Hoe android smartphone aansluiten op DECT ?

Plaats reactie
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Weet niet in welk forum ik dit moet plaatsen.

Mijn vraag is: Is het mogelijk om mijn smartphone (Samsung Galaxy SII) aan te sluiten op een dect telefoon ?

Dus bv. via een Android app een verbinding maken met de bestaande Dect telefoons ?
We hebben 3 Belgacom Twist 300 dect telefoons. 1 volledig en 2 handsets.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Dect heeft z'n eigen frequenties, dus ge zou al een radiozender/ontvanger-chip moeten hebben dat met die specifieke frequentieband en protocol om kan gaan... Dat gaat niet puur softwarematig op te lossen zijn :)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Dacht er al aan toen ik bericht had geplaatst.

DECT werkt blijkbaar op 1880 en 1900 MHz.

Ben in verwarring omdat sommige zeggen dat draadloze telefoons je wifi verstoren.
En ook door die Siemens Gigaset die als telefoon en GSM te gebruiken is.

Op zich is het jammer.
Zoals die Siemens, zou het ideaal zijn. Thuis is is je GSM ook een DECT en bel je lokaal, onderweg is het een GSM.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Als je overschakelt op een zelf-beheerde VoIP-oplosing zou je dat eigenlijk over WiFi kunnen via een SIP-client op je android...
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

meon schreef:Als je overschakelt op een zelf-beheerde VoIP-oplosing zou je dat eigenlijk over WiFi kunnen via een SIP-client op je android...


Inderdaad en met goed materiaal werkt het perfect.
Wij hebben hier in huis Telenet Fibernet 60, een telenet modem met daarachter een Fritzbox 7390.
Op de FB staan VOIPSTUNT en JUMBLO voor uitgaande gesprekken en WEEPEE voor inkomend verkeer.
Op de FB is verder nog huiscentrale met 8 lijnen aangesloten en een Fritz DECT. Daarnaast hebben 3 mensen een Samsung Galaxy SII die de android FritzFon draait. Deze drie Androids gedragen zich daarom exact als de DECT en de vaste toestellen. Ik kan dus met de Androids gesprekken ontvangen en ik kan met die Androids naar buiten bellen waarbij de Fritzbox automatisch het goedkoopste tarief gebruikt. Ook kunnen alle toestellen binnenhuis met elkaar bellen.

Dit heeft onze telefoonkosten thuis (en dan vooral GSM kosten) dramatisch doen dalen.

Met Fibernet 60 en de FB plus Galaxy SII's nog nooit ofte nimmer een slecht telefoongesprek gehad. Heb wel (omdat het een groot huis is) naast de FB nog een tweede WIFI access point om het hele huis goed te coveren.
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

Met de juiste Fritzbox (hier 7390 of 7570) en de Fritz!App Fon de SGS2 werkt als een draadloze telefoon (maar via WLAN) voor het normale telefoonnummer (VoIP of vaste lijn).
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

drielander:

ik gebruik hier ook de fon applicatie, maar heb toch 1 opmerking dat best een groot verschil is tussen een regulier (al dan niet dect) toestel en de fon app.
het klopt dat ze inkomende en uitgaande calls via de fritz kunnen ontvangen en voeren,
maar bij bv te bellen naar eender welke klantendienst (en je dus keuzemenu's hebt) kan je dit met de fon applicatie niet.
het kan natuurlijk dat ik nog ergens het een of ander mis, maar ik krijg in ieder geval geen keypad om de nummers in te geven.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Splitter schreef:drielander:
maar bij bv te bellen naar eender welke klantendienst (en je dus keuzemenu's hebt) kan je dit met de fon applicatie niet.
het kan natuurlijk dat ik nog ergens het een of ander mis, maar ik krijg in ieder geval geen keypad om de nummers in te geven.


Je mist inderdaad iets :-D
Als je belt met de Fon applicatie valt uw scherm weg maar zodra je verbinding hebt komt dat scherm weer terug en heb je onderaan links een knopje voor uw keyboard. Klik het aan en uw keyboard verschijnt. Tik uw keuze in.
Idem dito als je nog verdere keuzes moet maken.
t'Zou me niet eens verbazen dat er ergens een of andere setting is waarbij het keyboard default open gaat.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

gevalletje neus niet lang genoeg :p
bedankt bobsys, je hebt gelijk en daar zijn we ook weer uit :)

nu gebruik ik het (nog) niet ZO vaak, maar het is wel een verdomd handige app,
net zoals alles tot nu toe met de fritz!box eigenlijk.

ook heel handig (maar een beetje buggy) is de integratie van de fon app met mijn gewone dialer.
ik gebruik namelijk de touchpad dialer (omdat die me meer aanstaat dan de standaard dialer),
en indien ik op mijn thuis wifi verbonden ben neemt ook die dialer de vaste lijn.

wat er wel nog wat buggy aan is, is dat als ik de app laat draaien, wifi uitzet, even weg ben op 3g,
en terug op wifi thuiskom, de touchpad dialer niet via de vaste lijn werkt.
even de fon app openen en dan doet hij het weer.

verder denkt de fon app ook dat hij verbonden is terwijl ik op 3g zit, maar neemt de touchpad dialer dan wel gewoon de gsm lijn
(foutje waar ik dus geen last van heb)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

ook een leuke app om je fritzbox op je android te beheren: http://www.boxtogo.de
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”