VDSL2 - Belgacom weigert te upgraden

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
hw148994
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 apr 2012, 18:06
Bedankt: 5 keer

*knip

alle binnen bekabeling is cat 5

volgens mij moet een hoger profiel wel mogelijk zijn.

bedankt om hier eens naar te kijken

Mod : Je moet niet nogmaals alles copy pasten , in je eerste post staat alles al en dat is voldoende
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Volgens mij zit je wel met zekerheid aan je max hoor (en al zeker als je ziet dat je op een repairprofiel staat is zorgwekkend)
The eternal and true pessimist :D
hw148994
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 apr 2012, 18:06
Bedankt: 5 keer

Waarom zorgwekkend ?
Wat is er dan fout?
Hoe komt dat die trainig margin zo hoog is.
Bij straatwerken is de kabel wel een aantal keer hersteld moeten worden. Kan dit een oorzaak zijn ?
De modem staat vlak bij het aansluitpunt en de waarden zijn afgelezen op de laptop met een kabeltje ( cat 5 ) van +/- 1m
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Jij spreekt hier nu over de afstand van bekabeling op de LAN kant als ik het goed begrijp, en dat heeft enkel invloed op speedtests e.d. en wijzigt niks aan de andere kant van de modem. Waar staat de modem opgesteld? Zijn er aftakkingen van de telefoonkabel?

Staat de modem bij het Belgacom intro punt in jouw woning? Welke bekabeling is daar van toepassing? De afstand kan bijvoorbeeld kort zijn maar door oxidatie worden verbindingen minder kwalitatief.

Een gerepareerde kabel kan je moeilijk gaan vergelijken met een exemplaar dat nooit beschadigd is geweest.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

a3ke schreef:Volgens mij zit je wel met zekerheid aan je max hoor (en al zeker als je ziet dat je op een repairprofiel staat is zorgwekkend)

is geen repair zenne, is een 12/1 profiel
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
hw148994
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 apr 2012, 18:06
Bedankt: 5 keer

Staat de modem bij het Belgacom intro punt in jouw woning? Welke bekabeling is daar van toepassing? De afstand kan bijvoorbeeld kort zijn maar door oxidatie worden verbindingen minder kwalitatief.

Een gerepareerde kabel kan je moeilijk gaan vergelijken met een exemplaar dat nooit beschadigd is geweest


De modem staat vlakbij de Belgacom intro +/-1.50m
De PC staat vlak bij de modem +/- 1m
Gebruikte bekabeling is cat5

Het is toch niet mijn fout dat er bij werken in de berm een mogelijke beschadiging is die de verliezen veroorzaakt.
Dan moet de kabeleigenaar dit maar vakkundig herstellen, of moet ik daar dan voor opdraaien, neen toch !
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Neen dat is waar, maar is dat de fout van Belgacom dat iemand een kabel kapot maakt? Belgacom heeft deze weer werkende gemaakt en jouw lijn kan gewoon niet sneller aan (momenteel). Een groter profiel zou alleen maar zorgen voor een onstabiele verbinding waar jij uiteindelijk minder aan zal hebben dan aan een iets tragere verbinding die wél stabiel is en werkt.

Jouw buurman kan 7m verder wonen en toevallig wél een betere verbinding hebben. That's life, ergens moet er een harde lijn getrokken worden en helaas zit jij aan de trage kant van die harde lijn, maar dan wel ten voordele van de kwaliteit voor iedereen in jouw buurt.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Sorry maar een degelijk herstelling van telefoonkabel mag nooit leiden tot slechte kwaliteit van dat bewuste kabelpaar anders heeft de hersteller slecht werk geleverd of er is nog een slechte plaats in die bewuste kabel.
Ik spreek niet als leek maar met jaren ervaring bij een afdeling telecom van openbaar bedrijf.
Dus moet Belgacom zijn kabel degelijk checken en goed herstellen.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

sirWard,

het mag dan al de fout zijn van een externe partij als bij graafwerken een kabel wordt overgetrokken.

Hierbij heb ik wel volgende bedenking: is Belgacom zelf niet verantwoordelijk voor een spoedig en kwaliteitsvol herstel van de kabel/dienst zodat ze aan haar klanten de maximaal mogelijke service kunnen aanbieden?

Met "haar klanten" bedoel ik dus zowel de eindgebruikers als de andere providers die een raw copper/xDSL dienst bij hen afnemen ...

Dat ze diegene die de schade heeft berokkend de rekening sturen voor het herstel lijkt me nogal wiedes, maar het lijkt me beter dat ze het ineens goed doen en de werkelijke factuur voor een degelijk herstel (lees: meestal dus een vervanging van de overgetrokken kabel als we over koper praten) van de kabel aan diegene die de schade heeft veroorzaakt presenteren: als dat vaker gebeurt zal hij volgende keer dan wel wat voorzichtiger zijn met graven als die rekening hoog genoeg is...

