Sinds enkele dagen is ubuntu 10.04 server actief met samba en wat andere nuttige software. Ik stoot maar op 1 probleem:
Als ik een bestand wil kopiëren / verplaatsen op dezelfde server gaat alle data over het netwerk en mijn windows PC. Bestaat er software met een webinterface die het mogelijk maakt bestanden de verplaatsen / kopiëren binnen eenzelfde fileserver zonder dat het volledige bestand over het netwerk getransporteerd moet worden?
Alvast bedankt!
web based file explorer
- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 44 keer
sftp zou moeten werken als de filebrowser op je PC slim genoeg is. Op linux gebruik ik dolphin, op windows gebruik ik winscp. Ik neem aan dat winscp wel slim genoeg is.. Op de server is enkel ssh nodig (sftp loopt via ssh). Als het echt webbased moet zijn kan je eens kijken naar ajaxplorer, maar dan zit je in de knoei met rechten voor apache. Dat raad ik precies niet aan om je probleem op te lossen.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ook hier WinSCP, maar misschien voldoet de grafische oplossing van Tim.Bracquez wel?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 7 keer
Wat bedoel je met "in de knoei met de rechten voor apache"?depeje schreef:Als het echt webbased moet zijn kan je eens kijken naar ajaxplorer, maar dan zit je in de knoei met rechten voor apache. Dat raad ik precies niet aan om je probleem op te lossen.
WinSCP gebruik ik ook maar ik dacht dat een webinterface voor de andere gebruikers hier in huis ook wel handig zou zijn,... Het was maar in idee,...
- depeje
- Elite Poster
Ajaxplorer is een webbased filemanager die je installeert zoals een website zoals drupal of phpbb. Die maakt dus gebruik van apache die je misschien zelfs nog moet instellen. Alle toegang tot bestanden vanuit ajaxplorer is dan ook met de rechten van de gebruiker die de webserver draait, meestal "apache" of "wwwrun". In de meeste distro's zijn de homedirs niet toegankelijk voor user apache, bestanden die geupload worden via ajaxplorer gaan ook als eigenaar "apache" hebben, waardoor ze niet meer verwijderd kunnen worden via samba etc... Dat zijn wel allemaal zaken waar rond gewerkt kan worden, maar als het voor jezelf is om soms een bestand te verplaatsen zou ik de moeite niet doen.
Dat het voor anderen thuis is, is wel een goed argument om ajaxplorer te installeren en even te rommelen met apache en bestandsrechten.
Dat het voor anderen thuis is, is wel een goed argument om ajaxplorer te installeren en even te rommelen met apache en bestandsrechten.
-
- Pro Member
duimpje
Bedankt voor de uitleg. Qua rechten en etc moet het wel meevallen. Ik heb elke gebruiker de "primary group" "familie" gegeven. De groep "familie" kan lezen, schrijven,... in de sambashares. Het is dus enkel "apache" toevoegen in de groep "familie".
Ik ga eerst nog eens wat lezen over SSH en Sftp want dit lijkt me toch ook interessant als ik sommige bestanden via WAN wil benaderen. Nadien zal ik ajaxplorer eens proberen.
Bedankt voor de uitleg. Qua rechten en etc moet het wel meevallen. Ik heb elke gebruiker de "primary group" "familie" gegeven. De groep "familie" kan lezen, schrijven,... in de sambashares. Het is dus enkel "apache" toevoegen in de groep "familie".
Ik ga eerst nog eens wat lezen over SSH en Sftp want dit lijkt me toch ook interessant als ik sommige bestanden via WAN wil benaderen. Nadien zal ik ajaxplorer eens proberen.
- depeje
- Elite Poster
Dan moet je ook in de apache config de directive "Group" op "familie" zetten. Die zorgt ervoor dat de bestanden die aangemaakt worden door apache (de bestanden die geüpload worden via ajaxplorer dus) ook onder het groepseigendom van "familie" vallen. Een andere oplossing is misschien de GID bit zetten voor de gedeelde mappen ("#chmod -R g+s ?/ajaxplorer_share/"). Dat zou op hetzelfde moeten neerkomen.
Als je er dan voor zorgt dat de rechten op de door apache gecreëerde bestanden minimum 770 is verwacht ik nergens problemen. Ik denk dat dat in te stellen is in ajaxplorer zelf. Anders zal je de file mode creation mask voor apache moeten aanpassen in de init scripts ("#umask 0007" (of lager) toevoegen voordat apache start) , maar laten we hopen dat dat niet nodig is. Dat heb ik nog ooit moeten doen voor torrentflux. Ik wou de gedownloadde torrents via samba kunnen ophalen en verwijderen.
Als je er dan voor zorgt dat de rechten op de door apache gecreëerde bestanden minimum 770 is verwacht ik nergens problemen. Ik denk dat dat in te stellen is in ajaxplorer zelf. Anders zal je de file mode creation mask voor apache moeten aanpassen in de init scripts ("#umask 0007" (of lager) toevoegen voordat apache start) , maar laten we hopen dat dat niet nodig is. Dat heb ik nog ooit moeten doen voor torrentflux. Ik wou de gedownloadde torrents via samba kunnen ophalen en verwijderen.
-
- Pro Member
Met transmissionbt heb ik het opgelost door de group van de user "debian-transmission" te wijzigen naar "familie".depeje schreef:Dat heb ik nog ooit moeten doen voor torrentflux. Ik wou de gedownloadde torrents via samba kunnen ophalen en verwijderen.
Bedankt voor de uitleg. Als ik nog wat tijd heb ga ik eerst sftp proberen implementeren zodat iedereen binnen de familie aan zijn bestanden kan via WAN. Nadien eens proberen met ajaxplorer.