Bevriezing van de indexering van energieprijzen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

De ministerraad keurt in eerste lezing een voorontwerp van wet goed dat de indexering van de energieprijzen van 1 april tot 31 december 2012 bevriest*. Staatssecretaris voor Energie Melchior Wathelet en minister van Economie en Consumenten Johan Vande Lanotte legden het aan de ministerraad voor.

De regering wenst zo de consumenten en ondernemingen beter te beschermen tegen de indexering en prijsschommeling van de gas- en elektriciteitsprijzen. Dat is het gevolg van de vaststelling in het verslag dat de CREG aan beide regeringsleden overmaakte dat de energieprijzen in België hoger liggen dan de gemiddelde prijzen in de buurlanden. Dat maakt KMO's minder concurentieel en beperkt de koopkracht van consumenten.

Vanaf 1 april 2012 wordt de stijging van de variabele contracten bevroren. Dat laat toe om structurele maatregelen inzake de energieprijzen uit te werken. Beide regeringsleden zullen deze reeks maatregelen aan de ministerrraad voorleggen wanneer het voorontwerp in tweede lezing wordt besproken.

De regering zal de bevriezing echter kunnen opheffen, wanneer er een onvoorziene evolutie op de internationale markt van de grondstoffen plaatsvindt.

De Commissie voor de regulering van de Elektriciteit en het Gas zal de parameters voor de indexformule oplijsten om ze objectiever en pertinenter te maken.

Bron
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

toch raar dat inderdaad in ons belgenlandje energie bijna dubbel zo hard stijgt in prijs dan in de omringende landen

Cijfers gisteren uit nieuws : belgie + 17 % , duitsland + 10.4 %

We halen zelfs dacht ik me te herinneren veel elektriciteit uit DE , en toch zoveel duurder hier :angel:
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het brood dat de bakker eet is ook goedkoper natuurlijk.

Maar het blijft een raar gegeven dat die stijgsnelheid hier zoveel hoger ligt.

De vraag is natuurlijk ook of er na het ontdooien van de prijzen niet plots een sprong komt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

of nog voor 1 april stijging :?
The eternal and true pessimist :D
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Uiteraard eerst nog een stijging en dan de winst "vastklikken"... :wink:
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Dat maakt KMO's minder concurentieel en beperkt de koopkracht van consumenten.
Nog zoiets waar ik de kriebels van krijg, in heel wat sectoren (bv bouw) heeft het gros van de kmo's amper te maken met concurrentie uit het buitenland.
Als men spreekt over die concurrentie dan spreekt men vooral over de grote industrie. Maar ja het is een uitspraak die bij iedereen wat angst voor eigen job moet inboezemen zeker om het zo wat makkelijker te maken om in te leveren.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

De politici denken er trouwens over na om de energieprijzen uit de gezondheidsindex te kieperen, omdat deze te veel stijgen.
Laatst gewijzigd door dragonflo 02 maa 2012, 16:48, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Dat ze maar van die index afblijven en dat ze zorgen dat die woekerprijzen van energie vanzelf niet zo snel stijgen!
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

De nva wil de energieprijzen toch minder laten meetellen en waarschijnlijk ze er uiteindelijk uitsmijten. Er zullen nog wel partijen voor te vinden zijn.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Handen af van de index, de luxeproducten + brandstof zijn er al eens uitgehaald in het verleden.
Als het moet stem ik zelfs op de rooie.
Index verkloten = koopkracht van werknemers in de kleinere kmo's waar geen cao's onderhandeld worden in het gedrang brengen. En voor de werknemers van grotere bedrijven die onderhandeling moeilijker maken. Voor mij is de index niet alleen een tool om de koopkracht op peil te houden maar ook een middel om de sociale rust in een bedrijf te bewaren. Op een grote fabriek hier onderhandeld men vaak over 2% terwijl tegelijkertijd ze in een duitse fabriek van dezelfde groep over 6% moeten onderhandelen om tot hetzelfde resultaat te komen. Dat ze de problemen eens bij de wortel aanpakken en dat is niet de index wel de prijs van de producten die erachter zitten. Het is zo al belachelijk dat de producenten (zo ook belgacom) de index zelf al gebruiken om hun prijzen te laten stijgen.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Het indexsysteem kan wel eens een modernisering gebruiken(Sneller korf aanpassingen) zodat het wat realistischer wordt, maar belangrijke producten schrappen. :nono:

