interconnectie tussen 2 netwerken

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

Hallo iedereen.

Ik heb op dit moment 2 netwerken met elk hun eigen isp.
Op 1 netwerk is mijn server geparkeerd, ter info dit heeft een vast IP.
Het andere netwerk heeft een variabel IP en is voor mijn eigenlijke computer zaken.

Ik wil de 2 routers met een vaste kabel verbinden zodat ik bestanden kan delen tussen de 2 server en andere apparaten op het netwerk.

Nu is het niet de bedoeling dat apparaten in het netwerk het verkeerde internet nemen.

Het hoofddoel is windows netwerk en gedeelde mappen van die server zichtbaar in het andere netwerk te maken, externbureaublad enzo werk ook evt over het internet.

Heb vannacht al wat lopen kloten zonder succes.

Ik heb de dynamic ip router veranderd naar 192.168.2.1 (en zijn dhcp apparaten)
De dhcp server van de static ip router kan maar 2 apparaten verbinden dat zijn mijn atta device en de server 192.168.1.100-101 (reserved). De default gateway van deze 2 apparaten is ook veranderd naar 192.168.1.1

nadat ik de interconnectie heb aangelegd crasht soms de dynamic ip router en hebben de apparaten daarop geen internet verbinding (geen http wel steam?)

De andere router is niet bereikbaar vanaf het andere netwerk en visa versa.

bij voorbaat dank voor alle hulp & advies ;)

Afbeelding

netwerk: Bijde routers zijn tl-wr 1043ND
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Als ik jouw opstelling zou zie, dan zou het perfect mogelijk moeten zijn om beide netwerken te verbinden als je volgende zaken in acht neemt:
  • De staticIP-router een vast IP-adres geven op de dynIP-router (bv. 192.168.2.254).
  • De dynIP-router een vast IP-adres geven op de staticIP-router (bv. 192.168.1.254).
  • Op de dynIP-router een route instellen waarbij alle verkeer voor 192.168.1.x naar 192.168.2.254 gestuurd moet worden.
  • Op de staticIP-router een route instellen waarbij alle verkeer voor 192.168.2.X naar 192.168.1.254 gestuurd moet worden.
Bovenstaande lijst veronderstelt dat beide routers DHCP-server zijn voor hun subnet en dat het 192.168.x.254-adres buiten de DHCP-pool valt.
Computer(k)nul
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

gunmaster schreef: Het hoofddoel is windows netwerk en gedeelde mappen van die server zichtbaar in het andere netwerk te maken.
Ik ken niets van domain controllers en etc maar ik heb zelf een samba server draaien in mijn thuis netwerk. Hier zitten de PC's en server in een gewone "workgroup" . Als je PC's en server ook in een gewone "Workgroup" zitten, moeten ze allemaal in het zelfde subnet zitten!! Zowel de network browser als NetBios zal niet werken als je toestellen in een verschillend subnet zitten als je niet gebruik maakt van een domain controller en WINS.

Als het een gewone thuis-installatie is zonder domain controller, wil ik er wel eens over nadenken. Als er wel een domain-controller aanwezig is, zullen andere meer ervaren mensen je waarschijnlijk wel kunnen helpen.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

@TomVH: Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat de PC's in eenzelfde subnet moeten zitten... Ik draai zelf een configuratie (dmv. van OpenVPN) waarbij dat niet het geval is en ik toch op naam kan verbinden.

@gunmaster: is het de bedoeling dat je de PC's kan browsen, of volstaat het dat je kan verbinden op naam? Ik bedoel: moet je in 'mijn netwerkomgeving' de PC's kunnen zien (bv. \\NAS) of volstaat het om bv. in je Windows Explorer zelf \\NAS in te moeten tikken?

