Afstand --> snelheid VDSL2

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Neen, je begrijpt het blijkbaar nog niet helemaal.
Je mag de snelheden die de modem krijgt (= de sync), niet verwarren met de maximum snelheden die bij een abonnement horen.
Deze 2 zaken hebben met elkaar totaal niets te maken.

1) De snelheden die je modem krijgt, zijn enkel en alleen afhankelijk van de gebruikte technologie (ADSL, VDSL), en van de lijnwaarden (afstand, verzwakking). Bij VDSL2 zal je dus, afhankelijk van deze lijnwaarden één van volgende (provisioning) profielen krijgen:
  • 30/6 (afstand <400m, verzwakking < 0.4dB)
    20/2 (afstand 400-700m, verzwakking 0.4-0.7dB)
    16.5/2 (afstand 700-1000m, verzwakking 0.7-1.0dB)
    12/1 (afstand 1000-1400m, verzwakking 1-1.4dB)
Buiten de provisioning profielen zijn er ook nog repair profielen (bij problemen op de lijn).
Dus >>> welk abonnement je ook hebt, je zal één van deze sync waarden krijgen, als je lijn aan de voorwaarden voldoet.

2) Dan heb je nog de abonnementen, zoals:
  • Start (max 15/1.5)
    Comfort (max 15/2.5)
    Favorite (max 30/3.5)
    Intense (max 30/4.5)
Je werkelijke snelheid die je kan krijgen, zal dus altijd bepaald worden door je sync, maar gecapt door je abonnement.

Enkele voorbeelden:
  • Abbo Intense, sync profiel 16.5/2: je werkelijke snelheid zal 16.5/2 zijn (beperkt door de sync).
    Abbo Confort, sync profiel 30/6: je werkelijke snelheid zal 15/2.5 (beperkt door de PPPoE sessie).
    Abbo Confort, sync profiel 20/2: je werkelijke snelheid zal 15/2 (download beperkt door je abbo, upload beperkt door de sync).
    enzovoort.
Je kan de sync niet beïnvloeden door een ander abbo te nemen !
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
kaas2
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 23 nov 2008, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Philippe, dank voor je uitgebreide uitleg. Het meest had ik al begrepen, maar nu is het nog een stuk duidelijker. Had eigenlijk gewoon gehoopt dat ik iets over het hoofd had gezien en dat het met een zakelijk abbo toch mogelijke was om een hogere snelheid te krijgen...

En nu het probleem van de "verhuis nieuw jaarcontract" ( zie topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=32094) ]ook van de baan is ga ik rustig het nieuwe profiel eens uitproberen na de verhuis en als het niet tegenvalt dan kan ik gewoon bij BGC blijven.

Merci.
GertjanDM
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2012, 19:28
Twitter: GertjanDM
Locatie: Geraardsbergen

Ik ben een echte leek op gebied van die ADSL/VDSL toestanden, dus ben ik niet echt mee met die lijnwaarden, verzwakking en dergelijke..
Dus zit ik met een heleboel vragen, maar ik begin met de belangrijkste !

Sinds een 2,3 tal weken (eindelijk) is VDSL beschikbaar hier in Idegem (9500 Geraardsbergen), en ik beschik over het Belgacom Favorite abbo.
De overstap van ADSL naar VDSL zorgde voor een aanzienlijke stijging in down/upload snelheid, maar ik ben benieuwd of dit wel het maximum is dat
ik verkrijgen met mijn verbinding. Hier en op belgacom staat vermeld : 3,5 Mbps up - en 25 Mbps download speed, wat ik dus niet verkrijg...
Ik heb bovenstaande posts gelezen ivm lijnwaarden etc etc, maar daarmee kan ik mezelf niet echt een antwoord van voorzien.
Mijn onderschrift geeft alvast het resultaat mee van de speedtest.
Ik weet niet of een van de volgende informatie relevant is, maar ik voeg het er alvast aan toe:
VDSL statistics

VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin 28.3 dB
Downstream line rate 14544 kbps
Upstream line rate 1064 kbps
TX total power -14.2 dbm
Downstream delay 9.4 ms
Upstream delay 3.4 ms

