Sabam: Geld voor voorleesuurtje in bibliotheek
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Bibliotheken vrezen de auteursrechtenmaatschappij Sabam. Die vindt dat zij moeten betalen voor het voorleesuurtje. Enkele bibliotheken hebben al een telefoontje gekregen. Sabam is formeel: ook wie voorleest, kan de rekening krijgen.
Al een paar jaar lang organiseert de bibliotheek van Dilbeek twee keer per maand een voorleesmoment. "We hebben daar vrijwilligers voor gezocht omdat er geen budgettaire ruimte is voor dit soort activiteiten", legt Alexandra Vervaecke van de bibliotheek uit.
"Er komen elke keer een tiental kinderen. Een tijd geleden werden we plots gecontacteerd door Sabam met de mededeling dat we moesten betalen. Ik heb het uitgerekend: voor ons zou dat komen op een 250 euro per jaar. Dat is best veel voor een extra activiteit met vrijwilligers."
De rechten 'ontduiken' door louter oude verhalen voor te lezen die rechtenvrij zijn, is niet simpel. "Zelfs de sprookjes van Grimm staan op de lijst van werken waarvoor je moet betalen", zegt Vervaecke. "Dat komt omdat enkel de oorspronkelijke versie rechtenvrij is. Bovendien is het geen doen om enkel oude teksten voor te lezen."
Vervaecke heeft ondertussen de aangifte gedaan voor de Dilbeekse bibliotheek.
"Een paar honderd euro klinkt misschien niet veel, maar voor een kleine bibliotheek is het best veel geld en werkt het niet leesbevorderend", zegt An Valkenborgh van vzw LINC. De vzw helpt voorleespunten opzetten in bibliotheken. Heel wat Vlaamse bibliotheken lassen tegenwoordig momenten in waarbij kinderen uit de gemeenten kunnen komen luisteren naar een verhaaltje. Vaak is dat op woensdagmiddag, al zijn er net deze week - het is Jeugdboekenweek - meer initiatieven. "Sinds het bericht uit Dilbeek hebben we even rond gehoord en blijkbaar zijn er nog bibliotheken die gecontacteerd zijn of al een bijdrage betalen", zegt Valkenborgh.
Bij Sabam kunnen ze niet ontkennen dat ook het wekelijkse of maandelijkse voorleesmoment in de bibliotheek betaald moet worden.
"De lijst met tarieven staat op onze website", zegt woordvoerder Jérôme Van Win. "Maar dit is zeker geen campagne waarbij we systematisch brieven naar bibliotheken sturen. Wij hebben een dienst die zich bezighoudt met het opsporen van evenementen waarvoor rechten moeten worden betaald. Het kan zijn dat ze een affiche hebben gezien en dus contact hebben opgenomen. Voor bibliotheken is er geen uitzondering in de wet. Het zijn publieke plaatsen en dus moet er betaald worden voor een voorleessessie."
Scholen behoren overigens wel tot de uitzonderingen: de voorleesoma's en -opa's daar mogen blijven lezen zonder dat ze een financiële boete moeten vrezen.
Bron
Al een paar jaar lang organiseert de bibliotheek van Dilbeek twee keer per maand een voorleesmoment. "We hebben daar vrijwilligers voor gezocht omdat er geen budgettaire ruimte is voor dit soort activiteiten", legt Alexandra Vervaecke van de bibliotheek uit.
"Er komen elke keer een tiental kinderen. Een tijd geleden werden we plots gecontacteerd door Sabam met de mededeling dat we moesten betalen. Ik heb het uitgerekend: voor ons zou dat komen op een 250 euro per jaar. Dat is best veel voor een extra activiteit met vrijwilligers."
De rechten 'ontduiken' door louter oude verhalen voor te lezen die rechtenvrij zijn, is niet simpel. "Zelfs de sprookjes van Grimm staan op de lijst van werken waarvoor je moet betalen", zegt Vervaecke. "Dat komt omdat enkel de oorspronkelijke versie rechtenvrij is. Bovendien is het geen doen om enkel oude teksten voor te lezen."
Vervaecke heeft ondertussen de aangifte gedaan voor de Dilbeekse bibliotheek.
