wie rijdt er met lpg

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Hallo,

Ik was van plan om over te stappen op lpg ( ga me eigenlijk binnenkort een nieuwe wagen kopen en had gedacht deze te laten ombouwen naar lpg ).

kwam echter deze week iemand tegen die het volgende beweerde, had dit gehoord van haar moeder die van lpg naar diesel was overgestapt omdat het niet echt veel zin meer had (prijsverschil).

Beweerde dat het verbruik bijna het dubbele is wat ik moeilijk kan geloven aangezien het dan al geen zin meer heeft om een lpg te nemen gezien de huidge prijs van lpg.

Elk jaar zou er dan iets moeten vervangen worden + extra controle + extra taksen ...

Klopt dit effectief ???

Dus wat zijn zoal de extra kosten en is het effectief de moeite ... zelf rij ik per jaar tussen de 20 a 30.000 km
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Ik was van plan om over te stappen op lpg ( ga me eigenlijk binnenkort een nieuwe wagen kopen en had gedacht deze te laten ombouwen naar lpg ).
Wat heb je in gedachten? nieuwe audi's, vw en skoda kan je vergeten.
kwam echter deze week iemand tegen die het volgende beweerde, had dit gehoord van haar moeder die van lpg naar diesel was overgestapt omdat het niet echt veel zin meer had (prijsverschil).
Als je pakweg 12L op 100 verbruikt aan 0,7€ kom je op 8,4€ per 100 km lpg
Voor een diesel moet dat dan worden 5,6L aan 1,5€ dan kom je ook aan 8,4€ per 100.
In zo een geval is diesel ongeveer gelijk....
Nu een nieuwe wagen gebruikt geen 12L meer! 6a7L lijkt me beter dan moet je een diesel vinden met 3L per 100.
Beweerde dat het verbruik bijna het dubbele is wat ik moeilijk kan geloven aangezien het dan al geen zin meer heeft om een lpg te nemen gezien de huidige prijs van lpg.
Dubbele? 2a5% meer. (laat je niks wijsmaken) als je google doorzoekt ga je veel 20% meerverbruik tegenkomen maar dat klopt al lang niet meer met de huidige technologie.
Elk jaar zou er dan iets moeten vervangen worden + extra controle + extra taksen ...
Niet speciaal. Tenzij er iets kapot is kan altijd. Controle nope, ja op de keuring 19€ extra. Taksen ik een 140€ per jaar extra buiten benzine.

Code: Selecteer alles

En als dit doet krijg je zelf korting
Korting op de BIV : Als de wagen voor de inschrijving, wordt omgebouwd naar LPG, geniet u een korting op de inschrijvingstaks tot een maximum van 298€. 
Voor de inbouw vraag bij een 3/4tal installateurs een offerte aan en zie wat je kan bekomen :-)
Lpgvanmenen (content van...2J garantie ook, dit jaar een lekje en gratis gemaakt)
lpgderoover

Dus wat zijn zoal de extra kosten en is het effectief de moeite ... zelf rij ik per jaar tussen de 20 a 30.000 km
Reken eens uit hé:
Nafte: 1.7€ /L
Km pj: 25 000
6L per 100
_____________
±10€ /100km 250*10 = 2500euro op benzine

GAS: 4,2 /100km 250*4.2 = 1050

1450 euro per jaar dus na ±18maand is je installatie uitgespaard
Laatst gewijzigd door q-tec 05 apr 2012, 18:58, in totaal 1 gewijzigd.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Neem beter een zuinige diesel of een hybriede als je veel in stad rijdt. (bv. toyota is zeer zuinig)

Vergeet ook niet dat lpg zich anders gedraagt, verbruik is idd meer en je geen parkings binnen mag
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Ik dacht aan een nieuwe volvo ... waarom gaat een audi en vw trouwens niet .... Het feit dat ik niet in een ondergrondse parking mag is geen punt voor mij. Op 15jaar slechts 2x in zo een parking geweest ...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

conehead schreef:Ik dacht aan een nieuwe volvo ... waarom gaat een audi en vw trouwens niet .... Het feit dat ik niet in een ondergrondse parking mag is geen punt voor mij. Op 15jaar slechts 2x in zo een parking geweest ...
Wel, laat mij zeggen niet alle audi's vw's vanwege Direct injection. (tfsi bij audi en vw...)
Nu bij de nieuwste volvo's is dat ook hetzelfde daardoor is er een beperking op merken die ingebouwd kunnen worden.
Deze hier is normaal mogelijk=> vialle.nl/producten/lpdi.html
& misschien prins autogas.
Maar ik ben geen expert natuulijk dusstuur eens een mailke naar vanmenen en je weet het direct of het al dan niet kan.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

ik rij 11 jaar op LPG (1.8 i) eerste 3 jaar perfect. Nadien telkens als het koud werd sputteren en schokken regelmatig.....

boordcomputers van zowel LPG als wagen vervangen, injectoren,...ed. soit...1000 € extra kosten gehad....na 3 weken, zelfde probleem.

was bij invoerder die nu al enkele jaren failliet is uit Loenhout (AG autogas)

tja, is dan discussie....aan wa ligt het....

ook eens gas in ogen gekregen, bij niet opkrijgen frans hulpstuk...gevolg....minder scherp zien :evil:

Nu ga ik voor onderhoud bij vanmeenen (invoerder voor diverse merken, zie zijn site). Heel capabel.

betaal 160 € LPG-taks (is onlangs verhoogd toen de heffingen naar Vlaanderen gingen :oops: ) + 270 € zafira 1800 (92 pk)
+/- 9 à 10 l./100 km. LPG (al 11 jaar oud)
dus bijna 500 €

als ik een renault TCe 1.2 (115pk.) grand scenic zou kopen, zou ik +/- 100-150 € betalen. In de garage hebben ze hier nog nooit van gehoord, maar op internet staat alle info....