Zijn er in België trouwens nog steeds geen plans en deftige richtlijnen voor de aanleg? Misschien wordt het eens tijd om met kabelgoten te gaan werken. Op bepaalde locaties alleszins zinvol. Sommige straten of voetpaden worden om de haverklap opengebroken (bijvoorbeeld in Mechelen, in bepaalde straten rond Telenet het geval of in de buurt van providers, datacentra, ...) .
Afbeelding
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

@Lion51 en @Stormlord

Er staat nergens bewezen dat Belgacom de kabel niet goed heeft hersteld. Er werd immers gesproken over mogelijke beschadigingen maar bon, voor de rest ben ik het overigens helemaal met jullie eens hoor. De klant (of dit nu een 'concurrerende ISP' is of een particulier persoon die maandelijks een factuur van Belgacom in de bus krijgt) hoort immers een kwalitatieve verbinding te hebben.

Echter wordt er nergens beloofd dat een klant ook een bepaalde snelheid zal halen. De eigenschappen van HW148994 's lijn zijn nu ook niet om naar huis te schrijven. De afstand is volgens de VDSL2TOOL nu eenmaal 814 meter. 8 maal langer dan de afstand van pakweg mijn persoonlijke lijn, om maar een voorbeeld te nemen. Nogmaals, er moet ergens een harde lijn getrokken worden en als er objectief gekeken wordt naar de gegevens/statistieken van jouw lijn dan is dat nu eenmaal zo als je met een 12/1 profiel komt te zitten. Is dat leuk? Neen. Maar je bent altijd vrij om de factuur van Belgacom te betalen om een ROP naast jouw deur te zetten hé.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

sirWard,

kleine bemerking hierop: overbetalen wij Belgacom/RTT (als belastingbetaler) al niet decennia lang?

Hoe vaak zijn we als consument al niet uitgemolken geweest door BGC?

Heeft BGC niet genoeg personeel om op een redelijkere termijn een uitrol van een dergelijk product te doen? Men zou denken van wel, als een van de grotere werkgevers in België...

VDSL2 had reeds LANG (we zijn intussen al een paar jaar verder) een veel ruimere dekking moeten hebben, en men zou intussen eigenlijk al in >40% van Vlaanderen FTTH moeten uitgerold hebben. Wanneer gaan we dat eens in productie zien? En die 100Mbit lijnen die zogezegd een paar jaar geleden al makkelijk haalbaar zouden zijn op VDSL2? Ze hebben verdorie er al moeite mee om een deftige snelheid te leveren als je op een paar honderd meter van een centrale zit! Waar zijn/blijven die zgn. "boostboxen" waarover hier al een aantal keer is gesproken?

Zou men trouwens niet beter investeren in een toekomstgericht product zoals FTTH i.p.v. nog te blijven investeren in een verouderde koper-infrastructuur? Waarom halen ze die koper niet uit de grond, en verkoop hem als schroot als ze fiber trekken: met de huidige prijs van de grondstoffen alleen al heb je al een deel van je fiber terugbetaald...

Maar ja: Belgacom en Telenet hebben een duopolie en verrijken liever hun aandeelhouders en directieleden dan dat ze hun klanten een modern product aanbieden ...

Je zou nochtans denken dat bepaalde delen van België (en vooral dan Vlaanderen) met hun hoge bevolkingsdichtheid een ideale situatie zou moeten bieden voor een aantal producten ...
Laatst gewijzigd door Stormlord op 11 apr 2012, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

sirWard schreef: De eigenschappen van HW148994 's lijn zijn nu ook niet om naar huis te schrijven. De afstand is volgens de VDSL2TOOL nu eenmaal 814 meter. Nogmaals, er moet ergens een harde lijn getrokken worden en als er objectief gekeken wordt naar de gegevens/statistieken van jouw lijn dan is dat nu eenmaal zo als je met een 12/1 profiel komt te zitten.

Theoretisch hoort bij deze afstand een 8d profiel met een 16.5/2 sync, en niet een 12/1 sync (> 1000 meter).
Als de lijnafstand dus klopt, zit je met een abnormale verzwakking op de lijn, die niet overeenkomt met de afstand. Misschien toch een reden om nog eens naar de technische dienst te bellen (0800 22700) en de lijn te laten uitmeten.

hw148994 schreef:Waarom zorgwekkend ? Wat is er dan fout?
Hoe komt dat die trainig margin zo hoog is.

Hoe hoger de training margin, hoe beter !!!
Een hoge training marge, of SNR, wil zeggen dat de lijn nog marge heeft voor een verhoging.
Waarom is deze zo hoog? Omdat je zo'n laag profiel gekregen hebt ! Hoe hoger je sync, hoe lager de training margin zal worden.
Hoe lager de training margin, hoe dihcter je bij het maximum zit, en hoe onstabieler je lijn zal worden ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

die afstand is een berekende waarde, daar kan je niet op afgaan en is al zeker geen geldig argument om meer snelheid te kunnen vragen. het enige dat hij kan doen is bericht sturen naar Eva van Belgacom (denk dat dit meer kans op succes heeft dan naar algemeen nummer te bellen) die het kan bekijken of er toch iets meer mogelijk is...
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Stormlord schreef:sirWard,

kleine bemerking hierop: overbetalen wij Belgacom/RTT (als belastingbetaler) al niet decennia lang?