Alvast bedankt ! :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Draai eens VDSL tool 2 en post je resultaten?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
GertjanDM
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2012, 19:28
Twitter: GertjanDM
Locatie: Geraardsbergen

Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik begrijp dat het als leek soms moeilijk is om je weg te vinden in dit alles, maar herlees toch nog eens rustig mijn vorige post, waar ik een poging deed om zo duidelijk mogelijk het verschil uit te leggen tussen:
  • - de sync snelheid van je modem enerszijds,
    - en de maximale snellheden van je abonnement anderzijds
Nu, in jouw geval zit je duidelijk met een "8D repair profiel", en dat duidt in de meeste gevallen op een probleem met je binnenbekabeling.
  • - Heb je de installatie van VDSL2 zelf gedaan ?
    - Heb je het NTP2007 aansluitpunt correct aangesloten ? Op de plaats waar Belgacom je woning binnenkomt (eerste aansluitpunt).
    - Ben je zeker dat er op deze lijn geen enkele aftakkingen zijn ?
Indien JA op vorige vragen, bel dan eens naar 0800 22 424, en geef jouw telefoonnummer (of lijn nummer) in, en jouw lijn zal opnieuw getest worden. Als alles OK is, krijg je een nieuw profiel toegewezen (in jouw geval waarschijnlijk 20/2).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GertjanDM
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2012, 19:28
Twitter: GertjanDM
Locatie: Geraardsbergen

- Heb je de installatie van VDSL2 zelf gedaan ?
Euh.. wel,
Belgacom technicus heeft jaren geleden een modem komen installeren, sindsdien werd enkel nog een nieuwer model opgestuurd, de laatste 2 waren BBOX1, en nu BBOX2.
Sindsdien heb ik die steeds 'professioneel' vervangen. De BBox 2 is aangesloten op het eerste aansluitpunt, maar blijkbaar wel niet met die NTP2007.
(Foto aansluiting: http://cl.ly/2n0n3Y2F3Y3t2c380P0g) - waar die blauwe RJ11-kabel dus naar de BBox gaat.

Maar, ik heb wel nog het volgende gevonden in mijn kast:
http://cl.ly/312M1b0Z2a061n1X2v2A

Alvast bedankt !
Afbeelding
Afbeelding
Silver_Rain
Pro Member
Pro Member
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:02
Locatie: Dilsen
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

5 -> 6 polige erin, dan het zwarte kabeltje in tel
het blauwe kabeltje duw je dan weer in de splitter waar DSL opstaat en dan op die 5 -> 6 polige omvormer

EDIT: normaal zit er toch ook een TF2007 in zo een DIY doos?
zoiets:
Afbeelding
GertjanDM
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2012, 19:28
Twitter: GertjanDM
Locatie: Geraardsbergen

Nu ziet het er als volgt uit... :|
http://cl.ly/3l12370d3J2X3T1s0d0U

Is dit dan correct?
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ja ... op voorwaarde dat er geen enkele verdere aftakking loopt vanaf dat aansluitpunt in de muur (als je het niet zeker weet, best eens uit de muur halen, en eventuele aftakking loskoppelen).
En dan de lijntest uitvoeren.

PS. Als je nog eens de waarden uit de modem tool wil posten: gewoon de knop "To Clipboard" drukken, en hier "Plakken"
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GertjanDM
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2012, 19:28
Twitter: GertjanDM
Locatie: Geraardsbergen

Wel, het blijft nog steeds het zelfde :-(

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  14544 kbps        1064 kbps
Modem max:             57640 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        47325 kbps         9915 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           467 m Estimated!
Training margin:       28.5 dB
Attenuation:           15.3 dB
Bon ! ik ga snel dat ding eens uit de muur sleuren en bekijken! :twisted:
Afbeelding
Afbeelding
GertjanDM
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2012, 19:28
Twitter: GertjanDM
Locatie: Geraardsbergen

Ok.. Ik heb dus geen aftakking gevonden.
Achter de schermen ziet het er zo uit:
http://cl.ly/2j2m0h0m0P1z0G151i2q
http://cl.ly/1q042a2l0P3F0h3P3d0Z
http://cl.ly/2y0h1x3e0N2J2r2S1p0r

