UTP kabel maken van RS232 kabel

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

In een huis dat 20 jaar geleden gebouwd werd, heb ik ergens een 30-meter lange RS232/seriele kabel in de muren/vloeren liggen (ideaal dus: weggewerkt en als ik nog een kabel zou moeten trekken, wordt dat wegwerken een bijkomend probleem).
In die RS232 kabel zitten in ieder geval meer dan 8 aders (weet niet precies hoeveel aders RS232 heeft).

Die kabel wordt nietmeer gebruikt.

Nu zou ik die kabel willen gebruiken om er een UTP netwerkkabel van te maken die tot 100 megabit moet ondersteunen (gigabit niet nodig).

Zou ik gewoon die aders kunnen gebruiken om er UTP van te maken? Eventueel doorlussen aan beide kanten naar de connector via een soort van 'lusterklem' (er bestaat een beter alternatief, zo van die dingskes die BGC gebruikt, specifiek om dunnere signaalkabels aan elkaar te hangen, maar kan niet op de naam komen), gezien de paren van RS232 dikker zijn dan UTP geleiders, vermoed ik.

Of zou dit niet lukken?
Ik begrijp dat deze situatie niet 100% katholiek is, maar zou dit werken?

Nieuwe kabel trekken is bijzonder moeilijk (om hem dan nog weg te werken...) en huidige kabel ligt NIET in een wachtbuis.

Voor de duidelijkheid: de RS232 kabelverbinding is uiteraard nietmeer nodig en ligt ongebruikt nu.

Iemand?

Thx!
Pieter
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Ik zou het zeker proberen. Uiteraard niet ideaal maar als het lukt waarom niet.

De 'connectoren' die je zoekt zijn 'scotchlocks' van 3M. Niet goedkoop maar wel het beste wat er is om makkelijk dergelijke verbindingen te maken.

Edit: Ter info. 20 jaar geleden werd ik uitgelachen door een Belgacom technieker omdat ik een standaard telefoniekabel (niet shielded, niet foilded) in volle grond aan het leggen was. Vandaag de dag doet die kabel van 50 meter in volle grond zonder enige bescherming nog steeds z'n werk als 100MBit ethernetkabel :wink:.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Natuurlijk zou ik je aanraden een échte UTP cat 5e of hoger te leggen in een wachtbuis enzo, maarja...
Zoals VOiD zegt: je kan maar proberen.
Het zou kunnen lukken, want ik heb al straffere stoten gezien die (af en toe) werkten :)
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de antwoorden.

Ik ga het gewoon proberen, waarom niet he...

Toepassing is eigenlijk volgende: ik usb kabel verlengen tot 30 meter.
Dit kan niet zonder repeaters( afstand te hoog).
Nu heb ik een soort van converter gekocht: een adapter aan de pc kant voor usb to ethernet en aan de andere kant ethernet to usb.
Voordeel: je kan op deze manier tot 50 meter gaan zonder repeater.
Voorwaarde: cat5 UTP.
Volgens reviews op internet werken dergelijke toestelletjes top.
Ze kosten slechts 20 eur per paar( je vindt ze makkelijk op internet).

Nu eens proberen of ik da op die manier kan aansluiten.

Als kers op de taart ga ik eens proberen of je nu langs beide daar geen wifi access point op kunt aansluiten.
Deze zou dan moeten dienen als usb media, soort van usb over wifi. Lol.
Altijd leuk zo'n testjes.

Ik laat jullie uitslag nog weten, da is werk voor het weekend....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cyberbozzo schreef:Nu heb ik een soort van converter gekocht: een adapter aan de pc kant voor usb to ethernet en aan de andere kant ethernet to usb.
Ik veronderstel dat het dan niet over hoge snelheden gaat... en 10 Mbits lukt wel over zo'n "gevaarte".
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

nee, is voor toetsenbord aan te sluiten. Dus geen hoge snelheid nodig.
Maarja: heb er minder ervaring mee, maar in hoeverre doet doorvoersnelheid terzake in dit soort setup? meer signaalkwaliteit, sterkte enzo zijn van belang denk ik...

ben heel benieuwd... als het niet werkt ga ik eens proberen tussen die twee adapterkes 2 wifi access points te zetten...

De remote kant van de setup staat eigenlijk aan de router/switch en TN modem. vandaaruit vertrekt reeds CAT5E naar de pc. Dat is gigabit, maar die kabel kan ik niet gebruiken( vermoed ik) omdat die niet dedicated is en de pc nu van netwerk voorziet.
Ik vraag me af in hoeverre ik die usb adapters gewoon in een switch zou kunnen pluggen: usb en ethernet tegelijk en door elkaar.

