Telenet Fibernet, Airport Extreme en max aantal apparaten

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
bytte
Starter
Starter

Thuis heb ik een Fibernet abonnement van Telenet met een motorola SB5101E surfboard modem. Ik heb nogal wat apparaten die online gaan (een stuk of 10 alles samen: mobiele apparaten, laptops, vaste computers, digitale radio...) via het draadloos netwerk dat mijn Airport Extreme aanmaakt. Nu lukt het voor sommige apparaten niet om online te gaan. Wellicht laat Telenet maar x-aantal apparaten toe?

Mijn vraag is nu: kan ik mijn Airport Extreme zo instellen dat ik toch met meerdere apparaten online kan?

De modem is via een utp-kabel verbonden met de airport extreme.
pieterjanp
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

Bij de extreme heb ik dit probleem nog nooit meegemaakt. De expres kan echter maar 10 toestelen tegelijk laten verbinden.
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

heb je deze mss in pass-through (brugmodus) gezet zodat elk toestel een apart extern telenet IP krijgt? Zou wel eens kunnen dat Telenet bij sommige abos een limiet heeft op het aantal externe IPs die je kan krijgen. Zet uwe airport in NAT mode ("een publiek IP-adres delen"), dan gebruik je maar 1 extern IP maar kan je zoveel toestellen als je wil gebruiken.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

bytte schreef:een Fibernet abonnement van Telenet met een motorola SB5101E surfboard modem.
Dakanie! De Motorola SB5101E is een EuroDOCSIS 2.0 modem.
bytte
Starter
Starter

ChelloExtremer schreef:heb je deze mss in pass-through (brugmodus) gezet zodat elk toestel een apart extern telenet IP krijgt? Zou wel eens kunnen dat Telenet bij sommige abos een limiet heeft op het aantal externe IPs die je kan krijgen. Zet uwe airport in NAT mode ("een publiek IP-adres delen"), dan gebruik je maar 1 extern IP maar kan je zoveel toestellen als je wil gebruiken.
Erg bedankt! Hij stond inderdaad in pass-through modus. Wat moet ik kiezen?
- Alleen DHCP
- DHCP en NAT

Als ik kies voor DHCP krijg ik volgende melding:
Ongeldige waarde—Wanneer u een reeks IP-adressen wilt delen via 'Alleen DHCP', moet u uw WAN-IP-adres handmatig configureren. Als uw internetaanbieder u een reeks statische IP-adressen heeft toegewezen, moet u uw basisstation handmatig configureren met het eerste IP-adres en de overige adressen verspreiden via DHCP.
Als ik kies voor DHCP en NAT dan lijkt het wel te lukken—ik kan online—maar ik krijg 3 foutmeldingen en het lampje van de airport extreme knippert oranje:
- Ethernet losgekoppeld (Deze Airport Extreme heeft geen toegang tot het internet.)
- Internetverbinding (Reset de stroomtoevoer van uw DSL- of kabelmodem...)
- Geen DNS-servers (Het AE basisstation heeft geen dns-serveradressen waardoor er zich problemen met de internetverbinding kunnen voordoen)

Enig idee hoe deze op te lossen?
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Trek je modem even uit het stopcontact en steek hem daarna terug in. De Airport wordt gezien als nieuw apparaat, als je 4 publieke adressen van Telenet op dat moment in gebruik waren krijgt dat ding dus geen IP-adres toegewezen. DHCP en NAT is de juiste optie. DNS kan je eventueel vast instellen, maar dat zou niet nodig moeten zijn.
bytte
Starter
Starter

Net de modem lange tijd uit het stopcontact gehaald en weer ingeplugt en de fouten blijven jammergenoeg.
Ik kan online met bepaalde toestellen en met andere niet. Na een tijdje lukt het dan weer wel maar dan lijkt het alsof een ander apparaat het weer begeeft.

Ik denk dus dat ik nog steeds met een 5-tal apparaten max. online kan.

Enig idee waar het probleem kan zitten?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bytte schreef:Ik denk dus dat ik nog steeds met een 5-tal apparaten max. online kan. Enig idee waar het probleem kan zitten?
Doe je ondertussen NAT... hebben je clients een 192.168.x.x adres ? Indien je is er normaal geen beperking meer.
bytte
Starter
Starter

Ik heb DHCP en NAT actief maar de foutmeldingen blijven:

Afbeelding

Dit is mijn instelling:

Afbeelding

Afbeelding

:bang:
jgysenbergs
Starter
Starter

Ik heb hier ook zo een combinatie (een aantal toestellen, draadloos en met draad via een Airport Extreme en een SBV6120E) en de hele zaak werkt tot mijn grote tevredenheid perfect. De beveiliging is ook waterdicht. Een tijdje terug heb ik een artikeltje gepleegd over het (instellen en) beveiligen van een netwerk met Macs, PC's, iOS-apparaten en - in de toekomst - ook de ijskast, via een AE en Airport Utility. Het is een beetje te lang om hier te posten en het is gebaseerd op de vorige versie van Airport Utility maar als je wil kan ik het mailen.