als ge 30.000 km. doet zou ik toch voor diesel opteren....die verbruiken (theoretisc) 4 l./100 km. (als ze warm zijn, m.a.w. 30' op autostrade, niet van korte afstanden)

de nieuwste benzinemotoren rond de 5.9 l./100 km. gem. + laag BIV en taksen door lage CO2 uitstoot (idem dieselmotoren)
ook niet echt geschikt voor LPG de huidige motoren....Vanmeenen zegt ook....beter wagen van 3 jaar oud kopen (=goedkoop), en dan LPG instoppen....is dan uitvoerig getest, en ze weten best welk systeem ze erinstoppen. een 1600 16v, maar niet de TCe (renault) of TSi (vw) vb....
de Dacia op LPG zijn weinig of geen problemen mee :-D

hier interessante link wat wel/niet compatibel is:
http://www.premiumautogas.de/index.php? ... Itemid=489

in uw geval zou ik zeker voor diesel gaan....voordeliger + veiliger + minder onverwachte kosten vermoed ik (alhoewel ik ook niet veel specifieke onderhoud aan lpg gedaan heb)

renault grand scenic DCI vb 110 pk. (3,9 l./100 km.)
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Ik ben zelf lpg rijder, dit initieel doordat ik tweedehands een lpg wagen had gekocht.
(gekocht maart 2010, fiat punto bouwjaar 2002, lpg installatie uit 2008)

Wegens gezinsuitbreiding moest ik begin 2012 op zoek naar een grotere wagen.
Aangezien ik zeer tevreden was van lpg heb ik zowat alle opties onderzocht.
Hieronder een zo volledig mogelijk overzicht van mijn ervaringen.

1 => Officieel is er op dit moment geen enkele constructeur in belgie die lpg wilt ondersteunen. Ik heb het bij zowel alle merken nagevraagd.
(hypocriet want voor sommigen kan je in het buitenland zelfs vanop de website bepaalde modellen af fabriek op lpg configueren, vb: Nederland opel Corsa/Meriva/Zafira of Italie en duitsland Fiat Doblo, Frankrijk Dacia Logan MCV,....er zijn er nog meer)

Onofficieel zijn er echter wel voornamelijk renault (en dacia), citroen, fiat en opel-garages te vinden die je hierbij willen helpen. Hierbij blijf je (volgens mij) als puntje bij paaltje komt wel je motorgarantie verliezen bij inbouw lpg MAAR de garage op zich zal je in praktijk wel zoveel mogelijk garantie blijven geven hoewel dit af te wachten valt, als de contructeur erachter komt bvb kan het wel degelijk problemen geven lijkt mij. Een Citroen en een Fiat garage wouden echter zelfs de nieuwe wagen afleveren bij mijn lpg-installateur, daar opnieuw ophalen en betalen, mij de wagen met lpg afleveren met dan de kost voor lpg bij op de factuur van de wagen!

2 => Er zijn wegens de hogere temperatuur van Lpg-verbranding en doordat lpg een zeer droge brandstof is wel degelijk motoren (en dan voornamelijk de kleppen en klepzittingen ervan) die geheel niet of net beter geschikt zijn voor LPG. Hierover is niet zo veel documentatie beschikbaar. Volgens wat ik heb kunnen vinden echter zou blijken dat dat de motoren van:
- de VAG groep (Skoda/VW/Seat/Audi) geheel ongeschikt zijn
- verschillen ford en volvo motoren zouden bekend staan snel te slijten eraan, zowel ford als volvo hebben overiges ooit bifuel modellen gehad die zijn afgevoerd
- enkele fiat/opel/citroen/renault/bmw motoren zouden dan weer net wel geschikt zijn door het gebruik van geharde kleppen/klepzittingen (iets wat wel zou kunnen gezien de beschikbaarheid lpg af fabriek voor deze merken in het buitenland, maar het zal allicht niet voor elke motorversie zo zijn)

Specifiek als ik het aan lpg-inbouwers vroeg hadden deze vooral een voorkeur voor renault/dacia 16-klep motoren (die sinds eind 2011 niet meer beschikbaar zijn vor dacia logan mcv, voor andere modellen weet ik et niet), citroen/bmw 16-klep motoren of oudere opel/chrevrolet motoren.

Overigens zou je motor, als je een lpg geschikte kiest en correct onderhoud, zelfs veel langer kunnen meegaan dan eender welke diesel of benzinemotor. Dit omdat lpg in principe een zeer zuivere brandstof is zonder zwavel of andere additieven die de motor aantasten. (bewijzen vallen hierover echter moeilijk te leveren, wel een grappig artikel: http://www.autoscoops.be/randnieuws/201 ... fiat-doblo)

3=> Tegen het "droge brandstof" probleem kan wel degelijk wat gedaan worden. Er kan namelijk een elektronisch klepsmeersysteem ingebouwd worden dat dit zou verhelpen (zoek op flashlube of: http://www.autogasrijders.nl/gas-additieven/) Er is heel wat discussie of dit wel of niet volledig effectief zou zijn. Volgens mij wel, de oudere "onderdruk-systemen" (geen effectieve inspuiting) werken echter vast en zeker niet optimaal omdat ze de motor net smeren wanneer deze niet belast word. De elektronische doen het omgekeerd.

4=> Als je geen garantieverlies wilt op een nieuwe wagen (of een relatief jonge 2e hands), bij sommige lpg inbouwers kan je tegen 250-350€ een motorgarantie van 3 jaar nemen (duits verzekeringsbedrijf is hiervoor de achterliggende partner). Als er dan wat misloopt is het in principe en kwestie tussen het verzekeringsbedrijf en je autoconstructeur wie de kost gaat nemen. In de praktijk kan het mogelijk ietsje moeilijker liggen maar alleen het feit dat je relatief goedkoop zo'n garantie kan verkrijgen lijkt me al bewijs dat er echt niet vaak wat misloopt.

