Crashplan
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
- Bedankt: 31 keer
- Contacteer:
Op aanraden van dit forum toch maar eens crashplan aan het proberen. De eerste dagen ben ik echt geen minpunten tegengekomen: voldoende encryptie, uploadsnelheid, headless support, ... De laatste dagen, vanaf vrijdagavond om precies te zijn, is de snelheid wel in elkaar gezakt. Vorige week uploadde ik aan de maximaal ingestelde snelheid van 4Mbps. Maar vanaf die bewuste avond gaat het nog maar aan 400Kbps. In de logs staat dat "the backup location is being moved". Inderdaad: Ik heb eens gekeken waar mijn backups nu echt naartoegaan, en ik vond een IP adres in Minneapolis, Minnesota. Vinds dit weekend is dit ergens in Kansas. Aan de huidige snelheid duurt het meer dan een half jaar om mijn initiële backup up te loaden. En het zou me verwonderen moest mijn backup aan dat slakkengangetje ooit kunnen bijbenen met de te backuppen data. En de kans dat mijn huis in het volgende half jaar afbrandt is natuurlijk veel groter dan de kans dat dat gebeurt in 1 maand.
Zijn hier nog mensen met een gelijkaardige ervaring? Of een remedie?
Zijn hier nog mensen met een gelijkaardige ervaring? Of een remedie?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Blijkbaar heeft zich dit in het verleden nog voorgedaan... http://ping.graabek.com/2011/10/02/has- ... n-crashed/
Zelf merk ik niet meteen iets... maar is momenteel ook niets aan het backuppen.
Zelf merk ik niet meteen iets... maar is momenteel ook niets aan het backuppen.
-
- Premium Member
- Contacteer:
Zo erg als wat daar beschreven staat was het niet hoor. Ik heb gewoon de indruk dat hun systeem heeft beslist dat het andere datacenter beter geschikt was voor mijn data en alles verplaatst heeft.
Toch eens testen hoe snel restore werkt vanuit Kansas.
Toch eens testen hoe snel restore werkt vanuit Kansas.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Misschien http://www.backblaze.com/ overwegen? (of maak zelf een cloud-storage-server http://blog.backblaze.com/2011/07/20/pe ... e-secrets/ )
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Ovh heeft wel goede connectiviteit naar belgië, zij hebben een alternatief wat hubiC heet, je kan gratis proberen met 25 GB, data staat in Frankrijk dan. Enige nadeel het is nog in beta dus enkel in het frans op de franse ovh site, komt nadien ook naar ovh.nl etc.
100 GB = 11,84 euro / jaar
obeperkt = 83,60 euro / jaar
100 GB = 11,84 euro / jaar
obeperkt = 83,60 euro / jaar
-
- Premium Member
- Contacteer:
Bedankt voor de tips.
Backblaze ondersteunt geen Linux. Als ikzelf een storage server zou maken is dat gewoon een linux bak met rsync naar een encrypted filesystem. Naar HubiC heb ik ook gekeken, maar ondersteuning voor standaard protocols is er niet. Je bent verplicht om hun gui te gebruiken. Of is dat ondertussen al veranderd? Ik heb de indruk dat daar wel veel beweegt. En differentiële geëncrypteerde backups maken zal ook niet al te simpel zijn.
Het ziet ernaar uit dat een eigen (gehuurde) server het enige is waar ik tevreden mee kan zijn.
Crashplan heeft wel de optie om te backuppen naar de computers van vrienden. Zitten hier misschien mensen die het zien zitten om ongeveer 1,5TB, 4Mbit/s te "ruilen"? Al dan niet via de crashplan software. Liefst ook iemand die bij EDPnet zit en niet TE dichtbij woont, kwestie van een beetje geo-redundantie te behouden.