Wat je specifiek probleem betreft, onder de tab 'Internet' heb ik 8.8.8.8 en 8.8.4.4 als DNS ingevuld. Ik heb hier ook telenet.be achter Domeinnaam staan. Hier staat onder de tab 'Netwerk' 'DHCP en NAT' gekozen (= OK bij u) en een 0 ipv. een 1 achter het DHCP bereik (192.168.0.xxx tot xxx). Geen vinkje aan Nat Port mapping (= OK bij u).

De beveiliging komt hier op neer: SSID verborgen zetten, 'timed access' toegekend via MAC-adres en standaard 'Geen toegang', bereik van toe te kennen DHCP-adressen beperken tot het aantal apparaten in huis (bijvoorbeeld 192.168.0.100 tot 109 voor 10 apparaten), WPA/WPA2 versleuteling en het uitgezonden vermogen beperken.

Vergeet ook niet een backup te maken van je configuratie eens de zaak deftig aan de praat is.

Succes! - JG
bytte
Starter
Starter

Bedankt voor je uitleg!

Door de DNS in te vullen en jouw configuratie te volgen, heb ik maar 2 foutmeldingen meer.

Het lijkt te werken maar wat erg vervelend is, is dat mijn macbook nooit meteen online kan. Hij maakt verbinding met mijn draadloos netwerk maar er is geen internetconnectie. Ik moet dan Wifi afleggen en weer aanleggen vooraleer er verbinding met het internet is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bytte schreef:Ik heb DHCP en NAT actief maar de foutmeldingen blijven:
Afbeelding
Het is met dit plaatje toch duidelijk: je router krijgt geen IP adres van de Telenet modem (168.254.x.x is geen Telenet IP adres.)
Ben je er zeker van dat de kabel van de Telenet modem om de WAN poort aangesloten is van de Airport Extreme ?
Het manueel invullen van DNS zal dit probleem niet oplossen (en ook totaal overbodig)

Maak eerst de correcte verbinding, en druk dan één of meerdere leren op "Vernieuw DHCP Lease) tot je een goed publiek IP krijgt op de WAN poort.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bytte
Starter
Starter

Superbedankt Philippe. De kabel zat in 1 van de ethernetpoorten en niet de WAN poort. Probleem opgelost.

:beerchug:
philippe_d
Moderator
Moderator

Graag gedaan ...
Soms moet je het probleem niet ver zoeken. En de meesten gaan er natuurlijk van uit dat je de de correcte verbindingen gemaakt hebt.
Het bijgevoegde plaatje was echter voldoende om het probleem te identifceren.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jgysenbergs schreef:De beveiliging komt hier op neer: SSID verborgen zetten, 'timed access' toegekend via MAC-adres en standaard 'Geen toegang', bereik van toe te kennen DHCP-adressen beperken tot het aantal apparaten in huis (bijvoorbeeld 192.168.0.100 tot 109 voor 10 apparaten), WPA/WPA2 versleuteling en het uitgezonden vermogen beperken.
Voor beveiliging ben je best dat je enkel WPA/WPA2 activeerd... alle andere vermelde punten (muv. het vermogen) zijn overbodig en zelfs negatief.

Wanneer je je SSID verborgen zet kunnen je buren bijvoorbeeld niet zien dat het kanaal in gebruik is, en zet men mogelijk hun router op hetzelfde kanaal met performance verlies tot gevolg. Voor een hacker is het achterhalen van een verborgen SSID trouwens kinderspel, alsook MAC adressen die wel toegelaten zijn. Het beperken van een DHCP pool stopt trouwens niemand een statisch IP-adres te kiezen.
philippe_d
Moderator
Moderator

Wat betreft performance zou ik altijd voor WPA2 (CCMP/AES) encryptie kiezen, gezien deze encryptie onderdeel is van de 802.11n standard.
Sommige apparaten zullen geen wireless -N verbinding maken indien niet gekozen voor deze encryptie.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”