Hoe vaak zijn we als consument al niet uitgemolken geweest door BGC?

Heeft BGC niet genoeg personeel om op een redelijkere termijn een uitrol van een dergelijk product te doen? Men zou denken van wel, als een van de grotere werkgevers in België...

VDSL2 had reeds LANG (we zijn intussen al een paar jaar verder) een veel ruimere dekking moeten hebben, en men zou intussen eigenlijk al in >40% van Vlaanderen FTTH moeten uitgerold hebben. Wanneer gaan we dat eens in productie zien? En die 100Mbit lijnen die zogezegd een paar jaar geleden al makkelijk haalbaar zouden zijn op VDSL2? Ze hebben verdorie er al moeite mee om een deftige snelheid te leveren als je op een paar honderd meter van een centrale zit! Waar zijn/blijven die zgn. "boostboxen" waarover hier al een aantal keer is gesproken?

Zou men trouwens niet beter investeren in een toekomstgericht product zoals FTTH i.p.v. nog te blijven investeren in een verouderde koper-infrastructuur? Waarom halen ze die koper niet uit de grond, en verkoop hem als schroot als ze fiber trekken: met de huidige prijs van de grondstoffen alleen al heb je al een deel van je fiber terugbetaald...

Maar ja: Belgacom en Telenet hebben een duopolie en verrijken liever hun aandeelhouders en directieleden dan dat ze hun klanten een modern product aanbieden aan hun klanten ...

Je zou nochtans denken dat bepaalde delen van België (en vooral dan Vlaanderen) met hun hoge bevolkingsdichtheid een ideale situatie zou moeten bieden voor een aantal producten ...


Een zeer interessante discussie dat eerder in een ander topic kan want hier is dat off-topic naar mijn mening. De vraag van de persoon in kwestie zal met zo'n discussie niet beantwoordt worden. Belgacom weigert een profiel te verhogen omdat de lijnkwaliteit te slecht is. De klant in kwestie kan, zoals Philippe_D meld contact opnemen met de technische dienst om te kijken of er toch niet ergens een probleem is die er niet hoort te zijn. Je mag trouwens niet vergeten dat die afstanden in de VDSL2TOOL berekende waarden zijn.

Voor zover ik weet worden boostboxen geïnstalleerd en wordt VDSL2 nog steeds verder uitgebreid. Onlangs nog werd de straat van mijn schoonbroer voorzien van vele blauwe ballonen met het heugelijke nieuws. En dat is een (weliswaar) kleine stad en niet een boerengehuchtje waarover ik spreek.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Food voor een andere topic misschien idd. , maar ik begrijp deze persoon zijn probleem wel: ik zit met VDSL2 op 403m van de centrale volgens een BGC technieker (dat is dan ongeveer honderd meter meer dan wat google aangeeft als werkelijke afstand via de straat naar de centrale en de afstand in vogelvlucht is nog een stuk korter).

Mijn lijnprofiel op VDSL2 is nu 20/2 via EDPNET (terwijl er voorheen een 30/6 via Dommel heeft op gezeten).
Een gedateerd profiel dat 3-5 jaar geleden ongeveer mainstream ADSL2+ "had moeten zijn" dus ...

EDPNET kan niet veel doen aan het DARE systeem van BGC en heeft een DLM aangevraagd (de 10 dagen zijn intussen wel al voorbij en ik zie geen verandering tot op heden), maar BGC dient wel een zo goed mogelijke lijn op te leveren.

Dat doen ze dus niet tot op heden. Nochtans betaal ik voor die raw copper ook onrechtstreeks via EDPNET aan Belgacom.

Telenet levert mij 100Mbit/5Mbit (die upstream is ook veel te weinig en inherent aan de zware overboeking van Telenet, BGC is hier zeker niet alleen de boeman dus).
Afbeelding
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Voor zover ik weet is DLM nog niet overal actief wat een verklaring kan zijn waarom je nog geen verandering ziet in jouw snelheid. Ikzelf heb ook een hele tijd op 'maar' 20/2 gezeten terwijl 30/6 op die locatie perfect mogelijk was. Tsjah, momenteel zit ik op 104 meter afstand en ben ik dezer dagen stappen aan het zetten om terug naar EDPnet te gaan, ondermeer voor die 50/6. Er kon ook niet gegarandeerd worden dat dat reeds direct in orde zou zijn, ook al zijn mijn lijnwaarden perfect in orde.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Alleszins tot nu toe nog niet de melding gekregen (noch van EDPNET noch van BGC) dat DLM niet bij ons zou werken...
Afbeelding
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

En hebben ze bevestigd dat het wel zal werken DLM ? :D :D :D
The eternal and true pessimist :D
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Neen, ook niet A3ke : alleszins ben ik niet van plan een gans jaar te gaan betalen voor een miezerige 20/2 - en dat heb ik hen ook van zodra ik de 20/2 heb vastgesteld gemeld.