Ik ben in mijn eerste reactie inderdaad het DNS-verhaal vergeten, maar verwacht daar eigenljk geen problemen.
Computer(k)nul
TomVH
Pro Member
Pro Member

Sinna schreef:@TomVH: Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat de PC's in eenzelfde subnet moeten zitten... Ik draai zelf een configuratie (dmv. van OpenVPN) waarbij dat niet het geval is en ik toch op naam kan verbinden.
lees chapter 1 van dit
Met openVPN misschien wel maar volgens hetgeen ik gelezen heb zou het normaal niet mogelijk mogen zijn om verschillende PC's te benaderen in een verschillend subnet zonder WINS en DMB
Using Samba 3rd Edition schreef:In addition to acting as the local master browser, the Primary Domain Controller (PDC) acts as the domain master browser (DMB), which ties subnets together and allows browse lists to be shared between master and backup browsers on separate subnets.
Using Samba 3rd Edition schreef: Getting a name:
There are two different approaches to ensure that this doesn't happen:
  • Allow each computer on the network to defend its name in the event that another computer attempts to use it. Names are claimed through broadcast packets on local network segments.
  • Use a WINS server to keep track of which hosts have registered a NetBIOS name. This approach is required when the hosts exist on different network segments that are not reachable via standard broadcast means
Of zie ik iets over het hoofd? Ik heb dit gewoon eens gelezen ter voorbereiding van het configureren van een Samba Server.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

bedankt voor al het advies!
Ik heb het via ander advies & mezelf een beetje proberen op te lossen :-D

heb het zo gedaan:
De dynamic ip router is bereikbaar op 192.168.1.2, zijn dhcp server serveert adressen in de range 192.168.1.150 - 192.168.1.220
de static ip router is bereikbaar op 192.168.1.1, zijn dhcp server serveer slechts 2(3) adressen die gereserveerd zijn voor de VOIP, server (en nu ook een NAS).
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hmmm ik zou daar meteen eens pfsense tussen gooien. Een simpele huis/tuin/keuken router zal dit niet kunnen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
TomVH
Pro Member
Pro Member

gunmaster schreef:De dynamic ip router is bereikbaar op 192.168.1.2, zijn dhcp server serveert adressen in de range 192.168.1.150 - 192.168.1.220
de static ip router is bereikbaar op 192.168.1.1, zijn dhcp server serveer slechts 2(3) adressen die gereserveerd zijn voor de VOIP, server (en nu ook een NAS).
2 DHCP servers op hetzelfde subnet. Hmmm :?
krisken schreef:ik zou daar meteen eens pfsense tussen gooien
Welke functie binnen pfsense maakt "name registration via broadcast udp" en "network browsing" binnen hetzelfde subnet mogelijk?

't Is toch eigenlijk simpel hé. Zet alles in hetzelfde subnet. Zet de DHCP-server van de static IP-router uit. Configureer manueel de IP-adressen van je server en VoIP (met gateway naar je static-ip router). En het zal werken :).
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

TomVH schreef:2 DHCP servers op hetzelfde subnet. Hmmm :?
Is op zich inderdaad niet echt gangbaar, maar zolang ze geen overlap hebben zou dit geen kwaad mogen kunnen.
TomVH schreef:'t Is toch eigenlijk simpel hé. Zet alles in hetzelfde subnet. Zet de DHCP-server van de static IP-router uit. Configureer manueel de IP-adressen van je server en VoIP (met gateway naar je static-ip router). En het zal werken :).
Ik sluit mij bij TomVH aan met volgende kanttekeningen:
  • De PC's die via DHCP hun adres krijgen moeten als Default Gateway de DynIP-modem krijgen
  • De PC's die statische IP's krijgen moeten als Default Gateway de StaticIP-modem krijgen
  • Je zal zelf moeten kiezen welke gateway je NAS zal gebruiken: DynIP-modem of StaticIP-modem.
Bemerk dat in bovenstaande configuratie beide netwerken als één netwerk beschouwd zullen worden. Als dat niet wenselijk is, dan zal je toch overmoeten naar mijn oorspronkelijke reactie.
Om dieper op deze materie te kunnen ingaan, kan het handig zijn te weten over welke modems we spreken en de technologie (xDSL/Cable). Hoe je in bovenstaande (eigenlijk zeer vereenvoudigde) opstelling twee modems zal kunnen aanspreken met één router, is mij een raadsel...
Computer(k)nul
TomVH
Pro Member
Pro Member

