Verplichte omschakeling naar EuroDOCSIS 3.0?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Lord Utopia schreef:Dat is geen discriminatie.
Het is maar hoe je het bekijkt hé... maar ja, de oudere klanten hebben zelfs helemaal geen Eurodocsis 3.0 modem en moeten betalen om dergelijk toestel te laten plaaten.
Lord Utopia schreef:De particuliere gebruikers met een modem only opstelling, hebben expliciet gevraagd om geen Wifi/modem combi te hebben.
Maar men heeft ook nooit laten weten dat dit de consequenties zouden zijn van een modem-only... TN had hier gerust een combi mogen plaatsen met op één poort ervan MAC passthrough (voor hun een extra homespot, voor mij geen dubbele NAT... win-win).
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Dat is enkel maar eerlijk: als je iets niet deelt, moet je ook niet verwachten dat je het mag gebruiken bij een ander.

Wi-Free is onderdeel van de Fibernet-productlijn. Klanten die van dat onderdeel willen gebruik maken, moeten overstappen op een ander product. Je gaat toch ook niet klagen dat je maar 4 mailboxen krijgt bij ExpressNet, maar dat je er 8 krijgt bij FiberNet?
Overstap van ExpressNet naar FiberNet is gratis, en maandelijks is er amper verschil op de factuur.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Lord Utopia schreef:Wi-Free is onderdeel van de Fibernet-productlijn.
Dag zeg jij... maar dat staat volgens mij nergens op de Telenet pagina's ('t is trouwens Home-spot, niet Wi-Free... da's toegang op hun Hotspots) aangezien het product eigenlijk ook nog niet officieel beschikbaar is volgens mij.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

Gezien de nieuwe dual modem op mijn fibernet XL problemen geeft voor mijn routers , servers en camerabewaking modem omgewisseld voor een modem only....alles OK...
....maar.......nu krijg ik geen toegang tot de "homespot" omdat ik niet solidair ben.....van mij mogen ze gerust een extra modem komen plaatsen om bij mij thuis ook een homespot te voorzien maar ze moeten van mijn modem only en netwerk blijven...maar een extra modem plaatsen willen ze niet, ik heb nochtans al een 2de lijn omdat ik 5 digiboxen/corders heb !

Ik heb een iphone4s met een abonnement van 45 euro incl 500Mb internet, ik krijg hiervoor geen apparte login !
Telenet pleegt dus contractbreuk want er staat duidelijk in het contract: Gratis 2 jaar Wi-Free, inclusief de Telenet Hotspots en Homespots.
Ik vraag een apparte login en paswoord gezien dit een afzonderlijk contract is maar krijg het niet !!!!!

Telenet, er zijn 3 opties:
1. U zet mijn homespot toegang aan (ik kan er niet an doen dat uw hardware niet voldoet voor mijn toepassingen..
2. U bezorgt me een werkende login en paswoord
3. U plaatst gratis een extra dual modem met Homespot aan en zorgt op deze manier dat ik ook toegang krijg !

Zit er op de Homespot en of Hotspot nu een beperking van 2 Gb ?
Zo ja, welk is dan de zin van Yelo ????

Charlotte , u doet asap het nodige ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Denk je nu echt veel te bereiken met het toontje die jij aanslaat ?

Er is ook nog een andere optie:
4. U verlaat Telenet (als je denkt dat het op een ander beter is).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:Denk je nu echt veel te bereiken met het toontje die jij aanslaat ?
Vermoedelijk niet, al is je mond opendoen (tegen de juiste persoon, op de juiste toon) soms wel de enige oplossing.

In ieder geval, het neemt niet weg dat hij gelijkt heeft... het is de modem-only bezitters niet hun schuld dat TN niet in staat is "echte internet toegang" te leveren op hun combi modem/routers. Ik kan dus enkel de stelling bijtreden dat TN hierin een oplossing moet zoeken... en als men dat één jaar geleden had gedaan had men vandaag niet met een aantal ontevreden klanten gezeten !
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ik heb reeds op een beleefde manier gedurende 1 week lang naar de diverse telenetdiensten gebeld en gemaild etc...
klantendienst, technische dienst internet, telenet mobile....
ik wordt steeds van het kastje naar de muur gestuurd en krijg veel incompetente mensen aan de lijn die niet veel kennen van deze materie....
....nieuwe software op de modem only zou het moeten doen, zonder wifi hardware, tja....of ik moet maar een dual modem komen ophalen...
..vergeten dat ik externe ip-adressen nodig heb voor mijn camerabewaking en de draaiende servers.....

een professioneel abonnement staat voor 1 enkel statisch ip-adres, ik heb minstens 5 externe ip-adressen nodig, ben dus niks met een professioneel abonnement, ben overigens partikulier....

