Freepbx / weepee hulp?

Plaats reactie
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Hallo,

Kan iemand me soms een beetje op weg helpen met Freepbx?
Ik heb een voip nr en sip trunk via weepee, verder een testdoos die freepbx draait. Allemaal nieuw voor me.

Ik volgde dit mbt config van freepbx
http://www.weepee.org/resellers/downloa ... rixbox.pdf
Ik zie een succesvolle aix registratie in mn freepbx

Nu krijg ik, "beste klant, wegens werken aan onze tel verbinding kan men u niet te woord staan,..." als ik mn voip nr bel.
Ik vermoed dus dat het probleem wel op mijn freepbx ligt, maar heb dus geen idee waar te zoeken.

Heb een extensie gemaakt die nr mn gsm nr zou moeten gaan(als test), maar lijkt dus niet te lukken.
Ik vulde enkel display name(yves-gsm) en dial (Local/0032486xxxxxx) in in de extension config. (xxxxxx is mn nr natuurlijk)
Heb zo 't vermoeden dat het dial veld niet 100% klopt.

Ik wil in de toekomst ook nog een IVR menu en een outgoing config via een betamax provider ofzo.
Alle hulp of evt een stripped voorbeeld config is meer dan welkom ;-)

mvg
Yves
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Weepee ondersteunt geen IAX meer bij mijn weten. Als je een SIP trunk hebt moet je dus een SIP trunk configureren in FreePBX en niet een IAX trunk.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Probeerde ik ook al, "the nr you have dialed is not in service" kreeg ik dan :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Maar dan mag je geen IAX trunk aanmaken, maar een SIP trunk denk ik ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Heb ik ondertussen terug aangepast, maar zelfde probleem.
Volgens mij ligt het probleem niet echt in de config van de trunk, maar in de extensie.
Ik wil voorlopig gewoon een doorschakeling naar mn gsm, maar ik doe dus iets fout.

Asterisk sip info toont me:
Registry:
Host dnsmgr Username Refresh State Reg.Time
ssw6.brussels.weepee.org:5060 N 329909013606 105 Registered Mon, 02 Apr 2012 13:07:49
1 SIP registrations.


peers:
Name/username Host Dyn Forcerport ACL Port Status
weepee/329919013606 91.208.12.136 N 5060 Unmonitored
1 sip peers [Monitored: 0 online, 0 offline Unmonitored: 1 online, 0 offline]

Wat wordt bedoeld met Unmonitored?

EDIT:
Verder zie ik in de logs:

[2012-04-02 13:54:50] WARNING[2827] chan_sip.c: username mismatch, have <weepee>, digest has <s>
[2012-04-02 13:54:50] NOTICE[2827] chan_sip.c: Failed to authenticate device "02542xxxx" <sip:[email protected]>;tag=as3b84fd04

Geen idee waar die username weepee uitkomt, heb ik bij mijn weten nergens ingevuld, behalve bij Trunk Name in de sip trunk config.
Iemand een idee waarom die failed to authenticate geeft? 02542xxxx is het nr vanwaar ik bel naar de pbx
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Ok lijkt dus toch de uitgaande trunk name te zijn. Als ik die vervang door een "s" zoals de logs aangeven krijg ik een bezettoon.
Vanwaar die komt weet ik totaal niet, idem dito wat die "s" betreft

EDIT: ok, we zoeken verder. Logs leren me hetvolgende wat de bezettoon verklaart;

Code: Selecteer alles

[2012-04-03 05:55:48] VERBOSE[8215] pbx.c: -- Goto (macro-dial-one,s,42)
[2012-04-03 05:55:48] VERBOSE[8215] pbx.c: -- Executing [s@macro-dial-one:42] Dial("Local/FMPR-1000@from-internal-45d2;2", "Local/32486082333@outbound-allroutes,22,trM(auto-blkvm)") in new stack
[2012-04-03 05:55:48] NOTICE[8215] chan_local.c: No such extension/context 32486082333@outbound-allroutes while calling Local channel
[2012-04-03 05:55:48] VERBOSE[8215] app_dial.c: -- Couldn't call Local/32486082333@outbound-allroutes
[2012-04-03 05:55:48] VERBOSE[8215] app_dial.c: == Everyone is busy/congested at this time (0:0/0/0)
Dit verklaart dus die bezet toon.
Kan iemand me helpen met het juist configureren van een gsm extensie?

Mvg
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Ok, zoals gewoonlijk met oss een paar dagen en wat frustraties verder hebben we het meeste werkende gekregen :-)
Nu nog uitvogelen hoe we ons fax nr daarover doen werken en we zijn helemaal tevreden.