Sinna schreef:Is op zich inderdaad niet echt gangbaar, maar zolang ze geen overlap hebben zou dit geen kwaad mogen kunnen.
Hoe wordt dan de juiste "default gateway" toegekend als je met 2 verschillende DHCP servers zit? Daarom dacht ik dat 2 DHCP servers op 1 subnet conflicten zal geven. Ik ben geen IT'er en ik het het DHCP(bootp) protocol niet dus een verklaring is altijd welkom.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

TomVH schreef:Hoe wordt dan de juiste "default gateway" toegekend als je met 2 verschillende DHCP servers zit? Daarom dacht ik dat 2 DHCP servers op 1 subnet conflicten zal geven. Ik ben geen IT'er en ik het het DHCP(bootp) protocol niet dus een verklaring is altijd welkom.
Dat is net het doel van de DHCP-server: alle vereiste parameters geven zodat een client voldoende netwerktoegang krijgt. De DHCP-server geeft dus ook de Default Gateway door.
Het bootp-protocol is mij ook onbekend, maar dat is hier niet echt van toepassing.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

TomVH schreef:Hoe wordt dan de juiste "default gateway" toegekend als je met 2 verschillende DHCP servers zit?
Je krijgt de default gateway van de DHCP server die ook je IP-adres heeft gegeven. Nu als je twee DHCP servers actief hebt (met aparte pool) ga je wel niet weten wie je een IP-adres zal geven, en dus evenmin welke je default gateway zal zijn (en dus via welke ISP je gaat).

Wil je dit beter controleren ben je beter af met een pfSense, RouterOS, ...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

Om het simpel te houden zou ik het zo doen, allemaal in hetzelfde netwerk met meerdere gateways. Bij problemen met je ene internet kan je jouw gateway aanpassen en toch terug op het internet via de andere verbinding):

dynIP router
- IP: 192.168.1.1
- DHCP: 192.168.1.100-200

static router
- IP: 192.168.1.2
- DHCP: off

server
- IP: 192.168.1.3 (static) met als gateway hier 192.168.1.2

VOIP
- IP: 192.168.1.4 (static) met als gateway hier 192.168.1.2

Alle devices gaan default naar dynIP router, wil je gebruik maken van je static internet moet je de computer/server/device een vast ip geven met die 192.168.1.2 gateway
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

gunmaster schreef:bedankt voor al het advies!
Ik heb het via ander advies & mezelf een beetje proberen op te lossen :-D

heb het zo gedaan:
De dynamic ip router is bereikbaar op 192.168.1.2, zijn dhcp server serveert adressen in de range 192.168.1.150 - 192.168.1.220
Nogmaal bedankt voor alle imput :-D

Maar zoals ik hierboven mezelf heb gequote werkt alles mooi (ook met reboots).

Opzich zijn die 2 dhcp servers best slordig maar omdat sommige apparaten wat lastig deden heb ik het zo maar opgelost.
- De dyn ip router heeft zijn dhcp server volledig open en serveert adressen in de range 192.168.1.150 - 192.168.1.220 .
- De static ip router heeft zijn dhcp server open van 192.168.1.100 - 192.168.1.102, deze 3 adresessen zijn gereserveerd in de router voor bepaalde MAC adressen. (VOIP, server en NAS)

Er is dus geen mogelijkheid dat er een verkeerd internet gekozen kan worden, ze komen de vast ip lijn gewoon niet op.