Backblaze ondersteunt geen Linux. Als ikzelf een storage server zou maken is dat gewoon een linux bak met rsync naar een encrypted filesystem. Naar HubiC heb ik ook gekeken, maar ondersteuning voor standaard protocols is er niet. Je bent verplicht om hun gui te gebruiken. Of is dat ondertussen al veranderd? Ik heb de indruk dat daar wel veel beweegt. En differentiële geëncrypteerde backups maken zal ook niet al te simpel zijn.
Het ziet ernaar uit dat een eigen (gehuurde) server het enige is waar ik tevreden mee kan zijn.
Crashplan heeft wel de optie om te backuppen naar de computers van vrienden. Zitten hier misschien mensen die het zien zitten om ongeveer 1,5TB, 4Mbit/s te "ruilen"? Al dan niet via de crashplan software. Liefst ook iemand die bij EDPnet zit en niet TE dichtbij woont, kwestie van een beetje geo-redundantie te behouden.
-
- Deel van't meubilair
Hoe je het ook bekijkt... er is weinig dat tegen Crashplan op kan als het puur is om een server te backuppen (incrementeel, encrypted, Windows service, ...).depeje schreef:En differentiële geëncrypteerde backups maken zal ook niet al te simpel zijn.
Het voordeel hieraan is ook dat je voor de initiele backuop de twee systemen even bij elkaar kan plaatsen... en je geen maanden moet backuppen 24u per dag.depeje schreef:Crashplan heeft wel de optie om te backuppen naar de computers van vrienden. Zitten hier misschien mensen die het zien zitten om ongeveer 1,5TB, 4Mbit/s te "ruilen"?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 7 keer
Stel: Je hebt één bestand van 10 GB. In het bestand verandert er 1 kB. Zal de volledige 10 GB geuploaded worden of enkel die 1 kB met eventuele overhead?depeje schreef:Op aanraden van dit forum toch maar eens crashplan aan het proberen.
Zou het wel zien zitten maar ik heb momenteel niet de capaciteit (wacht nog tot de prijzen van de HDD's nog wat zakken) en ik kan je geen 4 Mbit gegarandeerd bieden.Tomsworld schreef: Zitten hier misschien mensen die het zien zitten om ongeveer 1,5TB, 4Mbit/s te "ruilen"? Al dan niet via de crashplan software.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 25 keer
Heb vorige week deze besteld
http://www.euserv.com/en/cloud/index.php
hoop om één van deze dagen actief te worden , is één van de weinige die Rsync compatibel is , heb dit nodig voor de synology nas te backupen.
heeft nog een goede doorzichtige prijs, de rest valt af te wachten
http://www.euserv.com/en/cloud/index.php
hoop om één van deze dagen actief te worden , is één van de weinige die Rsync compatibel is , heb dit nodig voor de synology nas te backupen.
heeft nog een goede doorzichtige prijs, de rest valt af te wachten
-
- Deel van't meubilair
Is relatief... voor volumes tussen 50-500GB (voorlopig val ik daar nog in) is het al 3x duurder dan Crashplan.helmuteke schreef:heeft nog een goede doorzichtige prijs, de rest valt af te wachten
Eens je boven 1TB gaat is het zelfs 6x duurder dan Crashplan
Het is gewoon spijtig dat Crashplan geen Europese datacenters heeft... zou misschien bepaalde problemen vermijden.
-
- Premium Member
- Contacteer:
euserv is inderdaad vrij duur, en de encryptie is voor je eigen rekening. Een europees datacenter is niet echt nodig precies. Toen crashplan nog naar Minneapolis backupte, was de snelheid wel voldoende.
Ik heb bij crashplan Zaterdag een supportticket aangemaakt, en ze hebben op Paasmaandag al gereageert. Ik zal zien of hier iets uit de bus komt.
[ Post made via mobile device ]
Ik heb bij crashplan Zaterdag een supportticket aangemaakt, en ze hebben op Paasmaandag al gereageert. Ik zal zien of hier iets uit de bus komt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Nee. Enkel de verschillen worden geupload.TomVH schreef:Stel: Je hebt één bestand van 10 GB. In het bestand verandert er 1 kB. Zal de volledige 10 GB geuploaded worden of enkel die 1 kB met eventuele overhead?depeje schreef:Op aanraden van dit forum toch maar eens crashplan aan het proberen.
