Sagem 3464 enkel nog in ADSL modus

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
DenDries
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Sinds gisterenavond is mijn sagem plots zijn VDSL2-synchronisatie verloren. Nu blijkt hij enkel nog in ADSL modus te functioneren; "ADSL line status NOT CONNECTED".
status.PNG
(31.92 KiB) Nog niet gedownload
Ik heb geprobeerd om dit te forceren naar VDSL2, maar dit lukt niet:
vdsl.PNG
(36.65 KiB) Nog niet gedownload
Weet er iemand hoe dit komt? Heb al een factory reset geprobeerd, maar dit lijkt niet te helpen...
Jokebre
Starter
Starter

Heb sinds zaterdag hetzelfde probleem, wel bij scarlet. Oplossing voor gevonden?
Ga toch morgen bellen, kan zomaar ni :?
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

en is jouw probleem ondertussen al opgelost geraakt, DenDries?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
DenDries
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Sorry dat ik nu pas reageer, heb het laatste tijd druk met mijn stage.

Nee, ben er niet in geslaagd om het op te lossen. Een firmware update heeft ook niet geholpen...

Heb uiteindelijk een nieuwe modem moeten aanschaffen.
regi
Starter
Starter

hallo,
ik ben er weer eens in getrapt. Alhoewel ik weet uit ervaring ( ex-tiscali en wanadoo ) dat -voor mij-scarlet de slechtste provider is, ben ik toch ingegaan op hun aanbod om gratis over te stappen van adsl naar vdsl.
Gratis modem+installatie en zelfs iets lagere abonnementskost, wie laat dat liggen?
Er werd duidelijk gemaakt dat de router nu gesplit staat op een gewone faxlijn. Geen enkel probleem meneer. Het enige dat van belang was , was of het een gewone of ISDN lijn was. Gewoon dus.
Op mijn vraag of ik net zoals op mijn D-link 4 apparaten met LAN kabels kon aansluiten ( 3 computers + printer in netwerk ) bleek het na 3 keer rondvragen geen probleem.
Gisteren komt de installateur hier langs met die Sagem. Met exact 1 LAN aansluiting. En nu, waar moet ik de 3 computers + printer aansluiten die geen WiFi hebben? Geen enkel probleem. Zelfs zoveel te beter dat die modem op een weinig gebruikte faxlijn komt, want vdsl is zo veel gevoeliger en telefoongesprekken kunnen voor storingen zorgen.
Het probleem met die vaste verbindingen heeft de installateur heel eenvoudig opgelost: de oude modem werd gewoon ingeplugd op de enige LAN ingang van de SAGEM. En zo bleef mijn netwerk ook bestaan. WiFi, printen, browsen en email, geen probleem.
Totdat we met enkelen in huis vaststelden dat er toch af en toe korte onderbrekingen waren. Geen erg als je surft en 30 seconden off line bent, wel vervelend tijdens downloads, TV kijken met betaalde lijn, kortom, dit kan niet.
De chatsessie met Scarlet is heel positief en vlug verlopen - pluim voor die dienst. Maar het resultaat is halucinant : "O, maar de SAGEM modem is niet compatibel met een fax". :eek:
Men had inderdaad gezien dat er veelvuldige onderbrekingen waren - terwijl ik vandaag maar 3 faxen had ontvangen.
Ik moet dus een dag mijn fax afkoppelen. :evil: En ik verwacht er me morgen al aan dat ze zullen zeggen: "voilà meneer, probleem opgelost. Laat die fax maar zitten" :roll:
Ja, en nu? Al mijn klanten die me nog faxen? Mijn briefpapier, naamkaartjes, 2 websites enz ? Dit kan toch niet. Ik vrees het ergste dat ik nu in een moeras zal verzeilen waarbij Scarlet - weeral- zal proberen de schuld op mij te steken. Maar komaan hé zeg, die installateur heeft gisteren toch ook goed gezien dat er hier op die lijn een fax stond? Hij heeft het ding trouwens opnieuw geïnstalleerd.