Ik merk hierbij op dat ik de lijn weliswaar heb geconfigureerd in de modem - maar momenteel nog al mijn trafiek via telenet routeer op mijn router en dus de lijn (behoudens line maintenance data) eigenlijk niet gebruik ...

30/6 tot daar nog aan toe, dat is dan mijn toegift: voorheen heeft er al 30/6 op deze lijn gezeten (zoals je wellicht weet) dus moeten ze niet gaan zeggen dat het niet "kan" - het heeft maanden perfect gewerkt op mijn lijn - hetzelfde aderpaar op de contactdoos in de woning (maar eigenlijk wou ik en betaal ik voor 50/6, laat me dat duidelijk zijn). Hoe BGC het verder vanaf de straatkast heeft aangesloten: tja, daarop heb ik ook geen controle, maar zover ik weet is het wel de taak van BGC een zo goed mogelijke lijn op te leveren op mijn locatie en in dat geval is een 20/2 lijn toch wel een in specificatie sterk afwijkend product van wat ik heb besteld. M.a.w. EDPNET levert momenteel niet wat ik heb besteld en eigenlijk zou EDPNET nu moeten pushen bij BGC om dit te rectifiëren.

EDPNET zou ook mistevreden klanten kunnen vermijden als ze de klant OP VOORHAND melden dat men de geadverteerde snelheid op diens locatie niet kunnen leveren en dan de klant nog de keuze laten om de bestelling al dan niet te annuleren. Dat hebben ze in mijn geval niet gedaan, en vind ik dus niet netjes. Als ze dit wel hadden gedaan hadden ze op dit moment geen klant gewonnen, maar misschien wel in de toekomst. Nu lopen ze het risico een klant kwijt te spelen omdat hij mistevreden is, en komt hij dus mogelijk niet meer terug... Weinig commercieel getinte actie gehad van hun kant tot op heden alleszins... Ze hebben ook verschillende opportuniteiten gehad om dit reeds te doen, maar ik zie momenteel dus geen evolutie. Ik had de betaling voorzien op 15/4, maar krijg ik geen feedback voor die datum zal ik de betaalopdracht uit memodatum schrappen in afwachting van hun verdere feedback.
Afbeelding
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Here we go again :lol: :roll:

Je betaald niet voor 50/6 , 50/6 is het hoogst mogenlijke dat je theoretisch kan krijgen

Anders betaald iedereen dat op ADSL2+ teveel want NIEMAND haalt die theoretisch mogenlijke 24/2 daar /D

En elke Telenetter dat veel in in "rode tijd" download een variabele betaling dan wil maandelijks afhankelijk van de gekregen snelheid dan ?

En in u geval is een paar dB verschil het feit waarom je automatisch lager zal syncen ipv dat forced 30/6 profiel van toen
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

** De geafficheerde snelheden zijn theoretische maximumsnelheden die door verschillende factoren (interne bekabeling, netwerkkaart, locatie modem, …) beïnvloed kunnen worden.


En dat is bij alle ISP's het geval. Dat je vroeger op die lijn 30/6 hebt gekregen moet inderdaad ook vrij logisch als gevolg hebben dat dat bij EDPnet net zo het geval is. Echter is de aansluiting exact hetzelfde (ander paar bvb)? Wanneer je de bestelling hebt geplaatst kreeg je duidelijk bovenvermelde disclaimer te zien. Je hebt dan ook niet de mogelijkheid om facturen niet te betalen. Nouja je kan dat wel maar dan ben je in ieder geval niet in jouw recht.

Wanneer je een bestelling plaatst krijg je trouwens van EDPnet zelf ook een test voorgeschoteld. Wat Belgacom uiteindelijk beslist daar kan EDPnet niks aan doen. Ik raad je aan om alle facturen op tijd te betalen en nog eens (telefonisch is net zo makkelijk om te communiceren) contact op te nemen met de klantendienst. Leg duidelijk de situatie uit en hoe vroeger die 30/6 ook mogelijk was. Vraag desnoods waarom het vandaag de dag niet meer mogelijk is.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Omdat het vroeger geforceerd werd SirWard toen ie bij Dommel was

Toen kwam Stormlord ook anders maar op een 20/2 via de gewone syncprocedure
The eternal and true pessimist :D
knuppel
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 mar 2010, 00:06
Bedankt: 17 keer

Stormlord schreef:kleine bemerking hierop: overbetalen wij Belgacom/RTT (als belastingbetaler) al niet decennia lang?


Ter correctie: Van je belastingen gaat er geen € naar Belgacom, integendeel: Belgacom betaalt zijn lonen zelf, betaalt belastingen en een dik dividend aan de staat. Redenen waarom het bedrijf niet geprivatiseerd wordt natuurlijk: men wil de melkkoe niet kwijt.

Stormlord schreef:
VDSL2 had reeds LANG (we zijn intussen al een paar jaar verder) een veel ruimere dekking moeten hebben, .
Zou men trouwens niet beter investeren in een toekomstgericht product zoals FTTH.
Je zou nochtans denken dat bepaalde delen van België (en vooral dan Vlaanderen) met hun hoge bevolkingsdichtheid een ideale situatie zou moeten bieden voor een aantal producten ...


