Meer info FONERA netwerk

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
lucdec
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Hallo,

Ik heb een smartfoon en had graag ook hotspots gebruikt.
Moet ik klant zijn bij Belgacom om het fon netwerk te kunnen gebruiken?
Als ik fon lid ben, kan ik danook gebruik maken van de"Belgacom" spots, zonder van hen specifiek klant te zijn?

Graag meer info...en uw ervaringen

dank
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

iedereen kan fon krijgen, je moet het dan alleen ook zelf aanbieden

http://corp.fon.com/be

Als je een fonera koopt, krijg je nog voor je hem thuis krijgt al 3 weken toegang op de fon spots...

Daarna moet je zeker je fonera zelf aangesloten hebben, en zelf een fonspot opgezet hebben (poepsimpel)

Ik kan je een invitatie sturen als je me je emailadres doorstuurt. Je krijgt dan 20% op de fonera simpl

Werkt voor alle providers. En ook de belgacom fonspots werken dan voor andere providers (ik heb edpnet bvb)

Ik ben er supertevreden van (heb zelf de fonera 2.0N)
de koe zegt boe
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Iemand enig idee of Scarlet ook de Fon firmware op de sagem kan zetten, ik zou er graag van gebruik maken :(
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Dat lukt niet :-(
Heb zelf een bbox2 en krijg het ook niet ok....

Langs de andere kant, de fonera simpl heeft de 802.11n speeds en bereik, wat beter is dan de 802.11g modems (routers) en kost nog geen 40€
de koe zegt boe
lucdec
Premium Member
Premium Member

bambipower schreef:iedereen kan fon krijgen, je moet het dan alleen ook zelf aanbieden

http://corp.fon.com/be

Als je een fonera koopt, krijg je nog voor je hem thuis krijgt al 3 weken toegang op de fon spots...

Daarna moet je zeker je fonera zelf aangesloten hebben, en zelf een fonspot opgezet hebben (poepsimpel)

Ik kan je een invitatie sturen als je me je emailadres doorstuurt. Je krijgt dan 20% op de fonera simpl

Werkt voor alle providers. En ook de belgacom fonspots werken dan voor andere providers (ik heb edpnet bvb)

Ik ben er supertevreden van (heb zelf de fonera 2.0N)

OK, Ik stuur een mail.

Hoe zit het met het volumegebruik? Ik zit bij Telenet basicinternet(Heb een modem only en wil die niet kwijt), en daar is volume net als goud :) spijtig genoeg
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

invitatie verstuurd

De bandbreedte dat mensen op uw fonspot gebruiken gaat van uw limiet af. Zelf heb ik daar niet zoveel last van (heb unlimited). Nochtans zijn er zoveel hotspots, dat het onwaarschijnlijk is dat iemand zeer veel bandwith gaat gebruiken. Als je er toch schrik voor hebt, kan je je bandwith in het fon gedeelte afknijpen : http://wiki.fon.com/wiki/Settings#Limit ... _you_share, maar dat lukt enkel (dacht ik) met de fonera 2.0N en niet met de fonera Simpl

De laatste week heb ik 3 mensen weten inloggen op mijn fonspot (kan je zien in het controlepaneel)
2012-04-06 07:54:19 2012-04-06 08:13:55 19m 36s 1.97MB / 0.2MB *
2012-04-05 15:09:04 2012-04-05 15:21:10 12m 6s 4.08MB / 0.51MB *
2012-04-05 14:46:47 2012-04-05 14:57:56 11m 9s 0.32MB / 0.09MB *
de koe zegt boe
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

je kunt perfect elke dag kijken of er iemand gisteren op je "fon"spot gezeten heeft...
je kan eventueel ook de DNS settings richten naar opendns van je fonera simpl
en daar de nodige "filters" instellen zodat mensen je bandbreedte niet zomaar misbruiken

de kans dat ze op jouw fonspot zitten is minimaal
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

skynetbbs schreef:je kan eventueel ook de DNS settings richten naar opendns van je fonera simpl
Als ik me niet vergis heb je hiervoor een fixed IP nodig, kan jij dit even bevestigen?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Ik weet niet of de Fonera 2.0n (de Simpl alleszinds niet) het ondersteund, maar er is ook een OpenDNS updater.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

hmm ik ben inderdaad verwend door m'n fonera 2.0n waar het wel kan

http://wiki.fon.com/wiki/SIMPL_Network_Settings
lucdec
Premium Member
Premium Member