5 => ontploffing enzo: lpg is serieus geevolueerd, er zitten zodanig veel veiligheidssystemen (sluitkleppen, overdrukbeveiliging, 80% vulbegrenzing,....) op en de tanks zijn zodanig sterk tegenwoordig dat er realistisch gezien bijna nooit iets mis meer loopt. Alle (publieke) parkeergarages gebouwd of gerenoveerd sinds 2008 hebben in principe veilheidsvoorzieningen die lpg detecteren en afzuigen. Er is overigens een wetsvoorstel geweest die parkeergarages met deze voorzieningen verplicht om lpg wagen toe te laten (en dus geen verbodsteken lpg meer te plaatsen). Dit is na een regeringswissel echter nooit opnieuw opgepikt geworden. Het levert echter opnieuw enigsinds bewijs omtrent de veiligheid van lpg. Ook je verzekering kost exact hetzelfde of je nu LPG/benzine of diesel rijd, verder bewijs dat de boel niet ontploft. Ikzelf rij zonder zorgen mijn eigen garage in en negeer het lpg-verbodsteken gewoon als het vrij nieuwe openbare garages betreft. Artikeltje: http://www.mobimix.be/inhoud/lezersvraa ... king-staan

6=> het rijden met lpg: je hebt met de huidige systemen echt geen voelbaar verschil meer tussen benzine of lpg-rijden. Ja theoretisch heb je vermogensverlies op lpg door de lagere energie-inhoud ervan. Als je echter geen veel te lichte motor in een veel te zware wagen kiest word dit echter volledig opgevangen door de enkele procenten hoger verbruik op lpg aangezien je niet altijd als een racepiloot zal staan optrekken aan het licht en dan het verschil niet zal voelen.

7=>Tanken: in Belgie heeft, volgens mijn schatting, 25% a 30% van alle tankstations lpg......je vind er dus altijd wel een, in praktijk heb je trouwens maar nood aan 1 tankstation in je buurt die het goedkoop aanbied (je vind er met tot 10-12 cent korting de liter tov de officiele prijs).
Europa: bij de meeste landen is lpg wel duurder dan in belgie maar voor die enkele tripjes per jaar vormt dat nu niet echt een probleem, je vind het trouwens meer dan voldoende, je moet enkel zien dat je zelf je vulnippels bijhebt (10€ per stuk ongeveer, eenmalige kost) aangezien er 3 vulsystemen bestaan.

8=> Kostengewijs lpg:

Extra kosten:
-1800-2500€ inbouwkosten en keuringskosten (afhankelijk van het systeem dat je kiest, met of zonder klepsmering, met of zonder motorgarantie)
-jaarlijks 150€ hogere verkeersbelasting (voor de motoren tussen 8 en 13 fiscale pk maar 9 op de 10 motoren die je zou kiezen voor lpg zitten daarbinnen)
-bij de autokeuring 11 tot 19€ dacht ik extra voor keuring gasinstallatie (regelmaat keuring loopt volledig hetzelfde, eerste keer na 4 jaar,....)
-best een jaarlijks nazichtje, vervanging lpg-filter bij je gas-installateur (ik schat het 50 tot 100€)
-het navullen van je klepsmeersysteem vrij dure flashlube, ik gok ongeveer voor 20.000km per jaar een 40€
-mogelijk ooit extra kosten aan je gas-installatie zelf hoewel deze echt betrouwbaar zijn tegenwoordig volgens mij (enkel vaille lpi pompen staan bekend minder lang me te gaan)

Kostenbesparingen:
-298€ korting op de belasting inverkeersstelling
-minstens bijna 1000, oplopend tot mogelijk 3000€ goedkopere wagen (verklaring: wie lpg bewust kiest had anders een diesel gekocht, dieselmotoren in dezelfde wagens kosten steeds veel meer in aankoop)
-potentieel lagere standaard-onderhoudskosten motor (een dieselmotor is veel complexer dan een benzine, er loopt vaker wat mis en het kost gemiddeld meer)
-het brandstofprijzenverschil natuurlijk

berekeningsvoortsel brandstofbesparing:
-neem 1 merk en type wagen omdat je nu eenmaal appels met appels moet vergelijken
-kies voor deze wegen de benzinemotor die je zou nemen en de diesel die je zou nemen
-neem het referentieverbruik maar doe er al maar direct 15% bij aangezien deze nooit realistisch zijn.....voor de benzinemotor doe je er dan nog eens 15% bij (enerzijds omdat lpg nog steeds ietsje meer verbruikt door de lagere energie-waarde van lpg, anderzijds als compensatie omdat je om de X-maanden nog steeds eens dure benzine zal moeten tanken aangezien je motor altijd start hierop en pas lpg neemt eens de motor warm is)
-vermenigvuldig het met de diesel/lpg prijs (maar neem de effectieve pomp-prijs, niet de maximumprijzen aangezien de pomp-korting voor lpg procentueel veel hoger is dan deze voor diesel en dit de realiteit anders vertekend.)
-bereken zo de besparing per jaar voor het aantal kilometers dat je doet

Conclusie van al het bovenstaande:
Weeg alle voor en nadelen tegen elkaar af voor jezelf. Maak de rekening voor het type wagen dat jij verkiest. Daarna heb je (volgens mij) een vrij geinformeerde keuze gemaakt.

Ikzelf was snel overtuigd om een Citroen New Berlingo te nemen gezien dit het soort wagen is wat ik zocht en perfect is voor lpg gezien de motoren en de mogelijkheid om onder de wagen een grote lpg tank te leggen die je dus nooit in de weg kan zitten. Daarna was het twijfelen tussen een nieuwe of een tweedehands. Het is een jonge tweedehands geworden (geimporteerd vanuit Duitsland aangezien niemand in belgie een benzine blijkt te kopen en die er wel zijn vel te duur 2e hands worden verkocht) vooral omdat ik een full option wou en deze nieuw toen niet, sinds 1 maart 2012 echter wel beschikbaar was in een hoge uitvoering waardoor ik alle opties apart moest nemen wat veel duurder uitkwam+op de hogere uitvoeringen zat een hogere korting die ik bij aparte opties opnieuw niet kreeg. Catalogusprijs: in de 23000, nettoprijs toen in de 18000 (en dan mag je 3 maand wachten op je auto) (nu nog hoog in de 17000), 2e hands anderhalf jaar oud en 21 duizend kilometer uit duitsland met exportplaten inclusief maand verzekering zodat je direct kan rijden: rond de 13000. (allemaal benzine natuurlijk, ik heb inclusief motorgarantie en kleppensmering 2350 betaald voor de lpg installatie)

Kostprijsberekening brandstof berlingo diesel-lpg kom ik met mijn berekeningsmethode (20.000km/jaar) aan een besparing van bijna 600€ op lpg.
Dit is minder dan vroeger omdat diesels relatief efficienter zijn geworden en de lpg-prijs procentueel sterker is gestegen.
Na aftrek van de vermeldde vaststaande jaarlijkse hogere kosten blijft er 350€ jaarlijkse besparing over.
De prijs van lpg installatie was voor mijn berlingo ongeveer hetzelfde als een diesel extra had gekost in aankoop+duurdere BIV.