....de nieuwe software update voor de modem-only bevat een "bug" waardoor je internetverninding, telefoni incluis er om de haverklap uitvliegt, ben daar 3 weken zoet mee geweest......

In de telenetshop kan men mij ook niet helpen, Wie wel ??

...het is dan niet verwonderlijk dat ik op de top van mijn tenen begin te lopen.....moet ik er nu nog een belgacom abonnement bijnemen om te kunnen gbruik maken van hun Fon-spot ?

betaal al genoeg aan Telenet 150 euro/maand, mag er toch iets voor terugkrijgen veronderstel ik ????
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator

laroyj schreef:moet ik er nu nog een belgacom abonnement bijnemen om te kunnen gbruik maken van hun Fon-spot ?
Of je koopt je een Fon, éénmalig een klein bedrag, en je kan wereldwijd op alle Fonspots, en in België op één van de 500.000 Belgacom fons ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
satjojo66
Starter
Starter

alle hup....de Fon is besteld, maar verwacht van Telenet alsnog een login.....
Afspraken dienen te worden nagekomen..WiFree is Hotspot + Homespot !
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Als TN nu gewoon eens een MAC passthrough zou voorzien op die combi modems, is iedereen tevreden en hebben we geen geklooi meer van de juiste modems te voorzien, etc, etc. Iedereen tevreden, toch?
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Jij gaat ervanuit dat de ISP's publieke IP's gaan blijven uitdelen aan iedereen ? :-D
The eternal and true pessimist :D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

a3ke schreef:Jij gaat ervanuit dat de ISP's publieke IP's gaan blijven uitdelen aan iedereen ? :-D
Of TN nu de NAT op hun router doet, of ik doe die zelf op mijn router maakt geen enkel verschil uit wat betreft het aantal IP adressen in gebruik (het heeft er ook totaal niets mee te maken).
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

@laroyj: Mooie spelling :p

Waar staat dat in je contract van je iPhone dat je ook toegang krijgt tot de HomeSpots? Tenzij dat er echt in staat denk ik niet dat ze je een login voor de homespots verschuldigd zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator

r2504 schreef: Of TN nu de NAT op hun router doet, of ik doe die zelf op mijn router maakt geen enkel verschil uit wat betreft het aantal IP adressen in gebruik (het heeft er ook totaal niets mee te maken).
Niet helemaal akkoord.
Ik ben zelf ook een grote voorstander van een MAC pass-trough mogelijkheid (tot bijvoorbeeld één bijkomend MAC adres), en heb dit al enkele keren aangekaart bij Telenet.
Maar je kan niet ontkennen dat een Mac-passtrough mogelijkheid het aantal nodige publieke IP adressen zal verhogen:
  • - je modem/router die zal een publiek IP krijgen.
    - en de achterliggende eigen router, via de Mac-passtrough, zal ook een publiek IP krijgen.
Gezien het hier een marginaal aantal gebruikers betreft met deze wens, zal het aantal extra nodige IP's wel meevallen, en ik denk niet dat dit hun bezorgdheid is.
bluezy
Member
Member
Bedankt: 7 keer

r2504 schreef:
a3ke schreef:Jij gaat ervanuit dat de ISP's publieke IP's gaan blijven uitdelen aan iedereen ? :-D
Of TN nu de NAT op hun router doet, of ik doe die zelf op mijn router maakt geen enkel verschil uit wat betreft het aantal IP adressen in gebruik (het heeft er ook totaal niets mee te maken).
Niet noodzakelijk waar. Als jij zelf NAT doet, heb je nog steeds een publiek ipaddress nodig. Als je ISP NAT doet (CGNAT), dan zijn er veel minder publieke ipadressen nodig (ze kunnen hetzelfde meer dan eens uitdelen), of zelfs geen enkel (ze kunnen private ipadressen uit RFC1918 gebruiken). Ze kunnen zelfs alle klanten *hetzelfde* ipaddress geven indien nodig (L2-aware NAT). Kortom: als zij NAT doen, kunnen ze met minder ipadressen toekomen dan de normale situatie. Ik dacht wel dat Telenet of Belgacom het niet zo gebruiken.

In Amerika is er al een ISP die meer klanten heeft dan ze zelf ipaddressen hebben (dat zijn dus vele tientallen miljoenen klanten), en ze kunnen er geen meer aanvragen. Idem in China. Zij *moeten* dus NAT gebruiken, en niet alle klanten kunnen een publiek routable adres krijgen. Een neveneffect is ook dat je thuis niet noodzakelijk een eigen NAT-device moet hebben (dubbele NAT is ook niet ideaal), en dat zulke klanten dus goedkopere hardware kunnen krijgen. Wordt ondermeer gebruikt voor goedkope abonnementen of TV-only subscriptions en zo.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

@samuel...mooie spelling, tja met mijn dikke vingers op mn iphone..:)

Weet niet of het Homespot of Hotspot gegeven op mijn contract staat....maar het staat in elk geval ondubbelzinnig op de Telenet website:

surf naar http://telenet.be/2875/nl/thuis/interne ... net/wifree en het staat er duidelijk te lezen !

