Base wordt mogelijks verkocht .....
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 58 keer
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... .art?ckc=1
Het Nederlandse KPN overweegt om BASE in de etalage te zetten. Dat schrijft Bloomberg op gezag van anonieme bronnen. Volgens het persagentschap zou de derde telecomoperator van België tot 1,8 miljard euro kunnen opleveren.
Volgens de bronnen die Bloomberg sprak, zou Base de interesse kunnen opwekken van private equityspelers, zoals Apax Partners. De plannen zouden nog in een vroeg stadium zitten. Evenmin zijn al formele acties ondernomen om een verkoop op te zetten, klinkt het.
Voor Telenet zou de overname van BASE dé kans zijn om het Belgische landschap grondig te hertekenen. De groep uit Mechelen is al lang meer dan zomaar een aanbieder van kabeltelevisie. Met breedbandinternet, digitale tv en vaste telefonie is het een dominante speler in Vlaanderen.
Telenet en Mobistar spreken op dit moment over verregaande operationele samenwerking voor mobiele telefonie. Een overname van BASE zou een alternatief zijn om ook in de gsm-markt een te duchten tegenstander van Belgacom te worden.
Ancien
Een woordvoerder van KPN wou tegenover Bloomberg niet ingaan op de geruchten. Toch vallen de berichten niet volledig uit de lucht. Eerder zei een ancien van het bedrijf in De Tijd(1) dat 'KPN zich terug lijkt te plooien op Nederland'. 'Bij sommige beslissingen krijg je de indruk dat ze liever van hun buitenlandse filialen af zouden zijn.'
KPN lijkt zich terug te plooien op Nederland
Een ingewijde
Bij KPN klonk het toen dat de Belgische activiteiten een 'zeer belangrijk' onderdeel zijn van de strategie. 'België is een van de drie thuismarkten van KPN.' Die drie zijn België, Nederland en Duitsland. België is de minst belangrijke van de drie.
Als België de deur uitgaat, kunnen ze zich in Den Haag beter focussen op het heruitvinden van het bedrijf. KPN zit momenteel in slechte papieren en is het aan zichzelf verplicht al zijn energie in de thuismarkt te steken. Recent ontpopt het bedrijf zich steeds meer als zorgenkind, met een hackschandaal en zeer teleurstellende cijfers(2) over 2011.
De Nederlandse smartphonegekke consument belt of smst niet meer via de traditionele weg. Liever stuurt hij berichtjes via Whatsapp en telefoneert via Skype, twee internetdiensten die via het datanetwerk van KPN lopen. De operator kan niet langer belminuten of smsjes factureren, enkel de veel goedkopere datapakketten.
KPN moest de belegger de voorbije kwartalen keer op keer ontgoochelen. Bovendien heeft ook het (voormalige) management van KPN boter op het hoofd. De voorbije jaren liet het bedrijf na te investeren in nieuwe technologieën of snellere netwerken. Liever keerde het alle winst uit aan zijn aandeelhouders.
Aarzelende start
BASE heeft het de voorbije jaren dan weer erg goed gedaan. Misschien is het dus wel een goed moment om te verkopen. De Belgische dochter van KPN (gestart in 1998) vond na een aarzelende stap begin jaren 2000 de juiste aanpak, die van een challenger, een luis in de pels. De operator profileerde zich in zijn reclame en communicatie nadrukkelijk als de luis in de pels van zijn twee grote concurrenten, Proximus en Mobistar.
BASE is een mobile only-speler
Op het publieke forum wierp het bedrijf zich op als de bondgenoot van iedereen die het tegen de 'monopolist' Belgacom durfde op te nemen. Gemeten naar aantal actieve SIM-kaarten heeft BASE inmiddels een 25 procent van de markt.
Maar… BASE mist een uitgebreid wapenarsenaal om zich bij grote spelers als Belgacom en Telenet te voegen. BASE heeft geen eigen vast netwerk, waardoor het geen eigen aanbod van vaste telefonie, breedbandinternet of digitale televisie kan aanbieden. De groep is een ‘mobile only’-speler. Dat is een steeds groter nadeel omdat de Belgische consument steeds meer al zijn communicatiediensten bundelt en afneemt bij 1 speler.