De energieprijzen zijn ook zo hoog door het wanbeleid. Wie smijt nu de markt open en geeft de productie in handen van één speler en laat het beheer over aan een netbeheerder die bijna voor %50 in handen is van de overheid. Een overheid waarvan de leden niet vies zijn om ergens een graantje mee te pikken. De elektriciteitsmarkt is al open sinds 2003, maar de prijzen zijn echt beginnen stijgen door de overname van Electrabel door GDF Suez.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Europa was tegen. Blijkt dat de bevoegde ambtenaar echtgenote is van een topman bij Essent. Ik vraag mij af hoe lang wij dit nog gaan tolereren?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Nu hoeft het geen nadeel te zijn als de echtgenote van een topman in de sector op die plek zit, het kan wijzen op know-how maar als er belangenvermenging wordt vastgesteld, is er stront aan de knikker.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

dragonflo schreef:De nva wil de energieprijzen toch minder laten meetellen en waarschijnlijk ze er uiteindelijk uitsmijten. Er zullen nog wel partijen voor te vinden zijn.
Men wou ons index systeem afschaffen en is overeengekomen van dat niet te doen, maar dit is ook natuurlijk de manier, .. energie en olie eruit en dan gaat ons index systeem ook niet vooruit.

Weet ge wat het is, .. toen rusland geen graan meer wou exporteren enkele jaren geleden steeg de broodprijs, .. maar ondertussen is dat al gepasseerd maar de prijs is niet gedaald nadien, en er zijn nog heel wat producten die op deze manier stijgingen kennen, maar daarna niet meer dalen, benzine/diesel is ook zo eentje dat snel stijgt maar heel traag daalt, .. alhoewel het daalt nog, .. maar heel veel zakken gewoon niet meer.

Zoals de frieten destijds duurder geworden zijn vanwege een slecht jaar in de aardappel teelt, frieten zijn nooit meer goedkoper geworden, .. men heeft toen destijds afgesproken, dat men de prijs zo hoog zou houden maar dat dan bij eventuele veranderingen in prijs dit niet meer zo hard zou dalen of stijgen, althans bij de eerste slechte oogst stijgt alles als nog, .. en er zijn tal van zaken die op dergelijke manier afgesproken hoge prijzen aanrekenen, kernenergie is ook zo ééntje maar toen de moment kwam voor de groene stroom certificaten, dan was het ineens de consument die er voor moest opdraaien en kwam het niet uit het geld dat gewonnen werd uit kernenergie, nee dat was al elders besteed.

Men doet dingen zonder er over na te denken bv neem nu die hogere verkeersongevallen, niemand weet waarom, maar 90% van de politici zijn al zeker van hun stuk dat het alcohol gebruik aan de basis van het probleem ligt, .. da's zoals de hoge prijs voor onze ziekte verzekering, dat zijn de rokers, iedereen stoppen met roken. Iedereen wordt ziek van roken, .. het is slecht voor alles, zelfs uwe rug, ja rugklachten komen van roken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ofloo schreef:bv neem nu die hogere verkeersongevallen, niemand weet waarom, maar 90% van de politici zijn al zeker van hun stuk dat het alcohol gebruik aan de basis van het probleem ligt, ..
Nee, nee... snelheid... komaan, nog wat flitspalen erbij... maar het is inderdaad grappig dat de Minister nu zelf zegt dat ze eigenlijk de oorzaak niet kent van de ongevallen en dringend betere cijfers nodig hebben. Goh, het is eigenlijk simpel... ieder punt dat je moreel (groen, roken, snelheid, ...) kan gebruiken als verantwoording misbruikt men vandaag de dag om je extra centen uit je portomonee te halen.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Persoonlijk, .. denk ik het volgende er is altijd een neerwaartse spiraal geweest, .. ooit zal er eens wel een dipje komen zeker ge kunt toch ook niet altijd minderen, .. men zegt streef doel 0 ongevallen, da's zo voor iedereen, .. maar da's gewoon onrealistisch naïef en euforisch, dat zal nooit zijn ! Toont gewoon aan hoe belachelijk sommige politici zijn, het streef doel moet altijd 0 zijn, maar men moet een realistisch cijfer als doel voor ogen houden en dat proberen te behalen, is het beter des te beter is het slechter kijk waar het verkeerd gegaan is, en niet bij het eerste beste beginnen roepen als een bende wilde, als je dan al niet weet waar het probleem zit, ..