...en bij mobiel internet heb je geen thuismodem, dus Telenet moet zich niet verbergen achter een link naar de extra voorwaarden waarbij staat dat je de juiste modem thuis moet hebben....

Walk&Talk iPhone 45= 2 jaar gratis Wi-Free !

Eerlijkheidshalve vermeld ik er wel bij dat er op sommige webpagina's enkel sprake is van HotSpots maar de direct bereikbare webpages hebben het steeds over Hotspots en Homespots.

De Telenet website is op zijn minst misleidend en misleidende reklame of info is in dit land nog steeds Wettelijk strafbaar !

Dit komt van de Wi-Free link:

Wat is Wi-Free?

Bij Telenet vinden we dat je overal gratis draadloos moet
kunnen surfen. Daarom is er nu Wi-Free: een netwerk van
meer dan 1.200 Telenet-hotspots, verspreid over heel België
en Luxemburg maar ook honderdduizenden Telenet-homespots. Elke dag komen hier 10.000 nieuwe locaties bij. Aan het eind van de zomer zullen er meer dan 550.000 nieuwe Wi-Free-locaties beschikbaar zijn, bovenop 1.200 publieke Telenet-hotspots.

Wi-Free is gratis*. Surfen via Wi-Free is inbegrepen in alle internet-abonnementen van Telenet.
Wi-Free is er voor het hele gezin. Eén internetabonnement volstaat om alle gezinsleden toegang te geven tot Wi-Free.
Wi-Free is makkelijk. Is er een Telenet-hotspot of -homespot in de buurt? Meld je aan met je laptop, tablet, smartphone, ... en je bent vertrokken!

DUIDELIJK TOCH ????
radiometeor.be
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

De walk & talk iphone is enkel voor de Hotspots en telt niet voor de Home-spot.
Om een home-spot te gebruiken heb je zelf een wireless modem nodig waarop je de de home-spot kunt aanzetten, dus zo geen modem thuis kan je geen gebruiken maken vd home-spot. Dus zij die gekozen hebben voor een modem-only hebben pech, geen home-spot voor hen.

http://klantenservice.telenet.be/conten ... n-voor-wie

http://klantenservice.telenet.be/conten ... t-homespot
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

@Patje.....

Je hebt mijn bericht niet aandachtig genoeg gelezen....

Wanneer je de mogelijke abonnementen Walk en Talk bekijkt staat er op: 2 jaar gratis Wi-Free en wanneer je dan doorklikt naar Wi-Free staat er op de website: Hotspots EN Homespots........

De Telenet website is idd heel verwarrend maar een gsm abonnement kan afgesloten worden zonder vast internet, en deze klanten krijgen een email met login voor Wi-Free.

Juridisch klopt dit plaatje niet en gezien de klantendienst, technische dienst en Supervisie hun fout niet willen erkennen wil ik dit uit principe in orde krijgen.
Er zal bij de overheid worden aangedrongen dit asap te regelen!

Homespot valt of staat door de gebruikers ervan en je kan op dit moment als mobiele Telenet internetklant juridisch eisen dat je zowel toegang krijgt tot de Hotspot alsook de Homespot!

De opzet is dat wanneer jij als vaste internetklant thuis de Homespot activeerd , jij daar elders in Vlaanderen en Brussel ook gebruik kan van maken, enkel als Fibernetklant met de juiste modem. Echter modem only users zoals ikzelf betalen evenveel voor hun abonnement en kunnen er geen gebruik van maken!

In mijn geval buiten mijn wil om ben ik verplicht geweest een modem only te nemen omdat ik externe ip-adressen nodig heb voor mijn camera's en servers.
Als gewone internet klant heb ik hier dus geen recht op, alhoewel dit ook nog gedeeltelijk betwistbaar is omdat ik er niet kan aan doen dat de Dual-modem met Wifi van telenet een aantal technische beperkingen heeft, en dus geen volwaardige modemrouter oplossing is!

Ik heb echter naast mijn vast abonnement (al dan niet Shake) nog een bijkomend mobiel Walk en Talk abonnement incl 500Mb internet, en op basis van de aktievoorwaarden van dit contract met gratis Wi-Free en de uiteenzetting wat Wi-Free is op de Telenet website is Telenet gehouden mij zowel de Hotspot als Homespot toegang te verlenen, anders is dit contractbreuk !