Het Nederlandse KPN overweegt om BASE in de etalage te zetten. Dat schrijft Bloomberg op gezag van anonieme bronnen. Volgens het persagentschap zou de derde telecomoperator van België tot 1,8 miljard euro kunnen opleveren.
Volgens de bronnen die Bloomberg sprak, zou Base de interesse kunnen opwekken van private equityspelers, zoals Apax Partners. De plannen zouden nog in een vroeg stadium zitten. Evenmin zijn al formele acties ondernomen om een verkoop op te zetten, klinkt het.
Voor Telenet zou de overname van BASE dé kans zijn om het Belgische landschap grondig te hertekenen. De groep uit Mechelen is al lang meer dan zomaar een aanbieder van kabeltelevisie. Met breedbandinternet, digitale tv en vaste telefonie is het een dominante speler in Vlaanderen.
Telenet en Mobistar spreken op dit moment over verregaande operationele samenwerking voor mobiele telefonie. Een overname van BASE zou een alternatief zijn om ook in de gsm-markt een te duchten tegenstander van Belgacom te worden.
Ancien
Een woordvoerder van KPN wou tegenover Bloomberg niet ingaan op de geruchten. Toch vallen de berichten niet volledig uit de lucht. Eerder zei een ancien van het bedrijf in De Tijd(1) dat 'KPN zich terug lijkt te plooien op Nederland'. 'Bij sommige beslissingen krijg je de indruk dat ze liever van hun buitenlandse filialen af zouden zijn.'
KPN lijkt zich terug te plooien op Nederland
Een ingewijde
Bij KPN klonk het toen dat de Belgische activiteiten een 'zeer belangrijk' onderdeel zijn van de strategie. 'België is een van de drie thuismarkten van KPN.' Die drie zijn België, Nederland en Duitsland. België is de minst belangrijke van de drie.
Als België de deur uitgaat, kunnen ze zich in Den Haag beter focussen op het heruitvinden van het bedrijf. KPN zit momenteel in slechte papieren en is het aan zichzelf verplicht al zijn energie in de thuismarkt te steken. Recent ontpopt het bedrijf zich steeds meer als zorgenkind, met een hackschandaal en zeer teleurstellende cijfers(2) over 2011.
De Nederlandse smartphonegekke consument belt of smst niet meer via de traditionele weg. Liever stuurt hij berichtjes via Whatsapp en telefoneert via Skype, twee internetdiensten die via het datanetwerk van KPN lopen. De operator kan niet langer belminuten of smsjes factureren, enkel de veel goedkopere datapakketten.
KPN moest de belegger de voorbije kwartalen keer op keer ontgoochelen. Bovendien heeft ook het (voormalige) management van KPN boter op het hoofd. De voorbije jaren liet het bedrijf na te investeren in nieuwe technologieën of snellere netwerken. Liever keerde het alle winst uit aan zijn aandeelhouders.
Aarzelende start
BASE heeft het de voorbije jaren dan weer erg goed gedaan. Misschien is het dus wel een goed moment om te verkopen. De Belgische dochter van KPN (gestart in 1998) vond na een aarzelende stap begin jaren 2000 de juiste aanpak, die van een challenger, een luis in de pels. De operator profileerde zich in zijn reclame en communicatie nadrukkelijk als de luis in de pels van zijn twee grote concurrenten, Proximus en Mobistar.
BASE is een mobile only-speler
Op het publieke forum wierp het bedrijf zich op als de bondgenoot van iedereen die het tegen de 'monopolist' Belgacom durfde op te nemen. Gemeten naar aantal actieve SIM-kaarten heeft BASE inmiddels een 25 procent van de markt.
Maar… BASE mist een uitgebreid wapenarsenaal om zich bij grote spelers als Belgacom en Telenet te voegen. BASE heeft geen eigen vast netwerk, waardoor het geen eigen aanbod van vaste telefonie, breedbandinternet of digitale televisie kan aanbieden. De groep is een ‘mobile only’-speler. Dat is een steeds groter nadeel omdat de Belgische consument steeds meer al zijn communicatiediensten bundelt en afneemt bij 1 speler.