Zou dat gaan?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Ik snap er in ieder geval niks meer van.
Waarom zou je een keyboard x-meter van je pc vandaan willen hebben ? je kan toch gewoon remote inloggen ?
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

dit is een situatie in een tandartspraktijk:
* 1 centrale pc, 1 werkstation dus maar.
* alle gegevens worden ingeput aan een scherm, keyboard en muis die aan de stoel staat.
* toch wenst de tandarts ook aan zijn bureau nog aan de pc te kunnen.
Dus:
2 schermen op 1 vga kaart, en 2x muis en keyboard.

het scherm aan de bureau en i/o apparatuur zullen niet vaak gebruikt worden: nog snel in de pc opdracht geven voor een (standaard attestje te drukken of een briefje; wat de patient vergeten is te vragen toen alles aan de stoel in gereedheid werd gebracht).

Sporadisch gebruik van die 2de werkplaats dus.
Daarvoor gaan we geen 2de pc de hele laten draaien om dan remote te kunnen inloggen.

VGA kabel, ps/2 kabel en serieel ligt reeds in de vloer van vroeger. allemaal perfect bruikbaar, alleen de seriele krijgen we in hedendaagse
pc nietmeer voor elkaar...
Vandaar die usb extender.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

tsss... luie tandarts, heeft hij dan ook 2 printers staan ? anders moet hij alsnog uit de stoel :angel:
Gaat volgens mij wel lukken hoor, gebruik wel de juiste aansluitingen, als ik me niet vergis zit er in een utp 1 koperdraad per aansluiting en is die rs232 een bundeltje van koperdraadjes (een utp schoentje erop schieten is dus geen goed idee(slecht contact))

http://www.cablingsys.com/pdf/p26.pdf
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

lol, je hebt hem nog niet helemaal:
stoel bedoel ik: stoel van de patient, de onderzoekstoel zal ik maar zeggen.

Patient wordt daar "ondervraagd", alles ingeput, werken aan de tanden worden uitgevoerd. briefjes en printjes komen via netwerkprinter tijdens inputten al aan de bureau uit.

Patient volgt tandarts naar de bureau na de werkzaamheden: betaling, briefjes worden overhandigd( die liggen daar want de netwerkprinters staan daar).
Patient zegt daar plots: aja, nog een briefke voor mijn werkgever.
Dan zou de tandarts dertig meter terug moeten lopen in de praktijk voor de pc opdracht te geven om nog iets te printen,en dan terug naar bureau.

Zozo, duidelijk voor iedereen ;-)

edit: uiteraard bedankt voor de extra info!
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Tracht van die ene kabel een utp kabel te maken en investeer in een ikvm. Dan gaat je beeld, toetsenbord, muis en soms ook een usb stick allemaal over het netwerk. Erg handig voor zaken als deze. Ik geloof dat mijn tandarts het ook op deze manier doet tegenwoordig :) een eenvoudig type zoals dit http://www.planet.com.tw/news/productnews/IKVM-1000.htm maar dan iets nieuwer al is voldoende :)

Enkele types:
http://www.allekabels.nl/KVM-Kabel-en-S ... a-UTP.html
http://www.allekabels.nl/computer_kabel ... a-utp.html
De duurdere kunnen hogere resoluties aan.
En als je van de kabel geen utp kan maken is er nog steeds de mogelijkheid om dit over het stopcontact te doen
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dat zou ik juist niet doen, je rs232 is al niet te goed afgeschermd, om er dan meer data over te sturen dan echt nodig is....
Hou die kabel gewoon heel, zoek van die verloopstekkerkes die niet helemaal kosher zijn, desnoods nog een genderchanger ertussen, en hou u aan die usb over utp extenders. (Trouwens, mijn tandarts houdt zijn dental records nog altijd bij in een dos programma, ik snap het dus wel een beetje... het zijn en het blijven bricoleurs)
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

De extenders mogen NOOIT op een switch aangezien het niet over tcp/ip verkeer gaat.
Meestal worden ook specifieke signaal niveaus gebruikten zou je dus wel eens je switch om zeep kunnen helpen.
De 'netwerkkabel' met rj45 connectoren wordt puur als signaaldrager gebruikt en heeft verderf niks te maken met netwerk verkeer als dusdanig.
Opletten geblazen dus!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

cyberbozzo schreef:VGA kabel, ps/2 kabel en serieel ligt reeds in de vloer van vroeger. allemaal perfect bruikbaar, alleen de seriele krijgen we in hedendaagse pc nietmeer voor elkaar...
Vandaar die usb extender.
Er bestaan toch ook USB naar RS232 converters ? Kan dit geen oplossing zijn?
Dan blijft jou seriele kabel zijn oude functie behouden, en heb je ook met connectoren geen probleem ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
elkristo
Starter Plus
Starter Plus