Let op, je krijgt maximaal 2 Giga per maand, maar is beter dan niks !
Groot verschil met "Fon" is dat je bij "Fon" zoveel data kan downloaden of je abonnement toelaat, Via de FON-BELGACOM op een dual-account onafhankelijk van je eigen formule, via een zelf aangekochte Fon gaat get wel zelf van je datalimiet af en wordt je eigem modem/router dubbel belast....
Ik woon niet in het centrum van de stad en mijn naaste buren hebben ook Fon, veel externe trafiek zal er wel niet zijn......

Mijn pleidooi gaat over het principe en de rechten van de Telenet Mobile klanten!
radiometeor.be
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Walk &talk iphone is enkel voor de hotspots, er wordt niet gesproken van home-spot!
Wi-Free is gratis* surfen op de 1200 Telenet-hotspots.
http://klantenservice.telenet.be/conten ... mij-gratis
De Telenet website is idd heel verwarrend maar een gsm abonnement kan afgesloten worden zonder vast internet, en deze klanten krijgen een email met login voor Wi-Free.

Dat is voor mensen die nog geen telenet internet hebben... Dus jij gaat geen login meer krijgen omdat je reeds internet klant bent! Zij die de login krijgen hebben thuis geen internet en kunnen daarmee op de hotspots toegang krijgen... aangezien deze mensen thuis geen internet hebben en dus ook geen wireless modem kunnen die ook niet op de home-spot!

Code: Selecteer alles

Heb je een Walk & Talk iPhone abonnement en ben je geen Telenet internet klant? 
Telenet hotspot is inbegrepen voor 2 jaar. Je ontvangt per e-mail je gebruikersnaam en wachtwoord binnen 72 uur na activatie van je abonnement. 
Home-spot is wel een onderdeel van wifi-free maar je moet dan wel aan de vereisten voldoen voor de home-spot en daaraan voldoe je niet als walk & talk iphone abonee.
Buiten wil om of niet voor een modem-only moeten kiezen doet hier niets terzake.
De vereiste voor home-spot is een wireless modem en die heb je niet...
Laatst gewijzigd door Patje 13 apr 2012, 00:27, in totaal 1 gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
philippe_d
Moderator
Moderator

laroyj schreef:Ik heb echter naast mijn vast abonnement (al dan niet Shake) nog een bijkomend mobiel Walk en Talk abonnement incl 500Mb internet, en op basis van de aktievoorwaarden van dit contract met gratis Wi-Free en de uiteenzetting wat Wi-Free is op de Telenet website is Telenet gehouden mij zowel de Hotspot als Homespot toegang te verlenen, anders is dit contractbreuk !
Ik begrijp je frustratie, en ben akkoord dat Telenet verwarring schept met de Wi-Free benaming.
Maar op de site staat er wel heel duidelijk wat ze met Wee-Free bedoelen als het over de Walk en Talk formules gaat.
laroyj schreef:Als gewone internet klant heb ik hier dus geen recht op, alhoewel dit ook nog gedeeltelijk betwistbaar is omdat ik er niet kan aan doen dat de Dual-modem met Wifi van telenet een aantal technische beperkingen heeft, en dus geen volwaardige modemrouter oplossing is
Over welke technische beperkingen heb je het ?
Naar ik vernomen heb heeft Telenet een aantal wijzigingen aangebracht, waardoor de meeste klachten over de wireless router (zoals VoiP en VPN problemen) nu opgelost schijnen te zijn.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

De ip-adressen die uit de Wifi modem komen zijn interne ip-adressen 192.168.x.x

Je kan zelf uw modem NIET rechtstreeks benaderen, alles moet via "Mijn Telenet"

Ik betwijfel of dit naast het technische aspect deontologisch in orde is voor de privé-commissie?
Telenet ziet op zijn servers welke poorten jij als klant open hebt staan, op basis daarvan weet Telenet ook welke services jij hebt draaien, daar hebben zij geen zaken mee, dit is schending van de privacy van de klant!

Technische beperkingen Telenet Wifi modem router:

Je kan ook niet alle port-forwarding protocollen invoeren voor eender welke poort.
Instellingen zijn TE beperkt, DYNDNS wordt niet ondersteunt, overigens het werkt niet ook, hiervoor heb je een extern IP nodig!
Een extra NAT router achter de Wifi modem router hangen brengt ook geen soelaas, ook al zet je Firewal uit en de DMZ aan, je krijgt maar een interne IP en de service werkt dus niet!
Misschien werkt het wanneer je een dyndnssoftware-updater op je pc laat draaien maar dat kan de bedoeling toch niet zijn.....

