Electrabel Smart Energy Box

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Electrabel laat klanten energieverbruik toestellen meten

Afbeelding

Electrabel gaat een toestel verkopen waarmee je het energieverbruik kan meten op vier stopcontacten in huis. Je kan er ook toestellen mee aan- en uitschakelen over het internet.

De Smart Energy Box van Electrabel is gemaakt door Fifthplay, een dochteronderneming van schakelaar- en stopcontactenfabrikant Niko. In de box zit één basisstation dat draadloos contact houdt met vier plugs tussen een apparaat en het stopcontact. Elke plug stuurt om het kwartier informatie over het energieverbruik door.

Het basisstation verzamelt de verbruiksgegevens van de verschillende aangesloten stopcontacten en stuurt die door naar een online beheersysteem. Via die internettoepassing kan je dan je verbruik in de gaten houden.

Ingrijpen
Via de internettoepassing kan je bovendien ingrijpen op de toestellen die je via dit systeem hebt aangesloten. Je kan bijvoorbeeld van op afstand een lampje aan- en uitschakelen. Dat is vooral nuttig voor de paranoïde mensen die graag lampjes aan- en uitschakelen om dieven af te schrikken.

Je kan ook in realtime kijken of een apparaat op dat moment aan het verbruiken is. Als je een plug aan de televisie hangt, kan je op je smartphone of via een browser zien of de televisie stroom aan het verbruiken is. Deze toepassing is vooral handig voor mensen die een kwartier na vertrek uit hun huis zeggen: “Heb ik het fornuis afgezet?”

In de toepassing zitten ook nog een hele hoop timers. Daarmee kan je een koffiezetapparaat programmeren zodat het tegen ’s ochtends koffie begint te zetten. Maar je kan ook instellen dat apparaten niets mogen verbruiken op bepaalde tijdstippen. Je kan de televisie bijvoorbeeld zo programmeren dat hij alleen ’s avonds aan mag. De toepassing stuurt je dan een sms als de televisie toch overdag aanspringt.

Privacy
Bij slimme meters is het grootste bezwaar meestal dat een elektriciteitsleverancier zo te veel inzicht krijgt in het leven van de huisbewoners. In dit geval zou die vrees kunnen bestaan, want de beheersoftware op het internet wordt beheerd door Elektrabel. Ook als je klant bent van een andere energieleverancier. Maar Elektrabel belooft plechtig dat het die informatie niet zal gebruiken. “Je gaat niet plots een aanbieding voor een tariefformule krijgen die gebaseerd is op je verbruik”, klinkt het.

Een andere zaak is dat je met deze toepassing eigenlijk ook je huisgenoten kan bespionneren. Zijn de kinderen op woensdagnamiddag stiekem tv aan het kijken? Zet vrouwlief stiekem de elektrische verwarming aan als ze alleen thuis is? En hoe laat heeft manlief gisterenavond zijn pc uitgezet? Dat zijn allemaal problemen die nieuw zijn met de opkomst van slimme energiemeters.

Wie het toestel wil, kan het bij Electrabel aankopen voor 139 euro. De verkoop gebeurt vanaf 1 maart online, in een van de Electrabelwinkels of op Batibouw.

Bron: ZDnet
Laatst gewijzigd door svenska 12 maa 2012, 10:52, in totaal 1 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Stevige prijs voor 4 aan/uit knoppen :-)
Wel grappige tv-reclame trouwens.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Stevige prijs idd, en vooral, maandelijkse huur van 3.5€ zag ik in één van hun advertenties. Ik vermoed dat deze 3.5€ gebruikt wordt om je historische verbruiksdata ergens op te slaan, maar ik weet niet of je het pakket ook kan kopen zonder zo'n "abbo"...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

svenska schreef:Je kan bijvoorbeeld van op afstand een lampje aan- en uitschakelen. Dat is vooral nuttig voor de paranoïde mensen die graag lampjes aan- en uitschakelen om dieven af te schrikken.
Euh... is het niet handiger gewoon een timer te plaatsen ?
svenska schreef:Deze toepassing is vooral handig voor mensen die een kwartier na vertrek uit hun huis zeggen: “Heb ik het fornuis afgezet?”
Ik wil nog wel eens zien wie een stopcontact aan z'n fornuis heeft staan... en vooral hoeveel Watt zo'n plug kan schakelen.
svenska schreef:Wie het toestel wil, kan het bij Electrabel aankopen voor 139 euro. De verkoop gebeurt vanaf 1 maart online, in een van de Electrabelwinkels of op Batibouw.
Het is een leuke gadget (niet echt goedkoop)... maar het lijkt me handiger je totale verbruik te monitoren (hiervoor is er trouwens een andere thread), en in combinatie met een gewone verbruiksmeter te optimaliseren.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik zeg : fluxometer! Kan verbruik van elektriciteit, water en gas tonen (zelfs via een app). Dat schakelen kan het niet, maar zoals reeds gezegd : daar bestaan tijdschakelaars voor...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

