC adres) is nog iets anders dan echte MAC spoofing (welke ik niet meteen zie gebeuren).
elkristo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mei 2011, 08:13

gisteren is mijn oude docsis2 modem vervangen door een EuroDOCSIS 3.0.
Vroeger was er een switch gekoppeld aan de modem waardoor er meerdere externe IP addressen worden toegewezen.
Met die nieuwe modem met ingebouwde switch krijgt elk toestel een ip in de 192.168.0.* range.
Is het mogelijk de router uit te schakelen van de nieuwe modem of is er een andere manier om terug meer externe ip's te krijgen?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Waarom wil jij meer externe IP's dan. De range die je opgeeft is de standaard voor interne ip netwerken. Enkel het wan ip adres van je router is gekend buiten je eigen netwerk.
elkristo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mei 2011, 08:13

als ik meerdere wan addressen kan gebruiken, is het bv. mogelijk om een VPN op te zetten, voor test doeleinden
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Je krijgt maar 1 adres niemeer, router is niet uitschakelbaar.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mailracer schreef:Waarom wil jij meer externe IP's dan.
Waarom wil jij meer dan 25 GB kunnen downloaden, of sneller als 10 Mbits surfen, of ... op zich maakt dat niet uit zeker aangezien meerdere IP-adressen steeds een onderdeel is geweest van de aangeboden formules.

Wat je vandaag krijgt met verplichte NAT ed. (waaronder verdorie die geblokkeerde poorten) kan ik nog moelijk een "echte" internet aansluiting noemen, dat zou hetzelfde zijn als je voor je telefonie ook steeds langs een telefoniste zou moeten passeren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef: Wat je vandaag krijgt met verplichte NAT ed. (waaronder verdorie die geblokkeerde poorten) kan ik nog moelijk een "echte" internet aansluiting noemen.
Iedere provider heeft zijn voor- en nadelen.
Als je hiermee niet kan leven, dan kan je van provider veranderen, er is toch vrije keuze ??
Gewoon de voor- en de nadelen met mekaar overwegen, en dan het beste compromis kiezen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Chukky2
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 jul 2014, 14:22
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

We zijn nu 2016 bijna en men kan nog steeds met een eurodocsis 2.0 surfen ,
Dus ik denk dat dit wel zo zal blijven he mannen om nog eens terug te komen wat hier verteld werd in het jaar 2012 ;-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als die 2.0 jou de snelheid geeft volgens de specificaties... wat is dan het probleem ?

Telenet zal wel evalueren of de upgrade op de betreffende node noodzakelijk is of niet.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”