In mijn situatie heb ik daarom de Wifi modem/router moeten laten vervangen door een modem-only en laat ik alles door afzonderlijke routers regelen...
kabel-->internet-->modem-only-->switch 1--> router1: beveiligd vast en draadloos thuisnetwerk met +- 20 netwerk-apparaten eraan
router 2: server1(elk van de 3 servers met enkel hun specifieke poorten open op hun router)
router 3: server2
router 4: server3
router 5: onbeveiligd draadloos netwerk voor gasten
switch 2-->5 digiboxen(10.x.x.x IP) + 1 rechtstreeks aangesloten desktop pc op 178.x.x.x IP met .. extern te bereiken printer aangesloten voor printen vanop mijn Iphone/Ipad (active Print apps)

Ik ga hier geen verdere discusie meer voeren of Homespot al dan niet in het abonnement zit, het is de manier hoe U en ik de uitleg op de site intrepreteren,
en het is heel onduidelijk tot nu !
Van mij mag Telenet gerust op mijn lijn een WIfi modem router extra plaatsen als hun dat gelukkig maakt, ikzelf zal er geen gebruik van maken, het sharen van de Homespot vind ik wel in orde, alhoewel 2 Gb een beetje weinig is en Yelo of grote videobestanden opvragen zou niet werken?
Er zijn veel te weinig Hotspots en op die manier is Belgacom interessanter, meer nog gratis 2 Gb op Edge/3G voor elke smarthone eender waar!
Tel daarbij dat de nieuwe "FON 2" Wifi over 3G zal aanbieden.....

Ik heb dus in totaal 6 externe 178.x.x.x IP-adressen nodig en 5 IP's die worden omgevormd naar 10.x.x.x voor digitale tv
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator

Jij hebt dus heel specifieke behoeftes, die inderdaad nooit kunnen opgelost worden met 1 router. Jij behoort tot die héél kleine groep van niche gebruikers, waarvoor de wireless router van Telenet niet voldoet.

Dit heeft niets te maken met de technische tekortkomingen van de Telenet router, maar met jouw specifieke behoeftes. Zelfs indien de Telenet router de tekortkomingen zou wegwerken die je opnoemt (dyndns, port-forwarding protocollen, toegang via "mijn Telenet", Mac-passtrough, enz), dan zou het voor jou nog geen oplossing zijn, begrijp ik.

Indien je bij Belgacom zou zijn, of gelijk welke andere ISP, zou de meegeleverde modem/router (BBox2, Sagem) ook niet volstaan.

Ik ben zelfs verbaasd dat je bij Telenet 6 publieke IP's krijgt, ik dacht dat dit beperkt was tot max. 4
IPv6 brengt voor jou waarschijnlijk de oplossing van je probleem ? Geen NAT meer, onbeperkt aantal externe IP's :)

Wat betreft je walk & talk iphone
In principe heb je wel een login + paswoord gekregen (beperkt tot de Hotspots)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:Zelfs indien de Telenet router de tekortkomingen zou wegwerken die je opnoemt (dyndns, port-forwarding protocollen, toegang via "mijn Telenet", Mac-passtrough, enz), dan zou het voor jou nog geen oplossing zijn, begrijp ik.
Toch wel... als TN MAC-passthrough implementeerd zijn alle problemen opgelost (en aangezien men dit reeds gebruikt om hun eigen decoders op die manier van een IP-adres te voorzien kan dit echt geen probleem zijn... het is gewoon onwil, al begrijp ik echt de reden niet aangezien die enkel zorgt voor ontevreden gebruikers en extra werk bij hun).
philippe_d schreef:Indien je bij Belgacom zou zijn, of gelijk welke andere ISP, zou de meegeleverde modem/router (BBox2, Sagem) ook niet volstaan.
Toch wel... deze kan je in bridged mode zetten wat ongeveer het equivalent is van MAC-passthrough.
philippe_d schreef:Ik ben zelfs verbaasd dat je bij Telenet 6 publieke IP's krijgt, ik dacht dat dit beperkt was tot max. 4
Was ik ook verbaast over.
philippe_d schreef:IPv6 brengt voor jou waarschijnlijk de oplossing van je probleem ? Geen NAT meer, onbeperkt aantal externe IP's :)
Ik hou m'n hart vast hoe ISPs deze standaard en z'n mogelijkheden zullen "verprutsen". Voorlopig geniet ik volop van m'n tunnel zonder bemoeienis van Telenet over wat ik al dan niet met die verbinding mag doen.
bluezy
Member
Member

laroyj schreef:een professioneel abonnement staat voor 1 enkel statisch ip-adres, ik heb minstens 5 externe ip-adressen nodig, ben dus niks met een professioneel abonnement, ben overigens partikulier....
Ben je jezelf hier niet aan het tegenspreken ? Je wil geen professioneel genoemd worden, maar wel 5 externe bereikbare servers hebben, meer dan normaal professioneel abonnement. En dan nog liefst gratis wifi. Je gedraagt je hier als een bedrijf ... en zal dan ook de kosten voor een bedrijf moeten betalen. Dat je dit oneerlijk en te duur vind, tot daar aan toe. Maar daar gaat het niet over - je bent geen typische Telenet klant (particulier of professioneel), en je kunt daardoor niet verwachten dat hun aanbod perfect past bij wat je wil.