In Europa heeft enkel Zwitserland meer VDSL dan België, alle andere landen hinken achter. In het grootste deel van Frankrijk bvb. mag je blij zijn met ADSL2+ aan enkele Mbps, vooral in landelijke gebieden. Geen kabel als alternatief.
In Nederland hebben ze dan misschien wel FTTH in sommige streken, maar als je ziet dat er enerzijds geen kat voor wil betalen en anderzijds dat KPN er haast geen marktaandeel op haalt snap ik wel waarom operatoren niet geneigd zijn om in FTTH te investeren. Je wil niet investeren om minder inkomsten te halen.
En drukbevolkt: In Parijs wonen meer mensen dan in België. Vlaanderen is een uitgestrekt dorp, maar dichtbevolkt is nog iets anders...
FTTH business case is altijd een probleem. Zoek maar eens op FTTH cijfers in Parijs. Bedroevend.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

A3ke,

Het enige wat ik me herinner is dat de lijn destijds op 8D profiel stond (zoals nu) en destijds voorrang werd gegeven door Belgacom aan Skynet klanten om op het 17A profiel te worden gezet. Hiervoor moest de Sagem modem ook worden uitgerust met een nieuwere firmware.

Iemand van BGC heeft dat toen voor mij bespoedigd zodat mijn lijn normaal op 30/4.5 zou komen en vastgesteld dat er nog ruimte was op de upstream en me op 6 upload gezet (dat laatste niet op mijn vraag, maar uit vrije wil door hem zelf voorgesteld).

Er is voor zover ik mij herinner toen niets gezegd van dat mijn lijn slechts op 20/2 zou komen bij automatische profieltoewijzing, maar bon : dat is dan uw persoonlijke veronderstelling. Ik sluit dit niet uit, maar dit kwam toen niet ter sprake en wordt dan weer tegengesproken door het bericht van de installateur technieker die oorspronkelijk de lijn kwam opleveren:
toen de VDSL2 lijn oorspronkelijk werd opgeleverd (maanden, meer dan een half jaar zelfs, voor de upgrade naar dat 17a 30/6 profiel) is er iemand van BGC langsgeweest om de NTP2007 te installeren. Deze persoon zei me dat er voldoende headroom was op mijn lijn voor ±70MBps down. Zijn naam heb ik echter niet. Vraag jij misschien aan elke BGC tech die langskomt wat zijn naam is? Die persoon zou zich dat trouwens toch ook waarschijnlijk allemaal niet meer herinneren - hoeveel klanten doen die mannen zo niet per dag hé ...

EDIT:
Knuppel,

nadat gans werkend België jaren heeft bijbetaald voor de opzet van de RTT infrastructuur, de lonen van de ambtenaren die er werkten en de pensioenen die heden nog steeds door u en ik worden gesponsord en BGC/RTT de Belg maandelijks zwaar heeft overcharged voor maandelijkse abonnementskosten, huurtelefoons die al lang waren afgeschreven en veel mensen zelfs niet eens meer hadden, ... Vergeten we ook even (bewust, allicht) dat die koperdraad dikwijls al een hele tijd onder de grond zit? BGC is geprivatiseerd en de staat strijkt inderdaad dividend op - maar hoeveel heeft de staat (wij dus, u en ik belastingbetaler) destijds (en nu nog: pensioenen) geïnvesteerd in de RTT ?

Je kan de uitgestrektheid van België bezwaarlijk gaan vergelijken met die van Frankrijk. Er zijn toch wel verschillen tussen neem bijvoorbeeld "de westhoek" en de bredere as Brussel-Antwerpen waar je toch een relatieve bevolkingsdichtheid hebt en een investering toch wel verantwoord is. Werd hier iemand overigens al de keuze geboden om in een FTTH project te stappen? Rondvraag gedaan in buurten hoeveel abonnees zouden willen intekenen? Ik heb nog niets in die zin in mijn bus gehad hoor... Tja, de bevolkingsdichtheid van Parijs zal op bepaalde plaatsen inderdaad hoger zijn dan op bepaalde plaatsen in Vlaanderen of België, datzelfde zal gelden voor heel wat grootsteden - althans, bepaalde wijken ervan... Gemiddeld scoort België echter redelijk hoog, kijk maar eens hier bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Population_density
Ik zie Frankrijk en Zwitserland nergens opduiken in de top 10 van landen met meer dan 10 miljoen inwoners hoor (Tja, Zwitserland heeft geen 10 miljoen inwoners en een bevolkingsdichtheid die BEDUIDEND lager is dan België en toch hebben ze volgens u meer VDSL?). België echter, staat met stip op plaats 7 (2 plaatsen onder Nederland) ...

Vergelijk deze van VLAANDEREN dan nog eens met die van België: http://en.wikipedia.org/wiki/Flanders en dan merk je dat de bevolkingsdichtheid van Vlaanderen ons een stuk hoger brengt en Vlaanderen gemiddeld boven Nederland uitkomt...