De routers zijn trouwens 2* tp-link: tl wr-1043ND zeer goede en stabiele bakjes zijn dat :-)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

gunmaster schreef:De routers zijn trouwens 2* tp-link: tl wr-1043ND zeer goede en stabiele bakjes zijn dat :-)
Daar kan ik je in bijtreden. Heb er ook zo twee en met OpenWRT erop draaien die dingen als er een tierelier.
Computer(k)nul
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

gunmaster schreef:Opzich zijn die 2 dhcp servers best slordig maar omdat sommige apparaten wat lastig deden heb ik het zo maar opgelost.
- De dyn ip router heeft zijn dhcp server volledig open en serveert adressen in de range 192.168.1.150 - 192.168.1.220 .
- De static ip router heeft zijn dhcp server open van 192.168.1.100 - 192.168.1.102, deze 3 adresessen zijn gereserveerd in de router voor bepaalde MAC adressen. (VOIP, server en NAS)
En hoe wordt er voorkomen dat de server, NAS of VOIP adressen krijgt van je dyn ip router? Daar zie ik een race condition. Soms gaat die opstelling wel werken en op een schone dag niet. Op die dag gaat de dyn ip router de static ip router voorzijn en zijn gateway en ip adres pushen naar de server.

Ofwel moeten de mac adressen van je VOIP, server en NAS geblokkeerd worden in de DHCP server van de dyn IP router, ofwel moeten de server, NAS en VOIP statische adressen krijgen. (Dezelfde adressen als die nu uitgedeeld worden door de static IP router.)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

depeje schreef:En hoe wordt er voorkomen dat de server, NAS of VOIP adressen krijgt van je dyn ip router? Daar zie ik een race condition. Soms gaat die opstelling wel werken en op een schone dag niet. Op die dag gaat de dyn ip router de static ip router voorzijn en zijn gateway en ip adres pushen naar de server.
Gezien het zeer nauwe DHCP-bereik van de staticIP-router en het feit dat alle adressen die uitgedeeld kunnen worden reeds gereserveerd zijn, zie ik hier geen problemen. Had de staticIP-router wél een ruimer bereik gehad, dan kon je inderdaad gaan racen :-)
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sinna schreef:Gezien het zeer nauwe DHCP-bereik van de staticIP-router en het feit dat alle adressen die uitgedeeld kunnen worden reeds gereserveerd zijn, zie ik hier geen problemen.
Geen idee hoe DHCP hier precies werkt... maar lopen je clients dan geen risico dat ze gewoon de melding krijgen dat er geen adressen beschikbaar zijn indien de static IP-router eerst het DHCP verwerkt ? (of gaat een DHCP client dan andere servers proberen ?)
depeje
Elite Poster
Elite Poster

Sinna schreef:Gezien het zeer nauwe DHCP-bereik van de staticIP-router en het feit dat alle adressen die uitgedeeld kunnen worden reeds gereserveerd zijn, zie ik hier geen problemen. Had de staticIP-router wél een ruimer bereik gehad, dan kon je inderdaad gaan racen :-)
Er is inderdaag geen gevaar dat bv een laptop een adres en GW toegewezen krijgt van de static ip router, maar omgekeerd kan het wel foutlopen. De dynip router heeft genoeg adressen om ook de server, NAS en VOIP te bevoorraden. Op die schone dag gaat de server dus "192.168.1.202" als IP adres en "192.168.1.2" als gateway hebben.
r2504 schreef:(of gaat een DHCP client dan andere servers proberen ?)
Een DHCP client probeert alle DHCP servers tegelijkertijd. Die broadcast op het netwerk (alles wat via switches en hubs verbonden is, routers scheiden netwerken) een bericht zoals
laptop schreef:Hello, ik ben %laptop_mac_address%, heeft hier een DHCP server een netwerkconfiguratie voor mij?
Alle DHCP servers gaan dan antwoorden.
dynip schreef:Ik ben 192.168.1.2, jij mag 192.168.1.200 zijn, je gateway is 192.168.1.2, dns servers kun je vinden op ..., ... en ...
De DHCP server op de static IP router gaat negatief antwoorden of niet antwoorden. Dat weet ik niet zo zeker. Aangezien de laptop maar één set instellingen terugkrijgt gaat die terugsturen naar 192.168.1.2 dat hij die instellingen graag zou willen accepteren. 192.168.1.2 antwoordt dat het goed is en iedereen is blij.
laptop schreef:Dynip, ik zou graag 192.168.1.200 zijn, is dat goed?
dynip schreef:laptop, dat is goed.
Als nu de NAS een IP adres gaat vragen ziet het gesprek er als volgt uit:
NAS schreef:Hello, ik ben %NAS_mac_address%, geeft er iemand mij de configuratie-instellingen?
dynip schreef:Ik ben 192.168.1.2, jij mag 192.168.1.202 zijn, je gateway is 192.168.1.2, dns servers kun je vinden op ..., ... en ...
fixip schreef:Ik ben 192.168.1.1, jij mag 192.168.1.102 zijn, je gateway is 192.168.1.1, dns servers kun je vinden op ..., ... en ...
Nu is het aan de NAS om uit 1 van die 2 antwoorden ééntje te kiezen. De keuze valt waarschijnlijk op het antwoord dat eerst aankomt. Dan ga je situaties krijgen dat als je via de server torrents aan het downloaden is, je met voip aan het bellen bent en Uranus, Mars en de Aarde op één lijn staan bij volle maan, je NAS niet gaat werken.
NAS schreef:dynip: Ik zou graag 192.168.1.202 zijn, is dat goed?
dynip schreef:NAS: Dat is goed.
En niemand is blij :-(
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Stel gewoon 1 dhcp server in die voor de 2 netwerken andere gateways meegeeft? Te gemakkelijk? Als je router-bakjes dat niet toelaten, schakel het dan uit op de routers, installeer dhcp op je server en stel het daar op in, dat gaat zeker.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
depeje
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat hier wel om één netwerk met 2 gateways.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