@depeje: ik heb hetzelfde voor. Mijn uploadsnelheid gaat vaak niet over de 50 kBps. Gelukkig was mijn initiele backup 2 jaar geleden niet zo groot. Maar als ik terug eens 100 RAW foto's op mijn HD zwier, dan duurt het weer een tijdje eer die gebackupped zijn.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Deel van't meubilair
Ben je daar zeker van (z'n vraag is iets helemaal anders dan incrementeel of niet) ?Maglor schreef:Nee. Enkel de verschillen worden geupload.
M'n laatste backup snelheid volgens de log was 1.4 Mbps nochtans.Maglor schreef:Mijn uploadsnelheid gaat vaak niet over de 50 kBps.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Da's toch hetgeen ze me altijd verteld hebben.
support.crashplan.com/doku.php/faq/backup
(onze firewall op het werkt blokkeert crashplan, dus ik kan het specifieke zinnetje er niet uithalen, maar het zou hier toch ergens tussen moeten staan).
support.crashplan.com/doku.php/faq/backup
(onze firewall op het werkt blokkeert crashplan, dus ik kan het specifieke zinnetje er niet uithalen, maar het zou hier toch ergens tussen moeten staan).
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Deel van't meubilair
Gevonden... "For the technically savvy: CrashPlan does incremental deltas by block within the file."
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Heeft er iemand al getest of ge die crashplan ook kunt installeren en configureren op een linux server?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Premium Member
- Contacteer:
Bij mij is die up and running op een headless linux server. Op de server draait een crashplan backup process. Configureren doe je met de crashplan gui vanop een andere computer via een ssh tunnel.
- Trojan
- Elite Poster
Mag dat configureren met de GUI gebeuren vanop dezelfde PC als die van waar gebackuped moet worden?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Deel van't meubilair
Waarom niet...
- Trojan
- Elite Poster
Probleem opgelost, ondertussen aan het backuppen naar mijn dedi in canada.
-
- Deel van't meubilair
Via crashplan... of andere oplossing ?Trojan schreef:Probleem opgelost, ondertussen aan het backuppen naar mijn dedi in canada.
-
- Premium Member
- Contacteer:
Ik heb gisterenavond antwoord gekregen. Ze zeggen dat als je een zeer snelle internetverbinding hebt, het kan zijn dat elders op het internet een bottleneck kan ontstaan. (Alsof ik dat nog niet wist, maar dat kunnen zij niet weten.) Ze hebben nog eens gezegd dat ze zelf niet throttelen, maar dat het wal kan gebeuren dat hun servers zwaar belast worden, waardoor ze trager worden. Ze gaan hier dus niets aan doen. Ik zal dus binnen 3 weken moeten beslissen of deze service voldoende is. Hun helpdesk is bij deze ook uitgetest, en krijgt een voldoende.
-
- Deel van't meubilair
Check eens het Crashplan IP-adres naar waar je backup loopt... zal eens kijken of dit hetzelfde is als bij mij, en welke snelheid ik haal.
-
- Premium Member
- Contacteer:
Ik ben momenteel aan +/- 400Kbps aan het backuppen naar mspl4.crashplan.com (173.225.132.62). Die 400Kbps is wel de snelheid van de ongecomprimeerde datastream voordat die door het compressiealgoritme gehaald wordt. Maar de bestanden die momenteel verzonden worden zijn niet echt comprimeerbaar.
-
- Deel van't meubilair
En hoe kan jij die bepalen... tenzij je disk reads gaat bekijken ?depeje schreef:Die 400Kbps is wel de snelheid van de ongecomprimeerde datastream voordat die door het compressiealgoritme gehaald wordt.
-
- Premium Member
- Contacteer:
Dat is de snelheid die aangegeven wordt in de crashplan gui. Dat staat ergens gedocumenteerd, en is de enige verklaring waarom ik ooit 30Mbps heb gehaald bij het backuppen van logfiles.