Investeren om minder inkomsten te halen: tja, dat is het nu net wat ik zeg hé - op het moment gaat het allemaal om de aandeelhouders te plezieren en niet om de klant een modern product aan te bieden. Allemaal erg kortzichtig: hoe lang gaat de VDSL over de koperdraad nog meekunnen met snelheidsverhogingen (op realistisch bruikbare afstanden), wetende dat veel van die koperdraad toch al wel enige tijd onder de grond steekt en er nu al problemen zijn met crosstalk etc. ? Wat doen we dus: maar blijven investeren in die verouderde kopertech, net zoals destijds men nog een forse campagne rond TWIN ISDN lijnen lanceerde toen ADSL in beta test was en de eindgebruiker nog maar eens zwaar ging overchargen voor een product dat toen reeds verouderd was en men in Duitsland al aan het afbouwen was ten voordele van ADSL ... Belgacom heeft toen ook eerst TWIN nog zoveel mogelijk proberen uit te melken alvorens ADSL te introduceren aan ronduit schandalige condities (aanrekening per megabyte)... Dat spreekt boekdelen...

A3ke,

50/6 is niet het theoretisch maximum haalbare en mijn vereisten zijn ook niet zo uitzonderlijk. Mijn toegift is 30/6, waarom: omdat ik WEET dat dit in het verleden gedurende hele tijd heeft gewerkt.
Laatst gewijzigd door TiTanium op 11 apr 2012, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbeltje samengevoegd ;)
Afbeelding
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Waarom nu een lager profiel? Vermoedelijk omdat er een aantal klanten zijn bijgekomen bij jou op de bundel en men anders last krijgt van interferentie?

Zoals zovelen hier al hebben aangegeven zal er een gegronde reden zijn en zijn geforceerde profielen geen garantie voor de toekomst.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

AXS,

dat zou best kunnen, maar ik heb dus geen controle over het aderpaar waarop ze me plaatsen en als dit zo is - hebben er waarschijnlijk ook andere gebruikers in de directe omgeving hierdoor hinder en een lager profiel.

Er komt een dropkabel met 2 aderparen binnen, en op dat andere paar zit NIKS momenteel. De VDSL lijn is aangesloten op oranje-blauw, het andere paar is niet aangesloten. Vanaf de straatkabel is het natuurlijk een ander paar mouwen. Het feit dat mijn lijn slechter is kan bijvoorbeeld ook puur te maken hebben met het paar in de kabel van de straatkast naar de centrale toe, aging of beschadiging van kabel, vocht-insijpeling, ... (ik ben volgens eerdere info die ik doorkreeg dus aangesloten op een kast op korte afstand, maar rechtstreeks doorgepatched - allicht via een andere kabel dus - naar de centrale om de hoek in een andere straat ...) Maar dat zijn dus allemaal zaken waaraan ik niks kan veranderen en Belgacom verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de lijn/oplevering van de lijn en onderhoud van de infrastructuur.

Wat ik mij o.a. afvraag:
kiest Belgacom het paar voor die doorpatching bijvoorbeeld "arbitrair" of op basis van bijvoorbeeld technische readouts die een minimum servicekwaliteit op een lijn kunnen garanderen? Wat zijn de criteria die worden gehanteerd voor de toewijzing? Niet iedereen heeft dezelfde lijnwaarden nodig (ik denk aan een gewone voice PSTN lijn, faxlijn, ...). Worden de beste paren gereserveerd / benut voor high speed VDSL connecties of niet? Indien niet, levert Belgacom alleszins niet steeds de best mogelijke lijn voor VDSL op...

'k Ben trouwens wel eens benieuwd waar ze hier allemaal ROPs hebben neergepoot... Het kaartje dat enige tijd geleden via URL hier beschikbaar was, was alleszins niet echt "spectaculair" te noemen wat betreft ROP/distance coverage... Hopelijk hebben ze er intussen toch wel enkele bijgeplaatst... Is het trouwens ook niet de opdracht van Belgacom hier de noodzakelijke ingrepen door te voeren om de situatie te optimaliseren?

Hoe oud is de kabel die hier in de straat steekt?
30 jaar? 40 jaar? Misschien zelfs ouder? Geen idee eigenlijk. Tja, interferentie. Zijn de paren afzonderlijk afgeschermd? (betwijfel ik zeer)...

Is dit een gegronde reden of eerder een uitvlucht van Belgacom om niet de noodzakelijke investeringen te doen (de VDSL roll-out is inmiddels toch al wel even geleden gestart...) die men eigenlijk al jaren geleden had moeten doen en investeert men eigenlijk niet beter in nieuwere technologie die hogere snelheden aankan en minder gevoelig is aan interferentie en afstand (meer glasvezel dus)?
Afbeelding
knuppel
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 mar 2010, 00:06
Bedankt: 17 keer

Stormlord schreef:
nadat gans werkend België jaren heeft bijbetaald voor de opzet van de RTT infrastructuur, de lonen van de ambtenaren die er werkten en de pensioenen die heden nog steeds door u en ik worden gesponsord

Deze redenering geldt voor zowat elke operator in de wereld en ook voor de kabel (gelegd door intercommunales, ook statutair personeel). Onder privé-initiatief is dekking van nature beperkt tot lucratieve gebieden.
Stormlord schreef:BGC/RTT de Belg maandelijks zwaar heeft overcharged voor maandelijkse abonnementskosten, huurtelefoons die al lang waren afgeschreven en veel mensen zelfs niet eens meer hadden, ...