Resultaat: Jaarlijks bespaar ik dus onmiddelijk vanaf het eerste jaar 350€ (minder dan mensen soms verwachten weliswaar maar er zijn vast en zeker autotypes waar het verschil groter is en als je 30 of 40 duizend doet gaat de besparing peilsnel omhoog) + een mogelijk lager onderhoud van de motor+ de wetenschap dat ik niet met zo'n smerige vervuilende diesel rond zit te knallen. (diezelfde diesel die met verwacht over enkele jaren zwaarder te gaan belasten inzake verkeersbelasting en accijnzen aan de pomp dan nu het geval is overigens, speculatie natuurlijk maar mogelijk een toekomstig verder voordeel)

Hopelijk heb je er wat aan :-)

edits: enkele toevoegingen en verbeteringen en enkel typo's hoewel er nog massa's in gaan blijven.....lange tekst enzo ;-)
Laatst gewijzigd door lirec 06 apr 2012, 14:06, in totaal 7 gewijzigd.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Mooie toelichting!! :thumbs:
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Bedankt voor deze uitgebreide info
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

@conehaed en eternum: fijn dat het geapprecieerd word :-)

Ik heb wel mijn uiterste best gedaan natuurlijk ;-) en getracht een realistisch (prijs)beeld te scheppen zonder stelselmatig LPG voor te trekken.
Iedereen kijkt hoofdzakelijk naar het budget en kiest daarom diesel ipv benzine. Dit is logisch, spijtig blijft echter dat LPG nooit extra gestimuleerd en gedocumenteerd werd. Het kan namelijk voor het budget EN tegelijk het milieu een groot voordeel zijn. Daarbuiten moeten al die stadswagens en auto's die minder dan 10-15 duizen km per jaar rijden in feite verboden worden om diesels te zijn aangezien dit voor alle partijen nadelig is.

Tot op heden, en ik vermoed nog enkele jaren zijn alle alternatieven (voor mijn part) immers inferieur, onwerkbaar of te prijzig.
Daarbuiten zijn alle nuttige brandstofbesparingstechnologien op benzine maar vooral diesel bijna uitgewerkt lijkt me.

Electriciteit: ik wacht nog steeds op en deftige studie rond effectieve levensduur van de batterijen en de effectieve milieukost van die dingen die mij gigantisch lijken te zijn....daarbuiten blijft de oplaadtijd en range een serieuze handicap, blijkt ook de stroomopwekking die je gebruikt inzake kostprijs problematisch als het niet van kernenergie mag komen en is de aankoopprijs van de wagen gigantisch
CNG: mooie technologie weinig nadelen buiten dat het ook hier een eindige voorraad brandstof betreft (maar wel nog beter dan lpg) en de gigantische meerprijs ervan bij aankoop die niet echt lijkt te dalen en de beperkte range tot nu toe (300 slechts)
Waterstof: klinkt prachtig......tot je bekijkt hoeveel energie je eigenlijk moet verbruiken om je brandstof te kunnen produceren, het enige voordeel is dat de plaats van vervuiling en het verbruik gescheiden kunnen worden zodat bvb de stadslucht nog "maar" even vervuild hoeft te zijn als die in het platteland. Het probleem word echter verplaatst.

Dus: tot dat kernfusie een rendabele technologie is en/of batterijen goed zijn voor het milieu (en niet van een eindige grondstof worden gemaakt) wint lpg (of cng als de prijs van de installatie zakt) voor mijn part :-)

Daarom: Als men nu eens een bestaande benzinemotor volledig aanpast en optimaliseert naar lpg.....zouden hiermee niet alle garantie/betrouwbaarheids-twijfels kunnen worden weggenomen en het verbruik op lpg worden gedrukt? Als je als constructeur hier dan eens reclame voor maakt met harde besparingscijfers en een bijbehorende LPG-tankkaart met extra korting bij bvb texaco......zou je dan niet gigantisch veel van deze wagens kunnen verkopen en als handig extratje je als "groen" bedrijf en tegelijkertijd als "prijsbreker" kunnen profileren? Mij lijkt van wel....

Autoconstructeurs van deze wereld........ik ben beschikbaar als consultant voor de spotprijs van 150€ per uur en wil daarbij gerust alle wagens/motoren die men verzint testrijden als bedrijfswagen :-D *grijns*
Gebruikersavatar
metal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 767
Lid geworden op: 03 aug 2003, 12:44
Locatie: mol
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Volkswagen heeft een golf "af fabriek" met gas erin. Ben er een paar jaar geleden nog naar gaan informeren.
En ik weet niet of volvo het tegenwoordig nog heeft, maar dat zijn dan bi-fuels. Ook af fabriek gas in.

Dus dat er geen constructeurs meer zijn die gas aanbieden is zever.
Als ge nu op de hollandse sites van vw enzo kijkt vind je meer info over de gas installaties die van het fabriek mee ingebouwd worden.
Gebruikersavatar
defenderII
Premium Member
Premium Member
Berichten: 488
Lid geworden op: 03 feb 2004, 14:41
Locatie: Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer
Contacteer:

Ik heb ook LPG in de auto liggen; voor mij is het meerverbruik ongeveer 10% en er is de jaarlijkse taks en onderhoudje. maar voor de rest is er geen verschil te merken.
Ik heb wel de klepsmering laten mee installeren (als voorzorg) maar meer ook niet.
het grootste probleem is soms het vinden van een tankstations als men op reis gaat of 1 waar men ook 's nachts kan tanken.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Voor Volvo doen ze het sinds begin 2011 niet meer. Dat je in't buitenland mogelijk wel LPG af fabriek kan krijgen daar ben je niets mee tenzei je net in grensgebied woont.

