Meerdere VDSL2 providers, hogere uploadsnelheid, pfsense

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
flamandu
Starter
Starter

Hallo,

Ik ben van plan om 3 vdsl2 abonnementen aan te kopen en samen in een pfsense configuratie op te stellen. Nu vraag ik wat heb ik nodig en hoe ga ik te werk ?
De VDSL2 technologie is beschikbaar op mijn adres. Moet ik 3 telefoonnummers aanvragen of alleen maar 1 ? Welke hardware heb ik nodig ? enzo ... .
Afbeelding
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

telefoon is niet nodig, je kan ook een internet zonder vaste lijn 3 keer aanvragen.

Alles hangt er vanaf hoeveel rechtstreekse paren het gebouw binnenkomen.

Als er niet genoeg zijn moet de invoer verzwaard worden.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Laat mij beginnen met het begin : wat is je budget? Dan bedoel ik niet voor je maandelijks abonnement (kan je zelf wel uitrekenen) maar voor jouw pfsense setup.

Laat mij meteen ook even zeggen dat de kans dat je de upload kan al je lijnen tegelijk kan combineren erg klein is. Dit lukt bij bvb FTP etc, maar niet met een website (lees : het moet meerdere threads ondersteunen).

Ikzelf heb thuis ook een setup met 2 VDSL2 lijnen, en deze is als volgt:
- Atom moderbord (in mijn geval een Intel Atom D510MO) met 2GB ram
- kleine HDD (in mijn geval 80GB)
- Switch die VLANS aankan (in mijn geval een HP Procurve 2626)

Vroeger werkte ik met een 4-in-1 LAN kaartje ipv een managed switch. Werkte zeer goed, maar is moeilijk te vinden. En als je al iets vind is de prijs meestal erg hoog (200 euro en meer). Als je een moederbord neemt met gigabit aansluiting, kan je dit perfect via vlans doen.

Op de switch die ik heb, zijn er 26 poorten. Poort 1 tem 24 zijn 10/100 poorten, poort 25 en 26 zijn gigabit poorten.
poort 1 = vdsl modem 1
poort 2 = vdsl modem 2
poort 9 tem 22 = servers (niet allemaal in gebruik)
poort 23 = samknows whitebox + RIPE probe
poort 24 = meraki
poort 25 = UTP naar unmanaged 24 poorts gigabit swith waar pc's etc op staan
poort 26 = naar pfsense

De vlans zijn als volgt:
VLAN 10 = LAN
VLAN 11 = VDSL uplink = poort 1+26
VLAN 12 = VDSL uplink = poort 2+26
VLAN 1001, 1002, 1003 = wireless (3 SSID's, elk andere subnets) = poort 24+26

Woon je in een huis of appartement?
Hoeveel lijnparen komen er binnen bij jou?
Ligt er VVT of UTP van jouw appartement naar de invoerkabel?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Je zou alternatief ook een soortgelijke oplossing kunnen bekijken met een Mikrotik RB1100/1200 of iets dergelijks, draait op RouterOS (een commerciële linux variant en er zit een level 6 license bij het toestel). Webinterface aanwezig en remote access mogelijk via utility, telnet etc.. Incl levering voor de RB1200 ± 300 EUR bij bijvoorbeeld Meconet.de of als je hem goedkoper vindt elders, elders ;) (RB1100AHx2 met dual core CPU is iets performanter en heeft een paar poorten meer + dual core cpu etc., maar kost ook ongeveer 200 EUR meer)

Meer info: http://www.mikrotik.com/

Het is tevens niet noodzakelijk duurder dan oplossing met miniITX bordje + behuizing + bootable medium met je OS + managed switch + en/of een NIC met extra poorten (tenzij je al het een en ander van bruikbare hardware liggen hebt natuurlijk en of bepaalde dingen wil gaan draaien die je niet kan runnen in RouterOS, maar op netwerk vlak denk ik wel dat je hiermee wat kan ;) ).

Een 2 of 4 poorts NIC is niet noodzakelijk moeilijk te vinden, maar ze zijn meestal inderdaad eerder prijzig (serverproduct) en niet alle MiniITX bordjes en behuizingen hebben dus plek en een aansluiting voor een PCIe x1 of x4 kaart. Veel van die bordjes hebben geen PCIe slots (enkel PCI, geen slot of miniPCIe). Zij die het wel hebben zijn eerder duurdere modellen...Er zijn er wel enkele maar die hebben dan bijvoorbeeld maar 1 NIC of Realtek crap i.p.v. Intel. Soms kan het met een mini PCIe naar PCIe risercard wel, maar dat is enkel een single lane PCIe - mini PCIe single en dual GbE oplossingen zijn er wel maar ze zijn in verhouding ook niet zo goedkoop...

Als je multiport NICs zoekt vindt je wel wat bij Intel, HP (OEM), Supermicro, Exsys (realtek chips echter ...), Startech, Hotlava om er enkele te noemen... De meeste server merken hebben wel wat product in dat genre... Wees bereid om voor een deftige dual port NIC in de grootte orde van 100-150 EUR en voor 4 poorts eerder 290-500 EUR neer te tellen ...

Interessant is bijvoorbeeld de nieuwere Intel D2500CCE (deze heeft een dual Intel GbE NIC en is passief gekoeld) als je toch miniITX wil bekijken (± 83 EUR). Er zijn ook andere bordjes met meerdere NICs aanboord, maar die zitten vaak in een hogere prijsklasse en zijn soms eerder proprietary formfactor en dus bij gevolg ook niet zo'n value for money. Jetway heeft miniITX borden met op-prik modules voor 3 extra LANS, maar vermits deze op de PCI bus zitten toch niet zo interessant bijvoorbeeld (3x GbE + multi io chip op PCI = bottleneck)... Er circuleren ook wat oudere bordjes met enkel fast ethernet poortjes, eerst goed de specs lezen dus, want ofschoon soms duurder niet steeds het meeste value/money...
Afbeelding
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Redman,

moet je dan geen raw copper meer betalen? Ik dacht toch van wel, of is dit recent veranderd?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”