Dit is de belangrijkste reden waarom de telecommarkt geliberaliseerd werd. Er zijn nu tenminste alternatieven
Stormlord schreef:Vergeten we ook even (bewust, allicht) dat die koperdraad dikwijls al een hele tijd onder de grond zit? BGC is geprivatiseerd en de staat strijkt inderdaad dividend op - maar hoeveel heeft de staat (wij dus, u en ik belastingbetaler) destijds (en nu nog: pensioenen) geïnvesteerd in de RTT ?

Deze redenering geldt voor zowat elke operator in de wereld en ook voor de kabel (gelegd door intercommunales, ook statutair personeel). Onder privé-initiatief is dekking van nature beperkt tot lucratieve gebieden, reden waarom elke overheid investeerde in infrastructuur en telecommunicatie.
RTT werd omgevormd tot autonoom staatsbedrijf in 1991 (vind je op Wikipedia oa) Dit wil zeggen dat sedertdien er alleen geld uit vertrokken is, geen belastinggeld naartoe gegaan. Abonnementsgeld wel natuurlijk.... :roll:
Wat pensioenen betreft: ook jouw en mijn pensioen worden door de staat betaald (tegen dan is het geld misschien allemaal wel op...). Ik zie het probleem niet.

Stormlord schreef:Investeren om minder inkomsten te halen: tja, dat is het nu net wat ik zeg hé - op het moment gaat het allemaal om de aandeelhouders te plezieren en niet om de klant een modern product aan te bieden.

Er zijn maar 2 mogelijkheden: ofwel hou je telecommunicatie in handen van de staat, en dan zou het in het takenpakket van de staat kunnen zitten om iedereen fiber te geven. Theoretisch natuurlijk, want dit zou willen zeggen dat ze hun geld niet voor iets anders willen gebruiken (en geld hebben ze nu al niet). We weten allemaal hoe het met investeringen van de staat zit.
Alternatief is te liberaliseren en privatiseren en de vrije markt te laten spelen.

Jij wil beide zaken tegelijk, maar dit lijkt me onmogelijk. Mocht ik Telenet of Mobistar zijn, ik zou serieus van mijn oren maken als de staat geld zou stoppen in Belgacom om FTTH uit te rollen. Dit noemt marktverstoring.
Als Belgacom het zelf moet betalen zou ik als privé-aandeelhouder van Belgacom ook niet opgezet zijn met het idee dat ‘mijn’ geld zou gebruikt worden om de Westhoek te bedekken met FTTH. Als aandeelhouder ben je een investeerder, geen OCMW.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Knuppel,

waar zie jij in mijn bericht staan dat "de staat" Belgacom zou moeten sponsoren voor FTTH?

Dat ze dat verdorie zelf eens doen met die massa's winst die ze de afgelopen jaren hebben opgestreken!
Ik stel mij vooral vragen bij de investeringen in vernieuwing van deze infrastructuur en de snelheid en kwaliteit van de uitrol van de diensten die reeds een paar jaar geleden in productie genomen zijn. Ik stel mij ook serieus vragen bij de houdbaarheidsdatum van VDSL.

Ik zie in de huidige situatie ook nog steeds een ernstig probleem van belangenvermenging wat betreft afhankelijkheid van de kleinere ISPs van de duopolisten, die verantwoordelijk zijn voor de local loop (zakelijke of meer regionale spelers zoals VOO/Brutélé, Colt,... laat ik hier nog even buiten beschouwing).

Er is ook politieke inmenging via participatie in BGC en ook Telenet (hoewel dat aandeel al sterk werd afgebouwd dacht ik). Ik betwist helemaal niet dat de staat voordeel haalt uit die dividenden en het aandeelhouderschap, maar er zijn toch ook wel een aantal nadelen ...

De regelgever (BIPT) is te sterk historisch gerelateerd aan Belgacom en zou werkelijk compleet onafhankelijk moeten zijn en strenger moeten optreden en er strikter op moeten toezien dat Belgacom of Telenet (in de toekomst) haar klanten niet benadeelt t.o.v. zichzelf (en dat zullen ze ongetwijfeld proberen te doen op allerhande manieren).

Wat is volgens u de beste oplossing?
Afbeelding
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Kijk eens naar het jaarverslag en zie op pagina 115 dat Belgacom zomaar eventjes 777 miljoen € heeft geïnvesteerd in het netwerk. Dat is zowaar een investering van 12,1 % van de opbrengsten. Andere bron is deze. Daar staat een investering van 750 miljoen €, weet niet welke van de twee de juiste is.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Hmm.. cijfers in een marketingbrochure die elkaar dan nog tegenspreken.
Hoe betrouwbaar zijn deze als ze zelfs in hun eigen brochures nog verschillende cijfers gaan publiceren...