Edt: vw toch een golf op lpg opnieuw.....bizar en sinds kort dan terug in het gamma vermoed ik want ik heb januari 2012 nog gekeken en geinformeerd. Ik zocht echter wel op breaks en monovolumes en voor de golf variant kan het dus weeral niet (logisch weeral :roll: ). Verder vragen ze er wel veel geld voor: trendline 5 deurs lpg kost 22000, en iets zwaardere benzinemotor trendline 5 deurs kost 19800 en dat zonder kleppensmering ofzo. De lpg boer is goedkoper, hoewel af fabriek natuurlijk garantie enzo mooi vrzorgt :-)

De opel corsa kan je trouwens sinds kort denk ik nu wel in belgie krijgen maar als je keuze opel corsa of vw golf is en daar blijft het bij dan heb je als je niet net dat type wagen zoekt de facto geen keuze. Verder krijg je hierbij dan ook 1 afwerkingsmodel gepusht, geen keuze. Ik wil trouwens wel eens zien wanneer er ooit iets scheelt aan de lpg hoe ze het in de merk-garage gaan oplossen. Geen enkele garage heeft enige ervaring erin en dat zal zo blijven als hun aanbod beperkt blijft.

Enyway......toch goed nieuws dat het (zeer beperkt) toch nog af fabriek kan.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Hebben eigenlijk alle LPG wagens (fabrieksaf of later aangepast) nog een (kleine) benzine tank waarop je kan overschakelen?
Voor diegene die omgebouwd worden lijkt het me logisch dat je nog op je bestaande benzinetank kan rijden, maar voor LPG auto's die zo uit de fabriek komen, voorzien die nog in een benzine tank?
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

In principe zou je op LPG kunnen starten. (mijn na-fabriek installatie voorziet alleszinds in de optie moest er bvb ooit iets mis zijn met je benzine-pomp of geen benzine meer hebben)

Bijna alle systemen voor en na-fabriek die ik ben tegengekomen starten echter op benzine en schakelen over op LPG eens een bepaalde temperatuur bereikt word. Voornamelijk vermoed ik omdat de meeste systemen gebruik maken van en verdamper (uitzondering hieronder *): je lpg is vloeibaar tot daar, hier word deze omgezet naar gasvorm en daarna word deze pas ingespoten in je motor. Het omzetten van lpg van vloeibaar naar gas heeft echter een zeer sterk afkoel-effect. Indien je dit dus (te vaak) doet bij dan bevriest je verdamper en de leidingen errond wat geen gunstig effect zal hebben voor hun levensduur vermoed ik. De leiding tussen je motor en radiator word dan ook langs die verdamper geleid om hem te verwarmen.

Vermoedelijk word het daarbuiten ook gedaan om ook je benzinepomp, benzineleidingen af en toe wat verloop te laten hebben aangezien je deze toch allemaal hebt bij na-fabriek installatie. Uitgezonderd verderop hebben ook alle af-fabriek installaties dus zo'n verdamper en zullen daarop starten op benzine.

Er zijn wel ooit plannen geweest bij ford (nooit effectief verkocht geweest) om een lpg af fabriek te leveren met een zeer kleine lpg tank van 5 liter ofzo aangezien dit volstaat.

* De uitzondering: vaille systemen (lpi en lpdi) die de lpg vloeibaar injecteren. Lpdi is een vrij nieuw systeem, ook wat duurder, waarvan de betrouwbaarheid nog valt af te wachten. Theoretisch is het echter nog beter dan vooraf verdampen en het is mogelijk op de nieuwste motoren blijkbaar: http://www.autogasinfo.nl/lpg-systemen/ ... ectie.html mijn lpg boer was er echter nog niet echt voor te vinden (lpi wegens gen voordelen tov gewone G3, lpdi wegens kinderziektes. Dit system zou wel perfect geschikt zijn om enkel en alleen op lpg te laten functioneren zonder benzine aangezien er hier niets kan bevriezen ofzo maar dan moet het af fabriek gebeuren natuurlijk :-) .
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

metal schreef:Volkswagen heeft een golf "af fabriek" met gas erin. Ben er een paar jaar geleden nog naar gaan informeren.
En ik weet niet of volvo het tegenwoordig nog heeft, maar dat zijn dan bi-fuels. Ook af fabriek gas in.
.
Ik ben deze week nog bij volvo gaan horen omdat ik dat ook ergens op het internet gelezen had maar dat leek dus helemaal niet waar te zijn ... en volgens de verkoper hebben ze dit ook nooit gehad.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

@conehead.....

natuurlijk in België wordt LPG geschuwd door dealers (na 11 jaar met LPG te rijden niets veranderd...)....

wilde renault kopen bij grootste dealer in brugge (nochtans Dacia/Renault in NL standaard af fabriek LPG te bestellen is....)
direct: GEEN garantie meer! wacht tot hij 2 jaar is...bla bla bla....

NL, DE (FR weet ik niet) zijn de meeste merken met gas leverbaar (ook vw!)
http://www.billiger-autofahren24.de/201 ... lieferbar/
wat ik hier niet begrijp....op gas verbruikt die wagen minder, dan op benzine :bang:
Der 75 kW / 102 PS starke 1,6 Liter-Vierzylinder, der durch einfaches Umschalten auch mit Benzin gefahren werden kann, benötigt nach Werksangaben im Kastenwagen durchschnittlich 5,7 Liter Autogas auf 100 Kilometer. Das sind 167 Gramm CO2 pro Kilometer. Im reinen Benzin-Betrieb verbraucht der neue Caddy Bi Fuel nach EU-Norm durchschnittlich 8,0 Liter Super (CO2: 187 g/km).

sept. 2009
Dacia Sandero LPG nu verkrijgbaar

Net als al langer in Frankrijk en Duitsland het geval was, is vanaf heden ook in Nederland de Dacia Sandero LPG verkrijgbaar.
Deze wordt in de fabriek van een LPG (G3) installatie voorzien met een 35 liter gastank op de plaats van het reservewiel en heeft een B-label.

okt. 2010
http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r= ... f=0#487301
Op 28 oktober heeft Dacia de 100.000ste Dacia op LPG geproduceerd.

Deze 100.000ste Dacia is een Dacia Sandero 1.4 MPI Navy Bleu bestemd voor de Italië.

LPG-inbouw is vanaf 2007 fabrieks-af te verkrijgen, eerst op de Dacia Logan Sedan en op de Dacia Logan MCV en later ook op de Dacia Sandero.

De LPG-installatie wordt geleverd door Landi Renzo.