Index bevriezen, .. tja ik zie niet in waarom er dan ineens geen concurrentie meer zou zijn, men zou beter een maximum prijs maken zoals dat is voor benzine en diesel, .. tenslotte komt onze energie voornamelijk uit kernenergie die we kunstmatig hoog houden dus zie ik niet in waarom de prijs ineens omhoog zou moeten, .. olie ..? het is kernenergie, ..? zonnepanelen? die liggen er al daarvoor kosten die ook zoveel, .. dus waarom zou het ineens duurder moeten, .. Tenzij de elektriciteit uit grondstoffen komt zoals gas of olie kan het zijn dat de prijs hoger wordt, .. maar waarom zou zon, wind en kernenergie dan duurder moeten worden? Hier heeft men de kans om te concurreren en wat doet men, men gooit de prijs omhoog.

Dus wachten op de concurrentie "right, in your dreams", de concurrentie heeft zijn kans gehad zou ik zo zeggen.

Allé mijn tankstation is ook 15 cent per liter goedkoper dan de andere daar is toch ook concurrentie, met een maximum prijs?

Weet je wat grappig is sommige politici nemen verkeersveiligheid in hun programma, maar doen er eigenlijk niks mee, wat je nu perfect kan zien aangezien geen één een idee heeft waar de problemen zitten, best grappig.
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Moet zeggen dat ik vandaag toch ook wel onaangenaam verrast was door de eindafrekening van electrabel.
Verbruik is wel met 10% gestegen maar mijn totaalfactuur is verdubbeld :?

Toch efkes slechte dag vandaag :|
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Hup, gegevens van je eindafrekening invoeren op http://www.vreg.be/doe-de-v-test-voor-gezinnen en overschakelen op de goedkoopste leverancier.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

@ Kenneth
Zoals ik in een voorgaand bericht al schreef:
eternum schreef:Uiteraard eerst nog een stijging en dan de winst "vastklikken"... :wink:
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Uurke na het zien van de factuur is het contract opgestuurd naar ecopower :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De tijdelijke bevriezing van de energieprijzen die minister van Energie Johan Vande Lanotte (SP.A) heeft afgekondigd, is nog maar van kracht of de Creg, de federale regulator van energieprijzen, voorziet al dat prijzen kunnen stijgen vanaf 1 juli. Dat staat in een tekst van de Creg, bedoeld voor de leveranciers.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... n=60568907
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Kenneth schreef:Moet zeggen dat ik vandaag toch ook wel onaangenaam verrast was door de eindafrekening van electrabel.
Verbruik is wel met 10% gestegen maar mijn totaalfactuur is verdubbeld :?

Toch efkes slechte dag vandaag :|

En ja mijn verbruik is gedaald wel minder dan de jaren voorheen, maar 'k heb toch een 200 euro terug gekregen. Het is wel iets minder dan ik gehoopt had. Heb onderhand alles in huis al vervangen door energie zuinige apparaten, elk jaar trek ik hierdoor terug voorheen was het telkens 600~1200 euro, .. het enige wat ik nu nog zou kunnen veranderen is mijn plasma tv door een led tv dat gaat ook serieus wat besparen.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”