Nu vraag ik mij wel af, of het wel correct is dat die condensator en weerstand daar zitten?
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Neen, dat is van de oude tijd, die mag je eruit zwieren (dat is op zichzelf al een "aftakking").
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
genksta
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:38
Bedankt: 6 keer

Hij zit zowiezo niet op de invoer dus dat zal het probleem zijn. Vanaf zijn invoer zullen er wel meer binnenkabels vertrekken naar verschillende punten in het huis.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

philippe_d schreef:Neen, dat is van de oude tijd, die mag je eruit zwieren (dat is op zichzelf al een "aftakking").
Inderdaad :eek: Eerst en vooral die TF 2007 erop! Misschien kan die kabel die binnen komt ook ergens beschadigd zijn. Ik heb in een appartement die ik voordien huurde zelf die kabel vervangen en het in de kelder op het patchpaneel van Belgacom gemonteerd en de oude weggedaan (was open...). 't Was toch wel de moeite :p
genksta schreef:Hij zit zowiezo niet op de invoer dus dat zal het probleem zijn. Vanaf zijn invoer zullen er wel meer binnenkabels vertrekken naar verschillende punten in het huis.
Ja waarschijnlijk...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
GertjanDM
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2012, 19:28
Twitter: GertjanDM
Locatie: Geraardsbergen

Dit moet toch het aankomstpunt zijn?
http://cl.ly/2v032U3w1B0D1C2F2M0c

die andere connectie is ontkoppeld, en hetgeen nog aangekoppeld is, is dat waarvan ik de vorige foto's poste.

:bang:
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als je er nu voor zorgt dat deze draden zeer goed verbonden zijn, alle roest eraf, en geen enkele vertakking, dan mag je de modem aansluiten op het volgende aansluitpunt - zoals op je vorige foto's. Dat zou geen probleem mogen zijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GertjanDM
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2012, 19:28
Twitter: GertjanDM
Locatie: Geraardsbergen

Ik heb de lijntest uitgevoegd door te bellen naar dat 0800 nummer,
de resultaten, zijn verbeterd. :banana:
Ik zal dan eens dezer dagen zo een NTP2007 halen, want voorlopig zit ik nog met examens ! :-(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

GertjanDM schreef:de resultaten, zijn verbeterd. :banana:
Misschien eens de VDSL2 Tool resulaten posten, dan kunnen we pas echt goed zien hoe je sync verbeterd is.
GertjanDM schreef:Ik zal dan eens dezer dagen zo een NTP2007 halen
Gezien je nu waarschijnlijk al een goede sync hebt (20/2 ipv 14.5/1), dan zal die NTP2007 daar niets meer aan verbeteren. In jouw opstelling, waarbij de modem aangesloten is op het eerste stopcontact, en er geen verdere vertakkingen meer zijn, is de oplossing met 5-6 adapter 100% in orde.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Inderdaad NTP-2007 is een aansluitdoos en geen VDSL2 Filter/splitter dus kan je hiermee niks aan je lijnkawaliteit verbeteren.
Als er maar één aansluitpunt in huis is zonder verdere aftakkingen is de 5 naar 6 pins adapter een snelle oplossing om de tf-2007 VDSL-Filter te kunnen plaatsen en juist ideaal omdat je dan niet verplicht bent om die aansluitdoos ntp-2007 te plaatsen in de plaats van je bestaande aansluitpunt dus weeral werk en moeite gespaard!
mvg.
GertjanDM
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2012, 19:28
Twitter: GertjanDM
Locatie: Geraardsbergen

Dit zijn de resultaten van de VDSL-tool:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  16536 kbps        2056 kbps
Modem max:             57276 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        47026 kbps         9852 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           465 m Estimated!
Training margin:       28.5 dB
Attenuation:           15.2 dB

Stemmen deze resultaten dan overeen met die dat ik zou horen te krijgen?
Afbeelding
Afbeelding
Pitrack
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:54

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                 16544 kbps       2056 kbps
Modem max:     47640 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:39114 kbps         8195 kbps Estimated!
Profile:              8d
Line length:        437 m Estimated!
Training margin:     22.7 dB
Attenuation:           15.3 dB
Als ik ook even mag vragen:
Hieruit leid ik af dat de afstand geschat slechts 437m bedraagt, en dat ik op een 16.5/2 profiel zit.
Ik heb nochtans een Favorite abonnement, en volgens de hier eerder gepubliceerde pagina kan ik 3 HD TV's aansluiten.
Waarom zit ik dan vast op 16.5?

