belgacom tv koperpaar mag niet buiten liggen

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member

Mijn ouders hebben net een installateur over de vloer gehad en volgens mij probeert die draadloos tv kijken te verkopen.
Situatie:

telefoon komt binnen in de gang, tv staat 10m verder maar tegen dezelfde muur.
wat wij dus dachten was een kabel naar buiten te steken waar de telefoonaansluiting is en deze op de buitenmuur te bevestigen.
dan weer binnenkomen achter de tv.
nu vertelde de installateur dat de kabels niet op de buitenmuur mogen liggen omdat die anders na een paar maand al zouden kapot zijn.
maar met zo'n draadloos bakje te kopen zou dit opgelost zijn.

kan het zijn dat de dag van vandaag er geen kabels bestaan die de weersomstandigheden aankunnen?
dat lijkt me sterk, ze steken ze zelfs al jaar en dag onder de grond :-D
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

De technieker heeft gelijk, de kabel gaat veel sneller verslijten als die buiten hangt in weer en wind.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

duh, dan koop je toch gewoon netwerkkabel voor buiten ?
bv. http://www.allekabels.nl/Netwerk-Kabel- ... BRUIK.html

(Natuurlijk heeft die installateur gelijk, wat niet wil zeggen dat je zijn oplossing hoeft te volgen.)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Theoretisch misschien wel, maar we praten hier over een UTP kabel, geen telefoonkabel.

Als de kabel het 10-15 jaar uithoudt in weer en wind ... dan is dat meer dan voledoende? Tegen die tijd heeft de TS misschien al lang geen Belgacom TV meer, is er FTTH of andere nieuwe technieken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Er bestaan netwerkkabels voor buiten, maar dit heeft een belgacom technicus niet bij zich. Dus principieel heeft de technicus gelijk. En als het tegen dezelfde muur is, waarom mag de kabel niet langs binnen?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Onzin. 20 jaar gelden hier een telefoonkabel (niet geschikt voor buiten) in de grond gestoken zonder enige bescherming en die doet nog altijd dienst als ethernet kabel 100MBit (zonder enige errors). Ik werd toen ook uitgelachen door een Belgacom technieker die zei dat die kabel het geen jaar ging volhouden.
En zeker als je die kabel in een gootje of buis tegen de muur legt zie ik niet in hoe dat een probleem kan geven.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Kabels buiten tegen de muur hebben vooral last van UV van de zon.
De kunststof isolatiemantel kan vrij snel zijn beschermende eigenschappen verliezen ...

Uiteraard kan er ook mechanisch nog wat mislopen (er tegen stoten etc).
Men kan dit grotendeels oplossen door de kabel in een kabelbuis te steken en deze laatste goed te bevestigen.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik zal het zo verwoorden : als er controle was van Belgacom uit, en deze "fout" werd vastgesteld, dan had de betreffende technicus nu een zwaar probleem! Dus dat de technicus in kwestie dit niet wilt doen is wat mij betreft volledig begrijpelijk...

Telefonie = EDPnet + OVH
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member

krisken schreef:Er bestaan netwerkkabels voor buiten, maar dit heeft een belgacom technicus niet bij zich. Dus principieel heeft de technicus gelijk. En als het tegen dezelfde muur is, waarom mag de kabel niet langs binnen?
Omdat dit minder mooi is en er nog een deur tussenzit
:roll:
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member

eternum schreef:Kabels buiten tegen de muur hebben vooral last van UV van de zon.
De kunststof isolatiemantel kan vrij snel zijn beschermende eigenschappen verliezen ...

Uiteraard kan er ook mechanisch nog wat mislopen (er tegen stoten etc).
Men kan dit grotendeels oplossen door de kabel in een kabelbuis te steken en deze laatste goed te bevestigen.
De muur waar de kabel zou opkomen is aan de noordkant, dus hier komt nooit zon.
Zouden we het riskeren om de kabel dan toch nog in een kabelbuis op die gevel te zetten? eventueel met een speciale buitendraad?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Tja kabel open en bloot tegen de muur leggen gaat (bvb onder een venstertablet zou ik het mij durven riskeren), maar is niet aan te raden. Wil je zeker zijn, hang gewoon een fijne pvc buis met een halve cm diameter oid tegen die muur en verwerk daar je UTP kabel in. 99% zeker dat dit wel in orde komt dan...

Telefonie = EDPnet + OVH
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member

Ik zal mijn vader om de benodigde lengte pvc buis sturen en hem al laten klaarleggen voor als de belgacom technieker komt.
Nemen we dan de kabel die de technieker bij heeft?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Je mag idd deze nemen. Werkt perfect.

Telefonie = EDPnet + OVH
Alver
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

VOiD schreef:Onzin. 20 jaar gelden hier een telefoonkabel (niet geschikt voor buiten) in de grond gestoken zonder enige bescherming en die doet nog altijd dienst als ethernet kabel 100MBit (zonder enige errors). Ik werd toen ook uitgelachen door een Belgacom technieker die zei dat die kabel het geen jaar ging volhouden.
En zeker als je die kabel in een gootje of buis tegen de muur legt zie ik niet in hoe dat een probleem kan geven.
Ik kan dit bevestigen. Mijn telefoonlijn is 37 jaar geleden door de RTT binnengebracht via mijn voortuin, in de grond, zonder enige bescherming! Geen gootje of buisje of wat dan ook. Mijn gewone telefoon heeft altijd feilloos gewerkt. Intussen heb ik Belgacom TV, via Scarlet One, en alles werkt zonder morren. Kabel leggen in de zon is inderdaad iets helemaal anders omdat er dan absoluut een UV bescherming moet worden voorzien.

Alver
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Persoonlijk raad ik een buisje toch aan.
25 jaar geleden heeft Belgacom (RTT) een telefoonlijn door onze voortuin getrokken.
Een vijftal jaar daarna hadden we geen telefoonverbinding meer: een rat had in de grond namelijk de kabel doorgebeten!

Aan de buitenmuur van de TS is de kans klein dat een rat het zal stukbijten :lol:
Maar een bescherming is dus belangrijk: tegen ongedierte, tegen de zon, ...
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

'k Zie niet in waarom dat niet zou werken, zolang niemand aan de kabel aankomt .. en dat uv de kabel afbreekt tja dat zal toch ook ff duren, .. afhankelijk van de kabel natuurlijk maar zo snel is dat nu ook weer niet naar de klote ze ! En dan nog dan zal het broos worden en enkel breken als je eraan komt. Maar dat de technieker het niet wil doen is volkomen normaal, .. jij wil het zo langs de muur de volgende wil het langs daar, .. infeite hoort dit bij de binnen installatie, en dien je zulke zaken zelf te doen.

of het aan te raden is, is volkomen iets anders, .. maar da's ook de vraag niet of wel soms?
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member

Ik denk dat we voor het kabelgootje zullen gaan. hierin zal de afbraak van de kabel wel zeer traag gaan.. :-o
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”