"Een paar honderd euro klinkt misschien niet veel, maar voor een kleine bibliotheek is het best veel geld en werkt het niet leesbevorderend", zegt An Valkenborgh van vzw LINC. De vzw helpt voorleespunten opzetten in bibliotheken. Heel wat Vlaamse bibliotheken lassen tegenwoordig momenten in waarbij kinderen uit de gemeenten kunnen komen luisteren naar een verhaaltje. Vaak is dat op woensdagmiddag, al zijn er net deze week - het is Jeugdboekenweek - meer initiatieven. "Sinds het bericht uit Dilbeek hebben we even rond gehoord en blijkbaar zijn er nog bibliotheken die gecontacteerd zijn of al een bijdrage betalen", zegt Valkenborgh.
Bij Sabam kunnen ze niet ontkennen dat ook het wekelijkse of maandelijkse voorleesmoment in de bibliotheek betaald moet worden.
"De lijst met tarieven staat op onze website", zegt woordvoerder Jérôme Van Win. "Maar dit is zeker geen campagne waarbij we systematisch brieven naar bibliotheken sturen. Wij hebben een dienst die zich bezighoudt met het opsporen van evenementen waarvoor rechten moeten worden betaald. Het kan zijn dat ze een affiche hebben gezien en dus contact hebben opgenomen. Voor bibliotheken is er geen uitzondering in de wet. Het zijn publieke plaatsen en dus moet er betaald worden voor een voorleessessie."
Scholen behoren overigens wel tot de uitzonderingen: de voorleesoma's en -opa's daar mogen blijven lezen zonder dat ze een financiële boete moeten vrezen.
Bron
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
en zo delven ze verder aan het graf van de cultuur in Vlaanderen. Timing is weer perfect, de jeugdboekenweken zijn gestart en er wordt massaal voorgelezen...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Volgend voorleesmoment is bij mij thuis, achter gesloten deuren en na controle of één der kinderen geen link hebben met Sabam
//ontopic
Achterl*tuuut*ke deb*tuuuut*len
//ontopic
Achterl*tuuut*ke deb*tuuuut*len
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
Sabam heeft weer een nieuw dieptepunt bereikt... ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
- TiTanium
- Moderator
Ze zullen hun rechtzaken niet meer betaald krijgen, dat ze het ook al gaan halen bij vrijwilligers... :s ![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Droevig dat bibliotheken zomaar toegeven aan deze vorm van afpersing.TiTanium schreef:Vervaecke heeft ondertussen de aangifte gedaan voor de Dilbeekse bibliotheek.
Als ieder kind afzonderlijk het boek leest is er niets aan de hand... leest iemand het vrijwillig voor zijn het plots criminele feiten
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Het valt onder economie:
Johan Vande Lanotte
vice-eersteminister en minister van Economie, Consumenten en Noordzee
Kunstlaan 6/9 - 1210 Brussel
http://www.vandelanotte.belgium.be
Je kan een bericht kwijt op volgende site: http://www.samenaanhetwerk.be/economie/
J.
Johan Vande Lanotte
vice-eersteminister en minister van Economie, Consumenten en Noordzee
Kunstlaan 6/9 - 1210 Brussel
http://www.vandelanotte.belgium.be
Je kan een bericht kwijt op volgende site: http://www.samenaanhetwerk.be/economie/
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
SP.A reageert alvast geschokt: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120313_142
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
![Afbeelding](https://userbase.be/forum/images/icons/karmabar_thanks_red.gif)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik begrijp niet dat de politiek "geschokt" is. Sabam past gewoon toe wat al lang in hun reglementen staat.
De schuld is toch niet bij Sabam, maar bij de politiek zelf?
Zij hebben toch de wetten gestemd en het kader gecreëerd waarbinnen Sabam werkt ?
De schuld is toch niet bij Sabam, maar bij de politiek zelf?
Zij hebben toch de wetten gestemd en het kader gecreëerd waarbinnen Sabam werkt ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Misschien kan er eindelijk eens werk gemaakt worden van de totale ontmanteling van het gedrocht Sabam. De geloofwaardigheid van dit instituut is al lang om zeep. Een voorgeschiedenis van corrupte bestuurders
, dwaze regeltjes verstoken van elk gevoel met de realiteit zoals muziek in vrachtwagencabines (=werkvloer weetjewel), voorleesvergoeding (terwijl het voorlezen juist stimuleert om zelf te lezen),...
Hiermee wil ik niet gezegd hebben dat de rechten van auteurs (in welke vorm dan ook - beeld-geluid-woord-...) niet moeten verdedigd worden. Vraag mij trouwens af hoe Spotify-gebruik verrekend wordt?
Tabula rasa met de hele boel! Nieuw en beter
Welke politieker durft?