NickG
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Ik zeg : fluxometer! Kan verbruik van elektriciteit, water en gas tonen (zelfs via een app). Dat schakelen kan het niet, maar zoals reeds gezegd : daar bestaan tijdschakelaars voor...
<offtopic>
Ben je zelf Flukxo gebruiker? Ik ben sinds enkele weken ook een "Fluksonian" en ben op zoek naar mensen die wat ervaring hebben met het monitoren van gas & water met hun Flukso? PM me anders eens welk type gas-/watermeter jij kan uitlezen en welke sensor jij ervoor gebruikt heb als je wil?
</offtopic>
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Helaas ben ik hier zelf geen gebruiker van. Ik woon op een appartement waar water, gas elektriciteit op 3 verschillende plaatsen staan. Maar ik ken wel een gebruiker ervan, die ook hier ingeschreven is. Deze zal dit dus vroeg of laat wel lezen :)

Telefonie = EDPnet + OVH
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 15 keer

in NL zijn ze ook moet een gelijkaardige toestel gekomen:
http://tweakers.net/plan/625/win-een-e- ... eneco.html

Voordeel, je kan er water, gas en elektriciteit mee zien. Je bent ook niet verplicht om zo'n maandelijkse abonnement af te nemen indien je geen gebruik maakt van die live updates. Echter installeren denk ik dat het iets gecompliceerder is dan die van Electrabel.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik zie nochthans duidelijk staan (op die link)
Het apparaatje is ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse bedrijven Quby en Prodrive, en maakt gebruik van het OpenTherm-protocol voor communicatie met de cv-ketel. De thermostaat gaat 120 euro kosten. Voor Live Updates moet daarna nog 3,50 euro per maand betaald worden.
Gaat dus waarschijnlijk over hetzelfde apparaat?

Telefonie = EDPnet + OVH
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 15 keer

Hmm als ik zo uit de reactie leest van mensen zou het een optie moeten zijn die Live Updates.
Het gaat hier in ieder geval niet om dezelfde type toestel aangezien je hiermee ook je verwarming kan regelen en je een soort tablet achting thermostaat krijgt voor een goedkopere prijs dan Electrabel.

Meer info http://thuis.eneco.nl/energie-besparen/toon-thermostaat
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Mja er staat toch duidelijk "moet", dus is wat koffiedik kijken. Wat mij opvalt is dat ze exact dezelfde prijs vragen (namelijk 3.5 euro) en dat het ook zoveel niet scheelt bij aankoop van toestel zelf.

Telefonie = EDPnet + OVH
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Het kan niet hetzelfde toestel zijn als in NL bij Eneco, want de Smart Energy Box is ontwikkeld door het Belgische Fifthplay.
Electrabel gebruikt ook hun platform voor de toepassing.

http://www.fifthplay.com/energy-managem ... electrabel
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

r2504 schreef: ... en vooral hoeveel Watt zo'n plug kan schakelen.
16A/230V -> 3680 W (Zie foto: http://www.fifthplay.com/system/files/d ... download=1
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Vorig jaar oktober een toestel aangeschaft dat verbruik meet. Ik was benieuwd naar het verbruik van mijn diepvriezer. Gewoon in stopcontact geplugd en daar de stekker van de diepvriezer in. Kostte iets van een 15 euro bij Aldi. Denk dat je met zo een toestel even veel (of even weinig) weet als met het Electrabel toestel van 139 euro. Ik zou trouwens niet weten welke toestellen ik vanop afstand moet uitschakelen. Koelkast niet, diepvriezer niet, boiler werkt met timer, espresso toestel staat in standby en mocht ik het vergeten in standby te zetten dan schakelt hij zelf na 3 uur over naar standby modus. Satelliet ontvanger en tv ook in standby, verder nog draadloze telefoon, ADSL modem maar die schakel ik niet uit, gezien het geringe stroomverbruik.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Ik wil nog wel eens zien wie een stopcontact aan z'n fornuis heeft staan
Terechte opmerking, want ofwel is een fornuis rechtstreeks op een aparte zekering aangesloten, of op een speciaal stopcontact waar die pluggen niet inpassen:
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb een gewoon stopcontact aan mijn elektrisch fornuis. Dat is er altijd geweest, behalve heel in de beginperiode toen we er komen wonen zijn (eind jaren 60). Toen hebben we nog een fornuis gehad dat aangesloten was op 380V (zoals de stekker op de foto). Niet iedereen heeft 380V in huis liggen en de huidige kookplaten, fornuizen, ovens... werken zo goed als allemaal op 220-240 V. Fornuis is inderdaad bij mij aangesloten op apart circuit met zekeringen van 3x20A.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