- vuurvos
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 208 keer
- Contacteer:
Dominante speler ? Monopolist zal je toch bedoelen ?De groep uit Mechelen is al lang meer dan zomaar een aanbieder van kabeltelevisie. Met breedbandinternet, digitale tv en vaste telefonie is het een dominante speler in Vlaanderen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 51 keer
Dat zou van allo telecom winkels telenet winkels maken, en dat zou niet echt een slechte zaak zijn aangezien er haast geen zijn, maar ik denk niet dat telenet zich in dat water zal willen begeven, ik denk dat ze eerder mobistar binnen niet al te lang zullen overnemen.
Nog niet zo lang geleden kocht BUCD hier ook nog een 4G licentie, misschien kunnen die het boeltje van kpn overnemen.
Nog niet zo lang geleden kocht BUCD hier ook nog een 4G licentie, misschien kunnen die het boeltje van kpn overnemen.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 7 keer
Toen ik dit bericht las moest ik vooral denken aan het lot van de vele virtuele operatoren die gebruik maken van het Base netwerk. Operatoren zoals Mobile Vikings, Carrefour Mobile, Aldi Talk en nog een pak meer gebruiken allemaal het Base netwerk. Wanneer Base in de handen van Telenet zou vallen dan zou dat wel eens het einde van al die relatief goedkope operatoren kunnen betekenen.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 364 keer
In oktober 2012 was er al een geruchtenmolen en die is sindsdien groter en groter geworden
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=80&t=27399
Uit goed ingelichte bron weet ik al en hier al gepost dat er spanningen zijn met mobistar.
telenet zou graag ook de optie gratis bellen naar vaste nrs aanbieden en unlimeted.
Maar mobistar wil niet omdat ze niet op de kabel mogen voor hun tv en internet.
Met aankoop base zouden ze kunnen doen wat ze willen
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=80&t=27399
Uit goed ingelichte bron weet ik al en hier al gepost dat er spanningen zijn met mobistar.
telenet zou graag ook de optie gratis bellen naar vaste nrs aanbieden en unlimeted.
Maar mobistar wil niet omdat ze niet op de kabel mogen voor hun tv en internet.
Met aankoop base zouden ze kunnen doen wat ze willen
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Modbreak:
Fullquote
Nog niet goed wakker zeker Fullquote
Ik bel al even unlimited met Telenet naar alle vaste lijnen hoor
Laatst gewijzigd door TiTanium 14 apr 2012, 12:14, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Indien je wil antwoorden op de laatste post dient u deze niet volledig over te nemen.
Reden: Indien je wil antwoorden op de laatste post dient u deze niet volledig over te nemen.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 299 keer
De eerste gesprekken heeft Telenet toch gevoerd met Base om via dat netwerk mobiele telefonie aan te bieden. Pas in een veel latere fase is Mobistar in beeld gekomen. Deze laatsten hebben dat toen uiteindelijk ook gehaald.
Base is natuurlijk de enige operator zonder een echt TV aanbod. Voor hun internet en vaste telefonie zijn ze volledig afhankelijk van de goede wil van Belgacom.
en nu efkes
Een huwelijk tussen Base en Telenet leek mij toen en nu nog altijd de meest logische. Maar ja hé, geld, commerce, uitgebreide lunchen van CEO's om contracten af te spreken, .... en dergelijke spelen ook een rol en daar heeft de kleine man in de straat niets in te piepen. (oh ja toch wel, we zijn verplicht om hun kaviaar, wijn, kreeft en graai-premies te betalen via onze abonnementen)
Base is natuurlijk de enige operator zonder een echt TV aanbod. Voor hun internet en vaste telefonie zijn ze volledig afhankelijk van de goede wil van Belgacom.