Pitrack
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Omdat jouw lijn het niet aankan? Lees aub eerst de vele vdsl2 topics, dan zal veel je duidelijk worden.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Met een verzwakking van 15.3 dB en een geschatte afstand van +400 meter is het logisch dat je op 16,5/2 of 20/2 terechtkomt.
Maar misschien is je binnenhuisbekabeling de oorzaak van wat extra verzwakking op je lijn.

De TF2007-aansluitdoos en VDSL2-modem zo dicht mogelijk op het binnenkomende koperpaar aansluiten kan je enkele dB's winst opleveren en misschien een hoger profiel. De kopereindjes opschuren zodat het koper blinkt zorgt ook voor een betere geleiding van het signaal.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

't is alleen vreemd dat de belgacom tv beschikbaarheidstest een resultaat geeft van 3HD (wat overeenkomt met 30/6). dit is meestal betrouwbaar (gekoppeld aan DARE). er kan natuurlijk nog iets verkeerd zijn met de aansluiting, ik heb hier vroeger ook een lange tijd op 16,5/2 gestaan, pas na interventie technieker (voor disconnects) werd het 30/6. misschien eens contact nemen met Eva
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Pitrack
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:54

disconnects heb ik niet, en de installatie is een week of twee geleden gebeurd door een belgacom technieker.
(en btw, heb al deze posts gelezen, en het wordt alleen maar onduidelijker, kan Belgacom gewoon niet leveren waar je voor betaalt? wat kan ik er aan doen dat die afstand te groot is, of zou zijn, dat is toch hun probleem? ik weet wel dat ze niets garanderen, maar 16,5 i.p.v. 25, dat is 66%!)
Hoe kan ik Eva contacteren?
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

't is aan de klant om zijn abo af te stemmen op het profiel dat hij effectief haalt. want er zijn nu éénmaal technische beperkingen (afstand rop, lijnverzwakking,...)

ik weet niet wat het bij mij geweest is, maar technieker heeft in de rop iets gewijzigd en daarna is wonderbaarlijk mijn profiel naar 30/6 gegaan.. misschien verkeerd paar?

Eva kan je contacteren via privé bericht
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Proximus
ISP Official
ISP Official
Berichten: 333
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:10
Twitter: proximus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 106 keer
Contacteer:

Pitrack,


De test op de website laat zien wat je lijn in ideale omstandigheden kan halen. Drie tvs in HD betekent in principe een sync van 30/6. Om te kunnen zeggen waarom je nu op 16.5 staat, heb ik je lijnnummer nodig. Stuur je dit via pb met de link naar dit topic?


Mvg,

Eva.
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
axel 13409
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 nov 2011, 17:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

@ xenne,
't is alleen vreemd dat de belgacom tv beschikbaarheidstest een resultaat geeft van 3HD .... Dare is betrouwbaar...
Het verbaast mij ten zeerste dat jij juist zo'n uitspraak doet want op het forum van Belgacom waar jij juist zo actief bezig bent en waar ik ook regelmatig de topics lees, is duidelijk te zien dat veel mensen juist hun beklag doen dat hun achteraf toegewezen werkelijk profiel niet overeen komt met deze uit de beschikbaarheidstest !!!

groeten,
Proximus
ISP Official
ISP Official
Berichten: 333
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:10
Twitter: proximus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 106 keer
Contacteer:

Pitrack,


Je lijn stond op een repairprofiel. Ik heb deze manueel verhoogd naar 30MBit en constateer dat 30MBit wel gehaald wordt, zij het met niet veel overschot. De testen tonen dat er een licht verlies op de lijn zit, ttz. de modem kan de volledige frequentieband niet gebruiken. Het is dus mogelijk dat je lijn terug wordt geplaatst op 16.5 of 20MBit.
Waar dit verlies vandaan komt kan ik niet uitmaken uit de meetresultaten, aangezien het koperpaar foutloos uitmeet. Het is mogelijk dat er iets niet in orde in op de binnenbekabeling (bv. aftakking) of iets anders dit veroorzaakt. Indien de lijn terug op 16.5/20 wordt gezet, neem je best contact op het de helpdesk (080022800) en vraag je om iemand langs te sturen.