De Dacia modellen op LPG zijn betrouwbaar, zuinig en milieuvriendelijk. De CO2 uitstoot ligt onder de 140 gram en voldoet aan de Eco2 norm.

http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r= ... f=0#492604

jan. 2011
De Dacia Sandero Stepway en de Dacia Logan MCV met de 1.6 MPI 85 motor zijn vanaf heden fabrieks-af verkrijgbaar met een LPG installatie.

De uitvoeringen met LPG installatie kosten slechts € 1.000,-- extra in vergelijking met de benzine uitvoeringen.

Bovendien krijg je tijdelijk ook nog eens € 350,-- brandstof cadeau.

De Dacia Sandero 1.2 16v valt buiten deze actie, maar daar is deze LPG installatie al langer leverbaar (hoewel niet iedere dealer daarvan op de hoogte is).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@lirec: Mooie toelichting! Er zijn merken waar diesel goedkoper is als benzine en goedkoper in onderhoud. Bv maar om de 50 000/60 000 KM op onderhoud (bij veel KM's) en goedkoper in onderhoud per beurt.

Het is wel zo dat je goedkoper af bent momenteel met LPG, maar ik vraag me af, gaan ze hier ook geen extra taxen op heffen als ineens veel mensen over stappen?
Sparky
Pro Member
Pro Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 02 jan 2005, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 18 keer

conehead schreef:
metal schreef:Volkswagen heeft een golf "af fabriek" met gas erin. Ben er een paar jaar geleden nog naar gaan informeren.
En ik weet niet of volvo het tegenwoordig nog heeft, maar dat zijn dan bi-fuels. Ook af fabriek gas in.
.
Ik ben deze week nog bij volvo gaan horen omdat ik dat ook ergens op het internet gelezen had maar dat leek dus helemaal niet waar te zijn ... en volgens de verkoper hebben ze dit ook nooit gehad.
Nooit gehad lijkt mij raar. Hier staat een V40 met 'af fabriek' gas is.
Op de keuring moet met dit altijd gaan navragen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

ik ken die firma niet, en wil geen reclame maken....Maar toch..... :-D
1.000.000 km in een Fiat Doblo LPG
http://www.drivesystems.be/?page=news&newsid=34

Lpg populair door hoge brandstofprijzen
http://www.hbvl.be/nieuws/economie/aid1 ... ijzen.aspx

LPG steeds meer in trek
http://www.gva.be/nieuws/video/vtm/exte ... -trek.aspx
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Kijk ook eens naar CNG (zie site Dats24), ja, het is een beetje op langere termijn, maar zou stukken goedkoper moeten zijn.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

@ Dima_2005

bij LPG betaal je 1 X 150 € taks
0,670 € gem./l. momenteel
bij CNG zit taks/liter inbegrepen. Dus veelrijders doen absoluut geen profijt! (door vanmeenen gezegd & klopt)

hier wordt mijn bewering tegengesproken
http://www.mobimix.be/inhoud/2012/3/16/2998
http://gpsupplies.be/voordelen

bij mijn weten zijn er een handvol cng stations in belgië
http://www.cngprices.com/station_map.ph ... =3.2248692
1,07 €/kg

Frankrijk een handvol stations! (leuk hé)

+ vb. opel standaard vanuit fabriek, maar welke standaard garagist zal daar kunnen aan werken??? kosten nadien?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

De nieuwe Tesla S is uit, is dit niet nog veel goedkoper (100% aftrekbaar trouwens), geen uitstoot
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Tesla S: prijzen vanaf $49900 (After $7,500 Federal Tax Credit).

Ik denk dat nen Corsa met LPG goedkoper is. :wink:
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

http://media.opel.com/autoshows/Geneva/ ... lpg_models
AF FABRIEK :-D

De 5-deurs Astra, Astra Sports Tourer en Meriva nu leverbaar met 1.4 Turbo LPG-motoren
De Corsa 1.2 LPG al sinds zomer 2011 te koop
Zafira Tourer en Insignia vanaf najaar 2012 in LPG-uitvoeringen leverbaar
Tot 40% lagere brandstofkosten en tot 15% lagere uitstoot dan vergelijkbare benzinemotoren
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

@satsurfer ivm opel: sory dat ik je ballon doorprik maar wat je aanhaalt is een artikel voor Opel Nederland.
Ik was dit ook tegengekomen op mijn zoektocht en heb op 5 januari 2012 hen gecontacteerd daarover, het antwoord wat ik ontving op 11 januari 2012:
(nadat mijn mail intern binnen opel enkele keren intern werd doorgeschoven)
Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail van 5 januari en voor uw interesse in ons merk. U hebt enkele vragen in verband met LPG voorzieningen voor de Opel modellen in België. Er is een LPG versie voorzien op de Opel Corsa 1.2 Twinport ecoFlex motor; LPG is op dit moment nog niet verkrijgbaar op andere modellen in België.
Een vaste lanceringdatum is op dit moment nog niet bekend voor LPG op onze andere Opel modellen. We hebben wel CNG (Compressed Natural Gas) op Zafira, Zafira Tourer en Combo. In Nederland zijn reeds meerdere Opel modellen verkrijgbaar met LPG. Als een klant een wagen koopt met ´af fabriek´ LPG is de garantie in principe wereldwijd. Dat wil niet zeggen dat iedere dealer zomaar een LPG reparatie moet/kan doen.Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, en blijven ter uwer beschikking voor verdere vragen en opmerkingen.

Met vriendelijke groet,
GENERAL MOTORS BELGIUM NV
Carine De Ridder
Opel Klantenservice
Met andere woorden:
-enkel de corsa voor belgie en ze maken zelf al kanttekeningen dat niet alle opel garages die corsa kunnen onderhouden :roll:
- geen idee of de rest ook naar belgie komt, alleszinds dus niet meer in 2012 lijkt mij dan....

@CNG: dats24 heeft jaren geleden aangekondigd serieus in te zetten op CNG, ze zitten echter al sterk achter op schema (nog altijd maar 4 stations in belgie) en er volgt geen nieuws meer over. CNG wagens zijn echt veel duurder in aankoop nog dan LPG, ze hebben een kleinere range, de brandstof kost ietsje meer en in nergens beschikbaar. Ja er bestaan thuisvul-installaties maar dat duurt uren om te vullen, de installatie kost massa's geld en het stroomverbruik van de thuisvulinstallatie blijkt ook tegen te vallen. Zolang de aankoopprijs dus niet sterk daalt en er veel meer cng stations komen is cng voor 95% van de bevolking gewoon geen optie. Het kip-ei probleem en beetje in feite.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

@ Lirec: thanks om me terug met 2 voeten op de grond te zetten :-D bedankt voor de bijzonder interessante info.