![Evil of Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Hiermee wil ik niet gezegd hebben dat de rechten van auteurs (in welke vorm dan ook - beeld-geluid-woord-...) niet moeten verdedigd worden. Vraag mij trouwens af hoe Spotify-gebruik verrekend wordt?
Tabula rasa met de hele boel! Nieuw en beter
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Welke politieker durft?
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Dat dacht ik ook....langs den andere kant, wanneer gaat men eens ophouden met de kinderachtige uit de hangen? En dan heb ik het niet op Sabam.
Je betaald om beschermd werkt te verspreiden, telkens als er kinderen, gehandicapten of senielen bij betrokken worden staat half het land op zijn kop.
Alsof bibliotheken/kinderdagverblijven/Woonzorgcentra en co. geen inkomsten/onkosten hebben.
Je betaald om beschermd werkt te verspreiden, telkens als er kinderen, gehandicapten of senielen bij betrokken worden staat half het land op zijn kop.
Alsof bibliotheken/kinderdagverblijven/Woonzorgcentra en co. geen inkomsten/onkosten hebben.
-
- Deel van't meubilair
Dit heeft niets te maken met kinderen of geld hebben... het gaat hier gewoon over de letter versus de geest van de wet.iceke schreef:Je betaald om beschermd werkt te verspreiden
Is muziek op de werkvloer, voorlezen aan kinderen, ... echt "verspreiding" ?
SABAM rekt dit begrip gewoon tot z'n maximum uit... dat is wet me en velen stoort.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 13 maa 2012, 16:27, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
Dus nu best je kinderen niet naar school sturen als ze daar voorgelezen worden, dit gaat je handen vol geld kosten !
- iceke
- Elite Poster
Die wet is vrij duidelijk hé, wanneer je werk verspreid moet je toestemming vragen aan de auteur.
Welk bedrag Sabam daar ook gaat opplakken, het zal voor velen altijd te veel zijn.
Ik zie echt het probleem niet hoor, luisteren is gratis, speken is betalend.
Welk bedrag Sabam daar ook gaat opplakken, het zal voor velen altijd te veel zijn.
Ik zie echt het probleem niet hoor, luisteren is gratis, speken is betalend.
Voor scholen is een uitzondering gemaakt, waarom ze dat voor Bibliotheken niet gedaan hebben ????????Tim.Bracquez schreef:Dus nu best je kinderen niet naar school sturen als ze daar voorgelezen worden, dit gaat je handen vol geld kosten !
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 10 keer
@iceke
Jouw bericht was toch ironisch bedoeld hoop ik ?
Sabam interpreteert de wet zeer ruim om toch maar zijn kas gevuld te zien. En laat ons eerlijk zijn, auteursrechten voor een voorleesuurtje zijn compleet belachelijk.
Jouw bericht was toch ironisch bedoeld hoop ik ?
Sabam interpreteert de wet zeer ruim om toch maar zijn kas gevuld te zien. En laat ons eerlijk zijn, auteursrechten voor een voorleesuurtje zijn compleet belachelijk.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
En net tijdens de jeugdboekenweken gaan de kindjes 'met de school' 'naar de bibliotheek' alwaar er voorgelezen wordt (onder andere). Waar ligt de grens, valt dit onder 'school' en is het een uitzondering of valt dit onder 'bibliotheek' en moet er betaald worden ?
J.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 299 keer
Ochottekes toch nu gaat de Verminnen mafia ook al de kindjes viseren en uitbuiten. Straks mag je van die mafia bende niet meer ademen, want dan zou je wel eens een woord of klank kunnen uitbrengen die auteursrechtelijk beschermd is.
- iceke
- Elite Poster
Wtf hebben die kinderen daar nu eigenlijk mee te maken ? Als ik voorlees op een bedrijf is er geen enkel probleem, als ik voorlees aan kinderen, gehandicapten, mensen met een hazelip, is er wel een probleem ?
Soit, Als ik voorlees betaal "IK" auteursrecht, voor wie ik voorlees maakt geen f*ck uit.
Soit, Als ik voorlees betaal "IK" auteursrecht, voor wie ik voorlees maakt geen f*ck uit.
Laatst gewijzigd door iceke 13 maa 2012, 20:03, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
@iceke: Wetende dat je die boek GRATIS uit de bib kan meenemen en zelf lezen...
- TiTanium
- Moderator
Als het lukt bij de bibliotheek is misschien ander verenigingen aan de beurt...