- Trojan
- Elite Poster
Jup, via crashplan zelf. Je kan de desktop gui gebruiken om een engine op een andere pc (of server in mijn geval) aan te sturen.r2504 schreef:Via crashplan... of andere oplossing ?Trojan schreef:Probleem opgelost, ondertussen aan het backuppen naar mijn dedi in canada.
Wel veel gepruts want je moet die GUI tunnelen naar je server over poort 4200 enz
Ohja, blijkbaar stond de default backup locatie op een partitie van ~10GB. Nu kan ik nog eens opnieuw beginnen.
Qua redundante backup kan het hier wel tellen:
- Backblaze
- Synology (documents en een select aantal bestanden)
- Crashplan free naar remote server (C:\ ~90GB)
-
- Deel van't meubilair
Een kleine test zonet...
Crashplan staat bij mij trouwens gelimiteerd op 2 Mbps (wat hij dus volgens bovenstaande log ook haalt).
... waarom hij eerst zegt 12 files weet ik niet, maar de extra directory was alvast volgens Windows 187 MB (196.535.058 bytes) groot.19:34 Starting backup to Crashplan Central: 12 files (19.10MB) to back up
19:35 Scanning for files completed in < 1 minuut: 27,084 files (78.70GB) found
19:36 Completed backup to Crashplan Central in 2 minuten: 114 files (196.50MB) backup up, 19.90MB encrypted and send @ 2.1 Mbps (Effective rate: 16.8Mbps).
Crashplan staat bij mij trouwens gelimiteerd op 2 Mbps (wat hij dus volgens bovenstaande log ook haalt).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 17 keer
- Contacteer:
Mensen die een back-up willen maken.
4NB7RK
Laat ons zeggen dat je standaard een 100GB in beslag mag nemen, indien extra nodig graag verzoekje.
Ook altijd interessant als ik bij jou back-up kan plaatsen.
Crashplan software achter een Telenet Fibernet XL product.
4NB7RK
Laat ons zeggen dat je standaard een 100GB in beslag mag nemen, indien extra nodig graag verzoekje.
Ook altijd interessant als ik bij jou back-up kan plaatsen.
Crashplan software achter een Telenet Fibernet XL product.
Everything that has a beginning has an end.
-
- Deel van't meubilair
In Windows is het trouwens onder C:\ProgramData\CrashPlan\log
Welke server het is... geen idee... misschien atlu2.crashplan.com (staat bij computers als Crashplan Central) ?
Welke server het is... geen idee... misschien atlu2.crashplan.com (staat bij computers als Crashplan Central) ?
-
- Premium Member
- Contacteer:
Jelly: 1.5TB OK?
Ondertussen hebben ze (computer?) me weer op een andere server gezet: eha-msp.crashplan.com. Nu back ik up aan +/- 3Mbps. Nog altijd niet het maximum wat ik toelaat, maar zeker acceptabel. Op het einde van de maand zal ik eens moeten evalueren.
Ondertussen hebben ze (computer?) me weer op een andere server gezet: eha-msp.crashplan.com. Nu back ik up aan +/- 3Mbps. Nog altijd niet het maximum wat ik toelaat, maar zeker acceptabel. Op het einde van de maand zal ik eens moeten evalueren.
-
- Deel van't meubilair
Hier nog steeds die atlu2.crashplan.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 17 keer
- Contacteer:
depeje
Dan zou ik nog een 2 tb schijf bij in pc moeten steken denk ik.
Systeem is ook niet non stop online (zag dat je daarachter vroeg in ander topic)
Misschien best af met een abo op hun unlimited storage van 1 computer?
Groeten
Dan zou ik nog een 2 tb schijf bij in pc moeten steken denk ik.
Systeem is ook niet non stop online (zag dat je daarachter vroeg in ander topic)
Misschien best af met een abo op hun unlimited storage van 1 computer?
Groeten
Everything that has a beginning has an end.
