Test-Aankoop klaagt Apple aan

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Test-Aankoop heeft samen met tien andere buitenlandse gebruikersorganisaties Apple een ‘ingebrekestelling’ verstuurd omdat het de garantieperiode niet respecteert.

Apple houdt het nog steeds op een garantie van 1 jaar. Dat is in strijd met de Belgische wetgeving die 2 jaar voorziet. Als Apple zijn website en contractuele documenten niet aanpast, dreigt Test-Aankoop met een rechtszaak.

De consumentenorganisaties reageren volgens eigen zeggen op steeds terugkerende klachten over de garanties die Apple biedt.

‘Die zijn onduidelijk, onvolledig en niet aangepast aan de Belgische wetgeving, Sommige bepalingen zijn zelfs onrechtmatig en misleidend,’ aldus Test-Aankoop in een persbericht.

Test-Aankoop hekelt het feit dat op de garantievoorwaarden op de Apple-website over meer dan 200 bladzijden beschreven zijn. Ook de stelling dat defecten binnen de 14 dagen moeten gemeld worden is volgens Test-Aankoop niet wettig.

Apple werd eind vorig jaar door de Italiaanse raad voor de mededinging reeds veroordeeld tot een geldboete van 900.000 euro omdat de consumenten niet in staat zijn hun garantierechten te begrijpen.
Bron : http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nie ... atanews-nl

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ze krijgen precies steun van de consumentenbond en nog een paar andere zo te zien:
Linkie

Vind dat ze zoals de rest de garantieperiode van 2 jaar moeten respecteren.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

@TiTanium: Toch niet nodig? De Apple fanboy koopt toch telkens een nieuwe Ipad. Nee vind het ook nodig die 2 jaar, als anderen dit moeten aanhouden is Apple zeker en vast geen uitzondering maar eerder een voorbeeld omdat ze toch zo'n kwalitatief product hebben (zoas ze zelf claimen).
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Goh, elk zichzelf respecterend computermerk geeft tegenwoordig 2 jaar pick-up en return.
De 2 jaar wettelijke garantie stelt sowieso niet veel voor (was het niet 6of12 maand fabrieksgarantie en de rest van de tijd moet je het zelf maar kunnen aantonen ?)
Wat ik veel erger vind is dat de winkels die dien brol verkopen, bij defect de klant een extra verzekering aansmeren die helemaal niet nodig is.
Hoe Apple zijn producten in de markt zet is hun zaak, dat een hoop wannabes daar ook intrappen is iets helemaal anders. ;-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De discussie is niet of je 1 of 2 jaar garantie hebt.
Per definitie, als je een toestel in België koopt, heb je altijd 2 jaar wettelijke garantie als consument (deze bepaling geldt niet voor business, als je dus koopt met factuur + btw geldt dit niet).

De discussie (en rechtszaak) gaat over de onduidelijke, misleidende en soms onbegrijpelijke bepalingen in de Apple garantievoorwaarden. Hoewel deze bepalingen géén afbreuk doen aan de wettelijke garantie van 2 jaar.

Het probleem is ook dat deze garantie moet worden gegeven door de winkelier die het toestel aan een particulier verkoopt. Hij krijgt maar één jaar garantie van Apple, maar moet 2 jaar garantie geven aan zijn klant. Het risico ligt dus bij de verkoper (die dit moet betalen met zijn marge op het toestel)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik heb mijn laptop speciaal in de switch gekocht. Op apple.com kreeg ik toen een gratis printer, die ik ook wel kon gebruikt, maar de 1 jaar garantie hield mij tegen. De switch geeft 2 jaar garantie.

Zoals Philippe al aanhaalde, moet de winkelier 2 jaar garantie geven, maar volgens mij geldt dit ook voor apple.com, want die verkopen vanuit België, op papier. (21% btw, etc)
Mobile Viking
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

In de Saturn en Media Markt vertellen ze altijd dat je slechts 6 maand garantie hebt op de software van een iphone. Dan proberen ze je nog een extra verzekering aan te smeren die je totaal niet nodig hebt zoals hier reeds gezegd.

Ik ben geen fan van Testaankoop maar soms is het wel nodig dat ze dingen onder de aandacht brengen zoals dit hier.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Een Apple fanboy koopt niet constant nieuwe producten als ze op de markt gegooid worden. Mijn MacMini staat er al sinds eind 2007. En voor mij is Apple nog altijd synoniem voor de Macintosh computer. Al de rest hoeft voor mij niet. Ik heb trouwens een HTC smartphone, een Neovo monitor en een Brother laserprinter. Vroeger had ik wel een Apple laserprinter maar ze maken er geen meer en er zijn goede alternatieven. Ik ben een trouw gebruiker van Macintosh computers, maar ik ben ook geen freak wat dat betreft. Het is trouwens raar dat de "gemiddelde" consument Apple enkel kent van de iPad, iPhone maar niet van de Mac, nota bene het product waar ze groot mee zijn geworden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Daar is volgens mij niks raars aan. Apple is al enkele jaren geconcentreerd bezig op andere markten dan die van de desktop. En niet zonder succes.. Het is allemaal begonnen bij de iPod. Ik geloof onlangs gelezen te hebben dat Apple de grote dominante speler in de MP3-speler markt is. De iPhone heeft dat 'vertekend' beeld van Apple alleen maar doen groeien met als gevolg dat de iPad niet lang op zich meer kon laten wachten.

Dat ze de laatste tijd die AppStore ook op de desktop aan het pushen zijn vind ik dan weer het negatieve gevolg van die heisa. Ze hebben een grote geldmijn ontdekt en daar gaan ze nu hun desktop line mee verzieken (om maar een voorbeeld te geven: gisteren omstreeks 14u download van 1,53GB gestart, vroeg deze ochtend moet die binnen geweest zijn).

Maar bon, even terug on-topic: ik ben blij dat Test-Aankoop nog eens uit zijn schelp komt, ook al moet ik daar nu niet bepaald nog iets van weten. Ze hebben ooit eens mijn gegevens te pakken gekregen en sindsdien wordt ik overladen met gratis cadeau's en uitzonderlijke stickers om te plakken voor nog meer gratis cadeaus. Bij het nemen van een jaarabonnement uiteraard. En goedkopen brol als cadeau, uiteraard. Ze zijn nog geen haar veranderd, het blijft namelijk een bedrijf dat op het einde van het kwartaal graag winst zien staan.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”