Nu ... indien Telenet ook Fon zou gebruiken (of een andere "externe" wifi modem aanvaarden in hun Homespot netwerk), zou het wel makkelijker zijn om een oplossing te vinden. Maar je kan ze moeilijk kwalijk nemen dat ze het enkel met hun eigen modems willen doen. Je krijgt namelijk GEEN gratis wifi om je schone ogen - je krijgt het als je zelf een Homespot wil laten plaatsen. Dat mogen ze wel eens verduidelijken. Vergelijk maar met de Belgacom klanten die ook gratis wifi access willen, maar weigeren hun modem open te stellen of aan te laten staan gedurende de dag.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ik heb even gekeken ivm het aantal IP-adressen, ...Fibernet XL = 8 externe IP adressen volgens telenet.....

In de praktijk heb ik het eens gecheckt en ik zat aan 123 externe IP adressen......
Hoe doe je dit ? Zet een AP in de range van je gateway(modem only) en laat er je Iphone of Ipad op los met de "Fing" apps .....

@Philippe...zo'n specialeken ben ik nu ook weer nie...al die verschillende routers zijn gewoon omdat ik enerzijds voor elke server een andere login website nodig heb, dus iedere keer een andere dyndns account......
Anderzijds voorkom ik op deze manier dat mijn "gast" op mijn persoonlijk netwerk of op de servers komt, en beinvloeden of storen werkzaamheden andere applicaties niet......
Het is ook heel makkelijk in te stellen op de routers zonder telkens ander IP-ranges te moeten veranderen of subnetmasks te wijzigen...

Ik denk ook niet dat de software update van de Wifi modem/router dit zal oplossen?

Ik heb voor 2 maand een software update gehad op de modem-only en het gevolg was dat ik 3 weken lang om het half uur geen internet meer had voor korte of lange tijd.
3 techniekers konden het niet oplossen, uiteindelijk oplossing van het squad-team was de oude software(downgrade) erin te laden !!!

Ik ben gewoon een gepassioneerd hobbyist... en wat is een server????
Mijn servers zijn allen thin clients...

In mijn geval een servertje om mijn camera's van op afstand te bekijken....
een 2de servertje voor mijn interne sharing van mijn sateliet cccam systeem om tv te kijken, een servertje om printers en harde schijf rechtstreeks op te connecteren.....mijn slingbox mijn digicorder laten streamen om vanuit mijn weekendverblijf of onderweg TV te kunnen kijken.

Hiervoor heb ik dan weer internet nodig , Fon of Telenet homespot is er dus welkom, heb er een 3G router staan met USB stick en Mobile Vikings 2giga, op het weekend verblijf of sim in Ipad. Telenet Mobile met internet op mijn Iphone.

....en tot slot...ik weiger niet mijn modem open te stellen, met mijn werkende modem is het niet mogelijk, en de Wifi modem is er blijkbaar enkel voor thuis en profesionnele klanten die enkel willen surfen en Yelo willen gebruiken als ik U hoor?

Ik vraag een extra Wifi modem , net om solidair te zijn , als tussenoplossing plaatste ik reeds een open AP..ik krijg van Telenet geen 2de modem !

Mod edit: 3-dubbele posts samengevoegd, gelieve de "wijzig" knop te gebruiken!
radiometeor.be
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Officieel ben je een professioneel als je het uitvoert als je professie: Als je het grootste deel van je inkomen er mee verdient. (Professie is een synoniem voor beroep, dus professioneel is dus beroepsmatig).
Ik heb hier toch ook wel een 'serverke' of 3 draaien.
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

bluezy schreef:Je wil geen professioneel genoemd worden, maar wel 5 externe bereikbare servers hebben, meer dan normaal professioneel abonnement.
Het is maar hoe je dat bekijkt hé... misschien je eigen webmail, een website om aan je persoonlijk data te kunnen, een SSL VPN connectie, wat domotica of je statistiekjes van je zonnepanelen bekijken, eventueel een site om je camera te controleren, ... en zo zit je ook aan "5 servers". Ben je daarom een professioneel, volgens mij niet... je bent gewoon iemand die de mogelijkheden van de hedendaagse technologie benut.
bluezy
Member
Member