-
- Premium Member
- Contacteer:
Een unlimited plan bij crashplan is zonder twijfel goedkoper, en dan kan ik ook direct mijn collectie mini-dv bandjes ook backuppen naar harde shijf en verder naar crashplan. Maar ik heb 6 dagen maar aan 400Kbps kunnen uploaden naar hun servers, en dat is toch erg traag. Momenteel gaat het terug aan full speed, dus toch maar even de kat uit de boom kijken.
Als je PC niet non stop online is gaat die backup niet echt vlotten denk ik.
Als je PC niet non stop online is gaat die backup niet echt vlotten denk ik.
-
- Deel van't meubilair
Da's net het fijne aan Crashplan... je kan het gewoon op je server plaatsen.Jelly schreef:Misschien best af met een abo op hun unlimited storage van 1 computer?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
Hier ook nog een crashplan gebruiker.
Ik heb gemerkt dat hun servers in atlanta (naam beginnend met atl) pokke traag zijn.
Heb gisteren mijn werk PC guid gereset tot als ik aan een betere locatie kwam, nu zit ik op cia-msp.crashplan.com met mijn werklaptop en haal ik toch wel de volle uploadsnelheid die het netwerk hier toelaat, of minstens toch een acceptabele snelheid (2 Mbps is voor mij een acceptabele snelheid)
Op atlanta servers (3 tem 5 zijn diegene die ik toegewezen kreeg) haal ik vaak maar rond de 500 Kbps upload snelheid, wat ik wel te traag vindt.
Ter info, je client PC guid resetten kan dmv het guid commando (dubbelklik crashplan logo en type guid ? voor commando info) opgepast, de guid resetten delete de remote backup data !
een EU data center of twee zou wel tof zijn.
In any case zie ik die crashplan central backup maar als de laatste linie, de functie om een eigen mini cloud op te zetten vindt ik echt wel heel handig en revolutionair, het werk dat je zelf zou moeten doen om dit op te zetten anders is wel veel.
Nog een note van warning, crashplan garandeerd geen geo redundancy in hun datacenters (is geen amazon S3 SLA, in fact er zijn geen SLA's)
Dus steek je backup zeker nog op één andere plaats dan crashplan central.
Ik heb gemerkt dat hun servers in atlanta (naam beginnend met atl) pokke traag zijn.
Heb gisteren mijn werk PC guid gereset tot als ik aan een betere locatie kwam, nu zit ik op cia-msp.crashplan.com met mijn werklaptop en haal ik toch wel de volle uploadsnelheid die het netwerk hier toelaat, of minstens toch een acceptabele snelheid (2 Mbps is voor mij een acceptabele snelheid)
Op atlanta servers (3 tem 5 zijn diegene die ik toegewezen kreeg) haal ik vaak maar rond de 500 Kbps upload snelheid, wat ik wel te traag vindt.
Ter info, je client PC guid resetten kan dmv het guid commando (dubbelklik crashplan logo en type guid ? voor commando info) opgepast, de guid resetten delete de remote backup data !
een EU data center of twee zou wel tof zijn.
In any case zie ik die crashplan central backup maar als de laatste linie, de functie om een eigen mini cloud op te zetten vindt ik echt wel heel handig en revolutionair, het werk dat je zelf zou moeten doen om dit op te zetten anders is wel veel.
Nog een note van warning, crashplan garandeerd geen geo redundancy in hun datacenters (is geen amazon S3 SLA, in fact er zijn geen SLA's)
Dus steek je backup zeker nog op één andere plaats dan crashplan central.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Neem een goedkope server bij bvb OVH en zet er owncloud (owncloud.org) op Klaar voor €15 per maand (als je toekomt met 1TB)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
Heb dat even bekeken, ziet er nog steeds niet zo fire and forget uit gelijk CrashPlan.
edit: en waar vindt je 1 TB voor 15 per maand bij OVH ?
edit: en waar vindt je 1 TB voor 15 per maand bij OVH ?