* Chiro of scouts
* kindercreches
* Kinderziekenhuizen
Ik vind dit gewoon te zot voor woorden. En alleen de wet toepassen... Hun wetten ja, en die kunnen ze langst alle kanten manipuleren dat het altijd in hun voordeel uitdraait. 250€ per jaar voor 1 uurtje per keer voor te lezen. Dat maakt het wel duur vind ik. En die auteurs gaan daar geen rotte cent van zien!
* Chiro of scouts
* kindercreches
* Kinderziekenhuizen
Ik vind dit gewoon te zot voor woorden. En alleen de wet toepassen... Hun wetten ja, en die kunnen ze langst alle kanten manipuleren dat het altijd in hun voordeel uitdraait. 250€ per jaar voor 1 uurtje per keer voor te lezen. Dat maakt het wel duur vind ik. En die auteurs gaan daar geen rotte cent van zien!
- iceke
- Elite Poster
Tim.Bracquez schreef:@iceke: Wetende dat je die boek GRATIS uit de bib kan meenemen en zelf lezen...
Dat zit ik hier al maanden te schreeuwen
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Daar staat dan wel tegenover dat de houder van het auteursrecht geld mag innen wanneer jij zijn muziek verspreidt...
Wat ik niet versta is waarom jullie dan onderscheid willen maken tussen kinderen en volwassenen ? het zijn niet de luisteraars die betalen maar de verspreider. (den organisator dus)
Wat sentimenteel gaan doen omdat men 250€ per jaar auteursrecht moet betalen ??? dat is volgens mij nog altijd minder dan 1 weekloon van de bibliothecaris, dus waar zijn we over aan het lullen ?!
-
- Moderator
- Contacteer:
Hmmm Vanavond op Discovery Channel : thema-avond over Sabam! Vanaf 21u! "Don Dinsdag". Draait rond maffiapraktijken enzo!
Telefonie = EDPnet + OVH
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Kan sabam ook eens bij mij op het werk komen, daar worden deuntjes gefloten en meegezongen. Beste heren van sabam te zingen en fluiten makkelijk meerdere uren per dag. Reken maar goed door dan ben ik er hopelijk van af.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
- iceke
- Elite Poster
Ik snap niet dat jullie niet doorhebben dat het geen hol uitmaakt voor de muzikant/auteur, die heeft zijn rechten al lang verkocht aan de uitgever/platenmaatschappij....
@Heronic, fluiten is ook verspreiden hoor![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
@Heronic, fluiten is ook verspreiden hoor
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
- gedeco
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 10 keer
Volgens mij is er veel materiaal voorhanden waarop je geen auteursrechten meer moet betalen. Dus gratis voorlezen kan.
De exacte details zijn me onbekend, maar zie onderstaande link als een aanzet in de goede richting.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... iek_domein
http://www.gutenberg.org/browse/languages/nl
De exacte details zijn me onbekend, maar zie onderstaande link als een aanzet in de goede richting.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... iek_domein
http://www.gutenberg.org/browse/languages/nl
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
approximated.
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
Sinds wanneer is Goztow een forumtroll, eigenlijk? ![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
- Deel van't meubilair
Nu er media aandacht is, is het natuurlijk een misverstand... anders had de kassa gewoon blijven rinkelen.Goztow schreef:Sabam: 'Gaat om een misverstand'
-
- Moderator
- Contacteer:
Tja sabam is één groot misverstandGoztow schreef:Sabam: 'Gaat om een misverstand'
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120313_190
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
In Nederland gaat men alvast extra toezicht houden.
Bron: http://tweakers.net/nieuws/80651/overhe ... leren.htmlDe Tweede Kamer is akkoord gegaan met een wetsvoorstel dat breder en strenger toezicht mogelijk maakt op collectieve beheerorganisaties als Buma/Stemra. In de toekomst moet voor eenzijdige tariefstijgingen toestemming verkregen worden.
-
- Elite Poster
Die kan goed liegen.De Preter wilde ook de mythe de wereld uit helpen dat Sabam ook int voor auteurs die zich niet bij de maatschappij hebben aangesloten. Auteursvereniging VAV kwam daar eerder op de dag mee aandraven. 'Zij moeten dat misbegrepen hebben, wij innen natuurlijk niet voor niet-leden', luidt het.
Moet leuk zijn met zo'n leugens iedere avond in slaap proberen geraken.
-
- Moderator
- Contacteer:
*kuch* BASTA *kuch*
Telefonie = EDPnet + OVH