depeje en r2504 stellen zich terecht vragen bij de huidige opstelling. Die race-conditie lijkt mij inderdaad mogelijk :|
Ik vermoed dat ik zelfs met mijn oorspronkelijke antwoord een serieuze kemel geschoten heb.
Excuses voor de verwarring die hierdoor ontstaan kan zijn.
Mathy schreef:Stel gewoon 1 dhcp server in die voor de 2 netwerken andere gateways meegeeft? Te gemakkelijk? Als je router-bakjes dat niet toelaten, schakel het dan uit op de routers, installeer dhcp op je server en stel het daar op in, dat gaat zeker.
Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn maar de kans is inderdaad groter. Eigenlijk wordt die server dan gateway voor het netwerk.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

depeje schreef:Een DHCP client probeert alle DHCP servers tegelijkertijd. Die broadcast op het netwerk (alles wat via switches en hubs verbonden is, routers scheiden netwerken) een bericht zoals
laptop schreef:Hello, ik ben %laptop_mac_address%, heeft hier een DHCP server een netwerkconfiguratie voor mij?
Alle DHCP servers gaan dan antwoorden.
Dat weet ik... maar stel dat de static DHCP het snelste antwoord met "ik heb geen adres voor je"... gaat de DHCP client dan ook nog verdere antwoorden van andere DHCP servers bekijken ?
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Sinna schreef:Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn maar de kans is inderdaad groter. Eigenlijk wordt die server dan gateway voor het netwerk.
Neen, de routers blijven de gateways, enkel de DHCP verhuist. Routing != DHCP server!
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb op de server ingesteld (denk ik) dat zijn enige gateway die van het static ip mag zijn.

Met de nas & voip lag dit wat lastiger, ik moet nog is uitzoeken hoe ik dit erin brand.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Mathy schreef:
Sinna schreef:Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn maar de kans is inderdaad groter. Eigenlijk wordt die server dan gateway voor het netwerk.
Neen, de routers blijven de gateways, enkel de DHCP verhuist. Routing != DHCP server!
Routing is inderdaad iets compleet verschillend dan DHCP-server, maar als de DHCP-server correct ingesteld is, dan zorgt deze ervoor dat de Default Gateway goed staat.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

gunmaster schreef:Ik heb op de server ingesteld (denk ik) dat zijn enige gateway die van het static ip mag zijn.
Meerdere gateways opgeven heeft trouwens weinig zin, tenzij je puur static routing wil doen.

Als je echt wil load balancen op bepaalde criteria dan ga je een iets intelligentere router nodig hebben.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Inderdaad, maar dat was niet de initiële vraag van de TS.
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”