idem hier, mijn elektrisch fornuis is toch ook aangesloten op een "gewone" stekker. Zelf niet gedaan, ik vermoed dat dit geïnstalleerd werd ergens halverwege jaren '90. Uiteraard wél correct apart afgezekerd, maar dat dit er natuurlijk niet toe voor het apparaat van Electrabel. Geen idee trouwens wat een fornuis verbruikt, maar 3680 W lijkt me toch écht wel voldoende voor een fornuis alleen. Ik kom nooit over de 3500Watt als ik in mijn Flukso grafieken kijk, zelfs niet tijdens het elektrisch koken met de PC en TV aan en half het huis verlicht!
jaker
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:... een gewoon stopcontact ... met zekeringen van 3x20A.
Hier klopt iets niet helemaal : 3 zekeringen op 1 lijn? :?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat is niet veilig, een "gewoon stopcontact" is slechts 16A, dus dat zal doorsmelten (met alle gevolgen vandien) voor je zekering het beseft.

Maar dat ter zijde.

Uiteindelijk is het een pleister op een houten been want je meet nooit alles gelijk, en pas dan wordt het interessanter dan zo'n energiemeter.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

jaker schreef:
Jack Daniels schreef:... een gewoon stopcontact ... met zekeringen van 3x20A.
Hier klopt iets niet helemaal : 3 zekeringen op 1 lijn? :?
Hij zal bedoelen 3x220V, maw 3 fase 220V (zonder N). Dan heb je één automaat van 3x20A van doen, dat klopt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik dacht het ooit eens nagevraagd te hebben bij Eandis en als ik mij niet vergis hebben ze gezegd dat ik 3x400V + Neutre thuis heb. En het is inderdaad 1 automatische zekering van 3x20A.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

In dat geval zou het zo'n 4 polige automaat moeten zijn:

Afbeelding

Het klopt dat je tussen de lijndraden en de nul 230V hebt, maar tussen de lijndraden onderling is dat 400V. 3x230V wil zeggen 230V tussen lijndraden en geen nul (en dus een 3 polige automaat).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Kan er helaas geen foto van maken want 1 van de 2 zekeringenkasten ligt momenteel tegen de grond wegens verbouwingswerken en electriciteitsleidingen die vernieuwd moeten worden.
jaker
Elite Poster
Elite Poster

Hallo, ... ik bedoel niet dat er iets mis is met 3 x 20A zekering!
Mijn punt is dat de combinatie 3 x 20A en een gewoon stopkontakt niet klopt.
Bij mijn weten is het nog altijd onmogelijk om een driefazige aansluiting te maken op een (tweepolig) gewoon stopkontakt. :bang:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik moet het stopcontact zoeken want het zit achter de keukenkasten van de nieuwe keuken. Als het zo is wat jij zegt, dan denk ik dat de vorige combinatie kookplaten/oven op 380V aangesloten is geweest. Maar er zit wel degelijk een automaat met 3x20A die voor de kookplaten/oven gebruikt is geweest. Nu heb ik wel een hele dikke stroomkabel losgemaakt van die automaat in de zekeringkast. En alle zekeringen zijn vernieuwd sinds iets minder dan 1 jaar. Helaas kan ik het aan niemand meer vragen hoe die oven vroeger aangesloten is geweest wegens allemaal overleden.
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Hoe jouw kookplaat ook mag aangesloten zijn, het zit op een zekering van 20A met reden, dus als een Smart Plug maar 16A aan kan, mag je dit risico niet nemen.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Ik vind hun reclame filmpjes toch niet overtuigend.