en nu efkes
Een huwelijk tussen Base en Telenet leek mij toen en nu nog altijd de meest logische. Maar ja hé, geld, commerce, uitgebreide lunchen van CEO's om contracten af te spreken, .... en dergelijke spelen ook een rol en daar heeft de kleine man in de straat niets in te piepen. (oh ja toch wel, we zijn verplicht om hun kaviaar, wijn, kreeft en graai-premies te betalen via onze abonnementen)
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Hmz ns zien hoeveel ik op mn spaarrekening heb...iemand die desnoods wilt bijpassen?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 85 keer
Het gaat hier over Telenet Mobile, wat via Mobistar werkt. Ik kan mij geen mobiel abonnement van Telenet herinneren waarbij je onbeperkt naar vaste lijnen kunt bellen. (Al weet ik ook niet alles )alcatel schreef:Ik bel al even unlimited met Telenet naar alle vaste lijnen hoor
Voor Telenet zou dit inderdaad gemakkelijk zijn, alleen wacht hun dan ook wel wat investeringen. Het 3G-netwerk is nu niet superieur te noemen; en als ik het goed kan herinneren was Telenet al bezig met 4G-testen en zelf een netwerk zou opbouwen?
- proximusboyke
- Elite Poster
juis ik ook niet
http://telenet.be/1906/nl/thuis/mobiel/abonnementen
ik zie nergens een unlimeted staan.
http://telenet.be/1906/nl/thuis/mobiel/abonnementen
ik zie nergens een unlimeted staan.
Modbreak:
Fullquote
Bij telenet mobile niet nee.Fullquote
Laatst gewijzigd door TiTanium 14 apr 2012, 12:16, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Pro Member
- Twitter: tendonsie
- Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
- Bedankt: 40 keer
- Contacteer:
Nja investeringen deden ze, maar niet zoveel als de anderen in België leek het.
Het kon niet blijven duren...
Het kon niet blijven duren...
Mijn websitesoverzicht & hardware: Tendonsie.com <-> Tendonsie Services Comm. V. (Nieuwe Site) <-> WorldofMinecraft
- proximusboyke
- Elite Poster
De verkoopprijs zou 1.8 miljard euro zijn.
De kan is groot dat alles in kannen in kruiken is augustus.
Dit is al enkele weken de ronde in het milieu
De kan is groot dat alles in kannen in kruiken is augustus.
Dit is al enkele weken de ronde in het milieu
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Dat milieu waar je de rest van je blaasjes haalt?
1,8 miljard euro is niet niets voor Telenet, of eender welk bedrijf. Wie wil nog investeren in deze markt waar iedereen, vast en mobiel, een status quo heeft?
1,8 miljard euro is niet niets voor Telenet, of eender welk bedrijf. Wie wil nog investeren in deze markt waar iedereen, vast en mobiel, een status quo heeft?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
Zeker dat Telenet nog steeds via het Mobistar netwerk gaat overal, de nieuwe 0468 nr's waarvan ik er ook eentje hebben hebben kwasi overal "3G" wat bij Mobistar niet het geval is......
Had telenet niet de 4de licentie, Ip-nrs van Mobiel internet zitten volgens mij ook precies in een andere range?
ik kan fout zijn...
Telenet Base overnemen? Base werkt samen met Belgacom, Ik zie die 2 nog niet gauw samenwerken, waar is de vrije concurentie dan volgens Europa, wordt nooit aanvaard door hun vrees ik !
Had telenet niet de 4de licentie, Ip-nrs van Mobiel internet zitten volgens mij ook precies in een andere range?
ik kan fout zijn...
Telenet Base overnemen? Base werkt samen met Belgacom, Ik zie die 2 nog niet gauw samenwerken, waar is de vrije concurentie dan volgens Europa, wordt nooit aanvaard door hun vrees ik !
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
- Bedankt: 31 keer
- Contacteer:
En wat gebeurt er dan met KPN (en Mobile Vikings)? Ik hoop dat het enkel hun merk is dat ze verkopen, en niet hun netwerk.
Maar
Maar
ziet er toch niet goed uit.lucdec schreef:Als België de deur uitgaat, ...