Hoe gaat dat trouwens als je met je smartfoon in stad wandelt. Pikt hij er automatisch een fon netwerk uit? Is een applicatie nodig? Ik vind maar 1 fon applicatie in google play
en deze is van Belgacom. Werkt deze ook voor niet Belgacomklanten?
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

In andere landen (en tot voor kort ook in Belgie) is er een officiele Fon app. Sinds Belgacom is begonnen met Fon is die applicatie (voor gebruikers in Belgie) hernoemd naar Belgacom Fon en is er Belgacom branding toegevoegd. Dat heeft echter geen enkel effect op het gebruik van de app, die connect automatisch op alle netwerken met een SSID die begint met "FON".

[Afbeelding Post made via mobile device ]
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

bambipower schreef: Ik kan je een invitatie sturen als je me je emailadres doorstuurt. Je krijgt dan 20% op de fonera simpl
Is die korting by any chance ook geldig op de 2.0N? Lijkt me een leuk routertje om eens mee te spelen...
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

Ja zou ook moeten werken met foneros
Je smartphone hoef je maar een maal te vertellen dat fon_belgacom en fon_free_internet goedgekeurd zyn door jouw
Dan zal hij connecteren en die app zal je dan authenticeren

LaserJet
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 28 keer

Smartphone* :-D

Ik dacht dat alle FON Netwerken als 1 netwerk gezien wordt.. Dus als je op je smartphone een Fonhotspot laat onthouden en direct laat verbinden, verbindt hij ook op een andere plaats met een andere fonhotspot zonder dat je dat zelf moet doen.
Ik weet wel niet zeker of dat ook zo is zonder die app?
Laatst gewijzigd door LaserJet 11 apr 2012, 18:54, in totaal 1 gewijzigd.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

enkel voor de fonera simpl :(, sorry, had je graag verder geholpen
Fonero Gets Fonero

You have 19 invitations left
Invite your friends to 20% off the Fonera SIMPL!

20% off (shipping not included)
de koe zegt boe
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Tip: als je een WRT54G vindt, kun je daar FON Base firmware opzetten, ideaal om aan een bestaande router te koppellen... Dan heb je ook FON :) Die dingen worden aan 20€ verkocht, is dan zelfs nog iets goedkoper dan een Fonera Simpl. En misschien kun je in je huidige router al een limiet instellen voor een LAN-poort... (eventueel via OpenWRT/DD-WRT, ik weet het eigenlijk niet zeker)
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

Daarmee moet je opletten. De WRT54G wordt officieel al een tijd niet meer ondersteund door Fon, de firmware werkt ook niet meer. Enkel deze firmware werkt nog.
guidove
Starter
Starter

Ik ben nieuw op dit forum. Lijkt mij wel interessant, dit toestel.
Hoe kan ik een promotiecode bekomen?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Iemand al een gratis iphone app gevonden om op fon's te connecteren ?