Is juist, alle landen rondom ons, doen idd. niet moeilijk over LPG-CNG, behalve België!

Idd. Renault/Dacia LPG ook geen probleem in NL.

Spijtig dat auto's in NL zo veel duurder zijn, anders kocht ik daar 1, en hier voor onderhoud...LPG onderhoud doe ik dan bij gespecialiseerde gasinstallateur, of na de garantie van opel volledig bij niet-officiële garage.

CNG: dat heb ik al lang afgeschreven. Bestond ook al in 2001 toen ik mijn LPG kocht. We zijn 10 jaar verder en nog niet echt merkwaardige evolutie.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Graag gedaan satsurfer ;-) Spijtig dat ik het moest doen, ik had niets liever dan dat het inderdaad af fabriek beschikbaar word voor zo veel mogelijk modellen.

We kunnen enkel hopen dat de stijgende brandstofprijzen de belgische invoerders doen nadenken en eindelijk eens de beschikbare lpg modellen naar belgie halen. Er is recent toch al in de krant wat verschenen over "wachtlijst bij lpg installateurs" en "LPG terug in opmars". Als dan de politiek eindelijk eens de lpg-taks afschaft en misschien zelf beter: korting geeft op verkeersbelasting lpg wagens dan zijn we misschien eindelijk vertrokken...

Interressant leesvoer = een wetsvoorstel dat nooit deftig besproken is geweest en nooit heropgepikt na een regeringswissel:
http://www.senate.be/www/?MIval=/public ... 16&LANG=nl

Als dan alle importeurs in Europa hetzelfde doen dan hebben de constructeurs ook incentive om eens volledig in te zetten op LPG :-)
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Schitterend toch: vandaag in de de morgen "Iedereen wil plots weer lpg tank"

Een ingekorte versie ervan staat ook op de website: http://www.demorgen.be/dm/nl/3824/Binne ... root.dhtml

groeten
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

@ lirec: oud nieuws :-D

kijk mijn post apr 07, 2012 21:51 (pagina 1)

stond toen in gva
ddatsboy1
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2012, 20:17

DATS 24 is sinds vorig jaar op de proppen gekomen met CNG en heeft onmiddellijk vier CNG stations geopend waaronder Halle, Ninove, Anderlecht en Antwerpen Zeehaven. En er beweegt wel degelijk nog iets binnen DATS 24. Ook dit jaar 2012 zullen er een tiental tankstations vanaf september uitgerust worden met de mogelijkheid om CNG te kunnen tanken. De prijzen van de wagens op CNG vallen gerust mee, het verschil is niet zo groot meer. Vergelijk even de prijs van CNG 0,89 euro met de prijs van de diesel 1,553 !!!! En stilaan komen er meer en meer modellen op de markt uitgerust voor CNG.

Mod : Deze informatie is mogenlijk niet correct mits de bron niet geverifierd kan worden
Laatst gewijzigd door a3ke 18 apr 2012, 11:56, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Post aangepast aan publiek forum
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Aha, kijk eens aan....dats24 medewerkers lezen mee en reageren, dat moedig ik aan! :-)
Laten we hopen dat de informatie klopt en dat er inderdaad spoedig vele cng stations bijkomen.

Ik blijf er voorlopig kritish over aangezien alle laatste vernieuwde stations (menen, mechelen, loncin)
geen enkele cng installatie kregen terwijl dit toch de moment is om dat te doen lijkt mij.
Verder vermeld de site zelf voorlopig geen nieuwe aankondigingen over cng, ook op cngdrive.be is het al muisstil sinds november 2011.

Bewijs me echter aub verkeerd, ik rijd immers over enkele jaren maar al te graag met cng ;-)
Laatst gewijzigd door a3ke 18 apr 2012, 11:58, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: edit verwijderd , correctie is gebeurd
ddatsboy1
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2012, 20:17

Info over DATS 24 is correct, mijn naam is Strouven Guy, commercieel afgevaardigde van DATS 24.

Groeten,
Guy
Laatst gewijzigd door a3ke 20 apr 2012, 08:04, in totaal 2 gewijzigd.
Reden: Wederom persoonsgegevens verwijderd en gevraagd voor externe bevestiging
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Lirec, je mag niet afgaan op de catalogus prijs in NL. Je niet er de btw en belangrijker Bpm vanaf trekken . Je moet hem dan wel hier importeren en belgische btw op betalen. Soms kan het goedkoper uitkomen zelfs, ik zeng wel soms hé :)

Verstuurd van mijn HTC Desire met Tapatalk
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Thamar, dat besef ik mij wel degelijk dat je niet naar Nederlandse prijzen moet kijken, bijna alle wagens zijn daar een pak duurder in geafficheerde prijzen.
Dat het soms goedkoper kan zijn aan import besef ik best , voor nieuwe wagens doet echter (in mijn ervaring) bijna niemand dit omdat het veel werk is voor niet zoveel voordeel. Als je voordeel zoekt is tweedehandsimport immers een logischer keuze.

Ik heb het wel degelijk over cng wagens in belgie die ze nog te duur prijzen om echt aantrekkelijk te zijn, een klein voorbeeldje met catalogusprijzen:
Fiat doblo benzine Mylife 1.4 95hp = 17690 (+2300 max voor lpg met alles erbij => 19990)
Fiat doblo CNG Mylife 1.4 120hp = 21690
Fiat doblo diesel Mylife 1.6 105hp = 20590

Akkoord, de CNG heeft op papier meer pk's wat handig kan zijn. Denk er wel aan dat deze enkel merkbaar zijn bij hoog toerental, enkel als je heel stevig doorrijd dus. Dit is wat je net wat minder doet als je zuinig/milieuvriendelijk wilt rijden, wat de bedoeling is van je cng keuze.
1700€ kost je cng wagen (met wat extra pk's) dus extra (bij de doblo) tov de benzine waar je lpg inbouwt, behoorlijke meerprijs vind ik persoonlijk.