-
- Erelid
tis nog niet bevestigd dat het zou verkocht worden... waarom je druk maken in zulke zaken?
laroyj: waar haal je dat base samenwerkt met Belgacom?
[ Post made via mobile device ]
laroyj: waar haal je dat base samenwerkt met Belgacom?
- proximusboyke
- Elite Poster
ja nicolas toen ik het eerste maal berichte in oktobers wast ook zo . zullen elkaar terug spreken zeker in augustus.
ja da is veel geld 32 jaar voetbalcontract met dat verschil ze moeten geen kosten meer aan mobistar betalen ze hebben al een paar miljoen klanten.
ja da is veel geld 32 jaar voetbalcontract met dat verschil ze moeten geen kosten meer aan mobistar betalen ze hebben al een paar miljoen klanten.
-
- Erelid
Kurt: je zegt zóveel (en 95% is verkeerd), dat er wel iéts van aan moet zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
..waar ik het haal dat Base samenwerkt met Belgacom...
Het vaste internet van Base loopt over de koperdraad van belgacom, het is Belgacom die je telefoonlijn in orde maakt voor Base Internet en ik kreeg Belgacom voor de lijntest...
De modem is de Thomson modem van Tele2, gebruikte Belgacom deze ook niet? Ik heb indertijd de base modem nog herflasht en hem voor Scarlet ADSL2 gebruikt..
Het vaste internet van Base loopt over de koperdraad van belgacom, het is Belgacom die je telefoonlijn in orde maakt voor Base Internet en ik kreeg Belgacom voor de lijntest...
De modem is de Thomson modem van Tele2, gebruikte Belgacom deze ook niet? Ik heb indertijd de base modem nog herflasht en hem voor Scarlet ADSL2 gebruikt..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
radiometeor.be
radiometeor.be
- proximusboyke
- Elite Poster
ja laroyj dat is bij iedere operator zo omdat niemand de kabel mag gebruiken ben je verplicht via het koperpaar te gaan.
Ik zou geen enkele andere manier weten om treffelijk een internetverbining aan te bieden.
Ik zou geen enkele andere manier weten om treffelijk een internetverbining aan te bieden.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Iemand z'n diensten afnemen/resellen is nog iets anders dan "samenwerken". Het is maar hoe je het bekijkt.laroyj schreef:..waar ik het haal dat Base samenwerkt met Belgacom...
-
- Elite Poster
- Bedankt: 299 keer
Iedere* ADSL / VDSl operator is verplicht bij Belgacom aan de kassa voorbij te komen. Hier in dit land is er nooit vrije marktwerking geweest. je kan kiezen tussen Telenet en Belgacom en "that's it - nothing more". Het enige verschil is dat er een ander logo op je factuur staat bij de ADSL / VDSL producten. Voor Europa is dit blijkbaar geen probleem.laroyj schreef: ik kan fout zijn...
* EDPnet, Scarlet, Dommel, Mobistar ... en al hun derivaten
Op vlak van mobiele telefonie is Base wel onafhankelijk. (100% dochter van KPN)
-
- Erelid
Die modem van Tele2 waarnaar je refereert is wel een andere modem. Voor ADSL2+ modems mogen de providers zelf kiezen met wie ze samenwerken. Edpnet werkt samen met AWM bvb.laroyj schreef:..waar ik het haal dat Base samenwerkt met Belgacom...
't Is inderdaad niet zo omdat BASE ADSL aanbiedt, dat ze daarom samenwerken met Belgacom.
- proximusboyke
- Elite Poster
koach nie op letten dat is iets tussen nicolas en ik
- LPS
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 37 keer
Er zijn in ieder geval toch al 60 BelCompanywinkels die van Telenet zijn, en waar Telenet dus ook naar voor geschoven wordt. Het is maar een kwestie van tijd vooraleer ze de concurrerende producten niet meer zullen verkopen imo.konda schreef:Dat zou van allo telecom winkels telenet winkels maken, en dat zou niet echt een slechte zaak zijn aangezien er haast geen zijn, ...
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
Pack: Proximus Familus