Ik heb een belgacom fon & fonera.
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

partner BTFon heeft wel een app voor de iphone, maar ik veronderstel dat je deze niet kan gebruiken met gewone Fon of belgacom fon gegevens?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

neen die van hun verbind met "btfon" vrees ik en met een @btfonero account;

de "app" zorgt voor de WISPR website authenticatie;
de smartphone onthoudt gewoon welke je voorkeursnetwerken zijn
bluezy
Member
Member
Bedankt: 7 keer

bambipower schreef:De laatste week heb ik 3 mensen weten inloggen op mijn fonspot (kan je zien in het controlepaneel)
2012-04-06 07:54:19 2012-04-06 08:13:55 19m 36s 1.97MB / 0.2MB *
2012-04-05 15:09:04 2012-04-05 15:21:10 12m 6s 4.08MB / 0.51MB *
2012-04-05 14:46:47 2012-04-05 14:57:56 11m 9s 0.32MB / 0.09MB *
Woon je soms boven een cafe, bij een bushalte of een druk plein of zo ? Of staat je Fon voor het raam ? Ik denk dat de meeste hotspots maar weinig passanten zullen zien, zeker als je weet dat de wifi maar zo'n kleine reikwijdte heeft, laat staan dwars door een muur (zeker voor Bbox/Sagem).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

ik woon aan de eindhalte van de tram

het ontvangst (bereik) van de fonera 2.0N is wel veel beter dan van mijn bbox of sagem

met de bbox kom ik maar tot halfweg mijn tuin, met de fonera haal ik het einde van de tuin (50m diepe tuin ong)
de koe zegt boe
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

ik lees die resultaten ook uit van dat fon controlepaneel en verwerk het in m'n eigen website
http://www.leeman.be/fon/router.php?sho ... interval=2#
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ik heb die extra antenne bijbesteld bij mijn Fon Simpl, men zegt dat ik dan een bereik van 200m zou moeten hebben....
Iemand ervaring mee?

Ik vind de apps BTFon voor de Iphone niet hoor en ook geen enkele andere apps voor de Fon op Iphone....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

dat is een directionele richtantenne... dus ipv in "alle" richtingen (bol) ... wordt alles in 1 richting "gebundeld"...
technisch gezien wil dit zeggen dat in die richting je meer dan 100mW zou sturen ... maar de verbindingskabel is expres dun gemaakt zodat je maar een klein gaatje in je houten raam omlijsting moet maken om de antenne aan je voorgevel te hangen.... dat "dunne" gedeelte zorgt daardoor ook voor de nodige verzwakking waardoor je de 100mW niet overstijgt ... maar zowiezo ipv 100mW in alle richtingen te sturen heb je normaliter een blokje meer op je bereik vanuit bijv het bushokje aan de overkant van je straat...of cafe...
mocht de Fonera Simpl nu ook beter kunnen "luisteren" dan hoefde je smartphone niet aan 100mW terug te roepen (meestal minder dan 33mW om batterij te sparen)

zowiezo ga je nog wel wat bereik "achter" de fontenna hebben... op de doos zie je een vertikaal/horizontaal stralingsdiagramma... je gaat niet opeens in een zware wifi-loze zone vallen doordat je je overbuur zijn boom wilt kapotstralen :-)
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ik heb ook nog een 24db yahi antenne op de zolder hangen die ik gebruikte voor mijn Alfa AP (vermogen 1000mW)..., ik had daarmee een berijk van 500m op mijn laptop...

In principe kan ik deze antenne er ook aanhangen en zou het bereik nog groter moeten zijn?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

ja alles met een Rp-sma is goed....
uw alpha was ook een rp-sma aansluiting sow ...moet zeker lukken
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Heeft er iemand een idee van het stroomverbruik van een Fonera Simple of een fonera 2.0 router?
(De Sagem zullen ze wel niet overtreffen :-) )

Ik twijfel al een tijdje, want mijn locatie is niet zo nuttig voor bezoekers, dus vermoedelijk zullen er geen bezoekers hier verbinden. Gewoon langs een straat zonder café, openbaar vervoer in de buurt, ... . Zelf heb ik nog geen moment gehad waarop ik een FON-spot wou gebruiken, maar misschien komt daar verandering in door Belgacom.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

solid-killer
Premium Member
Premium Member

Petervanakelyen schreef:Daarmee moet je opletten. De WRT54G wordt officieel al een tijd niet meer ondersteund door Fon, de firmware werkt ook niet meer. Enkel deze firmware werkt nog.
Ik begrijp je niet goed, werkt FON nu wel of niet meer met de WRT54G, want ik heb nog eentje staan en zou hem graag inzetten totdat scarlet het eindelijk ook aanbied (als dat ooit komt).
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Met die onofficiele firmware zou het moeten werken.

