Vanmiddag werd m'n aloude vertrouwde telefoonnummer geporteerd van Telenet naar OVH... en het werkt. (maar nog niet voor KPN Belgium-klanten)
Het verloop van deze bétaperiode ging als volgt:
- 2 maart: aanvraag nummeroverdracht via OVH-administratiepaneel
- 6 maart: bevestiging via e-mail dat een brief voor adresverificatie werd verzonden via "la poste".
- 9 maart: klachten op mailinglist dat de brief bij niemand aangekomen is.
- 12 maart: OVH bevestigt probleem bij toeleverancier die verzending regelt, brieven worden opnieuw verzonden.
- 15 maart: brief aangekomen met de post, adresverificatie via QR-code op de smartphone is best wel cool. (kan ook manueel)
- 19 maart: e-mailbevestiging dat m'n vorige operator de nummeroverdracht heeft geaccepteerd met uitvoeringsdatum 20 maart om 14u01
- 19 maart: e-mailbevesting dat m'n telefoonnummer beschikbaar is in het OVH-administratiepaneel. Nummerweergave en DID Redirect ingesteld.
- 20 maart: iets na 14u verdween de kiestoon op de Telenet-lijn en een tijdje later kwamen m'n oproepen binnen op de OVH-lijn.
Nummeroverdracht geslaagd dus, maar via het netwerk van KPN Belgium is m'n nummer "niet in gebruik". Dit doet toch enkele vragen rijzen over de "backend" van sommige telecomoperatoren.
Weet iemand écht het fijne van de centrale nummerlocatiedatabase (
http://www.crdc.be) voor vaste nummers? Blijkbaar krijgen sommige operatoren realtime updates en duurt het bij andere operatoren wellicht 24h of langer om "op de hoogte" te zijn van gewijzigde nummerlocaties.
Anno 2012 verwacht je toch dat zoiets "realtime" werkt.