Terug naar jouw probleem: is het mogelijk dat er nog een ander apparaat op je lijn staat ? Fax, telefoon , alarminstallatie enz? Telefoon waarschijnlijk, en dan zal Scarlet zeggen " Sorry , die Sagem is niet compatibel met een telefoon..." :x

Probeer maar eens de chatsessie. O ja, tip: bewaar die chatsessie door te selecteren en in een Word doc te plaatsen. Wie weet waarvoor je het nog nodig hebt. :!:
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Verhuis je fax nummer naar WeePee of OVH en je hebt zelfs geen fax toestel meer nodig :p Ze komen binnen als mails met PDF in bijlage. Om te versturen maak je jou brieven, facturen whatever op met je computer en print je ze uit naar een virtuele printer die het dan doorstuurt naar een faxserver die het op z'n beurt aflevert op het juiste nummer.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Ik heb exact hetzelfde probleem als de topic start. Om een of andere reden blijft de Sagem staan op 'ADSL line status - not connected'. Heb al verschillende firmware geflashed, maar dat maakt geen verschil. VDSL2 forceren in de instellingen maakt ook geen verschil. Valt er nog iets anders te proberen?
techy
Starter
Starter

@ Regi : het staat nogtans op de brief die je ontvangen hebt ?
Fax , alarmcentrale, ... niet compatibel.

in realiteit zijn er bepaalde faxen die er wel mee werken hoor , of zoals bij u het geval blijkt , brekkig werkt.
beste is als je een fax hebt om de PSTN van belgacom te behouden. inet kan je vrij kiezen natuurlijk.

Alarmcentrales is door een simpele reden , bij stroomuitval geeft dat ding alarm door . Daar bestaan natuurlijk oplossingen voor , maar zal hij dan nog goed doorbellen ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

@techy
Volgens mij begrijp je regi verkeerd: hij heeft absoluut geen probleem met een brekkig werkende fax!
Hij heeft een probleem met zijn internet, zogezegd omdat er op de PSTN lijn een fax staat (volgens scarlet).

De bewering "Fax , alarmcentrale, ... niet compatibel" slaat volgens mij op VoiP (I-talk) ...
Bij regi staat de fax gewoon op zijn PSTN lijn (geen VoIP). Een faxtoestel - indien goed aangesloten op de splitter, mag absoluut géén invlode hebben op het VDSL2 signaal. Dit zijn totaal verschillende frekwentiebereiken.

Aan de andere kant geef ik de andere posters ook gelijk. Speciaal een PSTN huren voor een fax is niet meer van deze tijd. Voor weinig geld kan je nu faxen ontvangen en sturen via het internet, met behoud van je faxnummer.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bluezy
Member
Member
Bedankt: 7 keer

regi schreef: Gisteren komt de installateur hier langs met die Sagem. Met exact 1 LAN aansluiting. En nu, waar moet ik de 3 computers + printer aansluiten die geen WiFi hebben? Geen enkel probleem.
1 LAN aansluiting ? Dan heb je nog niet op de achterkant gekeken, daar staat er een 2de. Een Sagem heeft eigenlijk 4 (vier) UTP poorten, zij het wel dat er inderdaad 2 van als TV1 en TV2 gemerkt staan. Maar je kan ofwel de router's TV mode ook in routed mode brengen ipv bridged (dan zit TV ook op de LAN poorten), ofwel TV gewoon afzetten voor die 2 poorten.

- login in als admin/OLOVDSL2
- ga naar advanced / route /routing
- onderaan staan checkboxes voor de 4 poorten, en een popup voor de TV mode.
techy
Starter
Starter

achzo ,

inderdaad mis begrepen.
een aparte pstn huren voor een fax is inderdaad wat overdadig , via inet is het veel simpeler.

yup , was inderdaad bedoelt op voip.

maar ivm splitter , de enige splitter die nu aanwezig zou moeten zijn is toch de full rate splitter op die NTP '07 ?
als die onderbrekingen krijgt zou ik eerder kijken naar misschien een slechte splitter , aansluiting van de fax .
Dat lijkt me het meest logische.

sorry voor men misverstandje.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”