Ik ga mijn WRT54GL maandag krijgen, dan eens testen, hopelijk zal het werken. Maar probeer gewoon, worst case brick je die, maar aangezien je die toch niet gebruikt :roll:
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

ik heb alvast wiki.fon.com aangepast: http://wiki.fon.com/wiki/Linksys#Where_ ... lo_Routers
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

solid-killer schreef:Ik begrijp je niet goed, werkt FON nu wel of niet meer met de WRT54G, want ik heb nog eentje staan en zou hem graag inzetten totdat scarlet het eindelijk ook aanbied (als dat ooit komt).
Fon had vroeger official support voor de Linksys WRT54G-serie. Als ik mij niet vergis is midden vorig jaar de officiële firmware offline gegaan, waardoor gebruikers van een WRT54G/GL/GS moesten overstappen op een officiële Fon router (met Fon firmware). Hardwarematig gezien is er echter absoluut geen reden waarom het niet meer werkt. De firmware die ik heb gelinkt is niet officieel, maar zorgt ervoor dat het nog steeds mogelijk is om een WRT54G/GL/GS in te zetten als Fon router. Het enige verschil is dat er enkel een public SSID wordt uitgezonden (FON_FREE_INTERNET).

Dat gezegd zijnde, ik zal me eens bezighouden met een update voor die unofficial firmware. Chilli.conf (de whitelist) in die firmware is namelijk stokoud (en bevat al een aantal IP-adressen die ergens zijn anders zijn toegewezen).
Dima_2005 schreef:Met die onofficiele firmware zou het moeten werken.

Ik ga mijn WRT54GL maandag krijgen, dan eens testen, hopelijk zal het werken. Maar probeer gewoon, worst case brick je die, maar aangezien je die toch niet gebruikt :roll:
Ik ben er tot nu toe nog nooit in geslaagd met WRT54GL (en WRT54GS) definitief te bricken. Ik geloof dat ik één keer de behuizing moest openen en twee pinnetjes kortsluiten om de firmware te TFTP'en, maar werkte daarna weer gewoon prima :)
solid-killer
Premium Member
Premium Member

Bedankt peter,

Dan ga ik die firmware eens flashen, hopelijk bestaan er nog andere want ik heb hier wel nog een aantal draadloze AP's dingen liggen van DLink.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

het staat je vrij de "fon-ng" source af te halen en ergens de "dlink" uit commentaar te halen als mogelijke destinaties...
maar naar ik nog meen te herinneren bij discussies op het fon-ng kanaal zit er heel wat "hard gecodeerd" op basis van netwerknamen...
bijvoorbeeld fonera 2.0n gebruikt een ralink... dus de netwerknamen zijn ra0,ra1,ra2 etc...
maar als het een broadcom is zijn het br0, br1 ofzo (linksys)
en de originele foneras hadden een Atheros cpu en waren dan ath0-ath3 (wan,myplace, fon_ap, ...)

voor de rest is het allemaal "openwrt"...
de een wat ouder dan de andere
solid-killer
Premium Member
Premium Member

IK begrijp eigenlijk niet waarom telenet zijn eigen homespots openstelt, het zou toch voor iedereen meer voordeliger zijn indien ze ook in zee gingen met FON :P
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Je kan de klanten van de concurrentie toch niet via jou apparatuur laten werken... that's evil :nono:
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad, dat zou pas stom zijn. Daarbij vermoed ik dat er dan iets groots qua anti-trust gaat worden. Samenwerking van 2 monopolisten = niet goed... (ook al is het onrechtstreeks)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”