Zoals: Gebruik maken om controle uit te oefenen... Er is altijd een ander stopcontact in de buurt, absurd dus.

Weet er trouwens iemand waarvoor die usb poorten dienen?

Mvg
Everything that has a beginning has an end.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Het is niet ongebruikelijk dat ovens / vuren / boilers / motoren / ... met slechts 3 fasen en geen N aangesloten (en dus afgezekerd) worden omdat ze meestal dezelfde weerstand tussen de fasen hebben waardoor het virtueel nulpunt nooit een faseverschuiving krijgt en dus een N helemaal geen nut heeft, er zal nooit stroom langs die kabel wegvloeien.

Een automatische zekering van 20A staat gelijk aan een smeltzekering van 16A en ook de kabels van 2.5 mm² die van je zekering naar je stopcontacten lopen zijn voor 16A. De enige reden dat er bij automaten zekeringen van 20A (moeten) voorstaan is omdat als je automaten van 16A zou gebruiken deze bij vollast te snel zouden springen. Als je in een domotica-installatie stopcontacten schakelt via relais / teleruptor zijn die trouwens ook op 16A gerateerd terwijl ze achter een 20A automaat staan. Al eens naar de ratings op stekkerblokken gekeken? Die zijn ook altijd rond de 3500W, maw 16A.

Je kan die plug dus perfect veilig tussen je (monofase) kookplaat steken, al zou ik het toch eerst even checken of deze bij langdurige vollast niet te warm worden, kan zijn indien ze elektronisch schakelen ipv via een relais.

Overigens maakt het voor het AREI niet uit eens je voorbij het stopcontact bent. Zelfs al zou dat maar 10A rated zijn, als je daar dan 16A doorjaagt is het op eigen risico. Uiteraard is het dan wel een gevaarlijke situatie die je best vermijdt. Normaal gezien zal je echter (afgezien van goedkope namaak) zelden of nooit consumer products vinden waar je een stekker op in kan steken, die niet 16A rated zijn, tenzij het product zelf een zekering heeft.

Er is volgens het AREI trouwens een onderscheid tussen een kookplaat en een fornuis. Onder fornuis verstaat men alles waar een oven gecombineerd is met een kookplaat. Een fornuis moet een aparte kring krijgen en voorzien van minstens 4 mm² bedrading. Een kookplaat en een oven apart mag je elk met 2.5 mm² bekabelen en afzekeren met 20A (16A), dan geldt gewoon de algemene regel dat je moet zorgen dat grootgebruikers die je kan voorzien elk hun eigen kring krijgen.

Disclaimer: ik ben geen gediplomeerde elektricien en mijn DIY-installatie is (nog) niet aan een keuring onderworpen ;-)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Jelly schreef:Ik vind hun reclame filmpjes toch niet overtuigend.
Zoals: Gebruik maken om controle uit te oefenen... Er is altijd een ander stopcontact in de buurt, absurd dus.
Weet er trouwens iemand waarvoor die usb poorten dienen?
Je kan instellen dat wanneer de plug of de verbruiker wordt uitgetrokken, je een sms of mail krijgt.
De USB poorten hebben hier in dit geval van Electrabel de functie van de datalogger (deze hangt onderaan de buik van de gate en moet via een USB A-B kabel aangesloten worden).
Fifthplay zelf gebruikt de USB poorten nog voor andere doeleinden, zoals bluetooth, wifi, 3G stick, zigbee, easywave etc...
gobber
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

goed bekeken van electrabel, kunnen ze weer 3,5€ per maand uit de burger zijn zakken halen.
kan verkeerd zijn maar eens gekocht, zal enkel info kunnen uilezen via geregistreerde site
denk zelf dat op kringen beveiligt boven 16A(20A) dat het in principe niet mag gebruikt worden(overlast--> brandgevaar)
Afbeelding
Afbeelding
Mobile Viking
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

Het enige wat hier goed aan is is de de reclame heel leuk is om naar te kijken (met de hond toch?). Voor de rest zou ik er in geen 1000 jaar aan denken om iets dergelijks aan te schaffen, Electrabel rolt zijn klanten al meer dan genoeg zonder dergelijke gadgets erbij te nemen...
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

alternatieven zijn eventueel
http://www.plugwise.com
en
http://www.flukso.net
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”