Ddatsboy 1 vergelijkt verder de CNG prijs rechtstreeks met diesel. Ik wil er toch op wijzen dat je dit niet zonder meer kan doen. (ook niet voor lpg)
De gemiddelde CNG motor verbuikt immers meer kilo/100km dan de gemiddelde diesel verbruikt per liter/100km. (lpg verbruikt gemiddeld nog iets meer dan cng)
Je moet je verbruik voor een realistisch beeld te hebben echt wel berekenen, zoals ik in mijn "prijsberekeningsvoorstel" op pagina 1 dat deed voor lpg tov diesel)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

@ Lirec

Opel Zafira Tourer 1.6 Ecoflex CNG (150 pk.) verbruikt: 4,7 Kilogram (7,23m3) Gas (129 gram CO2 per Kilometer) gecombineerde cyclus
530 km. rijcyclus
VW Caddy Maxi 2.0 (109 pk.) 5,8 kg./100 km., (8,8 km3) 157 g./km. Co2

http://www.dats24.be/dats/static/statio ... ht_n.shtml

0,89 €
Calorische waarde vorige maand:
(9,9936 kWh/m³n)

Wat kost het verbruik van die wagen nu/100 km.? 4,18 €?

Indien ja, overweeg ik een CNG wagen.....electrabel station voorlopig op 6,4 km. van mijn deur., hopelijk komen er meer bij... :-D
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Hoe zit dat eigenlijk met warmte en lpg?
Net weest tanken en een verbruik van 9.2L (ik heb al op 11.5 gezeten ook zelfde rijstijl in de winter)

1.Kan er door de warmte minder in de tank en heb ik daarom een lager gebruik?
2.Verbruik ik gewoon minder door de warmte? (dit sowizo maar +2L verschil?)

Lekker goedkoop tanken trouwens :angel:
Afbeelding
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Topic even uit het oog verloren :-)

@satsurfer, je kan heus zelf een rekensommetje maken neem ik aan....realistisch gezien zal je rond de 5€/100 km eindigen.
6 als je goed doorduwt en/of in de winter wat langer op benzine moet rijden voor hij omschakelt.

@q-tec:
1: lpg zet idd uit bij warmte. Beste bewijs: Pompstations zijn verplicht om tegen 1 januari 2015 een systeem te voorzien dat verliezen aan de pomp gaat compenseren voor de consument http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... mpensatie/.
Hoe warmer het is hoe nadeliger je tankt als jou pompstation die voorziening nog niet heeft. Of het verschil groot is procentueel weet ik niet, ik verwacht niet echt eigenlijk. Maar mogelijk is het wel merkbaar als je pompstation wel reeds zo'n voorziening heeft: je krijgt evenveel als in de winter, maar eens in je tank dat zet het uit en krijg je er dus minder in. Of je veel/weinig in je tank krijgt wijzigt echter niets aan je vebruik op zich!

2: Verder zou het kunnen dat je (vooral bij vele korte afstanden) wel degelijk minder verbruikt: je motor is sneller warm in de zomer waardoor deze sneller op efficiente verbrandingstemparatuur is en dus zuiniger. Mijn Berlingo draait trouwens "stationair" op 1200 toeren als deze nog koud is en maar op 1000 eens hij warm is. Zelfs de boordcomputer houd er dus rekening mee. Dit effect word echter wel gedeeltelijk gecountert doordat je pas op lpg rijd als je een bepaalde (bij mij 40 graden) temperatuur bereikt.

3: En last but not least want de belangrijkste factor: de lpg die je tankt verschilt tussen zomer en winter: "Dat er in de winter minder KM's uit een liter LPG gaat klopt, LPG bestaat uit een mix van Butaan/Propaan. Nu is het zo dat Butaan bij zo'n 5 graden boven nul gaat bevriezen, dus zal er in de winter LPG voornamelijk bestaan uit Propaan. Propaan heeft een iets lagere verbrandingswaarde dan Butaan en is ook iets duurder dan Butaan. Dus in de winter is LPG door de gewijzigde samenstelling ook altijd wat duurder en zal wat minder gereden KM, s opleveren per liter"

2+3="ja in de zomer rij je zuiniger bij lpg dan in de winter" tot je de airco opzet natuurlijk, die verbruikt weer wat extra ;-)

Ik tankte in maasmechelen: 0,475 de liter waar nog eens 0,025 vanaf word gepitst via de tankkaart => 0,450 Heerlijk de prijsdalingen in lpg van de laatste maanden. Opeens nog maar 1/3e zo duur als benzine terwijl we no niet zo lang geleden precies op weg waren naar 1/2e benzineprijs.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

net dit gevonden
Laten we uitgaan van een uitzettingscoëfficiënt van 0,0025 per graad voor LPG.

Bij 10 graden verschil is dat 1,0025^10 = 1,025.... (2.5%)
50 liter LPG gaat bij 10 graden verschil dus 1,025 * 50 = 51,25 liter ruimte nemen. 1,25 liter meer.

Bij 20 graden verschil is dat 1,0025^20 = 1,051... (5%)
50 liter LPG gaat bij 20 graden verschil dus 1,051 * 50 = 52,56 liter ruimte nemen. 2,5 liter meer.

Ga je uit van 0,003 (propaan) dan is het bijna 3 liter per 50 liter per 20 graden.
2+3="ja in de zomer rij je zuiniger bij lpg dan in de winter" tot je de airco opzet natuurlijk, die verbruikt weer wat extra ;-)

Ik tankte in maasmechelen: 0,475 de liter waar nog eens 0,025 vanaf word gepitst via de tankkaart => 0,450 Heerlijk de prijsdalingen in lpg van de laatste maanden. Opeens nog maar 1/3e zo duur als benzine terwijl we no niet zo lang geleden precies op weg waren naar 1/2e benzineprijs.
Haha 2 pedalen een stuur en een radio meer heb ik niet :lol:
Ja die prijs verschilt enorm! Per tankbeurt heeft het eens niet veel gescholen of ik zat boven de 40€ nu is het net boven de 30!
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Sinds wanneer is de overheid accijnzen beginnen heffen op lpg? :puke:
En is het ook zo een systeem dat als de prijs daalt de accijnzen niet dalen?
lpgs.jpg
(39.96 KiB) Nog niet gedownload
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”