Mvg,

Eva.
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
Pitrack
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:54

Hartelijk dank voor de snelle reactie Eva,
ik houd het in de gaten,

Pitrack
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

dus ook hier was het resultaat van de beschikbaarheidstest belgacom tv wél degelijk betrouwbaar.

@ Pitrack, best uw binnenbakeling eens nazien en kijken of alles volgens regels van de kunst is aangesloten

@ Eva; ik wist wel niet dat 16,5/2 een repairprofiel kon zijn? 16,5/2 op 8d is dacht ik geen repair
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Hier was de test blijkbaar betrouwbaar! maar toch afwachten wat het eindresultaat zal zijn want ik moet axcel wel wat gelijk geven dat het tegengestelde inderdaad op uw forum duidelijk naar boven komt uit vele topics.
Trouwens Eva geeft het zelf eigenlijk aan dat de praktijk kan anders uitdraaien, lees maar een paar posten terug wat ze geschreven heeft en dat klopt ook wat ze zegt.
Dus hopelijk heb je geluk en klopt je uitspraak deze keer wel en dit zal zeker voor Pitrack het beste zijn ook !-)
mvg.

PS; ik wil wel nog wat uitleg geven want je vraagt je mss af waarom ik dit in twijfel terk, dat is heel eenvoudig, ik heb dit zelf meegemaakt test en praktijk kwamen niet overeen, het zat blijkbaar in mijn binnenhuisinstallatie, want hun lijn was uitgetest en goed bevonden.
Verschillende technieker zijn bij mij verschillende keren langs geweest maar zonder resultaat ze vonden niks abnormaals het kon ook moeilijk want de ntp met filter stond rechtstreeks op hun binnenkomende lijn met de modem daarop direct aangesloten zonder verder enige aftakking of stub en omdat ik heb blijven aandringen hebben ze verder gaan zoeken in de ROP en zelf in de Centrale en ik laat je twee maal raden ......mijn lijn stond in eens wel op 30/6 en dit is zo gebleven.
Dus trek er maar zelf je conclusies uit.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

ik zeg dat het meestal betrouwbaar is, er zullen altijd wel gevallen zijn dat er verschil zit tussen test & praktijk... edoch, heb ik ook gezegd dat dit bij mij lange tijd ook niet overeenkwam, maar dat mijn profiel wel wonderbaarlijk omhoog gegaan is na interventie technieker, en bij jou is dat dus blijkbaar ook het geval geweest. als mijn actueel profiel niet zou overeenkomen met wat de beschikbaarheidstest belgacom tv voorspelt (na een test op mijn telefoonnummer) zou ik het de moeite vinden om Eva hierover aan te spreken, er is natuurlijk geen garantie op succes maar de kans bestaat dat er iets kan gedaan worden. anderzijds als je belgacom tv beschikbaarheidstest een 16,5/2 voorspelt en je dat ook hebt geeft het geen zin Eva hiermee lastig te vallen en hoger profiel te vragen...
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Pitrack
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:54

Met dank aan Eva, en hout vasthouden :wink:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30048 kbps        6048 kbps
Modem max:             60632 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        49782 kbps         10430 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           433 m Estimated!
Training margin:       15.2 dB
Attenuation:           18.2 dB
Pitrack
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Inderdaad dat ziet er goed uit en de training marge is ook voldoende aleen de verzwakking is nog hoog en de afstand is een randgeval, alhoewel die afstand ongeveer is dus kan hij in de goede richting verkeerd zijn, kwestie van optimistisch te blijven ;-).
Ik zal helpen duimen met u dat het zo blijft.

mvg.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

xenne schreef:@ Eva; ik wist wel niet dat 16,5/2 een repairprofiel kon zijn? 16,5/2 op 8d is dacht ik geen repair
Verschillende profielen worden zowel voor provisioning als voor repair gebruikt.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

dank voor de info, vuurvos
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

de provisioning was wel geen 30/6 !!
mvg.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Eum, wat is je punt ?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”