Waar is de tijd dat je maar met 1 ipaddress op het Internet mocht, en dat Telenet ook probeerde te kijken of je niet probeerde vals te spelen door een routertje te plaatsen (ze probeerden je MAC te testen). Belgacom probeerde het door het aantal PPP-sessions op 1 te limiteren. Heeft niet lang geduurd :-)
philippe_d
Moderator
Moderator

laroyj schreef: @Philippe...zo'n specialeken ben ik nu ook weer nie...al die verschillende routers zijn gewoon omdat ik enerzijds voor elke server een andere login website nodig heb, dus iedere keer een andere dyndns account......
Of je een specialeken bent laat ik in het midden ;) ... maar je moet toch toegeven dat jouw opstelling veel meer is dan die van jan modaal, en dus de standard oplossing van TN niet echt geschikt is voor jou (als gepassioneerde hobbyist).
r2504 schreef:Toch wel... als TN MAC-passthrough implementeerd zijn alle problemen opgelost
Keep dreaming :)
Je denkt toch niet dat Telenet een ongelimiteerde pass-trough zou implementeren ? Ik zou al blij zijn als ik hen zou kunnen overtuigen om de klant toe te laten één enkel/u] bijkomend MAC adres in te geven, zodat iedere klant nog zijn eigen router zou kunnen aansluiten met één extern IP adres. Dit zou de meeste klanten al tevreden stellen.
r2504 schreef:Toch wel... deze kan je in bridged mode zetten wat ongeveer het equivalent is van MAC-passthrough.

Bij belgacom krijg je maximaal 4 IP adressen, bij de meeste andere xDSL providers zelfs minder. De modem krijgt er één (als je de Fonspot wil), dan heb je nog max. 3 IP's over voor de servers (die moeten nog elk afzonderlijk een PPPoE verbinding kunnen maken). Dus ook onvoldoende voor de behoeftes van laroyi ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:Dus ook onvoldoende voor de behoeftes van laroyi ...
Als ik hem begrijp heeft hij niet echt nood aan meerdere IP-adressen maar lijkt het eerder een quick and dirty oplossing. Wat hij met 37 routers doet, doet iemand met wat netwerk ervaring vermoedelijk met één router (hoe hij trouwens intern nog vlot aan die apparaten geraakt moet volgens mij al helemaal een nachtmerrie zijn)... dus ik zou me niet blindstaren op zijn vereisten, al denk ik dat er genoeg hobyisten zijn die tevreden zouden zijn met de gulden middenweg (minstens één MAC adres voor passthrough dus, al is de vraag dan waarom je het zou beperken tot één... da's hetzelfde als maar één portforwarding rule toelaten... even absurd dus).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

philippe_d schreef:Naar ik vernomen heb heeft Telenet een aantal wijzigingen aangebracht, waardoor de meeste klachten over de wireless router (zoals VoiP en VPN problemen) nu opgelost schijnen te zijn.
Dat zou goed nieuws zijn!
Zijn deze veranderingen nog in "testfase" of werkt alles nu zoals het hoort (en in heel Vlaanderen)?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Inderdaad, de gemakkelijkske weg, voor de prijs van een router moet je het niet laten, allemaal de oude D-link DIR-100 met overal de A versie en zelfde firmware in, overal copy paste van de instellingen ,en enkel de poorten open die nodig zijn voor de toestellen op de desbetreffende router....

Ik heb 1 lijst gemaakt met alle IP adressen van alle routers, allen verschillend, elke PC, laptop, blue ray speler, servers, netTV, appleTV, dreamboxen, openboxen,internetradio's, AP's etc.....elke router heeft dezelfde gataway.....

Ik heb 1 vliegende AP die ik telkens op poort 4 van de benodigde router plug en maak zo moeiteloos draadloos verbinding, op sommige routers zit reeds een AP achter om volledige dekking te hebben in en buiten mijn woning.
Afhankelijk van de toepassing selecteer ik de AP, geen enkel probleem, is gewoon wat boereverstand en werk 100% feilloos :)
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

laroyj schreef:Afhankelijk van de toepassing selecteer ik de AP, geen enkel probleem, is gewoon wat boereverstand en werk 100% feilloos :)
Lijkt me één groot gepruts... maar als jij er tevreden mee bent...
philippe_d
Moderator
Moderator

eternum schreef:
philippe_d schreef:Naar ik vernomen heb heeft Telenet een aantal wijzigingen aangebracht, waardoor de meeste klachten over de wireless router (zoals VoiP en VPN problemen) nu opgelost schijnen te zijn.
Dat zou goed nieuws zijn!
Zijn deze veranderingen nog in "testfase" of werkt alles nu zoals het hoort (en in heel Vlaanderen)?
Deze wijzigingen (lees: verbeteringen) zijn gewoon volledig uitgerold.
Of "alles werkt zoals het hoort" weet ik niet; ik vermoed van wel, anders zouden er nog veel meer klachten zijn van de gebruikers van de wireless router.
JanD
Starter
Starter

Ik sta ook op het punt om over te schakelen van een Telenet Pack naar een Shake met vervanging van de modem dus.
Als ik de meestal negatieve reacties in de forums lees dan blijkt de omschakeling naar de nieuwe Telenet-modem/router/Wireless en behoud van de eigen router niet echt vlot te verlopen.