Er staat ook niet bij in detail in welk deel van het netwerk werd geïnvesteerd en hoeveel.

Als iemand cijfers heeft mbt. investeringen in de local loop en VDSL2 of FTTH ben ik geïnteresseerd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

777.000.000 of 750.000.000 wat maakt het uit... De waarden liggen procentueel niet zover van elkaar ;)

EDIT:
Vuurvos merci :p met wat te snel te zijn had ik er inderdaad nog eens miljoen achter gezet ;) Bij deze aangepast.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
stefferke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 dec 2011, 21:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Hier hetzelfde probleem

mijn lijn kan geupgradet worden maar belgacom wilt het precies niet doen terwijl dat de waarden heel mooi zijn.

Noise Margin
19 dB
Attenuation
16 dB
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

TiTanium schreef:777.000.000 of 750.000.000 miljoen wat maakt het uit... De waarden liggen procentueel niet zover van elkaar ;)

750.000.000 miljoen, dat scheelt 'em anders veel hoor ;-)
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

stefferke schreef:Hier hetzelfde probleem

mijn lijn kan geupgradet worden maar belgacom wilt het precies niet doen terwijl dat de waarden heel mooi zijn.

Noise Margin
19 dB
Attenuation
16 dB


met enkel die waarden kan je niets zeggen

en wie zegt niet dat je eens op een hoger profiel hebt gestaan en dan veel error's gehad hebt ? BGC logt deze dan en zet je op lager profiel
error's dan resolved ? geen hoger profiel meer ...
The eternal and true pessimist :D
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Titanium,

hoe dan ook - dat beantwoord niet de vraag hoeveel van die 750 of 777 miljoen in VDSL2, local loop upgrading van bestaande koperdraad of FTTH gestopt zou zijn denk ik. Gaat dat allemaal overigens wel om structurele verbeteringswerken? Wat zit daar allemaal in?

Puur een gok, maar denk dat een groot deel van dat bedrag in draadloos netwerk zal zitten (3G/4G/...), televisie en andere delen van de infrastructuur.

Laat ons hopen dat de wedde van Didier Bellens daar niet bij in zit (niet echt netwerk en/of vernieuwing maar bon :evil: ), want da's al gelijk een paar miljoen minder ...
Afbeelding
stefferke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 dec 2011, 21:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

a3ke schreef:met enkel die waarden kan je niets zeggen

en wie zegt niet dat je eens op een hoger profiel hebt gestaan en dan veel error's gehad hebt ? BGC logt deze dan en zet je op lager profiel
error's dan resolved ? geen hoger profiel meer ...


ik sta nog op 4.6mbps en de geburen die bgc tv hebben staan op 9 :evil:
daar over zat bgc te zeveren dat ze dat zeker willen op 9 zetten als ik bgc tv neem.
maar als je logisch na denkt 1 maal de tv aan staat is het gedaan met het internet op een normale snelhied nog trager dan nu (bij mijn geburen toch)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Bgc tv aanvragen via internet en dan gebruik maken van je 7 dagen wettelijke bedenktijd? Zal je wel verzendkosten van decoder kosten, denk ik.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Maar hij betaalt toch voor een snelheid van 12, als de lijn 9 aankan moet Belgacom toch die snelheid bieden in plaats van 4,6Mbps :eek: ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

stefferke schreef:ik sta nog op 4.6mbps en de geburen die bgc tv hebben staan op 9 :evil:
daar over zat bgc te zeveren dat ze dat zeker willen op 9 zetten als ik bgc tv neem.

Wat bedoel je met "zeveren" ?? Heb jij naar Belgacom gebeld (technische dienst 0800 22770) en wat hebben ze geantwoord ?
In principe moet je altijd het hoogste profiel krijgen wat technsich haalbaar is op jouw lijn.
Dit heeft absoluut niets te maken of je nu Belgacom TV neemt of niet.
Bel ze dus nog eens, en vraag een verhoging van je lijnprofiel. En hou ons op de hoogte van het antwoord.

MClaeys schreef:Maar hij betaalt toch voor een snelheid van 12, als de lijn 9 aankan moet Belgacom toch die snelheid bieden in plaats van 4,6Mbps :eek: ?

In feite betaalt hij voor een max. snelheid van 30 (dat is de snelheid van alle formules vanaf gisteren).
En hij moet inderdaad krijgen wat technisch haalbaar is op zijn lijn!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

stefferke schreef:
a3ke schreef:met enkel die waarden kan je niets zeggen

en wie zegt niet dat je eens op een hoger profiel hebt gestaan en dan veel error's gehad hebt ? BGC logt deze dan en zet je op lager profiel
error's dan resolved ? geen hoger profiel meer ...


ik sta nog op 4.6mbps en de geburen die bgc tv hebben staan op 9 :evil:
daar over zat bgc te zeveren dat ze dat zeker willen op 9 zetten als ik bgc tv neem.
maar als je logisch na denkt 1 maal de tv aan staat is het gedaan met het internet op een normale snelhied nog trager dan nu (bij mijn geburen toch)

Wat zegt de lijntest? (www.lijntest.be)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gesloten

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”