PS Hier niemand een vriendin met een zwoele stem die onze IVR menu's wil inspreken? :angel:
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

En voor de volledigheid / geïnteresseerden, fax krijg je zo werkende:

1. Maak een extensie aan, vul enkel de naam in, dan save&apply
2. Open die extensie opnieuw, ongeveer halverwege heb je nu de fax opties (die zie je niet wanneer je de ext aanmaakt), enable die en vul het e-mail adres in waarop je de fax wenst te ontvangen.
3. Dan maak je een nieuwe inbound route aan, speciaal voor je fax. Onder DID vul je je fax nr, maar wel in dit formaat (!!!) 329xxxxxxx
Daaronder, "detect faxes = yes" ; "Fax detection type = sip" ; Fax detection time = 2 (kan je kiezen natuurlijk)
4. In die nieuwe inbound route, set destination op je fax extensie

Mvg
Yves

Ps Wanneer je 't zelfde nr gebruikt voor voice / fax hoef je geen aparte inbound route aan te maken maar stel je dit gewoon zo in op je normale inbound route
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

klein vraagje: je spreekt hier over een sip trunk via Weepee. Heb je dan al je nummers onder 1 account bij Weepee staan. Moeten zij iets specifieks doen of ondersteunen zij die sip trunking standaard? Onder trunking begrijp ik dan in dit geval dat alle inkomende gesprekken via die sip trunk binnenkomen en dat je freepbx setup aan de hand van het gebelde nummer in de call setup ziet voor welke post dit bijv is?
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Hallo,

Ja hoor, je kan perfect meerdere nummers aan je weepee sip trunk account laten koppelen, alles komt dan idd binnen via dezelfde trunk.
Op je pbx check je dan op DID nr en aan de hand daarvan kan je alles in de juiste richting routeren. Wij configureren zo 3 nummers uiteindelijk, een nr voor studenteninternet.be (voice, ivr,...), een nr voor b-hotspot.be (voice, ivr,...) en als laatste een nr voor onze fax. Outbound fax heb ik nog niet geconfigureerd of getest.

Hope this helps

Mvg
Yves
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

ok maar verder heeft weepee niets speciaal ingesteld voor je, gewoon je nummers onder 1 account.

Heb je een goeie guide om freepbx te installeren? Ik heb een debian(linux) machine draaien in een datacenter en zou graag freepbx/asterisk hierop installeren maar het lijkt me allemaal niet zo vanzelfsprekend. Enig idee hoe best te starten?
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Fryelectro, je moet bij Weepee een 'trunk' account aanvragen, geen 'gewone' sip account hé.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

+1 voor wat VOID zegt, sip trunk account aanvragen, geen gewone sip account.

Wat betreft install on debian, ik weet natuurlijk niet hoe goed je linux/apache/mysql kennis is, maar dit zou je toch serieus op weg moeten helpen.
http://mikeoverip.wordpress.com/2010/09 ... n-5-lenny/

Suc6 !
Y.
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Ok, ik heb nog een klein issue dat ik voorlopig niet opgelost krijg.

Wanneer ik naar mijn gsm bel van op een of andere sip client geregistreerd op onze freepbx, krijg ik op mn gsm mooi ons voip nr te zien, caller id wordt dus meegegeven en getoond, so far so good. Wanneer ik echter op onze pbx een doorschakeling naar mn gsm actief zet, dus:
inkomende oproep --> pbx --> extensions --> follow me--> gsm nr. krijg ik geen nummer te zien en verschijnt er privé nr op mn gsm display, wat ik natuurlijk niet wil.


Zoals je ziet in de logs, wordt de caller id (025428356) wel degelijk meegegeven:

Code: Selecteer alles

[2012-04-11 15:05:06] VERBOSE[15418] pbx.c: -- Executing [s@macro-dialout-trunk:17] Macro("Local/0486082333@from-internal-7fce;2", "dialout-trunk-predial-hook,") in new stack
[2012-04-11 15:05:06] VERBOSE[15418] pbx.c: -- Executing [s@macro-dialout-trunk-predial-hook:1] MacroExit("Local/0486082333@from-internal-7fce;2", "") in new stack
[2012-04-11 15:05:06] VERBOSE[15418] pbx.c: -- Executing [s@macro-dialout-trunk:18] GotoIf("Local/0486082333@from-internal-7fce;2", "0?bypass,1") in new stack
[2012-04-11 15:05:06] VERBOSE[15418] pbx.c: -- Executing [s@macro-dialout-trunk:19] ExecIf("Local/0486082333@from-internal-7fce;2", "0?Set(CONNECTEDLINE(num,i)=0486082333)") in new stack
[2012-04-11 15:05:06] VERBOSE[15418] pbx.c: -- Executing [s@macro-dialout-trunk:20] ExecIf("Local/0486082333@from-internal-7fce;2", "0?Set(CONNECTEDLINE(name,i)=CID:025428356)") in new stack
[2012-04-11 15:05:06] VERBOSE[15418] pbx.c: -- Executing [s@macro-dialout-trunk:21] GotoIf("Local/0486082333@from-internal-7fce;2", "0?customtrunk") in new stack
[2012-04-11 15:05:06] VERBOSE[15418] pbx.c: -- Executing [s@macro-dialout-trunk:22] Dial("Local/0486082333@from-internal-7fce;2", "SIP/Internetcalls/0486082333,300,") in new stack
[2012-04-11 15:05:06] VERBOSE[15418] netsock2.c: == Using SIP RTP TOS bits 184
[2012-04-11 15:05:06] VERBOSE[15418] netsock2.c: == Using SIP RTP CoS mark 5
[2012-04-11 15:05:06] VERBOSE[15418] app_dial.c: -- Called SIP/Internetcalls/0486082333
[2012-04-11 15:05:06] VERBOSE[15418] app_dial.c: -- SIP/Internetcalls-00000098 is making progress passing it to Local/0486082333@from-internal-7fce;2
[2012-04-11 15:05:06] VERBOSE[15416] app_dial.c: -- Local/0486082333@from-internal-7fce;1 is making progress passing it to Local/FMGL-0486082333#@from-internal-1963;2
Iemand enig idee hoe dit komt? Of beter hoe ik die Caller ID wél zichtbaar krijg op mn gsm?

Mvg
Y
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Dat kan niet provider filtert dat nummer op de trunk, een telco mag geen nummers doorgeven die vreemd zijn aan die lijn. Anders kan jij iedereen zijn nummer spoofen.
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Hoe komt het dan dat wanneer ik vanop een sip phone over dezelfde pbx naar een gsm bel het nummer wel getoond word? Dit gaat toch over dezelfde sip trunk?

EDIT: Ik bedenk net, in bovenstaand scenario wordt inderdaad ons VOIP nr getoont, welk geverifieerd is door onze sip provider, dus u kan gelijk hebben. Maar, is hier dan totaal geen oplossing voor? Ik kan met niet voorstellen dat elke pbx die een gesprek doorschakeld naar een gsm sowieso resulteert in een private nr? Desnoods dat ik tenminste ons voip nr te zien krijg op mn gsm en niet private nr, maar zelf dat lijkt me niet te lukken.

Ik kan momenteel geen private calls nr mijn gsm nr onderscheiden van transfered calls komende uit onze pbx, annoying!

Mvg

[Afbeelding Post made via mobile device ]
peterdegroote
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 apr 2012, 14:28

Studenteninternet

Misschien kunnen we eens me elkaar overleggen
heb hier ook freepbx met een paar cisco telefoons
inkomend ja
uitgaand is een probleem momenteel

Peter
mijn contactgegevens incl nrs staan op mijn site peterdegroote com zie contact
weet niet of ik hier een url mag zetten :oops:
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Ok, Ik heb de oplossing gevonden voor wat betreft die caller id on transfered calls nr mijn gsm.
Gewoon de optie fromuser=+329xxxxxxx (ons voip nr, geverifiëerd door onze sip trunk provider) toevoegen aan de trunk settings loste dit probleem op.

@Peterdegroote: Wat werkt er juist niet? Geen enkele outbound call werkt? Heb je de trunk, de outbound route(s) en bijhorend dial plan(s) geconfigureerd?
Ik denk dat het interessanter is om eerst via het forum te communiceren om te zoeken wat er fout zit.
Dit kan later van pas komen voor andere gebruikers die een dergelijk systeem willen opzetten.

Mvg
Yves
peterdegroote
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 apr 2012, 14:28

Hallo Yves,

Inmiddels met de omzetting van mijn sip accounts naar een sip trunk en de juiste dial plans lukt het van op een cisco 7912 en soft phone
ook naar de 7975G maar vanuit de 7975G bellen lukt vreemd genoeg / jammer niet
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Bizar, sip extensions zitten default normaal allemaal in dezelfde context, dus dit zou moeten werken.
Maak die extensie eens opnieuw aan anders en laat alles default staan.
peterdegroote
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 apr 2012, 14:28

Is inmiddels gelukt
er stond op de Cisco 7975 een spatie teveel / verkeerd in het dialplan.xml
even via ssh moeten aanpassen
alles lukt hier inmiddels op een paar schoonheidsfoutjes na

Ben alles een beetje aan het documenteren voor anderen en nadien :-)
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Documenteren? Wie doet dat nu nog? :-)
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”