We hebben 2 jaar geleden verbouwd en toen een D-Link DIR825 wireless router geïnstalleerd centraal in het huis. De Telenet modem staat bij ons tegen de voorgevel. Als Telenet gewoon de huidige modem tegen de voorgevel zou vervangen dan vrees ik dat het wireless gedeelte niet ver genoeg gaat reiken en daarom zou ik graag mijn huidige configuratie behouden.

Bij Telenet beweren de commerciëlen natuurlijk dat het wel zal loslopen.

Kan er iemand bevestigen dat de wijzigingen die Telenet heeft aangebracht, en waar hierboven sprake van is, de meeste klachten over de wireless router (zoals VoiP en VPN problemen) zou oplossen?

De meeste threads over dit onderwerp zijn van begin 2011 toen Telenet begon met de uitrol van de nieuwe modems, dit is één van de weinige recente threads.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Er gewoon op staan dat je een modem wil en geen router omdat je al een router hebt. Bij mij (fibernet xl) ging dat vrij probleemloos, zeker als de technieker een router ziet staan & je hem zegt dat je geen nat problemen wil na installatie.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

JanD schreef:Als Telenet gewoon de huidige modem tegen de voorgevel zou vervangen dan vrees ik dat het wireless gedeelte niet ver genoeg gaat reiken en daarom zou ik graag mijn huidige configuratie behouden.
Op zich is dat geen argument... plaats je D-LINK in access point mode (of plug je kabel in een LAN poort) en je hebt het voordeel van beide.

Veel te veel mensen vragen gewoon om een modem-only... omdat anderen dat ook doen. Er zijn gegronde redenen, maar fundeer ze misschien even en dan kan je alsnog beslissen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

...plug je kabel in de LAN-poort......van je router.....er zal nog veel routing gebeuren, je hebt er een ordinaire switch van gemaakt dan.....
en 2 routers na elkaar werkt niet met de nieuwe modem, veel te veel problemen....
...als AP/repeater zal hij wel een goed ontvangst signaal moeten hebben dan.....
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

laroyj schreef:...plug je kabel in de LAN-poort......van je router.....er zal nog veel routing gebeuren, je hebt er een ordinaire switch van gemaakt dan.....
Natuurlijk, da's ook de bedoeling van m'n uitspraak... jij wil toch gewoon het uitstekende wireless signaal van je D-Link behouden ? Dus tenzij je kan vertellen welke specifieke dingen je nog allemaal doet met je D-Link, heb ik geen argument van je gehoord waarom de combi modem-router niet goed zou zijn voor jou.
laroyj schreef:en 2 routers na elkaar werkt niet met de nieuwe modem, veel te veel problemen....
Daarom dat ik je voorstel er een AP van te maken.
laroyj schreef:...als AP/repeater zal hij wel een goed ontvangst signaal moeten hebben dan.....
Je hoeft hem niet als repeater te plaatsen... je hebt een UTP kabel liggen tussen je modem en D-Link.
philippe_d
Moderator
Moderator

laroyj schreef:en 2 routers na elkaar werkt niet met de nieuwe modem, veel te veel problemen....
Je veralgemeent hier veel te veel, gebaseerd op jouw eigen ervaring en je eigen specifieke eisen.
Bij heel veel mensen staan 2 routers na elkaar, en werken probleemloos. Alleen als je servers draait, kan die dubbele NAT soms voor problemen zorgen (hoewel je in de meeste gevallen kan oplossen met de correcte portforwardings / dmz)

Het grootse nadeel van 2 routers na elkaar is dat de 2 WLANs in een apart netwerk zitten. Als je dus flexibel gebruik wil maken van je 2 WLAN's, moeten ze op hetzelfde netwerk. En dit kan je inderdaad best oplossen door je eigen router niet meer als router, maar als WAP in te stellen (zoals r2504 al beschreef)
r2504 schreef: Dus tenzij je kan vertellen welke specifieke dingen je nog allemaal doet met je D-Link, heb ik geen argument van je gehoord waarom de combi modem-router niet goed zou zijn voor jou.
Ik ben 100pct eens met r2504 dat veel mensen om de verkeerde redenen een modem-only vragen (soms gebaseerd op al die indianenverhalen hier op het Forum dat de Telenet router vorr niets deugt en alleen problemen geeft). Voor de meesten is de Telenet wireless router wel de beste oplossing!
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”