is een rs232 kabel getwist? ik denk het toch niet
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

iceke schreef:Dat zou ik juist niet doen, je rs232 is al niet te goed afgeschermd, om er dan meer data over te sturen dan echt nodig is....
Hou die kabel gewoon heel, zoek van die verloopstekkerkes die niet helemaal kosher zijn, desnoods nog een genderchanger ertussen, en hou u aan die usb over utp extenders. (Trouwens, mijn tandarts houdt zijn dental records nog altijd bij in een dos programma, ik snap het dus wel een beetje... het zijn en het blijven bricoleurs)
Tuurlijk wel, het heeft ook nog een deel andere voordelen. Verbouwingen bijvoorbeeld: netwerkkabel inpluggen op een andere locatie en hij kan weer aan zijn workstation bijvoorbeeld. Bescherming van uw gegevens: zet het workstation ergens achter slot en grendel waar niemand het ziet staan en plaats op zowel uw bureau als tandartsstoel een ikvm. Etc... :) Of de kabel het aankan is inderdaad iets anders, dat weet ik zelf ook niet.
Mijn tandarts is wel fancy, met een programma waar hij mijn gebit in kan tekenen en kan aanduiden aan welke tanden hij gewerkt heeft etc... :D
iceke
Elite Poster
Elite Poster

pff, dat zijn oplossingen indien het echt niet anders kan, doe mij maar een serverke en 2 mini pc's (of enkel de pc's) ipv te liggen prullen met kvm switchen.
Soit, daar ging het niet over, de ts wil een usb signaal over rs232, in dat geval zou ik er enkel dat oversturen en dus niet ook nog eens het muis en monitor signaal.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cyberbozzo schreef:nee, is voor toetsenbord aan te sluiten. Dus geen hoge snelheid nodig.
Maarja: heb er minder ervaring mee, maar in hoeverre doet doorvoersnelheid terzake in dit soort setup? meer signaalkwaliteit, sterkte enzo zijn van belang denk ik...
Het twisten in een UTP kabel zorgt net om de interferentie tegen te gaan van het éne adertje op het andere... interferentie die groter wordt afhankelijk van de snelheid (10, 100, 1000 Mbits). In dat opzicht is 10 Mbits nogal redelijk tolerant, connectors kan je bijvoorbeeld niet correct aansluiten (bedoel dan niet de switch van de twee kleuren doen) en toch een prima verbinding hebben... daar waar dit bij 100 Mbits totaal niet zal werken.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Ofwel een Mx2Wire van Mobotix! ;-) Kost wel wat maar werkt lekker goed.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Of dit uiteindelijk zal werken zal afhangen van de interferentie die de RS232 kabel ondervindt. Aangezien er in de tandartspraktijk nogal veel stoorzenders staan betwijfel ik of dit zal werken. Zeker al omdat het toch om een redelijke afstand gaat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Gewoon powerlines... is misschien zelfs goedkoper dan je ethernet-to-USB converters.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

de interferentie in de tandartspraktijk is inderdaad wel een goede opmerking. Die problemen zijn nu al zichtbaar: scherm dat via HDMI is aangesloten valt soms uit voor een paar seconden telkens er een rontgenfoto wordt genomen of nog een ander apparaat( weet de functie niet, maar de tandarts heeft het me geillustreerd) ingeschakeld wordt.
Allebei apparaten die totaal niet computer of netwerkgebonden zijn, puur elektromagnetisch interferentie...

maar soit, zondagavond geef ik feedback in dit topic ;-)
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

r2504 schreef:Gewoon powerlines... is misschien zelfs goedkoper dan je ethernet-to-USB converters.
Hoe ga jij een toetsenbord aansluiten op een powerline?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Met een usb2utp extender, net zoals hij het nu wil doen dus. alleen gaat hij geen utp gebruiken maar een rs232 kabel proberen om te vormen naar utp.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Met powerplugs dan... maar eigenlijk moet je hetzelfde met DSL kunnen doen (die dingen bestaan maar kan ze niet meteen vinden, en vrees een beetje voor de prijs ook).
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

voor vdsl technologie heb ik ze ooit al tegengekomen, maar inderdaad niet echt te betalen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Ga er toch maar niet van uit dat die usb2utp converters waarschijnlijk niet converteren naar ethernet, maar gewoon hun eigen signaalniveaus gebruiken. Ik ben in datacenters zelfs al kvm switches tegengekomen die utp gebruiken, maar geen ethernet.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”