Scarlet en niet behaalde snelheden

Vragen, opmerkingen, klachten over een aanbieder die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dibo, daar Onkruid71 ervaring heeft met NL, kan hij mss deze versnijding uitleggen :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Versnijding is de verhouding tussen de maximale theoretische bandbreedte, en de minimum gegarandeerde snelheid
Als je dus bijvoorbeeld betaalt voor abbo van 12 mbps, met een typische versnijding van 1:20, dan krijg je een gegarandeerde snelheid van 0.6 mbps. Hoe lager de versnijding, hoe duurder het abbonement. Een abbo met dezelfde snelheid, maar een versnijding van 1:10 kost stukken meer. Het duurste is natuurlijk een versnijding van 1:1 (dat zijn eigenlijk huurlijnen, waarbij de bandbreedte met niemand gedeeld wordt)

Dit is dus een eigenlijk een overboekingsfactor is. Als alle klanten op ADSL centrale hun lijn volledig openzetten, garanderen ze iedere klant min. 1:20ste. De werkelijke snelheid zal dus schommelen tussen 0.6 mbps en 12 mbps
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:En wat is die versnijding dan juist?
Denk dat het beter bekend is onder de term "overboeking".
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Zoals Philippe het bespreekt, denk ik ook eerder aan overboeking.

Telefonie = EDPnet + OVH
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

versnijding = overboeking
1:25 en hoger voor consumer abonnementen; eronder voor de professional abo's

Het verbaast mij dat in NL bijna altijd al de overboeking erbij wordt vermeld en hier weet ik totaal niet wie welke overboeking hanteert (en is toch duidelijk een factor die de prijs verklaard/bepaald). En ik ben niet de enige die zich dit al jaren lang afvraagt: back-in-time
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Zou alleen maar verwarrender overkomen voor de mensen. Zolang we de snelheid halen, doet hun overboeking er niet aan toe, toch?

Telefonie = EDPnet + OVH
DIBO
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Zou alleen maar verwarrender overkomen voor de mensen
'k weet nie, supermarkt met 1 kassa per 10 klanten of supermarkt met 1 kassa per 30 klanten...mijn keuze is snel gemaakt, die met 1:30 want anders betaal ik mij toch blauw aan kassapersoneel :-)
Eens het begrip 'versnijding alias overboeking' gekend is bij de mensen, is het principe toch veel eenvoudiger te begrijpen dan de 'max. VDSL snelheid' (maar dan mag je niet te ver van de ROP wonen, en niet teveel cross-talk in de local-loop hebben want anders moet ge wachten op vectoring om de attenuation onder kontrole te krijgen want anders gaat ge syncen op lager profiel, misschien zelf op repair belanden). 't Is maar hoe ge het bekijkt.
krisken schreef:Zolang we de snelheid halen, doet hun overboeking er niet aan toe, toch?
da's waar, maar als het tegenvalt had ik het misschien beter op voorhand geweten. Ik heb er totaal geen idee van, maar zou wel eens kunnen dat bij de vrienden van Mechelen, die versnijding dik tegenvalt en dat dit bij de DSL club een pak beter ligt (maar die zijn dan weer dik gekl... door de lijnafstand problematiek)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

DIBO schreef:(maar dan mag je niet te ver van de ROP wonen, en niet teveel cross-talk in de local-loop hebben want anders moet ge wachten op vectoring om de attenuation onder kontrole te krijgen want anders gaat ge syncen op lager profiel, misschien zelf op repair belanden).
Ik zal die zin eens geven aan 10 verschillende mensen en vragen eronder te schrijven of zij weten waar dit over gaat. Ik vrees dat ik geen enkel goed antwoord ga terug krijgen. En dat is net wat ik bedoel : 90% van de mensheid gaat naar telenet of belgacom omdat ze de alternatieve OLO's niet kennen. Behalve scarlet dan misschien...en dan nog. Daar nemen ze vaak het product af dat de ISP aanduid als "most wanted", "populairste product", "tip", "aanrader" etc. Ofwel nemen ze het goedkoopste product, merken dat hun internet plots héél traag gaat (smalband), bellen hun ISP die zegt "je hebt teveel gedownload, neem een hoger product", waarna ze zonder enige moeite "ok" antwoorden. Erger nog : de overgrote meerderheid heeft geen nood aan 20, 50 of 100mbit! De grootste groep mensen surfen wat rond, downloaden eens een liedje en dat is het. Met 5mbit (bvb incl speedburst) zou de grootste groep mensen zeker toekomen! Ikzelf speel hier ISP voor mijn appartementblok. In totaal 12 appartementjes (6 buitenverblijven, 3 studenten, 3 vaste bewoners, alles samen ongeveer 40 bewoners) en hier is een gemiddeld verbruik van ongeveer 15 a 20mbit. Als ze allemaal op mijn EDPnet lijn zitten (50/6mbit) durven ze wel eens klagen dat de upload wat aan de trage kant is. Maar nu die weepee lijn er ook bij ligt, blijft de download netjes tussen de 5 en 8mbit.

Ook denk ik dat je met de huidige technologieën niet of amper kan zeggen dat de overboekingen van vandaag nog voelbaar zijn voor xdsl gebruikers.

Telefonie = EDPnet + OVH
DIBO
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Ik vrees dat ik geen enkel goed antwoord ga terug krijgen
:wink: dat mag ik hopen, heb moeite genoeg gedaan om al mijn DSL woordenschat bijeen te schrapen en in één (over)volzin te proppen. Da's nu net mijn punt, de doorsnee burger kijkt naar de snelheden in de vergelijkende reklame maar snapt de ballen van mijn zin. Dus is appels (DSL) met peren (Telenet) aan het vergelijken en nadien zo misnoegd als TS.
De 'overboeking' begrijpt de modale gebruiker misschien nog net (overboeking bij luchtvaartmaatschappijen of toeristen-hotels kennen de meeste mensen wel). En als alle ISP's dit cijfer zouden vrijgeven per abonnement, is er voor de UB gebruikers weer wat extra stof tot discussie....
En vanaf welke overboeking en op welk moment dit al dan niet voelbaar is voor de doorsnee sufer, weet ik ook niet....Misschien moet er iemand hierover eens een topic starten :-)
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”